Wednesday, July 13, 2011

Minggu 24-25

MINGGU 24


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: ISNIN TARIKH: 13.6.2011

Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

 

Tajuk 

Pembetulan peperiksaan

Fokus utama

Fokus sampingan 

7:3 Mengemukakan soalan untuk mendapat penjelasan

8.7 Menilai secara bkeseluruhan

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti kesilapan dalam menjawab soalan.

2. Membetulkan kesilapan yang telah dilakukan.

Aktiviti 

1. Perbincangan antara guru dan murid.

2.Soal jawab

Sistem Bahasa 

Sebutan dan intonasi.

Kemahiran Bahasa 

Bertutur.

K.B.T 

Kercergasan pelbagai.

P. Ilmu 

P. moral

Nilai 

Usaha, berkerjasama dan yakin.

BBM 

Kertas peperiksaan.

Refleksi  

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: SELASA TARIKH: 14.6.2011

Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

 

Tajuk 

Pembetulan peperiksaan

Fokus utama

Fokus sampingan 

7:3 Mengemukakan soalan untuk mendapat penjelasan

8.7 Menilai secara bkeseluruhan

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti kesilapan dalam menjawab soalan.

2. Membetulkan kesilapan yang telah dilakukan.

Aktiviti 

1. Perbincangan antara guru dan murid.

2.Soal jawab

Sistem Bahasa 

Sebutan dan intonasi.

Kemahiran Bahasa 

Bertutur.

K.B.T 

Kercergasan pelbagai.

P. Ilmu 

P. moral

Nilai 

Usaha, berkerjasama dan yakin.

BBM 

Kertas peperiksaan

Refleksi  

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI:SELASA TARIKH :13.6..2011

TINGKATAN: 1FG MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Pembetulan Ujian

Sub tajuk 

 

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1. Mengenal pasti kesilapan dalam menjawab soalan yang dikemukakan

2. Membuat pembetulan peperiksaan.

Aktiviti 

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Membuat pembetulan peperiksaan

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM     

Kertas peperiksaan dan buku teks

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HAR I: SELASA TARIKH: 14.6.2011

Tingkatan: 1L MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Sastera.

Tajuk 

Sepucuk surat daripada kawan.

Fokus utama

Fokus sampingan 

10.0 Memahami dan member respon

10.4 Menyatakn jenis cirri, tema dan persoalan

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti tentang cerita.

2. Menyatakan rentetan cerita, watak perwatakan, tema, persoalan, latar cerita yang dipelajari.

3. menjawab 3 daripada 5 soalan yang dikemukakan dengan betul beserta dengan contoh -contohnya dengan betul.

Aktiviti 

1. Perbincangan antara guru dan murid.

2. Pelajar membentang hasil kerja mereka.

3.Soal jawab

Sistem Bahasa 

Sebutan dan intonasi.

Kemahiran Bahasa 

Bertutur.

K.B.T 

Kercergasan pelbagai.

P. Ilmu 

P. moral

Nilai 

Usaha, berkerjasama, kasih sayang dan yakin.

BBM 

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Rabu TARIKH: 15.6.2011

Tingkatan: L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Tatabahasa

Tajuk 

Kata- kata hikmat

Fokus utama

Fokus sampingan 

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber

7.3 Mengemukan soalan untuk mendapat penjelasan lanjut.

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti jenis-jenis kata-kata hikmat dan fungsinya.

2. Membina ayat dengan menggunakan kata –kata hikmat yang sesuai.

Aktiviti 

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Latihan lisan 

Sistem Bahasa 

Kata hikmat

Kem. Bahasa

Bertutur 

K.B.T 

Kemahiran Bernilai tambah 

P. Ilmu 

Pendidikan moral

Nilai 

Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama, yakin dan sabar.

BBM 

Buku teks dan buku rujukkan.

Refleksi  

Objektif dapat dicapai dengan baik. 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI:RABU TARIKH :15.6..2011

TINGKATAN: 1D/1ABC MASA: 10/12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Pembetulan Ujian

Sub tajuk 

 

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1. Mengenal pasti kesilapan dalam menjawab soalan yang dikemukakan

2. Membuat pembetulan peperiksaan.

Aktiviti 

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Membuat pembetulan peperiksaan

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM     

Kertas peperiksaan dan buku teks

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HAR I: RABU TARIKH: 15.6.2011

Tingkatan: 1M MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Sastera.

Tajuk 

Sepucuk surat daripada kawan.

Fokus utama

Fokus sampingan 

10.0 Memahami dan member respon

10.4 Menyatakn jenis cirri, tema dan persoalan

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti tentang cerita.

2. Menyatakan rentetan cerita, watak perwatakan, tema, persoalan, latar cerita yang dipelajari.

3. menjawab 3 daripada 5 soalan yang dikemukakan dengan betul beserta dengan contoh -contohnya dengan betul.

Aktiviti 

1. Perbincangan antara guru dan murid.

2. Pelajar membentang hasil kerja mereka.

3.Soal jawab

Sistem Bahasa 

Sebutan dan intonasi.

