Monday, April 1, 2013

MINGGU 11


MINGGU 11

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: ISNIN TARIK: 11.3.2013

TINGKATAN:1F/1K MASA: 8-9/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Elektrik

Sub tajuk

Membuat pendawaian plag 3 pin 13A

Fius

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Membuat pendawaian plag 3 pin 13A dengan cara yang betul dan menggunakan alat-alat tangan yang sesuai.

2. Mengetahui jenis-jenis fius dan cara menggunakannya serta fungsinya.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Soal jawab amali mendawaikan plag 3pin 13A.

Nilai

Kemas,teliti, insaf , bekerjaasama dan sistematik

BBM    

Buku teks/ bahan maujud.

Refleksi

Objektif dicapai dengan baik , pelajar dapat menmainkan peranan dengan baikl dalam pembelajaran.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: ISNIN TARIKH: 11.3.2013

Tingkatan: 1L MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Penulisan

Tajuk

Bangunan unik di Kuala Lumpur. M.s.59

Fokus utama

Fokus sampingan

9.0 Menyedia maklumat untuk tujuan tertentu

9.3 Menyediakan kerangka penyampaian

Hasil pembelajaran

  1. Mengenal pasti format karangan yang betul.
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Mencari dan menyenarai isi penting dan membuat ringkasan karangan dengan baik.

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai jenis karangan dan formatnya
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi jawapan dan membuat rangka karangan serta menyatakan isi-isi penting
  4. Pelajar membuat latihan menulis karangan

Sistem Bahasa

Kata hubung

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sejarah

Nilai

Berkerjasama, Semangat kemasyarakatan, Berdikari dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIK: 12.3.2013

TINGKATAN:1I MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Elektrik

Sub tajuk

Membuat pendawaian plag 3 pin 13A

Fius

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Membuat pendawaian plag 3 pin 13A dengan cara yang betul dan menggunakan alat-alat tangan yang sesuai.

2. Mengetahui jenis-jenis fius dan cara menggunakannya serta fungsinya.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Soal jawab amali mendawaikan plag 3pin 13A.

Nilai

Kemas,teliti, insaf , bekerjaasama dan sistematik

BBM    

Buku teks/ bahan maujud.

Refleksi

Objektif dicapai dengan baik , pelajar dapat menmainkan peranan dengan baikl dalam pembelajaran.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : SELASA TARIKH: 12.3.2013

Tingkatan: 1L MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Kata Tanya ( Bersantai di Taman Rereasi Menara Berkembar Petronas)

Fokus utama

Fokus sampingan

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber

7.1 Memahami dan menyatakan maksud

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat:

1. Membaca petikan yang dikaji dengan sebutan, intonasi dan gaya pengucapan yang betul.

1. Mengenal pasti jenis-jenis kata erintah dan mengaris serta menyenaraikannya

2. Menyatakan contoh-contoh kata perintah dan pernyertaan partikel lah .

Aktiviti

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Latihan lisan

Sistem Bahasa

Kata Tanya

Kem. Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran Bernilai tambah

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama, usaha dan yakin

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Selasa TARIKH: 12 .3.2013

TINGKATAN:1F MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Elektrik

Sub tajuk

Lampu pendarfluor

Membuat pendawaian lampu pendarfluor

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti nama-nama bahagian lampu pendarfluor dan fungsinya.
  2. Membaca litar pendawaian lampu pendarfluor dan membuat pendawaian lampu pendarfluor.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Soal jawab dan amali membuat pendawaian lampu pendarfluor

Nilai

Yakin, usaha,teliti, insaf , bekerjasama dan sistematik

BBM    

Buku teks/ bahan maujud

Refleksi

Objektif dicapai dengan baik , pelajar dapat menmainkan peranan dengan baikl dalam pembelajaran.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA    

HARI: RABU TARIKH: 13..3.2013

Tingkatan: 1 L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

NUit

Karangan (bergambar)

Tajuk

Membuat inferen berdasarkan gambar yang dilihat

Fokus utama

Fokus sampingan

1.0 Berinteraksi untuk mempererat dan menjalin hubungan mesra

1.1 Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Membaca dengan sebutan dan intonasi serta gaya pengucapan yang betul.

2. Menyatakan maksud yang tersurat di dalam cerita.

3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul dan membuat kesimpulan berdasarkan gambar.

