MINGGU 8
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : ISNIN TARIKH: 27.2.2012
Tingkatan: 1L/1M MASA: 4-5/11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Golongan kata kerja –transitif dan tak trasitif |
Fokus utama Fokus sampingan | 9.0 Menyampaikan maklumat 1.4 Bersoal jawab bertatasusila |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat; 1.mengenalpasti ciri-ciri kata kerja transitif dan tak transitif serta fungsinya 2. membentuk ayat yang betul dengan menggunakan kata kerja transitif dan tak transitif yang sesuai |
Aktiviti | Perbincangan bersama -soal jawab -latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata kerja |
Kem. bahasa | Bertutur dan menulis |
K.B.T | Kecergasaan pelbagai |
P. Ilmu | Sastera |
Nilai | Kerjasama,kasih sayang dan berani |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: ISNIN TARIKH : 27.2.2012
TINGKATAN: 1G MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Kerja Paip |
Sub tajuk |
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2. Menyatakan nama-nama bahagian perangkap dan menyatakan alat-alat untuk menyelenggarakannya 3. Menyusun cara-cara menyelenggarakan perangkap dengan betul dan sistematik. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Soal jawab |
Nilai | Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan le Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCRANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: SELASA TARIKH: 28.2.2012
Tingkatan: 1M MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Pemahaman |
Tajuk | Antara nyawa dan ringgit |
Fokus utama Fokus sampingan | 6.0 Berurus dengan pihak tertentu untuk mendapat maklumat 6.2 Menggunakan ungkapan, perkataan dan laras bahasa |
Hasil pembelajaran | Di akhir pembelajaran dan pengajaran para pelajar dapat: 1.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat dalam petikan. 2.Menyenaraikan isi-isi penting 3.Membuat rumusan tentang teks dan menjawab soalan yang dikemukakan dengan baik. |
Aktiviti | Bacaan kuat dan senyap Soal jawab Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata kerja |
Kem. Bahasa | Membaca |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | Sains. |
Nilai | Kerjasama, berani kasih sayang, yakin dan insaf |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: SELASA TARIKH : 28.2.2012
TINGKATAN: 1ABC MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Kerja Paip |
Sub tajuk |
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2. Menyatakan nama-nama bahagian perangkap dan menyatakan alat-alat untuk menyelenggarakannya 3. Menyusun cara-cara menyelenggarakan perangkap dengan betul dan sistematik. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Soal jawab |
Nilai | Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan le Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCRANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: RABU TARIKH: 29.2.2012
Tingkatan: 1L MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Pemahaman |
Tajuk | Antara nyawa dan ringgit |
Fokus utama Fokus sampingan | 6.0 Berurus dengan pihak tertentu untuk mendapat maklumat 6.2 Menggunakan ungkapan, perkataan dan laras bahasa |
Hasil pembelajaran | Di akhir pembelajaran dan pengajaran para pelajar dapat: 1.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat dalam petikan. 2.Menyenaraikan isi-isi penting 3.Membuat rumusan tentang teks dan menjawab soalan yang dikemukakan dengan baik. |
Aktiviti | Bacaan kuat dan senyap Soal jawab Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata kerja |
Kem. Bahasa | Membaca |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | Sains. |
Nilai | Kerjasama, berani kasih sayang, yakin dan insaf |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik |
RANCANGAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN.
HARI: RABU TARIKH : 29.2.2012
TINGKATAN: 2A MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tema | Hubungan kekeluargaan |
Unit/Tajuk | 2. Perpaduan dalam keluarga |
Aktiviti | a.Kasih saying memupuk perpaduan b. Keluarga sepakat membawa berkat |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir unit ini para pelajar dapat 1.Menjelaskan pentingnya menjalinkan kasih saying antara keluarga 2. Mengamalkan kasih sayang antara ahli keluaga 3. menerapkan kebaikkan menjalinkan hubungan erat antara ahli keluarga 4. Menghormati dan menghargai anggota keluarga |
Teknik | Perbincangan kumpulan Pembentangan hasil perbincagan kumpulan |
Nilai | Sopan santun , kasih saying, bertanggungjawab dan insaf |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Pelajar dapat memberikan pendapat yang bernas berkenaan dengan perkara yang dipelaajari. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: RABU TARIKH :29.2.2012
TINGKATAN: 1G MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Kerja Paip |
Sub tajuk |
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Menyatakan nama-nama bahagian perangkap dan menyatakan alat-alat untuk menyelenggarakannya 2. Menyusun cara-cara menyelenggarakan perangkap dengan betul dan sistematik. 3. Menjawab 8 daripada 10 soalan yang diberi dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Latihan bertulis |
Nilai | Sistematik ,kerjasama, kreatif dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan le Bahan-bahan maujud, buku teks dan Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: RABU TARIKH : 29.2.2012
TINGKATAN: 1K MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Kerja Paip |
Sub tajuk |
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2. Menyatakan nama-nama bahagian perangkap dan menyatakan alat-alat untuk menyelenggarakannya 3. Menyusun cara-cara menyelenggarakan perangkap dengan betul dan sistematik. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Soal jawab |
Nilai | Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan le Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: KHAMIS TARIKH: 1.3.2012
Tingkatan: 1L MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Komsas |
Tajuk | sajak |
Fokus utama Fokus sampingan | 10.0 Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa 11.o Menyatakan jenis , ciri, tema, persoalan, pemikiran dan nilai serta pengaajaran. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenalpasti tentang rentetan cerita yang dikaji.. 2. Menyatakan maksud sajak di setiap rangkap , tema , persoalan, bentuk sajak, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terdapat di dalam sajak yang dikaji. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran berfikir. |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan kerjasama |
BBM | Buku teks, buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: KHAMIS TARIKH :1.3.2012
TINGKATAN: 1ABC / 1K MASA:8/ 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Kerja Paip |
Sub tajuk |
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Menyatakan nama-nama bahagian perangkap dan menyatakan alat-alat untuk menyelenggarakannya 2. Menyusun cara-cara menyelenggarakan perangkap dengan betul dan sistematik. 3. Menjawab 8 daripada 10 soalan yang diberi dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Latihan bertulis |
Nilai | Sistematik ,kerjasama, kreatif dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan le Bahan-bahan maujud, buku teks dan Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: JUMAAT TARIKH: 2.3.2012
Tingkatan: 1M MASA: 1-2/3-4 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Komsas |
Tajuk | sajak |
Fokus utama Fokus sampingan | 10.0 Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa 11.o Menyatakan jenis , ciri, tema, persoalan, pemikiran dan nilai serta pengaajaran. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenalpasti tentang rentetan cerita yang dikaji.. 2. Menyatakan maksud sajak di setiap rangkap , tema , persoalan, bentuk sajak, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terdapat di dalam sajak yang dikaji. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran berfikir. |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan kerjasama |
BBM | Buku teks, buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: jUMAAT TARIKH: 3.3.2012
Tingkatan: 1M MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Novel |
Tajuk | Istana Menanti |
Fokus utama Fokus sampingan | 10.0 Memahami dan member respon 10.6 Mengulas karya |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat: 1.Mengenal pasti rentetan cerita yang dikaji. 2.Menyatakan nilai dan mesej yang hendak disampaikan beserta dengan huraian untuk menguatkan nilai dan pengajaran yang dikemukakan. |
Aktiviti | Perbincangan bersama. Soal jawab |
Sistem Bahasa | Kata sendi |
Kem. Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | Sejarah |
Nilai | Usaha, kerjasama, sayang menyayangi |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik. |
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
No comments:
Post a Comment