Tuesday, March 20, 2012

\MINGGU 8

MINGGU 8

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : ISNIN TARIKH: 27.2.2012

Tingkatan: 1L/1M MASA: 4-5/11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Golongan kata kerja –transitif dan tak trasitif

Fokus utama

Fokus sampingan

9.0 Menyampaikan maklumat

1.4 Bersoal jawab bertatasusila

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.mengenalpasti ciri-ciri kata kerja transitif dan tak transitif serta fungsinya

2. membentuk ayat yang betul dengan menggunakan kata kerja transitif dan tak transitif yang sesuai

Aktiviti

Perbincangan bersama -soal jawab -latihan bertulis

Sistem Bahasa

Kata kerja

Kem. bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kecergasaan pelbagai

P. Ilmu

Sastera

Nilai

Kerjasama,kasih sayang dan berani

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: ISNIN TARIKH : 27.2.2012

TINGKATAN: 1G MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Kerja Paip

Sub tajuk


Perangkap

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti jenis-jenis perangkap dan menyatakannya.

2. Menyatakan nama-nama bahagian perangkap dan menyatakan alat-alat untuk menyelenggarakannya

3. Menyusun cara-cara menyelenggarakan perangkap dengan betul dan sistematik.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Nilai

Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 

RANCRANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: SELASA TARIKH: 28.2.2012

Tingkatan: 1M MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Pemahaman

Tajuk

Antara nyawa dan ringgit

Fokus utama

Fokus sampingan

6.0 Berurus dengan pihak tertentu untuk mendapat maklumat

6.2 Menggunakan ungkapan, perkataan dan laras bahasa

Hasil pembelajaran

Di akhir pembelajaran dan pengajaran para pelajar dapat:

1.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat dalam petikan.

2.Menyenaraikan isi-isi penting

3.Membuat rumusan tentang teks dan menjawab soalan yang dikemukakan dengan baik.

Aktiviti

Bacaan kuat dan senyap

Soal jawab

Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Kata kerja

Kem. Bahasa

Membaca

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sains.

Nilai

Kerjasama, berani kasih sayang, yakin dan insaf

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH : 28.2.2012

TINGKATAN: 1ABC MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Kerja Paip

Sub tajuk


Perangkap P,S dan botol

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti jenis-jenis perangkap dan menyatakannya.

2. Menyatakan nama-nama bahagian perangkap dan menyatakan alat-alat untuk menyelenggarakannya

3. Menyusun cara-cara menyelenggarakan perangkap dengan betul dan sistematik.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Nilai

Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 

RANCRANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: RABU TARIKH: 29.2.2012

Tingkatan: 1L MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Pemahaman

Tajuk

Antara nyawa dan ringgit

Fokus utama

Fokus sampingan

6.0 Berurus dengan pihak tertentu untuk mendapat maklumat

6.2 Menggunakan ungkapan, perkataan dan laras bahasa

Hasil pembelajaran

Di akhir pembelajaran dan pengajaran para pelajar dapat:

1.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat dalam petikan.

2.Menyenaraikan isi-isi penting

3.Membuat rumusan tentang teks dan menjawab soalan yang dikemukakan dengan baik.

Aktiviti

Bacaan kuat dan senyap

Soal jawab

Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Kata kerja

Kem. Bahasa

Membaca

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sains.

Nilai

Kerjasama, berani kasih sayang, yakin dan insaf

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik


 


 

RANCANGAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN.

HARI: RABU TARIKH : 29.2.2012

TINGKATAN: 2A MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tema

Hubungan kekeluargaan

Unit/Tajuk

2. Perpaduan dalam keluarga

Aktiviti

a.Kasih saying memupuk perpaduan b. Keluarga sepakat membawa berkat

Hasil Pembelajaran

Pada akhir unit ini para pelajar dapat

1.Menjelaskan pentingnya menjalinkan kasih saying antara keluarga

2. Mengamalkan kasih sayang antara ahli keluaga

3. menerapkan kebaikkan menjalinkan hubungan erat antara ahli keluarga

4. Menghormati dan menghargai anggota keluarga

Teknik

Perbincangan kumpulan

Pembentangan hasil perbincagan kumpulan

Nilai

Sopan santun , kasih saying, bertanggungjawab dan insaf

BBM

Buku teks

Refleksi

Pelajar dapat memberikan pendapat yang bernas berkenaan dengan perkara yang dipelaajari.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: RABU TARIKH :29.2.2012

TINGKATAN: 1G MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Kerja Paip

Sub tajuk


Perangkap

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Menyatakan nama-nama bahagian perangkap dan menyatakan alat-alat untuk menyelenggarakannya

2. Menyusun cara-cara menyelenggarakan perangkap dengan betul dan sistematik.

3. Menjawab 8 daripada 10 soalan yang diberi dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Latihan bertulis

Nilai

Sistematik ,kerjasama, kreatif dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Bahan-bahan maujud, buku teks dan Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: RABU TARIKH : 29.2.2012

TINGKATAN: 1K MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Kerja Paip

Sub tajuk


Perangkap P,S dan botol

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti jenis-jenis perangkap dan menyatakannya.

2. Menyatakan nama-nama bahagian perangkap dan menyatakan alat-alat untuk menyelenggarakannya

3. Menyusun cara-cara menyelenggarakan perangkap dengan betul dan sistematik.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Nilai

Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: KHAMIS TARIKH: 1.3.2012

Tingkatan: 1L MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Komsas

Tajuk

sajak

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa

11.o Menyatakan jenis , ciri, tema, persoalan, pemikiran dan nilai serta pengaajaran.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti tentang rentetan cerita yang dikaji..

2. Menyatakan maksud sajak di setiap rangkap , tema , persoalan, bentuk sajak, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terdapat di dalam sajak yang dikaji.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan kerjasama

BBM

Buku teks, buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: KHAMIS TARIKH :1.3.2012

TINGKATAN: 1ABC / 1K MASA:8/ 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Kerja Paip

Sub tajuk


Perangkap

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Menyatakan nama-nama bahagian perangkap dan menyatakan alat-alat untuk menyelenggarakannya

2. Menyusun cara-cara menyelenggarakan perangkap dengan betul dan sistematik.

3. Menjawab 8 daripada 10 soalan yang diberi dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Latihan bertulis

Nilai

Sistematik ,kerjasama, kreatif dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Bahan-bahan maujud, buku teks dan Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: JUMAAT TARIKH: 2.3.2012

Tingkatan: 1M MASA: 1-2/3-4 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Komsas

Tajuk

sajak

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa

11.o Menyatakan jenis , ciri, tema, persoalan, pemikiran dan nilai serta pengaajaran.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti tentang rentetan cerita yang dikaji..

2. Menyatakan maksud sajak di setiap rangkap , tema , persoalan, bentuk sajak, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terdapat di dalam sajak yang dikaji.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan kerjasama

BBM

Buku teks, buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: jUMAAT TARIKH: 3.3.2012

Tingkatan: 1M MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Novel

Tajuk

Istana Menanti

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 Memahami dan member respon

10.6 Mengulas karya

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

1.Mengenal pasti rentetan cerita yang dikaji.

2.Menyatakan nilai dan mesej yang hendak disampaikan beserta dengan huraian untuk menguatkan nilai dan pengajaran yang dikemukakan.

Aktiviti

Perbincangan bersama.

Soal jawab    

Sistem Bahasa

Kata sendi

Kem. Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sejarah

Nilai

Usaha, kerjasama, sayang menyayangi

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.


 


 


 


 


 


 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

No comments:

Post a Comment