Kemahiran Bahasa 

Bertutur.

K.B.T 

Kercergasan pelbagai.

P. Ilmu 

P. moral

Nilai 

Usaha, berkerjasama, kasih sayang dan yakin.

BBM 

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi  

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: RABU TARIKH : 16.6.2011

TINGKATAN: 1FG/1D/1K MASA: 4-5/6-7/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Tanaman hiasan

Sub tajuk 

Pembiakan secara keratan batang

Menyediakan Medium semaian

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti tumbuh tumbuhan yang ditanam dengan menggunakan keratan batang dan sebab-sebab menanam tumbuhan

2. Mengenal pasti jenis-jenis medium semaian dan sukatan yang digunakan untuk menanam tumbuhan.

Aktiviti 

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM     

Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: JUMAAT TARIKH :17.6..2011

TINGKATAN: 1K MASA: 6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Pembetulan Ujian

Sub tajuk 

 

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1. Mengenal pasti kesilapan dalam menjawab soalan yang dikemukakan

2. Membuat pembetulan peperiksaan.

Aktiviti 

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Membuat pembetulan peperiksaan

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM     

Kertas peperiksaan dan buku teks

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: JUMAAT TARIKH: 17.6.2011

Tingkatan: L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Tatabahasa 

Tajuk 

Kata- kata hikmat

Fokus utama

Fokus sampingan 

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber

7.3 Mengemukan soalan untuk mendapat penjelasan lanjut.

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti jenis-jenis kata-kata hikmat dan fungsinya.

2. Membina ayat dengan menggunakan kata –kata hikmat yang sesuai.

Aktiviti 

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Latihan lisan 

Sistem Bahasa 

Kata hikmat

Kem. Bahasa

Bertutur 

K.B.T 

Kemahiran Bernilai tambah 

P. Ilmu 

Pendidikan moral 

Nilai 

Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama, yakin dan sabar.

BBM 

Buku teks dan buku rujukkan.

Refleksi  

Objektif dapat dicapai dengan baik. 


 

####################################################################################################################################################################


 

MINGGU 25

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: ISNIN TARIKH: 20.6.2011

Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Penulisan Bahagian C 

Tajuk 

Menulis karangan Jenis Berita 

Fokus utama

Fokus sampingan 

8.0 Memproses maklumat 8.7 menilai secara keseluruhan

Hasil pembelajaran 

  1. Mengenal pasti format karangan yang betul.
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Mencari dan menyenarai isi-isi penting dan membuat karangan dengan baik.

Aktiviti 

  1. Guru berbincang mengenai jenis karangan dan formatnya
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi jawapan dan membuat rangka karangan serta menyatakan isi-isi penting
  4. Pelajar membuat latihan karangan

Sistem Bahasa 

Kata hubung  

Kemahiran Bahasa 

Bertutur dan menulis

K.B.T 

Kemahiran berfikir 

P. Ilmu 

Pendidikan Moral 

Nilai 

Berkerjasama, Berdikari dan Sosiobudaya 

BBM 

Buku teks 

Refleksi  

Objektif dapat dicapai dengan agak baik. 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH :20.6.2011

TINGKATAN: 1FG MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Tanaman hiasan

Sub tajuk 

Jenis keratan batang

Memilih pokok hiasan yang boleh dibiak melalui keratan batang

Menanam dan menjaga keratan batang

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti cara–cara memilih dan menyediakan keratan batang

2. Menyatakan langkah-langkah menanam dan menjaga keratan batang dengan betul.

Aktiviti 

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Latihan bertulis

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM     

Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: SELASA TARIKH: 21.6.2011

Tingkatan: 1 L MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Karangan (bergambar)

Tajuk 

Membuat inferen berdasarkan gambar yang dilihat

Fokus utama

Fokus sampingan 

8.0 Memproses maklumat

8.7 Menilai secara keseluruhan

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Membaca dengan sebutan dan intonasi serta gaya pengucapan yang betul.

2. Menyatakan maksud yang tersurat di dalam cerita.

3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul dan membuat kesimpulan berdasarkan gambar.

Aktiviti 

1. Meneliti gambar

2. Soal jawab.

3. Latihan bertulis

Sistem Bahasa 

Kata hubung.

Kemahiran Bahasa 

Bertutur dan menulis

K.B.T 

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu 

Sejarah.

Nilai 

Patriotik, rasional, berani.

BBM 

Buku teks.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: SELASA TARIKH: 21.6.2011

Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Penulisan Bahagian C 

Tajuk 

Menulis karangan Jenis Berita 

Fokus utama

Fokus sampingan 

8.0 Memproses maklumat 8.7 menilai secara keseluruhan

Hasil pembelajaran 

  1. Mengenal pasti format karangan yang betul.
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Mencari dan menyenarai isi-isi penting dan membuat karangan dengan baik.

