MINGGU 24
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: ISNIN TARIKH: 13.6.2011
Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | |
Tajuk | Pembetulan peperiksaan |
Fokus utama Fokus sampingan | 7:3 Mengemukakan soalan untuk mendapat penjelasan 8.7 Menilai secara bkeseluruhan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenalpasti kesilapan dalam menjawab soalan. 2. Membetulkan kesilapan yang telah dilakukan. |
Aktiviti | 1. Perbincangan antara guru dan murid. 2.Soal jawab |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi. |
Kemahiran Bahasa | Bertutur. |
K.B.T | Kercergasan pelbagai. |
P. Ilmu | P. moral |
Nilai | Usaha, berkerjasama dan yakin. |
BBM | Kertas peperiksaan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: SELASA TARIKH: 14.6.2011
Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | |
Tajuk | Pembetulan peperiksaan |
Fokus utama Fokus sampingan | 7:3 Mengemukakan soalan untuk mendapat penjelasan 8.7 Menilai secara bkeseluruhan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenalpasti kesilapan dalam menjawab soalan. 2. Membetulkan kesilapan yang telah dilakukan. |
Aktiviti | 1. Perbincangan antara guru dan murid. 2.Soal jawab |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi. |
Kemahiran Bahasa | Bertutur. |
K.B.T | Kercergasan pelbagai. |
P. Ilmu | P. moral |
Nilai | Usaha, berkerjasama dan yakin. |
BBM | Kertas peperiksaan |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI:SELASA TARIKH :13.6..2011
TINGKATAN: 1FG MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pembetulan Ujian |
Sub tajuk | |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2. Membuat pembetulan peperiksaan. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Membuat pembetulan peperiksaan |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Kertas peperiksaan dan buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HAR I: SELASA TARIKH: 14.6.2011
Tingkatan: 1L MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Sastera. |
Tajuk | Sepucuk surat daripada kawan. |
Fokus utama Fokus sampingan | 10.0 Memahami dan member respon 10.4 Menyatakn jenis cirri, tema dan persoalan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenalpasti tentang cerita. 2. Menyatakan rentetan cerita, watak perwatakan, tema, persoalan, latar cerita yang dipelajari. 3. menjawab 3 daripada 5 soalan yang dikemukakan dengan betul beserta dengan contoh -contohnya dengan betul. |
Aktiviti | 1. Perbincangan antara guru dan murid. 2. Pelajar membentang hasil kerja mereka. 3.Soal jawab |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi. |
Kemahiran Bahasa | Bertutur. |
K.B.T | Kercergasan pelbagai. |
P. Ilmu | P. moral |
Nilai | Usaha, berkerjasama, kasih sayang dan yakin. |
BBM | Buku teks dan buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Rabu TARIKH: 15.6.2011
Tingkatan: L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Kata- kata hikmat |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber 7.3 Mengemukan soalan untuk mendapat penjelasan lanjut. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti jenis-jenis kata-kata hikmat dan fungsinya. 2. Membina ayat dengan menggunakan kata –kata hikmat yang sesuai. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis Latihan lisan |
Sistem Bahasa | Kata hikmat |
Kem. Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran Bernilai tambah |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama, yakin dan sabar. |
BBM | Buku teks dan buku rujukkan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI:RABU TARIKH :15.6..2011
TINGKATAN: 1D/1ABC MASA: 10/12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pembetulan Ujian |
Sub tajuk | |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2. Membuat pembetulan peperiksaan. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Membuat pembetulan peperiksaan |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Kertas peperiksaan dan buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HAR I: RABU TARIKH: 15.6.2011
Tingkatan: 1M MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Sastera. |
Tajuk | Sepucuk surat daripada kawan. |
Fokus utama Fokus sampingan | 10.0 Memahami dan member respon 10.4 Menyatakn jenis cirri, tema dan persoalan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenalpasti tentang cerita. 2. Menyatakan rentetan cerita, watak perwatakan, tema, persoalan, latar cerita yang dipelajari. 3. menjawab 3 daripada 5 soalan yang dikemukakan dengan betul beserta dengan contoh -contohnya dengan betul. |
Aktiviti | 1. Perbincangan antara guru dan murid. 2. Pelajar membentang hasil kerja mereka. 3.Soal jawab |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi. |
