Sunday, September 8, 2013

MINGGU 34

MINGGU 34.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA.

HARI: ISNIN TARIKH: 19.8.2013

Tingkatan: 1L/1M MASA: 4-5/8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Penulisan Bahagian B

Tajuk

Menulis karangan m.s 184

Fokus utama

Fokus sampingan

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber

7.4 Meneliti dan memahami maksud tersurat dan tersirat

Hasil pembelajaran

  1. Mengenal pasti format karangan yang betul.
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Membuat karangan dengan baik berdasarkan carta aliran yang disediakan..

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai jenis karangan dan formatnya
  2. Pelajar memberi jawapan dan membuat rangka karangan serta menyatakan isi-isi penting
  3. Pelajar membuat latihan karangan.

Sistem Bahasa

Ayat tunggal     

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T    

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

Pendidikan Moral

Nilai

Berkerjasama, Berdikari , usaha, dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: ISNIN TARIKH : 19.8.2013

TINGKATAN: 1 F MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Prinsip pemilihan pakaian

Faktor-faktor pemilihan pakaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti prinsip-prinsip dalam pemilihan pakaian
  2. Menyatakan faktor-faktor penting dalam pemilihan pakaian dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Nilai

Sistematik , kreatif , kerjasama dan berhati-hati serta sopan santun.

BBM    

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH : 20.8.2013

TINGKATAN: 1 F/11 MASA: 4-5/8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Prinsip pemilihan pakaian

Faktor-faktor pemilihan pakaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti prinsip-prinsip dalam pemilihan pakaian
  2. Menyatakan faktor-faktor penting dalam pemilihan pakaian dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Nilai

Sistematik , kreatif , kerjasama dan berhati-hati serta sopan santun.

BBM    

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: RABU TARIKH: 20.8.2013

Tingkatan: 1L/1M MASA: 4-5 /8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa..

Tajuk

Ayat majmuk dan kata hubung

Fokus utama

Fokus sampingan

2.0 Memberi pendapat

2..2 Menghuraikan idea

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti pembentukan ayat majmuk dan kata hubung

2. Membina ayat dengan menggunakan ayat majmuk dankata hubung dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Latihan lisan

Sistem Bahasa

Pembentukan ayat majmuk dan kata hubung

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran Bernilai tambah

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama dan sistematik

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: KHAMIS TARIKH : 22.8.2013

TINGKATAN: 1F MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Memilih stail dan corak pakaian yang sesuai dengan bentuk badan.

Penjagaan pakaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para dapat;


1.Mengenal pasti cara–cara memilih pakaian yang sesuai dengan bentuk badan

2. Menyenaraikan dan melabelkan simbol-simbol penjagaan pakaian dan maksudnya.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab dan Latihan bertulis

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan Kebersihan dan insaf

BBM    

Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : KHAMIS TARIKH: 22.8.2013

TINGKATAN; 1L/1M MASA: 8-9/10-11 GURU M/P: PN. ELINE KATUT


 

Unit

TATABAHASA

Topik

Ayat Pasif

Fokus Utama

Fokus sampingan

F.U:2.2 Memberi pendapat yang bernas

F.S: 2.5 Memberi cadangan secara spontan

Hasil Pembelajaran


 


 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Mengenalpasti jenis -jenis dan contoh-contoh kepelbagaian ayat pasif mengikut penggunaannya dalam bidang tertentu.
  2. Menyatakan fungsi ayat pasif dalam bidang tertentu
  3. Membuat ayat pasif daripada ayat aktif transitif dengan baik.

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran

1.Aktiviti guru:Perbincangan bersama


 

2.Aktiviti murid:soal jawab dan latihan bertulis .

Sistem bahasa

Ayat aktif

Pendekatan Ilmu

P. Moral

KBT

Kecerdasan pelbagai

Ilmu

P. moral

Nilai

Usaha, kerjasama, kreatif dan sistematik

BBM

Buku teks dan buku rujukan

Refleksi

Objektif dapat dicapai denganbaik.


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: JUMAAT TARIKH : 23.8.2013

TINGKATAN: 1K/11 MASA:8/9-10/11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Memilih stail dan corak pakaian yang sesuai dengan bentuk badan.

Penjagaan pakaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para dapat;


1.Mengenal pasti cara–cara memilih pakaian yang sesuai dengan bentuk badan

2. Menyenaraikan dan melabelkan simbol-simbol penjagaan pakaian dan maksudnya.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab dan Latihan bertulis

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan Kebersihan dan insaf

BBM    

Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

#########################################################################################################################################################################


 


 

No comments:

Post a Comment