Saturday, March 30, 2013

MINGGU KE 8

MINGGU 8

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA.

HARI: ISNIN TARIKH: 18.2.2013

Tingkatan: 1l MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Perumpamaan

Fokus utama

Fokus sampingan

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar dan dibaca.

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapat penjelasan lanjut.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti peribahasa perumpamaan , maksud dan fungsinya.

2. Membina ayat dengan menggunakan perumpamaan dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Latihan lisan

Sistem Bahasa

Perumpamaan

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran Bernilai tambah

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama dan sistematik.

BBM

Buku teks.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: ISNIN TARIKH : 18.2.2013

TINGKATAN: 1F/1K MASA: 8-9/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Kerja Paip /PBS

Sub tajuk


Perangkap P,S dan botol

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti jenis-jenis perangkap dan menyatakannya.

2. Menyatakan nama-nama bahagian perangkap dan menyatakan alat-alat untuk menyelenggarakannya

3. Menyusun cara-cara menyelenggarakan perangkap dengan betul dan sistematik.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Nilai

Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : SELASA TARIKH: 19.2.20123

TINGKATAN: 1L MASA: 10-11 GURU M/P: PN.ELINE KATUT

Unit

Pemahaman

Topik

PBS. Mengisi tempat kosong dan menjawab latihan pemahaman

Fokus utama

Fokus dsampingan

F.U: 7.0 Mendapat maklumat dari pelbagai sumber

F.S: 7.4 Membaca pantas secara imbasan

Hasil Pembelajaran


 


 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Membaca dan bertutur dengan sebutan ,intonasi dan gaya pengucapan yang betul
  2. Mengenal pasti maksud yang tersirat dan tersurat di dalam petikan yang dikaji.
  3. Menjawab 3 soalan yang dikemukakan dengan betul.

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran

1.Aktiviti guru: Perbincangan guru dan murid.

2.Aktiviti murid: Bacaan senyap dan kuat -Berbincang dan membuat

Latihan bertulis

Sistem bahasa

Sebutan dan intonasi

Pendekatan Ilmu

P. Moral

KBT

Kecerdasan pelbagai.

Penerapan nilai

-Kejujuran -semangat bermasyarakat -kewarganegaraan

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik kerana terdapat pelajar yang lemah.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH :19.2.2013

TINGKATAN: 1F MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Elektrik

Sub tajuk


Sumber elektrik/PBS

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti sumber-sumber elektrik.

2. Menyatakan jenis-jenis sel yang terdapat di pasaran dan cara binaannya.

3.Membuat Latihan melabelkan bahagian-bahagian keratan rentas dinamo,turbin,sel basah dan sel kering serta sel peka cahaya

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Latihan bertulis melengkapkan keratan rentas sumber elektrik.

Nilai

Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH : 19.2.2013

TINGKATAN: 1I MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Kerja Paip /PBS

Sub tajuk


Perangkap P,S dan botol

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti jenis-jenis perangkap dan menyatakannya.

2. Menyatakan nama-nama bahagian perangkap dan menyatakan alat-alat untuk menyelenggarakannya

3. Menyusun cara-cara menyelenggarakan perangkap dengan betul dan sistematik.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Nilai

Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : RABU TARIKH: 20.2.2013

TINGKATAN: 1L/M MASA: 6-7 /8-9 GURU M/P: PN. ELINE KATUT

Unit

Penulisan

Topik

Karangan jenis pendapat

Fokus Utama

Fokus sampingan

F.U: 2.0 Memberi pendapat yang bernas

F.S: 2.1 Mencetus idea yang bernas

Hasil Pembelajaran


 


 


 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Megenal pasti kehendak soalan
  2. Menyenaraikan maklumat penting yang hendak disampaikan dalam dan menyusunnya mengikut keutamaan
  3. Membuat karangan dengan baik

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran


 

1. Aktiviti guru: Perbincangan bersama

2. Aktiviti murid: Soal jawab

3. Membuat karangan dengan baik

Sistem bahasa

Kata kerja

Pendekatan Ilmu

P.Moral

KBT

Kemahiran berfikir

Penerapan nilai

Usaha , kesyukuran dan kerajinan


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: KHAMIS TARIKH :21.2.2013

TINGKATAN: 1K MASA:9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Elektrik

Sub tajuk


Sumber elektrik/PBS

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti sumber-sumber elektrik.

2. Menyatakan jenis-jenis sel yang terdapat di pasaran dan cara binaannya.

3.Membuat Latihan melabelkan bahagian-bahagian keratan rentas dinamo,turbin,sel basah dan sel kering serta sel peka cahaya

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Latihan bertulis melengkapkan keratan rentas sumber elektrik.

Nilai

Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: KHAMIS TARIKH: 21.2.2013

Tingkatan: 1M MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Perumpamaan

Fokus utama

Fokus sampingan

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar dan dibaca.

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapat penjelasan lanjut.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti peribahasa perumpamaan , maksud dan fungsinya.

2. Membina ayat dengan menggunakan perumpamaan dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Latihan lisan

Sistem Bahasa

Perumpamaan

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran Bernilai tambah

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama dan sistematik.

BBM

Buku teks.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : JUMAAT TARIKH: 22.2.20123

TINGKATAN: 1M MASA: 7-8 GURU M/P: PN.ELINE KATUT

Unit

Pemahaman

Topik

PBS. Mengisi tempat kosong dan menjawab latihan pemahaman

Fokus utama

Fokus dsampingan

F.U: 7.0 Mendapat maklumat dari pelbagai sumber

F.S: 7.4 Membaca pantas secara imbasan

Hasil Pembelajaran


 


 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Membaca dan bertutur dengan sebutan ,intonasi dan gaya pengucapan yang betul
  2. Mengenal pasti maksud yang tersirat dan tersurat di dalam petikan yang dikaji.
  3. Menjawab 3 soalan yang dikemukakan dengan betul.

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran

1.Aktiviti guru: Perbincangan guru dan murid.

2.Aktiviti murid: Bacaan senyap dan kuat -Berbincang dan membuat

Latihan bertulis

Sistem bahasa

Sebutan dan intonasi

Pendekatan Ilmu

P. Moral

KBT

Kecerdasan pelbagai.

Penerapan nilai

-Kejujuran -semangat bermasyarakat -kewarganegaraan

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik kerana terdapat pelajar yang lemah.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: JUMAAT TARIKH :22.2.2013

TINGKATAN: 11I MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Elektrik

Sub tajuk


Sumber elektrik/PBS

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti sumber-sumber elektrik.

2. Menyatakan jenis-jenis sel yang terdapat di pasaran dan cara binaannya.

3.Membuat Latihan melabelkan bahagian-bahagian keratan rentas dinamo,turbin,sel basah dan sel kering serta sel peka cahaya

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Latihan bertulis melengkapkan keratan rentas sumber elektrik.

Nilai

Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik    


 

#######################################################################################################################################################################

No comments:

Post a Comment