Sunday, March 31, 2013

MINGGU 10

MINGGU 10

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HAR I: ISNIN TARIKH: 4.3.2013

Tingkatan: 1L MASA:4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Sastera.

Tajuk

Arah ke mana

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0; Memahami dan memberi respon

10.6 Mengulas karya

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti tentang rentetan cerita yang dikaji.

2. Menyatakan tema,persoalan,watak perwatakan, gaya bahasa dan nilai dan pengajaran yang hendak disampaikan melalui cerita yang disampaikan

Aktiviti

1. Perbincangan antara guru dan murid.

2. Pelajar membentang hasil kerja mereka.

3.Soal jawab.

Sistem Bahasa

Sebutan, intonasi.

Kemahiran Bahasa

Bertutur.    

K.B.T

Kercergasan pelbagai.

P. Ilmu

P.Moral

Nilai

Usaha, berkerjasama, kasih sayang dan yakin.

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: ISNIN TARIKH: 4 .3.2013.

TINGKATAN:1F /1K MASA:8-9/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Elektrik

Sub tajuk

Alat-alat tangan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenalpasti alatan tangan dan fungsinya

2.Mengenalpasti nama-nama bahagian alat-alat tangan

Aktiviti

Perbincangan bersama

Soal jawab dan latihan bertulis

Nilai

Bekerjasama , Kemas,teliti dan sistematik

BBM    

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI:SELASA TARIKH: 5.3.2013

Tingkatan: 1L MASA: 10- 11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Kata seru dan kata perintah

Fokus utama

Fokus sampingan

3.0 Berunding secara santun.

3.2 Berbincang dan menerima pandangan.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti jenis-jenis kata seru dan kata perintah dan fungsinya.

2. Membina ayat dengan menggunakan kata seru dan kata perintah dengan baik.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Latihan lisan

Sistem Bahasa

Kata seru dan kata perintah

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran Bernilai tambah

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama dan sopan.

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH: 5 .4.2013.

TINGKATAN: 1I MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Elektrik

Sub tajuk

Alat-alat tangan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenalpasti alatan tangan dan fungsinya

2.Mengenalpasti nama-nama bahagian alat-alat tangan

Aktiviti

Perbincangan bersama

Soal jawab dan latihan bertulis

Nilai

Bekerjasama , Kemas,teliti dan sistematik

BBM    

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH: 5.3.2013

TINGKATAN: 1F MASA: 4-5. GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Elektrik

Sub tajuk

Jenis wayar dan plag

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenalpasti jenis wayar , kegunaan, kod warna dan maksudnya .

2.Menamakan jenis plag dan kesesuaiannya dengan perkakas elektrik tertentu.

3. Menjawab soalan lisan yang dikemukakan dengan baik

Aktiviti

Perbincangan bersama

Soal jawab dan latihan lisan

Nilai

Kemas,teliti dan sistematik

BBM    

Buku teks / bahan maujud

Refleksi

Pengajaran dan pembelajaran dapat disampaikan dengan baik kerana pejajar dapat memahami aspek pembelajaran dan berminat mengenainya.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: RABU TARIKH: 6.3.2013

Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Penulisan

Tajuk

Berita.

Fokus utama

Fokus sampingan

9.0 Menyedia maklumat untuk tujuan tertentu

9.3 Menyediakan kerangka penyampaian

Hasil pembelajaran

  1. Mengenal pasti format karangan yang betul.
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Mencari dan menyenarai isi penting dan membuat ringkasan karangan dengan baik.

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai jenis karangan dan formatnya
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi jawapan dan membuat rangka karangan serta menyatakan isi-isi penting
  4. Pelajar membuat latihan menulis karangan

Sistem Bahasa

Kata hubung

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sejarah

Nilai

Berkerjasama, Semangat kemasyarakatan, Berdikari dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HAR I: RABU TARIKH: 6.3.2013

Tingkatan: 1M MASA: 8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Sastera.

Tajuk

Arah ke mana

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0; Memahami dan memberi respon

10.6 Mengulas karya

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti tentang rentetan cerita yang dikaji.

2. Menyatakan tema,persoalan,watak perwatakan, gaya bahasa dan nilai dan pengajaran yang hendak disampaikan melalui cerita yang disampaikan

Aktiviti

1. Perbincangan antara guru dan murid.

2. Pelajar membentang hasil kerja mereka.

3.Soal jawab.

Sistem Bahasa

Sebutan, intonasi.

Kemahiran Bahasa

Bertutur.    

K.B.T

Kercergasan pelbagai.

P. Ilmu

P.Moral

Nilai

Usaha, berkerjasama, kasih sayang dan yakin.

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: KHAMIS TARIKH: 7.3.2013

Tingkatan: 1M MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Kata seru dan kata perintah

Fokus utama

Fokus sampingan

3.0 Berunding secara santun.

3.2 Berbincang dan menerima pandangan.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti jenis-jenis kata seru dan kata perintah dan fungsinya.

2. Membina ayat dengan menggunakan kata seru dan kata perintah dengan baik.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Latihan lisan

Sistem Bahasa

Kata seru dan kata perintah

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran Bernilai tambah

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama dan sopan.

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: KHAMIS TARIKH: 7.3.2013

TINGKATAN: 1K MASA: 9-10. GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Elektrik

Sub tajuk

Jenis wayar dan plag

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenalpasti jenis wayar , kegunaan, kod warna dan maksudnya .

2.Menamakan jenis plag dan kesesuaiannya dengan perkakas elektrik tertentu.

3. Menjawab soalan lisan yang dikemukakan dengan baik

Aktiviti

Perbincangan bersama

Soal jawab dan latihan lisan

Nilai

Kemas,teliti dan sistematik

BBM    

Buku teks / bahan maujud

Refleksi

Pengajaran dan pembelajaran dapat disampaikan dengan baik kerana pejajar dapat memahami aspek pembelajaran dan berminat mengenainya.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: JUMAAT TARIKH: 8.3.2013

Tingkatan: 1M MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Penulisan

Tajuk

Berita.

Fokus utama

Fokus sampingan

9.0 Menyedia maklumat untuk tujuan tertentu

9.3 Menyediakan kerangka penyampaian

Hasil pembelajaran

  1. Mengenal pasti format karangan yang betul.
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Mencari dan menyenarai isi penting dan membuat ringkasan karangan dengan baik.

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai jenis karangan dan formatnya
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi jawapan dan membuat rangka karangan serta menyatakan isi-isi penting
  4. Pelajar membuat latihan menulis karangan

Sistem Bahasa

Kata hubung

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sejarah

Nilai

Berkerjasama, Semangat kemasyarakatan, Berdikari dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik.


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: JUMAAT TARIKH: 8.3.2013 TINGKATAN: II GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Elektrik

Sub tajuk

Jenis wayar dan plag

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenalpasti jenis wayar , kegunaan, kod warna dan maksudnya .

2.Menamakan jenis plag dan kesesuaiannya dengan perkakas elektrik tertentu.

3. Menjawab soalan lisan yang dikemukakan dengan baik

Aktiviti

Perbincangan bersama

Soal jawab dan latihan lisan

Nilai

Kemas,teliti dan sistematik

BBM    

Buku teks / bahan maujud.

Refleksi

Pengajaran dan pembelajaran dapat disampaikan dengan baik kerana pejajar dapat memahami aspek pembelajaran dan berminat mengenainya.


 

##########################################################################################################################################################################

No comments:

Post a Comment