Saturday, March 30, 2013

MINGGU KE 9

MINGGU KE 9

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: ISNIN TARIKH: 25.2.2013

Tingkatan: 1 L MASA: 4-5. GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

5

Tajuk

Kelab computer

Fokus utama

Fokus sampingan

6.0 Berurus dengan pihak tertentu

6.1 Mengguna sebutan, intonasi dalam penyampaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Membaca dengan sebutan dan intonasi serta gaya pengucapan yang betul.

2. Menyatakan maksud yang tersurat di dalam cerita.

3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul.

Aktiviti

1. Bacaan kuat dan senyap.

2. Soal jawab.

3. Latihan bertulis.

Sistem Bahasa

Kelab computer

Kemahiran Bahasa

Bertutur.

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

P.Moral

Nilai

Insaf, rasional, kerjasama dan kemasyarakatan

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik dan pelajar berminat mengenainya.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: 1SNIN TARIKH :25.2.2013

TINGKATAN: 1F /1K MASA: 8 -9 /10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Elektrik

Sub tajuk


Sumber elektrik

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti sumber-sumber elektrik.

2. Menyatakan jenis-jenis sel yang terdapat di pasaran dan cara binaannya.

3.Membuat Latihan melabelkan bahagian-bahagian keratan rentas dinamo,turbin,sel basah dan sel kering serta sel peka cahaya

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Latihan bertulis melengkapkan keratan rentas sumber elektrik.

Nilai

Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA.

HARI: SELASA .TARIKH: 26.2.2013

Tingkatan: 1L MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Komsas

Tajuk

Istana Menanti

Fokus utama

Fokus sampingan

11.0 Memahami dan memberi respon peribadi

11.4 Menyatakan jenis , ciri, tema, persoalan, pemikiran dan nilai serta pengajaran.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti dan menyatakan tentang plot cerita, latar cerita dan gaya bahasa dalam novel istana menanti.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Soal jawab/ latihan lisan

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

Pendidikan moral.

Nilai

Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan kerjasama

BBM

Buku teks, buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH :26.2.2013

TINGKATAN: 1I MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Elektrik

Sub tajuk


Sumber elektrik

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti sumber-sumber elektrik.

2. Menyatakan jenis-jenis sel yang terdapat di pasaran dan cara binaannya.

3.Membuat Latihan melabelkan bahagian-bahagian keratan rentas dinamo,turbin,sel basah dan sel kering serta sel peka cahaya

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Latihan bertulis melengkapkan keratan rentas sumber elektrik.

Nilai

Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH : 26.3.2013

TINGKATAN: 1F MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Elektrik

Sub tajuk


Kegunaan tenaga elektrik

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti kegunaan tenaga elektrik

2. Menyatakan jenis-jenis pertukaran tenaga elektrik yang berlaku dalam perkakas elektrik ( tenaga haba, bunyi,gerakan,cahaya)

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Nilai

Sistematik ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : RABU TARIKH: 27.2.2013

Tingkatan: 1L/1M MASA: 6-7 /8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Ayat topic dan huraian

Fokus utama

Fokus sampingan

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber

7.1 Memahami dan menyatakan maksud

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti ayat topik dan menyenaraikannya

2. Menyatakan ayat huraian bagi setiap ayat topic yang disenaraikan dan membezakannya

Aktiviti

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Latihan lisan

Sistem Bahasa

Ayat ntopik dan huraian.

Kem. Bahasa

Bertutur.

K.B.T

Kemahiran Bernilai tambah

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama, usaha dan yakin

BBM

Buku teks

Refleksi

Pembelajaran dapat disampaikan dengan baik kerana pelajar menguasai apa yang dipelajari


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: KHAMIS TARIKH : 28.3.2013

TINGKATAN: 1K MASA:9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Elektrik

Sub tajuk


Kegunaan tenaga elektrik

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti kegunaan tenaga elektrik

2. Menyatakan jenis-jenis pertukaran tenaga elektrik yang berlaku dalam perkakas elektrik ( tenaga haba, bunyi,gerakan,cahaya)

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Nilai

Sistematik ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: KHAMIS TARIKH: 28.2.2013

Tingkatan: 1 M MASA: 6-7. GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

5

Tajuk

Kelab computer

Fokus utama

Fokus sampingan

6.0 Berurus dengan pihak tertentu

6.1 Mengguna sebutan, intonasi dalam penyampaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Membaca dengan sebutan dan intonasi serta gaya pengucapan yang betul.

2. Menyatakan maksud yang tersurat di dalam cerita.

3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul.

Aktiviti

1. Bacaan kuat dan senyap.

2. Soal jawab.

3. Latihan bertulis.

Sistem Bahasa

Kelab computer

Kemahiran Bahasa

Bertutur.

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

P.Moral

Nilai

Insaf, rasional, kerjasama dan kemasyarakatan

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik dan pelajar berminat mengenainya.


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA.

HARI: JUMAAT .TARIKH: 1.3.2013

Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Komsas

Tajuk

Istana Menanti

Fokus utama

Fokus sampingan

11.0 Memahami dan memberi respon peribadi

11.4 Menyatakan jenis , ciri, tema, persoalan, pemikiran dan nilai serta pengajaran.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti dan menyatakan tentang plot cerita, latar cerita dan gaya bahasa dalam novel istana menanti.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Soal jawab/ latihan lisan

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

Pendidikan moral.

Nilai

Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan kerjasama

BBM

Buku teks, buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: JUMAAT TARIKH : 1.3.2013

TINGKATAN: 1I MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Elektrik

Sub tajuk


Kegunaan tenaga elektrik

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti kegunaan tenaga elektrik

2. Menyatakan jenis-jenis pertukaran tenaga elektrik yang berlaku dalam perkakas elektrik ( tenaga haba, bunyi,gerakan,cahaya)

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Nilai

Sistematik ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik

#########################################################################################################################################################################


 

No comments:

Post a Comment