Sunday, March 17, 2013

MINGGU KE 7

MINGGU ke 7. RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA HARI : ISNIN TARIKH: 11.2.2013

Tingkatan: 1L MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Golongan kata kerja –transitif dan tak trasitif.

Fokus utama

Fokus sampingan

9.0 Menyampaikan maklumat

1.4 Bersoal jawab bertatasusila

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.mengenalpasti ciri-ciri kata kerja transitif dan tak transitif serta fungsinya

2. membentuk ayat yang betul dengan menggunakan kata kerja transitif dan tak transitif yang sesuai

Aktiviti

Perbincangan bersama -soal jawab -latihan bertulis

Sistem Bahasa

Kata kerja

Kem. bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kecergasaan pelbagai

P. Ilmu

Sastera

Nilai

Kerjasama,kasih sayang dan berani

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI:ISNIN TARIKH 11.2.2013

TINGKATAN: 11 MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras-kerja paip

Sub tajuk

-Penyambungan paip dan bahan pemasangan -Alat-alat tangan kerja paip

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti jenis-jenis bahan pemasangan dan penyambungan pip, kegunaan, bahan buatan dan nama-nama bahagiannya
  2. Menyenaraikan bahan pemasangan paip dan alat alat tangan kerja pip.
  3. Melabelkan nama-nama bahagian alat-alat tangan serta fungsinya dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis

Nilai

Bertanggungjawab,Kerjasama, sistematik,usaha,insaf dan hati-hati

BBM

Buku teks, buku rujukan dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA HARI : SELASA TARIKH: 12 .2.2013

Tingkatan: 1M MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Golongan kata kerja –transitif dan tak trasitif.

Fokus utama

Fokus sampingan

9.0 Menyampaikan maklumat

1.4 Bersoal jawab bertatasusila

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.mengenalpasti ciri-ciri kata kerja transitif dan tak transitif serta fungsinya

2. membentuk ayat yang betul dengan menggunakan kata kerja transitif dan tak transitif yang sesuai

Aktiviti

Perbincangan bersama -soal jawab -latihan bertulis

Sistem Bahasa

Kata kerja

Kem. bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kecergasaan pelbagai

P. Ilmu

Sastera

Nilai

Kerjasama,kasih sayang dan berani

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH 12.2.2013

TINGKATAN: 1F MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras-kerja paip

Sub tajuk

-Penyambungan paip dan bahan pemasangan -Alat-alat tangan kerja paip

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti jenis-jenis bahan pemasangan dan penyambungan pip, kegunaan, bahan buatan dan nama-nama bahagiannya
  2. Menyenaraikan bahan pemasangan paip dan alat alat tangan kerja pip.
  3. Melabelkan nama-nama bahagian alat-alat tangan serta fungsinya dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis

Nilai

Bertanggungjawab,Kerjasama, sistematik,usaha,insaf dan hati-hati

BBM

Buku teks, buku rujukan dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: RABU TARIKH: 13.2.2013

Tingkatan: 1L/1M MASA: 4-5 /8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Komsas

Tajuk

Sajak

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa

11.o Menyatakan jenis , ciri, tema, persoalan, pemikiran dan nilai serta pengaajaran.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti tentang rentetan cerita yang dikaji..

2. Menyatakan maksud sajak di setiap rangkap , tema , persoalan, bentuk sajak, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terdapat di dalam sajak yang dikaji.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan kerjasama

BBM

Buku teks, buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: RABU TARIKH 13.2.2013

TINGKATAN: 1K MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras-kerja paip

Sub tajuk

-Penyambungan paip dan bahan pemasangan -Alat-alat tangan kerja paip

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti jenis-jenis bahan pemasangan dan penyambungan pip, kegunaan, bahan buatan dan nama-nama bahagiannya
  2. Menyenaraikan bahan pemasangan paip dan alat alat tangan kerja pip.
  3. Melabelkan nama-nama bahagian alat-alat tangan serta fungsinya dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis

Nilai

Bertanggungjawab,Kerjasama, sistematik,usaha,insaf dan hati-hati

BBM

Buku teks, buku rujukan dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 

RANCRANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: KHAMIS TARIKH: 14.2.2013

Tingkatan: 1L MASA: 8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Pemahaman

Tajuk

Antara nyawa dan ringgit

Fokus utama

Fokus sampingan

6.0 Berurus dengan pihak tertentu untuk mendapat maklumat

6.2 Menggunakan ungkapan, perkataan dan laras bahasa

Hasil pembelajaran

Di akhir pembelajaran dan pengajaran para pelajar dapat:

1.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat dalam petikan.

2.Menyenaraikan isi-isi penting

3.Membuat rumusan tentang teks dan menjawab soalan yang dikemukakan dengan baik.

Aktiviti

Bacaan kuat dan senyap

Soal jawab

Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Kata kerja

Kem. Bahasa

Membaca

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sains.

Nilai

Kerjasama, berani kasih sayang, yakin dan insaf

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: KHAMIS TARIKH : 14.2.2013

TINGKATAN: 1I/1K MASA: 4-5//11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras-kerja paip

Sub tajuk

Sistem perpaipan di rumah –Pili

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti jenis-jenis pili, kegunaan, bahan buatan dan nama-nama bahagiannya
  2. Membuat penyelenggaraan pili yang rosak dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis

Nilai

Bertanggungjawab,Kerjasama, sistematik,usaha, dan hati-hati

BBM

Buku teks, buku rujukan dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 

RANCRANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: JUMAAT TARIKH: 15.2.2013

Tingkatan: 1L MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Pemahaman

Tajuk

Antara nyawa dan ringgit

Fokus utama

Fokus sampingan

6.0 Berurus dengan pihak tertentu untuk mendapat maklumat

6.2 Menggunakan ungkapan, perkataan dan laras bahasa

Hasil pembelajaran

Di akhir pembelajaran dan pengajaran para pelajar dapat:

1.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat dalam petikan.

2.Menyenaraikan isi-isi penting

3.Membuat rumusan tentang teks dan menjawab soalan yang dikemukakan dengan baik.

Aktiviti

Bacaan kuat dan senyap

Soal jawab

Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Kata kerja

Kem. Bahasa

Membaca

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sains.

Nilai

Kerjasama, berani kasih sayang, yakin dan insaf

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: JUMAAT TARIKH 15.2.2013

TINGKATAN: 1K MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras-kerja paip

Sub tajuk

Sistem perpaipan di rumah –Pili

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti jenis-jenis pili, kegunaan, bahan buatan dan nama-nama bahagiannya
  2. Membuat penyelenggaraan pili yang rosak dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis

Nilai

Bertanggungjawab,Kerjasama, sistematik,usaha, dan hati-hati

BBM

Buku teks, buku rujukan dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


#########################################################################################################################################################################


 

No comments:

Post a Comment