Kemahiran Bahasa | Bertutur. |
K.B.T | Kercergasan pelbagai. |
P. Ilmu | P. moral |
Nilai | Usaha, berkerjasama, kasih sayang dan yakin. |
BBM | Buku teks dan buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: RABU TARIKH : 16.6.2011
TINGKATAN: 1FG/1D/1K MASA: 4-5/6-7/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Tanaman hiasan |
Sub tajuk | Pembiakan secara keratan batang Menyediakan Medium semaian |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2. Mengenal pasti jenis-jenis medium semaian dan sukatan yang digunakan untuk menanam tumbuhan. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Soal jawab |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: JUMAAT TARIKH :17.6..2011
TINGKATAN: 1K MASA: 6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pembetulan Ujian |
Sub tajuk | |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2. Membuat pembetulan peperiksaan. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Membuat pembetulan peperiksaan |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Kertas peperiksaan dan buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: JUMAAT TARIKH: 17.6.2011
Tingkatan: L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Kata- kata hikmat |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber 7.3 Mengemukan soalan untuk mendapat penjelasan lanjut. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti jenis-jenis kata-kata hikmat dan fungsinya. 2. Membina ayat dengan menggunakan kata –kata hikmat yang sesuai. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis Latihan lisan |
Sistem Bahasa | Kata hikmat |
Kem. Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran Bernilai tambah |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama, yakin dan sabar. |
BBM | Buku teks dan buku rujukkan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
####################################################################################################################################################################
MINGGU 25
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: ISNIN TARIKH: 20.6.2011
Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan Bahagian C |
Tajuk | Menulis karangan Jenis Berita |
Fokus utama Fokus sampingan | 8.0 Memproses maklumat 8.7 menilai secara keseluruhan |
Hasil pembelajaran |
|
Aktiviti |
|
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Kemahiran Bahasa | Bertutur dan menulis |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | Pendidikan Moral |
Nilai | Berkerjasama, Berdikari dan Sosiobudaya |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan agak baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: SELASA TARIKH :20.6.2011
TINGKATAN: 1FG MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Tanaman hiasan |
Sub tajuk | Jenis keratan batang Memilih pokok hiasan yang boleh dibiak melalui keratan batang Menanam dan menjaga keratan batang |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2. Menyatakan langkah-langkah menanam dan menjaga keratan batang dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Latihan bertulis |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: SELASA TARIKH: 21.6.2011
Tingkatan: 1 L MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Karangan (bergambar) |
Tajuk | Membuat inferen berdasarkan gambar yang dilihat |
Fokus utama Fokus sampingan | 8.0 Memproses maklumat 8.7 Menilai secara keseluruhan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Membaca dengan sebutan dan intonasi serta gaya pengucapan yang betul. 2. Menyatakan maksud yang tersurat di dalam cerita. 3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul dan membuat kesimpulan berdasarkan gambar. |
Aktiviti | 1. Meneliti gambar 2. Soal jawab. 3. Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata hubung. |
Kemahiran Bahasa | Bertutur dan menulis |
K.B.T | Kemahiran berfikir. |
P. Ilmu | Sejarah. |
Nilai | Patriotik, rasional, berani. |
BBM | Buku teks. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: SELASA TARIKH: 21.6.2011
Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan Bahagian C |
Tajuk | Menulis karangan Jenis Berita |
Fokus utama Fokus sampingan | 8.0 Memproses maklumat 8.7 menilai secara keseluruhan |
Hasil pembelajaran |
|
Aktiviti |
|
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Kemahiran Bahasa | Bertutur dan menulis |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | Pendidikan Moral |
Nilai | Berkerjasama, Berdikari dan Sosiobudaya |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan agak baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: RABU TARIKH: 23.6.2011
Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Komsas |
Tajuk | Sepucuk surat dari kawan |
Fokus utama Fokus sampingan | 6.0 Berurus dengan pihak tertentu 6.2 Menggunakan perkataan,ungkapan ayat dan laras bahasa. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenalpasti tentang rentetan cerita dengan baik 2. Menyatakan rentetan cerita, plot, latar,gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam cerita yang dipelajari. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab dan sumbang saran |
Sistem Bahasa | Kata majmuk |
Kem. Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran berfikir. |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan insaf |
BBM | Buku teks dan buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: RABU TARIKH :20.6.2011
TINGKATAN: 1D/1ABC MASA: 10/12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Tanaman hiasan |
Sub tajuk | Jenis keratan batang Memilih pokok hiasan yang boleh dibiak melalui keratan batang Menanam dan menjaga keratan batang |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2. Menyatakan langkah-langkah menanam dan menjaga keratan batang dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Latihan bertulis |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: RABU TARIKH: 23.6.2011
Tingkatan: 1 M MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Karangan (bergambar) |
Tajuk | Membuat inferen berdasarkan gambar yang dilihat |
Fokus utama Fokus sampingan | 8.0 Memproses maklumat 8.7 Menilai secara keseluruhan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Membaca dengan sebutan dan intonasi serta gaya pengucapan yang betul. 2. Menyatakan maksud yang tersurat di dalam cerita. 3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul dan membuat kesimpulan berdasarkan gambar. |
Aktiviti | 1. Meneliti gambar 2. Soal jawab. 3. Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata hubung. |
Kemahiran Bahasa | Bertutur dan menulis |
K.B.T | Kemahiran berfikir. |
P. Ilmu | Sejarah. |
Nilai | Patriotik, rasional, berani. |
BBM | Buku teks. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: KHAMIS TARIKH :24.6.2011
TINGKATAN: 1FG/1D/1ABC MASA: 4-5/6-7/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Tanaman hiasan |
Sub tajuk | Penanaman Anak pokok -medium penanaman Menyediakan medium penanaman Pengubahan keratan berakar ke beg politena |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2. Mengenal pasti cara-cara mengubah keratan berakar ke beg politena dengan cara yang betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Latihan bertulis |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: JUMAAT TARIKH :25.6.2011
TINGKATAN: 1K MASA: 6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Tanaman hiasan |
Sub tajuk | Jenis keratan batang Memilih pokok hiasan yang boleh dibiak melalui keratan batang Menanam dan menjaga keratan batang |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2. Menyatakan langkah-langkah menanam dan menjaga keratan batang dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Latihan bertulis |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: JUMAAT TARIKH: 25.6.2011
Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Komsas |
Tajuk | Sepucuk surat dari kawan |
Fokus utama Fokus sampingan | 6.0 Berurus dengan pihak tertentu 6.2 Menggunakan perkataan,ungkapan ayat dan laras bahasa. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenalpasti tentang rentetan cerita dengan baik 2. Menyatakan rentetan cerita, plot, latar,gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam cerita yang dipelajari. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab dan sumbang saran |
Sistem Bahasa | Kata majmuk |
Kem. Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran berfikir. |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan insaf |
BBM | Buku teks dan buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
##################################################################################
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: KHAMIS TARIKH :24.6.2011
TINGKATAN: 1FG/1D/1ABC MASA: 4-5/6-7/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Tanaman hiasan |
Sub tajuk | Penanaman Anak pokok -medium penanaman Menyediakan medium penanaman Pengubahan keratan berakar ke beg politena |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2. Mengenal pasti cara-cara mengubah keratan berakar ke beg politena dengan cara yang betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Latihan bertulis |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
No comments:
Post a Comment