MINGGU 26..
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : ISNIN TARIKH: 25.6.2012
TINGKATAN: 1L/1M MASA: 4-5/11-12 GURU M/P: PN. ELINE KATUT
Unit | Penulisan |
Topik | Karangan jenis pendapat |
Fokus Utama Fokus sampingan | F.U: 2.0 Memberi pendapat yang bernas F.S: 2.1 Mencetus idea yang bernas |
Hasil Pembelajaran
| Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:
|
Aktiviti pengajaran Dan pembelajaran | 1. Aktiviti guru: Perbincangan bersama 2. Aktiviti murid: Soal jawab 3. Membuat karangan dengan baik |
Sistem bahasa | Kata kerja |
Pendekatan Ilmu | P.Moral |
KBT | Kemahiran berfikir |
Penerapan nilai | Usaha , kesyukuran dan kerajinan |
BBM | Buku rujukan |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik . |
PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: ISNIN TARIKH: 25.6.6.2012
TINGKATA: 1G MASA: .8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pemakanan Dan Pengurusan sajian |
Sub tajuk | Faktor yang mempengaruhi perancangan menu Menu sarapan dan minum pagi serta minum petang. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | - Perbincangan bersama - soal jawab -latihan bertulis |
Nilai | Kerjasama, usaha, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih |
BBM | Buku teks dan buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: SELASA TARIKH: 26.6.2012
Tingkatan: 1M MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Komsas |
Tajuk | Istana Menanti (Pengukuhan) |
Fokus utama Fokus sampingan | 10.0 Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa 11.o Menyatakan jenis , ciri, tema, persoalan, pemikiran dan nilai serta pengajaran. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenalpasti tentang rentetan cerita yang dikaji.. 2. Menyatakan synopsis cerita, tema persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran yang terdapat di dalam cerita yang dikaji. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran berfikir. |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan kerjasama |
BBM | Buku teks, buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: SELASA TARIKH: 26.6.6.2012
TINGKATA: 1K/1ABC MASA: .6-7/8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pemakanan Dan Pengurusan sajian |
Sub tajuk | Faktor yang mempengaruhi perancangan menu Menu sarapan dan minum pagi serta minum petang. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | - Perbincangan bersama - soal jawab -latihan bertulis |
Nilai | Kerjasama, usaha, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih |
BBM | Buku teks dan buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: RABU TARIKH: 27.6.2012
Tingkatan: 1L MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Komsas |
Tajuk | Istana Menanti (Pengukuhan) |
Fokus utama Fokus sampingan | 10.0 Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa 11.o Menyatakan jenis , ciri, tema, persoalan, pemikiran dan nilai serta pengajaran. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenalpasti tentang rentetan cerita yang dikaji.. 2. Menyatakan synopsis cerita, tema persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran yang terdapat di dalam cerita yang dikaji. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran berfikir. |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan kerjasama |
BBM | Buku teks, buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: RABU TARIKH: 27.6.2012
TINGKATA: 1G MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pemakanan Dan Pengurusan sajian |
Sub tajuk | Prinsip Memasak -Sebab-sebab memasak
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajr dapat;
|
Aktiviti | - Perbincangan bersama - soal jawab |
Nilai | -usaha, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih |
BBM | Buku teks dan buku rujukan |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
HARI: RABU TARIKH : 27.6.2012
TINGKATAN: 2A MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tema | Warisan kesenian pelbagai kaum |
Unit/Tajuk | -Seni bina Malaysia –Lukisan warisan kesenian dan kraf tangan Malaysia |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir unit ini para pelajar dapat;
|
Teknik / Aktiviti | Sumbang saran, kuiz |
Nilai | Prihatin , kasih, kerjasama, perpaduan, bangga akan Negara Malaysia dan insaf |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Pelajar dapat memberikan pendapat yang baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: KHAMIS TARIKH: 28.6.2012
Tingkatan: 1L MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Mengecam ayat tunggal (hlm. 32) |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar dan dibaca. 7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapat penjelasan lanjut. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2. Membina ayat tunggal dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama dan pelajar membaca contoh ayat tunggal. Latihan bertulis Latihan lisan |
Sistem Bahasa | Kata terbitan |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran Bernilai tambah |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama dan sistematik |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: KHAMIS TARIKH: 28.6.2012
TINGKATA: 1K/1ABC MASA: 8/9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pemakanan Dan Pengurusan sajian |
Sub tajuk | Prinsip Memasak -Sebab-sebab memasak
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajr dapat;
|
Aktiviti | - Perbincangan bersama - soal jawab |
Nilai | -usaha, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih |
BBM | Buku teks dan buku rujukan |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: JUMAAT TARIKH: 29.6.2012
Tingkatan: 1M MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa. |
Tajuk | Mengecam ayat tunggal (hlm. 32). |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar dan dibaca. 7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapat penjelasan lanjut. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti jenis-jenis ayat tunggal dan fungsinya. 2. Menyenaraikan ayat tunggal yang nterdapat dalam rencana 3. Membina ayat tunggal dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama dan pelajar membaca contoh ayat tunggal. Latihan bertulis Latihan lisan. |
Sistem Bahasa | Kata terbitan. |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran Bernilai tambah. |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama dan sistematik |
BBM | Buku teks. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
##########################################################################################################################################################################
No comments:
Post a Comment