MINGGU 13
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA.
HARI: ISNIN .TARIKH: 26.3.2012
Tingkatan: 1M/1L MASA: 4-5 / 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Komsas |
Tajuk | Istana Menanti |
Fokus utama Fokus sampingan | 11.0 Memahami dan memberi respon peribadi 11.4 Menyatakan jenis , ciri, tema, persoalan, pemikiran dan nilai serta pengajaran. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenalpasti dan menyatakan tentang plot cerita, latar cerita dan gaya bahasa dalam novel istana menanti. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab/ latihan lisan |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran berfikir. |
P. Ilmu | Pendidikan moral. |
Nilai | Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan kerjasama |
BBM | Buku teks, buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: ISNIN TARIKH: 26.3.2012
TINGKATAN: 1G MASA:8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Elektrik |
Sub tajuk | Alat-alat tangan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1.Mengenalpasti alatan tangan dan fungsinya 2.Mengenalpasti nama-nama bahagian alat-alat tangan |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab dan latihan bertulis |
Nilai | Bekerjasama , Kemas,teliti dan sistematik |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik dan pelajar berminat mengenainya |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: SELASA TARIKH: 27.3.2012
Tingkatan: 1 M MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | 5 |
Tajuk | Kelab computer |
Fokus utama Fokus sampingan | 6.0 Berurus dengan pihak tertentu 6.1 Mengguna sebutan, intonasi dalam penyampaian |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Membaca dengan sebutan dan intonasi serta gaya pengucapan yang betul. 2. Menyatakan maksud yang tersurat di dalam cerita. 3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul. |
Aktiviti | 1. Bacaan kuat dan senyap. 2. Soal jawab. 3. Latihan bertulis. |
Sistem Bahasa | Kelab computer |
Kemahiran Bahasa | Bertutur. |
K.B.T | Kemahiran berfikir. |
P. Ilmu | P.Moral |
Nilai | Insaf, rasional, kerjasama dan kemasyarakatan |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: SELASA TARIKH: 27.3.2012
TINGKATAN: 1ABC MASA:8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Elektrik |
Sub tajuk | Alat-alat tangan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1.Mengenalpasti alatan tangan dan fungsinya 2.Mengenalpasti nama-nama bahagian alat-alat tangan |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab dan latihan bertulis |
Nilai | Bekerjasama , Kemas,teliti dan sistematik |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: SELASA TARIKH: 27.3.2012
TINGKATAN: 1K MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Elektrik |
Sub tajuk | Alat-alat tangan Jenis wayar |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1.Mengenalpasti jenis wayar , kegunaan, kod warna dan maksudnya 2.Mengenalpasti alatan tangan dan fungsinya 3.Mengenalpasti nama-nama bahagian alat-alat tangan |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab dan latihan bertulis |
Nilai | Bekerjasama , Kemas,teliti dan sistematik |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik dan pejar melibatkan diri dengan aktif |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: RABU TARIKH: 28.3.2011
Tingkatan: 1 L MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | 5 |
Tajuk | Kelab computer |
Fokus utama Fokus sampingan | 6.0 Berurus dengan pihak tertentu 6.1 Mengguna sebutan, intonasi dalam penyampaian |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Membaca dengan sebutan dan intonasi serta gaya pengucapan yang betul. 2. Menyatakan maksud yang tersurat di dalam cerita. 3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul. |
Aktiviti | 1. Bacaan kuat dan senyap. 2. Soal jawab. 3. Latihan bertulis. |
Sistem Bahasa | Kelab computer |
Kemahiran Bahasa | Bertutur. |
K.B.T | Kemahiran berfikir. |
P. Ilmu | P.Moral |
Nilai | Insaf, rasional, kerjasama dan kemasyarakatan |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik dan pelajar berminat mengenainya. |
RANCANGAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
HARI: RABU TARIKH : 28.3.2012.
TINGKATAN: 2A MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT.
Tema | Hubungan kekeluargaan |
Unit/Tajuk |
|
Aktiviti |
|
Hasil Pembelajaran | Pada akhir unit ini para pelajar dapat 1.Mengenal pasti sikap bertanggungjawab kepada anggota keluarga 2. Mengamalkan kasih sayang antara ahli keluaga 3. menerapkan kebaikkan menjalinkan hubungan erat antara ahli keluarga 4. Menghormati dan menghargai anggota keluarga. |
Teknik | Perbincangan bersama Latihan bertulis |
Nilai | Sopan santun , kasih sayang, bertanggungjawab dan insaf |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Pelajar dapat memberikan pendapat yang bernas berkenaan dengan perkara yang dipelaajari. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: RABU TARIKH: 28.3.2012
TINGKATAN:1G MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Elektrik |
Sub tajuk | Jenis wayar dan plag |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1.Mengenalpasti jenis wayar , kegunaan, kod warna dan maksudnya . 2.Menamakan jenis plag dan kesesuaiannya dengan perkakas elektrik tertentu. 3. Menjawab soalan lisan yang dikemukakan dengan baik |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab dan latihan lisan |
Nilai | Kemas,teliti dan sistematik |
BBM | Buku teks / bahan maujud |
Refleksi | Pengajaran dan pembelajaran dapat disampaikan dengan baik kerana pejajar dapat memahami aspek pembelajaran dan berminat mengenainya. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : kHAMIS TARIKH: 29.3.2012
Tingkatan: 1L MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Ayat topic dan huraian |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber 7.1 Memahami dan menyatakan maksud |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti ayat topik dan menyenaraikannya 2. Menyatakan ayat huraian bagi setiap ayat topic yang disenaraikan dan membezakannya |
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis Latihan lisan |
Sistem Bahasa | Ayat ntopik dan huraian. |
Kem. Bahasa | Bertutur. |
K.B.T | Kemahiran Bernilai tambah |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama, usaha dan yakin |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Pembelajaran dapat disampaikan dengan baik kerana pelajar menguasai apa yang dipelajari |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: KHAMIS TARIKH: 29.3.2012
TINGKATAN:1K/1ABC MASA: 8/9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Elektrik |
Sub tajuk | Jenis wayar dan plag |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 2.Mengenalpasti jenis wayar , kegunaan, kod warna dan maksudnya . 3.Menamakan jenis plag dan kesesuaiannya dengan perkakas elektrik tertentu. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab dan latihan lisan |
Nilai | Kemas,teliti, insaf dan sistematik |
BBM | Buku teks/ bahan maujud |
Refleksi | Objektif dicapai dengan baik , pelajar dapat menmainkan peranan dengan baik dalam pembelajaran. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : JUMAAT TARIKH: 30.3.2012
Tingkatan: 1M MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Ayat topic dan huraian |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber 7.1 Memahami dan menyatakan maksud |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti ayat topik dan menyenaraikannya 2. Menyatakan ayat huraian bagi setiap ayat topic yang disenaraikan dan membezakannya |
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis Latihan lisan |
Sistem Bahasa | Ayat ntopik dan huraian |
Kem. Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran Bernilai tambah |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama, usaha dan yakin |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
##########################################################################################################################################################################
$
Cikgu Eline
ReplyDeleteitulah nama guru
perlu sedia perancangan
sebelum turun bertempur
syabas dan tahniah
kerana usaha yang gigih
semoga ia tetap berterusan