Tuesday, May 14, 2013

MINGGU 13

MINGGU 13.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: ISNIN TARIKH: 1.4.2013

Tingkatan: 1M/1L MASA: 4-5 /8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Komsas (SAMBUNGAN)

Tajuk

Mendung hitam beralih jua

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 :Memahami dan memberi respon peribadi

10.5 :Menguraikan maksud

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

1.Mengenal pasti rentetan cerita yang dikaji.

2.Menyatakan tema, persoalan,watak perwatakan, plot,latar, gaya bahasa, dan pengajaran dalam cerita.

Aktiviti

Perbincangan bersama.

Soal jawab.

Sistem Bahasa

Kata sendi

Kem. Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sejarah

Nilai

Usaha, kerjasama, sayang menyayangi

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: ISNIN TARIKH : 1.4.2013

TINGKATAN: 1K MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk


Penghasilan Artikel

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mereka bentuk artikel mudah dan menyatakan fungsinya.

2.Menyusun langkah-langkah menjahit artikel mudah yang dipilih.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Melakar artikel mudah dan menyusun cara-cara menghasilkannya

Nilai

Sistematik , kreatif ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Lembaran kerja dan buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH : 2.4.2013

TINGKATAN: 1F/1I MASA: 4-5/8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk


Penghasilan Artikel

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mereka bentuk artikel mudah dan menyatakan fungsinya.

2.Menyusun langkah-langkah menjahit artikel mudah yang dipilih.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Melakar artikel mudah dan menyusun cara-cara menghasilkannya

Nilai

Sistematik , kreatif ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Lembaran kerja dan buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: RABU TARIKH: 3.4.2013

Tingkatan:1M/1L MASA: 4-5/8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Meringkaskan Karangan

Tajuk

Membuat inferen berdasarkan petikan yang diberi dilihat

Fokus utama

Fokus sampingan

1.0 Berinteraksi untuk mempererat dan menjalin hubungan mesra

1.1 Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Membaca dengan sebutan dan intonasi serta gaya pengucapan yang betul.

2. Menyatakan maksud yang tersurat di dalam cerita.

3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul dan mengariskan isi-isi penting yang terdapat dalam petikan serta meringkaskannya menjadi 80 patah perkataan.

Aktiviti

1. Meneliti dan memahami petikan yang diberi

2. Soal jawab.

3. Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Frasa nama

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

Sejarah.

Nilai

Patriotik, rasional, berani dan bekerjasama.

BBM

Buku teks.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: khamis TARIKH : 4.4.2013

TINGKATAN: 1F MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk

Menghasilkan artikel

Menjahit jahitan insang pari

Menjahit jahitan silang pangkah

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mereka bentuk artikel mudah dan menyatakan fungsinya.

2.Menyusun langkah-langkah menjahit artikel mudah yang dipilih.

3.Menjahit jahitan insang pari dan jahitan silang pangkah dengan betul

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Melakar artikel mudah dan menyusun cara-cara menghasilkannya

Nilai

Sistematik , kreatif ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Lembaran kerja dan buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : KHAMIS TARIKH: 4.4.2013

TINGKATAN: 1L/ 1M MASA: 8-9/11-12 GURU M/P: PN. ELINE KATUT

Unit

TATABAHASA

Topik

Ayat tunggal ( P.B.S. –B3DB1E1)

Fokus Utama

Fokus sampingan

F.U: 1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mengeratkan hubungan mesra.

F.S: 1.2 Mendengar dan memberi respon

Hasil Pembelajaran


 


 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti jenis- jenis dan contoh-contoh ayat tunggal
  2. Menyatakan fungsi ayat tunggal dalam pembentukan ayat.
  3. Membuat ayat tunggal menggunakan subjek dan predikat dengan betul.

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran

1.Aktiviti Guru: Perbincangan bersama

2.Aktiviti Murid: Soal jawab dan latihan bertulis .

Sistem bahasa

Ayat tunggal

Pendekatan Ilmu

P. Moral

KBT

Kecerdasan pelbagai

Penerapan nilai

-berkerjasama -kesyukuran -keberanian

BBM

Buku teks dan buku rujukan

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: JUMAAT TARIKH : 5.4.2013

TINGKATAN: 1K /1I MASA: 7-8/9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk

Menghasilkan artikel

Menjahit jahitan insang pari

Menjahit jahitan silang pangkah

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mereka bentuk artikel mudah dan menyatakan fungsinya.

2.Menyusun langkah-langkah menjahit artikel mudah yang dipilih.

3.Menjahit jahitan insang pari dan jahitan silang pangkah dengan betul

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Melakar artikel mudah dan menyusun cara-cara menghasilkannya

Nilai

Sistematik , kreatif ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Lembaran kerja dan buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

#######################################################################################################################################################################D

No comments:

Post a Comment