Monday, July 11, 2011

MINGGU 25-26

MINGGU 25


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: ISNIN TARIKH: 13.6.2011

Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

 

Tajuk

Pembetulan peperiksaan

Fokus utama

Fokus sampingan

7:3 Mengemukakan soalan untuk mendapat penjelasan

8.7 Menilai secara bkeseluruhan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti kesilapan dalam menjawab soalan.

2. Membetulkan kesilapan yang telah dilakukan.

Aktiviti

1. Perbincangan antara guru dan murid.

2.Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi.

Kemahiran Bahasa

Bertutur.

K.B.T

Kercergasan pelbagai.

P. Ilmu

P. moral

Nilai

Usaha, berkerjasama dan yakin.

BBM

Kertas peperiksaan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: SELASA TARIKH: 14.6.2011

Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

 

Tajuk

Pembetulan peperiksaan

Fokus utama

Fokus sampingan

7:3 Mengemukakan soalan untuk mendapat penjelasan

8.7 Menilai secara bkeseluruhan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti kesilapan dalam menjawab soalan.

2. Membetulkan kesilapan yang telah dilakukan.

Aktiviti

1. Perbincangan antara guru dan murid.

2.Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi.

Kemahiran Bahasa

Bertutur.

K.B.T

Kercergasan pelbagai.

P. Ilmu

P. moral

Nilai

Usaha, berkerjasama dan yakin.

BBM

Kertas peperiksaan

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI:SELASA TARIKH :13.6..2011

TINGKATAN: 1FG MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pembetulan Ujian

Sub tajuk

 

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1. Mengenal pasti kesilapan dalam menjawab soalan yang dikemukakan

2. Membuat pembetulan peperiksaan.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Membuat pembetulan peperiksaan

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Kertas peperiksaan dan buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HAR I: SELASA TARIKH: 14.6.2011

Tingkatan: 1L MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Sastera.

Tajuk

Sepucuk surat daripada kawan.

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 Memahami dan member respon

10.4 Menyatakn jenis cirri, tema dan persoalan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti tentang cerita.

2. Menyatakan rentetan cerita, watak perwatakan, tema, persoalan, latar cerita yang dipelajari.

3. menjawab 3 daripada 5 soalan yang dikemukakan dengan betul beserta dengan contoh -contohnya dengan betul.

Aktiviti

1. Perbincangan antara guru dan murid.

2. Pelajar membentang hasil kerja mereka.

3.Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi.

Kemahiran Bahasa

Bertutur.

K.B.T

Kercergasan pelbagai.

P. Ilmu

P. moral

Nilai

Usaha, berkerjasama, kasih sayang dan yakin.

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Rabu TARIKH: 15.6.2011

Tingkatan: L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Kata- kata hikmat

Fokus utama

Fokus sampingan

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber

7.3 Mengemukan soalan untuk mendapat penjelasan lanjut.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti jenis-jenis kata-kata hikmat dan fungsinya.

2. Membina ayat dengan menggunakan kata –kata hikmat yang sesuai.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Latihan lisan

Sistem Bahasa

Kata hikmat

Kem. Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran Bernilai tambah

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama, yakin dan sabar.

BBM

Buku teks dan buku rujukkan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI:RABU TARIKH :15.6..2011

TINGKATAN: 1D/1ABC MASA: 10/12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pembetulan Ujian

Sub tajuk

 

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1. Mengenal pasti kesilapan dalam menjawab soalan yang dikemukakan

2. Membuat pembetulan peperiksaan.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Membuat pembetulan peperiksaan

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Kertas peperiksaan dan buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HAR I: RABU TARIKH: 15.6.2011

Tingkatan: 1M MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Sastera.

Tajuk

Sepucuk surat daripada kawan.

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 Memahami dan member respon

10.4 Menyatakn jenis cirri, tema dan persoalan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti tentang cerita.

2. Menyatakan rentetan cerita, watak perwatakan, tema, persoalan, latar cerita yang dipelajari.

3. menjawab 3 daripada 5 soalan yang dikemukakan dengan betul beserta dengan contoh -contohnya dengan betul.