Aktiviti 

  1. Guru berbincang mengenai jenis karangan dan formatnya
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi jawapan dan membuat rangka karangan serta menyatakan isi-isi penting
  4. Pelajar membuat latihan karangan

Sistem Bahasa 

Kata hubung  

Kemahiran Bahasa 

Bertutur dan menulis 

K.B.T 

Kemahiran berfikir 

P. Ilmu 

Pendidikan Moral 

Nilai 

Berkerjasama, Berdikari dan Sosiobudaya 

BBM 

Buku teks 

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik. 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: RABU TARIKH: 23.6.2011

Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Komsas  

Tajuk 

Sepucuk surat dari kawan

Fokus utama

Fokus sampingan 

6.0 Berurus dengan pihak tertentu

6.2 Menggunakan perkataan,ungkapan ayat dan laras bahasa.

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti tentang rentetan cerita dengan baik

2. Menyatakan rentetan cerita, plot, latar,gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam cerita yang dipelajari.

Aktiviti 

Perbincangan bersama

Soal jawab dan sumbang saran

Sistem Bahasa 

Kata majmuk

Kem. Bahasa

Bertutur 

K.B.T 

Kemahiran berfikir. 

P. Ilmu 

Pendidikan moral 

Nilai 

Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan insaf

BBM 

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi  

Objektif dapat dicapai dengan baik 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: RABU TARIKH :20.6.2011

TINGKATAN: 1D/1ABC MASA: 10/12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Tanaman hiasan

Sub tajuk 

Jenis keratan batang

Memilih pokok hiasan yang boleh dibiak melalui keratan batang

Menanam dan menjaga keratan batang

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti cara–cara memilih dan menyediakan keratan batang

2. Menyatakan langkah-langkah menanam dan menjaga keratan batang dengan betul.

Aktiviti 

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Latihan bertulis

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM     

Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA    

HARI: RABU TARIKH: 23.6.2011

Tingkatan: 1 M MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Karangan (bergambar)

Tajuk 

Membuat inferen berdasarkan gambar yang dilihat

Fokus utama

Fokus sampingan 

8.0 Memproses maklumat

8.7 Menilai secara keseluruhan

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Membaca dengan sebutan dan intonasi serta gaya pengucapan yang betul.

2. Menyatakan maksud yang tersurat di dalam cerita.

3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul dan membuat kesimpulan berdasarkan gambar.

Aktiviti 

1. Meneliti gambar

2. Soal jawab.

3. Latihan bertulis

Sistem Bahasa 

Kata hubung.

Kemahiran Bahasa 

Bertutur dan menulis

K.B.T 

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu 

Sejarah.

Nilai 

Patriotik, rasional, berani.

BBM 

Buku teks.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: KHAMIS TARIKH :24.6.2011

TINGKATAN: 1FG/1D/1ABC MASA: 4-5/6-7/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Tanaman hiasan

Sub tajuk 

Penanaman Anak pokok

-medium penanaman

Menyediakan medium penanaman

Pengubahan keratan berakar ke beg politena

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti cara–cara menyediakan medium penanaman berdasarkan tingginya kadar tanah liat dalam tanah loam.

2. Mengenal pasti cara-cara mengubah keratan berakar ke beg politena dengan cara yang betul.

Aktiviti 

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Latihan bertulis

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM     

Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: JUMAAT TARIKH :25.6.2011

TINGKATAN: 1K MASA: 6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Tanaman hiasan

Sub tajuk 

Jenis keratan batang

Memilih pokok hiasan yang boleh dibiak melalui keratan batang

Menanam dan menjaga keratan batang

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti cara–cara memilih dan menyediakan keratan batang

2. Menyatakan langkah-langkah menanam dan menjaga keratan batang dengan betul.

Aktiviti 

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Latihan bertulis

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM     

Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: JUMAAT TARIKH: 25.6.2011

Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Komsas  

Tajuk 

Sepucuk surat dari kawan

Fokus utama

Fokus sampingan 

6.0 Berurus dengan pihak tertentu

6.2 Menggunakan perkataan,ungkapan ayat dan laras bahasa.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti tentang rentetan cerita dengan baik

2. Menyatakan rentetan cerita, plot, latar,gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam cerita yang dipelajari.

Aktiviti 

Perbincangan bersama

Soal jawab dan sumbang saran

Sistem Bahasa 

Kata majmuk

Kem. Bahasa

Bertutur 

K.B.T 

Kemahiran berfikir. 

P. Ilmu 

Pendidikan moral 

Nilai 

Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan insaf

BBM 

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi  

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

##################################################################################


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: KHAMIS TARIKH :24.6.2011

TINGKATAN: 1FG/1D/1ABC MASA: 4-5/6-7/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Tanaman hiasan

Sub tajuk 

Penanaman Anak pokok

-medium penanaman

Menyediakan medium penanaman

Pengubahan keratan berakar ke beg politena

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti cara–cara menyediakan medium penanaman berdasarkan tingginya kadar tanah liat dalam tanah loam.

2. Mengenal pasti cara-cara mengubah keratan berakar ke beg politena dengan cara yang betul.

Aktiviti 

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Latihan bertulis

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM     

Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 

No comments:

Post a Comment