Sunday, May 19, 2013

MINGGU 16

MINGGU 16.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : ISNIN TARIKH: 22.4.2013

TINGKATAN: 1M /1L MASA: 4-5/8-9 GURU M/P: PN. ELINE KATUT

Unit

Penulisan

Topik

Karangan jenis pendapat

Fokus Utama

Fokus sampingan

F.U: 2.0 Memberi pendapat yang bernas

F.S: 2.1 Mencetus idea yang bernas

Hasil Pembelajaran


 


 


 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Megenal pasti kehendak soalan
  2. Menyenaraikan maklumat penting yang hendak disampaikan dan menyusunnya mengikut keutamaan
  3. Membuat karangan dengan baik

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran

1. Aktiviti guru: Perbincangan bersama

2. Aktiviti murid: Soal jawab

3. Membuat karangan dengan baik

Sistem bahasa

Kata kerja

Pendekatan Ilmu

P.Moral

KBT

Kemahiran berfikir

Penerapan nilai

Usaha , kesyukuran dan kerajinan

BBM

Buku rujukan

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik .


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: iSNIN TARIKH : 22.4..2013

TINGKATAN: 1K MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Tanaman hiasan

Sub tajuk

Pembiakan secara keratan batang dan jenis- jenis tanaman serta nama sintifiknya

Menyediakan Medium semaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti tumbuh tumbuhan yang ditanam dengan menggunakan keratan batang dan sebab-sebab menanam tumbuhan

2. Mengenal pasti jenis-jenis medium semaian dan sukatan yang digunakan untuk menanam tumbuhan.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH : 23.4..2013

TINGKATAN: 1F/1I MASA: 4-5/8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Tanaman hiasan

Sub tajuk

Pembiakan secara keratan batang dan jenis- jenis tanaman serta nama sintifiknya

Menyediakan Medium semaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti tumbuh tumbuhan yang ditanam dengan menggunakan keratan batang dan sebab-sebab menanam tumbuhan

2. Mengenal pasti jenis-jenis medium semaian dan sukatan yang digunakan untuk menanam tumbuhan.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: RABU TARIKH: 24.4.2013

Tingkatan: 1M/1L MASA: 4-5/8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Komsas

Tajuk

Istana Menanti (Pengukuhan)

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa

11.o Menyatakan jenis , ciri, tema, persoalan, pemikiran dan nilai serta pengajaran.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti tentang rentetan cerita yang dikaji..

2. Menyatakan synopsis cerita, tema persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran yang terdapat di dalam cerita yang dikaji.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan kerjasama

BBM

Buku teks, buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: KHAMIS TARIKH :25.4.2013

TINGKATAN: 1F MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk    

Tanaman hiasan

Sub tajuk

Menyemai keratan kayu lembut dalam medium semaian dan langkah langkahnya

-medium penanaman

Menyediakan hormon pengakaran medium penanaman

Pengubahan keratan ke kotak semaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti cara–cara menyediakan medium penanaman berdasarkan tingginya kadar tanah liat dalam tanah loam.

2. Mengenal pasti cara-cara mengubah keratan kayu lembut ke kotak semaian dengan cara yang betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid.

Latihan bertulis

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: KHAMIS TARIKH: 25.4.2013

Tingkatan: 1L /1M MASA: 8-9/11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Mengecam ayat tunggal (hlm. 32)

Fokus utama Fokus sampingan

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar dan dibaca.

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapat penjelasan lanjut.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti jenis-jenis ayat tunggal dan fungsinya.
  2. Menyenaraikan ayat tunggal yang nterdapat dalam rencana

2. Membina ayat tunggal dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama dan pelajar membaca contoh ayat tunggal.

Latihan bertulis

Latihan lisan

Sistem Bahasa

Kata terbitan

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran Bernilai tambah

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama dan sistematik

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: JUMAAT TARIKH :26.4.2013

TINGKATAN: 1K/1I MASA: 7-8/9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk    

Tanaman hiasan

Sub tajuk

Menyemai keratan kayu lembut dalam medium semaian dan langkah langkahnya

-medium penanaman

Menyediakan hormon pengakaran medium penanaman

Pengubahan keratan ke kotak semaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti cara–cara menyediakan medium penanaman berdasarkan tingginya kadar tanah liat dalam tanah loam.

2. Mengenal pasti cara-cara mengubah keratan kayu lembut ke kotak semaian dengan cara yang betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid.

Latihan bertulis

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 

########################################################################################################################################################################D

No comments:

Post a Comment