Aktiviti

1. Perbincangan antara guru dan murid.

2. Pelajar membentang hasil kerja mereka.

3.Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi.

Kemahiran Bahasa

Bertutur.

K.B.T

Kercergasan pelbagai.

P. Ilmu

P. moral

Nilai

Usaha, berkerjasama, kasih sayang dan yakin.

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: RABU TARIKH : 16.6.2011

TINGKATAN: 1FG/1D/1K MASA: 4-5/6-7/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Tanaman hiasan

Sub tajuk

Pembiakan secara keratan batang

Menyediakan Medium semaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti tumbuh tumbuhan yang ditanam dengan menggunakan keratan batang dan sebab-sebab menanam tumbuhan

2. Mengenal pasti jenis-jenis medium semaian dan sukatan yang digunakan untuk menanam tumbuhan.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: JUMAAT TARIKH :17.6..2011

TINGKATAN: 1K MASA: 6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pembetulan Ujian

Sub tajuk

 

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1. Mengenal pasti kesilapan dalam menjawab soalan yang dikemukakan

2. Membuat pembetulan peperiksaan.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Membuat pembetulan peperiksaan

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Kertas peperiksaan dan buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: JUMAAT TARIKH: 17.6.2011

Tingkatan: L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Kata- kata hikmat

Fokus utama

Fokus sampingan

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber

7.3 Mengemukan soalan untuk mendapat penjelasan lanjut.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti jenis-jenis kata-kata hikmat dan fungsinya.

2. Membina ayat dengan menggunakan kata –kata hikmat yang sesuai.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Latihan lisan

Sistem Bahasa

Kata hikmat

Kem. Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran Bernilai tambah

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama, yakin dan sabar.

BBM

Buku teks dan buku rujukkan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

####################################################################################################################################################################


 

MINGGU 26

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: ISNIN TARIKH: 20.6.2011

Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Penulisan Bahagian C

Tajuk

Menulis karangan Jenis Berita

Fokus utama

Fokus sampingan

8.0 Memproses maklumat 8.7 menilai secara keseluruhan

Hasil pembelajaran

  1. Mengenal pasti format karangan yang betul.
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Mencari dan menyenarai isi-isi penting dan membuat karangan dengan baik.

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai jenis karangan dan formatnya
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi jawapan dan membuat rangka karangan serta menyatakan isi-isi penting
  4. Pelajar membuat latihan karangan

Sistem Bahasa

Kata hubung

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

Pendidikan Moral

Nilai

Berkerjasama, Berdikari dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH :20.6.2011

TINGKATAN: 1FG MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Tanaman hiasan

Sub tajuk

Jenis keratan batang

Memilih pokok hiasan yang boleh dibiak melalui keratan batang

Menanam dan menjaga keratan batang

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti cara–cara memilih dan menyediakan keratan batang

2. Menyatakan langkah-langkah menanam dan menjaga keratan batang dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Latihan bertulis

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: SELASA TARIKH: 21.6.2011

Tingkatan: 1 L MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Karangan (bergambar)

Tajuk

Membuat inferen berdasarkan gambar yang dilihat

Fokus utama

Fokus sampingan

8.0 Memproses maklumat

8.7 Menilai secara keseluruhan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Membaca dengan sebutan dan intonasi serta gaya pengucapan yang betul.

2. Menyatakan maksud yang tersurat di dalam cerita.

3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul dan membuat kesimpulan berdasarkan gambar.

Aktiviti

1. Meneliti gambar

2. Soal jawab.

3. Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Kata hubung.

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

Sejarah.

Nilai

Patriotik, rasional, berani.

BBM

Buku teks.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: SELASA TARIKH: 21.6.2011

Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Penulisan Bahagian C

Tajuk

Menulis karangan Jenis Berita

Fokus utama

Fokus sampingan

8.0 Memproses maklumat 8.7 menilai secara keseluruhan

Hasil pembelajaran

  1. Mengenal pasti format karangan yang betul.
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Mencari dan menyenarai isi-isi penting dan membuat karangan dengan baik.