Aktiviti

1. Meneliti gambar

2. Soal jawab.

3. Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Frasa nama

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

Sejarah.

Nilai

Patriotik, rasional, berani dan bekerjasama.

BBM

Buku teks.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: RABU TARIKH: 13.3.2013

Tingkatan: 1M MASA: 8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Penulisan

Tajuk

Bangunan unik di Kuala Lumpur. M.s.59

Fokus utama

Fokus sampingan

9.0 Menyedia maklumat untuk tujuan tertentu

9.3 Menyediakan kerangka penyampaian

Hasil pembelajaran

  1. Mengenal pasti format karangan yang betul.
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Mencari dan menyenarai isi penting dan membuat ringkasan karangan dengan baik.

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai jenis karangan dan formatnya
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi jawapan dan membuat rangka karangan serta menyatakan isi-isi penting
  4. Pelajar membuat latihan menulis karangan

Sistem Bahasa

Kata hubung

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sejarah

Nilai

Berkerjasama, Semangat kemasyarakatan, Berdikari dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: KHAMIS TARIKH: 14 .3.2013

TINGKATAN:1K MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Elektrik

Sub tajuk

Lampu pendarfluor

Membuat pendawaian lampu pendarfluor

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti nama-nama bahagian lampu pendarfluor dan fungsinya.
  2. Membaca litar pendawaian lampu pendarfluor dan membuat pendawaian lampu pendarfluor.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Soal jawab dan amali membuat pendawaian lampu pendarfluor

Nilai

Yakin, usaha,teliti, insaf , bekerjasama dan sistematik

BBM    

Buku teks/ bahan maujud

Refleksi

Objektif dicapai dengan baik , pelajar dapat menmainkan peranan dengan baikl dalam pembelajaran.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : KHAMIS TARIKH: 14.3.2013

Tingkatan: 1M MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Kata Tanya ( Bersantai di Taman Rereasi Menara Berkembar Petronas)

Fokus utama

Fokus sampingan

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber

7.1 Memahami dan menyatakan maksud

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat:

1. Membaca petikan yang dikaji dengan sebutan, intonasi dan gaya pengucapan yang betul.

1. Mengenal pasti jenis-jenis kata erintah dan mengaris serta menyenaraikannya

2. Menyatakan contoh-contoh kata perintah dan pernyertaan partikel lah .

Aktiviti

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Latihan lisan

Sistem Bahasa

Kata Tanya

Kem. Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran Bernilai tambah

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama, usaha dan yakin

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: JUMAAT TARIKH: 15 .3.2013

TINGKATAN:1I MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Elektrik

Sub tajuk

Lampu pendarfluor

Membuat pendawaian lampu pendarfluor

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti nama-nama bahagian lampu pendarfluor dan fungsinya.
  2. Membaca litar pendawaian lampu pendarfluor dan membuat pendawaian lampu pendarfluor.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Soal jawab dan amali membuat pendawaian lampu pendarfluor

Nilai

Yakin, usaha,teliti, insaf , bekerjasama dan sistematik

BBM    

Buku teks/ bahan maujud

Refleksi

Objektif dicapai dengan baik , pelajar dapat menmainkan peranan dengan baikl dalam pembelajaran.


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA    

HARI: JUMAAT TARIKH: 15..3.2013

Tingkatan: 1 M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

NUit

Karangan (bergambar)

Tajuk

Membuat inferen berdasarkan gambar yang dilihat

Fokus utama

Fokus sampingan

1.0 Berinteraksi untuk mempererat dan menjalin hubungan mesra

1.1 Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Membaca dengan sebutan dan intonasi serta gaya pengucapan yang betul.

2. Menyatakan maksud yang tersurat di dalam cerita.

3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul dan membuat kesimpulan berdasarkan gambar.

Aktiviti

1. Meneliti gambar

2. Soal jawab.

3. Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Frasa nama

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

Sejarah.

Nilai

Patriotik, rasional, berani dan bekerjasama.

BBM

Buku teks.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.

#########################################################################################################################################################################

1 comment:

  1. Terima Kasih kerana telah menyediakan bolg rph untuk minggu pertama hingga ke 11 untuk semakan saya.

    Sila lengkapkan blog rph tuan hingga minggu ke 15

    Bertindak segera.

    “People who love going to work are more productive and more creative” –Simon Sinek

    ReplyDelete