MINGGU 12
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA.
HARI: ISNIN TARIKH: 19.3.2012
Tingkatan: 1M/1L MASA: 4-5 / 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Komsas |
Tajuk | Membuat pembetulan ujian dan Istana Menanti |
Fokus utama Fokus sampingan | 11.0 Memahami dan memberi respon peribadi 11.4 Menyatakan jenis , ciri, tema, persoalan, pemikiran dan nilai serta pengajaran. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenalpasti tentang tema, persoalan, latar dalam cerita yang dikaji.. 2. Menyatakan tema persoalan watak perwatakan, , latar dalam cerita. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran berfikir. |
P. Ilmu | Pendidikan moral. |
Nilai | Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan kerjasama |
BBM | Buku teks, buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: ISNIN TARIKH : 19.3.2012
TINGKATAN: 1G MASA:8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
CATATAN: PEMBETULAN UJIAN BULANAN.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: SELASA TARIKH : 20.3.2012
TINGKATAN: 1ABC MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
CATATAN: PEMBETULAN UJIAN BULANAN.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: SELASA TARIKH : 20.3.2012
TINGKATAN: 1K MASA: 6- 7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Elektrik |
Sub tajuk |
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2. Menyatakan jenis-jenis pertukaran tenaga elektrik yang berlaku dalam perkakas elektrik ( tenaga haba, bunyi,gerakan,cahaya) |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Soal jawab |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: SELASA TARIKH: 20.3.2012
Tingkatan: 1M MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Perumpamaan |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar dan dibaca. 7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapat penjelasan lanjut. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti peribahasa perumpamaan , maksud dan fungsinya. 2. Membina ayat dengan menggunakan perumpamaan dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis Latihan lisan |
Sistem Bahasa | Perumpamaan |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran Bernilai tambah |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama dan sistematik. |
BBM | Buku teks. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: RABU TARIKH: 21.3.2012
Tingkatan: 1L MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Perumpamaan |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar dan dibaca. 7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapat penjelasan lanjut. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti peribahasa perumpamaan , maksud dan fungsinya. 2. Membina ayat dengan menggunakan perumpamaan dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis Latihan lisan |
Sistem Bahasa | Perumpamaan |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran Bernilai tambah |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama dan sistematik. |
BBM | Buku teks. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: RABU TARIKH : 21.3.2012
TINGKATAN: 1G MASA: 6- 7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Elektrik |
Sub tajuk |
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2. Menyatakan jenis-jenis pertukaran tenaga elektrik yang berlaku dalam perkakas elektrik ( tenaga haba, bunyi,gerakan,cahaya) |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Soal jawab |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
HARI: RABU TARIKH : 21.2.2012
TINGKATAN: 2A MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tema | Hubungan kekeluargaan / Pembetulan ujian |
Unit/Tajuk | 2. Perpaduan dalam keluarga (sambungan) |
Aktiviti | a. Keluarga sepakat membawa berkat |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir unit ini para pelajar dapat 1.Menjelaskan pentingnya menjalinkan kasih sayang antara keluarga 2. Mengamalkan kasih sayang antara ahli keluaga 3. menerapkan kebaikkan menjalinkan hubungan erat antara ahli keluarga 4. Menghormati dan menghargai anggota keluarga. |
Teknik | Perbincangan kumpulan Pembentangan hasil perbincagan kumpulan |
Nilai | Sopan santun , kasih saying, bertanggungjawab dan insaf |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Pelajar dapat memberikan pendapat yang bernas berkenaan dengan perkara yang dipelaajari. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: KHAMIS TARIKH : 22.3.2012
TINGKATAN: 1ABC MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Elektrik |
Sub tajuk |
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2. Menyatakan jenis-jenis pertukaran tenaga elektrik yang berlaku dalam perkakas elektrik ( tenaga haba, bunyi,gerakan,cahaya) |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Soal jawab |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: KHAMIS TARIKH : 22.3.2012
TINGKATAN: 1G MASA:8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
CATATAN: PEMBETULAN UJIAN BULANAN.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : khamis TARIKH: 22.3.2012
TINGKATAN: 1L MASA: 4-5 GURU M/P: PN.ELINE KATUT
Unit | Pemahaman |
Topik | PBS. Mengisi tempat kosong dan menjawab latihan pemahaman |
Fokus utama Fokus dsampingan | F.U: 7.0 Mendapat maklumat dari pelbagai sumber F.S: 7.4 Membaca pantas secara imbasan |
Hasil Pembelajaran
| Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:
|
Aktiviti pengajaran Dan pembelajaran | 1.Aktiviti guru: Perbincangan guru dan murid. 2.Aktiviti murid: Bacaan senyap dan kuat -Berbincang dan membuat Latihan bertulis |
Sistem bahasa | Sebutan dan intonasi |
Pendekatan Ilmu | P. Moral |
KBT | Kecerdasan pelbagai. |
Penerapan nilai | -Kejujuran -semangat bermasyarakat -kewarganegaraan |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan agak baik kerana terdapat pelajar yang lemah. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : JUMAAT TARIKH: 23.3.2012
TINGKATAN: 1M MASA: 0-10 GURU M/P: PN.ELINE KATUT
Unit | Pemahaman |
Topik | PBS. Mengisi tempat kosong dan menjawab latihan pemahaman |
Fokus utama Fokus dsampingan | F.U: 7.0 Mendapat maklumat dari pelbagai sumber F.S: 7.4 Membaca pantas secara imbasan |
Hasil Pembelajaran
| Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:
|
Aktiviti pengajaran Dan pembelajaran | 1.Aktiviti guru: Perbincangan guru dan murid. 2.Aktiviti murid: Bacaan senyap dan kuat -Berbincang dan membuat Latihan bertulis |
Sistem bahasa | Sebutan dan intonasi |
Pendekatan Ilmu | P. Moral |
KBT | Kecerdasan pelbagai. |
Penerapan nilai | -Kejujuran -semangat bermasyarakat -kewarganegaraan |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan agak baik kerana terdapat pelajar yang lemah. |
#########################################################################################################################################################################
No comments:
Post a Comment