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai jenis karangan dan formatnya
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi jawapan dan membuat rangka karangan serta menyatakan isi-isi penting
  4. Pelajar membuat latihan karangan

Sistem Bahasa

Kata hubung

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

Pendidikan Moral

Nilai

Berkerjasama, Berdikari dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik.


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: RABU TARIKH: 23.6.2011

Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Komsas

Tajuk

Sepucuk surat dari kawan

Fokus utama

Fokus sampingan

6.0 Berurus dengan pihak tertentu

6.2 Menggunakan perkataan,ungkapan ayat dan laras bahasa.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti tentang rentetan cerita dengan baik

2. Menyatakan rentetan cerita, plot, latar,gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam cerita yang dipelajari.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Soal jawab dan sumbang saran

Sistem Bahasa

Kata majmuk

Kem. Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan insaf

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: RABU TARIKH :20.6.2011

TINGKATAN: 1D/1ABC MASA: 10/12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Tanaman hiasan

Sub tajuk

Jenis keratan batang

Memilih pokok hiasan yang boleh dibiak melalui keratan batang

Menanam dan menjaga keratan batang

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti cara–cara memilih dan menyediakan keratan batang

2. Menyatakan langkah-langkah menanam dan menjaga keratan batang dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Latihan bertulis

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA    

HARI: RABU TARIKH: 23.6.2011

Tingkatan: 1 M MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Karangan (bergambar)

Tajuk

Membuat inferen berdasarkan gambar yang dilihat

Fokus utama

Fokus sampingan

8.0 Memproses maklumat

8.7 Menilai secara keseluruhan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Membaca dengan sebutan dan intonasi serta gaya pengucapan yang betul.

2. Menyatakan maksud yang tersurat di dalam cerita.

3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul dan membuat kesimpulan berdasarkan gambar.

Aktiviti

1. Meneliti gambar

2. Soal jawab.

3. Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Kata hubung.

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

Sejarah.

Nilai

Patriotik, rasional, berani.

BBM

Buku teks.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: KHAMIS TARIKH :24.6.2011

TINGKATAN: 1FG/1D/1ABC MASA: 4-5/6-7/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Tanaman hiasan

Sub tajuk

Penanaman Anak pokok

-medium penanaman

Menyediakan medium penanaman

Pengubahan keratan berakar ke beg politena

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti cara–cara menyediakan medium penanaman berdasarkan tingginya kadar tanah liat dalam tanah loam.

2. Mengenal pasti cara-cara mengubah keratan berakar ke beg politena dengan cara yang betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Latihan bertulis

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: JUMAAT TARIKH :25.6.2011

TINGKATAN: 1K MASA: 6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Tanaman hiasan

Sub tajuk

Jenis keratan batang

Memilih pokok hiasan yang boleh dibiak melalui keratan batang

Menanam dan menjaga keratan batang

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti cara–cara memilih dan menyediakan keratan batang

2. Menyatakan langkah-langkah menanam dan menjaga keratan batang dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Latihan bertulis

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: JUMAAT TARIKH: 25.6.2011

Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Komsas

Tajuk

Sepucuk surat dari kawan

Fokus utama

Fokus sampingan

6.0 Berurus dengan pihak tertentu

6.2 Menggunakan perkataan,ungkapan ayat dan laras bahasa.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti tentang rentetan cerita dengan baik

2. Menyatakan rentetan cerita, plot, latar,gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam cerita yang dipelajari.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Soal jawab dan sumbang saran

Sistem Bahasa

Kata majmuk

Kem. Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan insaf

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

##################################################################################


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: KHAMIS TARIKH :24.6.2011

TINGKATAN: 1FG/1D/1ABC MASA: 4-5/6-7/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Tanaman hiasan

Sub tajuk

Penanaman Anak pokok

-medium penanaman

Menyediakan medium penanaman

Pengubahan keratan berakar ke beg politena

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti cara–cara menyediakan medium penanaman berdasarkan tingginya kadar tanah liat dalam tanah loam.

2. Mengenal pasti cara-cara mengubah keratan berakar ke beg politena dengan cara yang betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Latihan bertulis

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 

No comments:

Post a Comment