Thursday, July 14, 2011

MINGG 26-27

MINGGU 26.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HAR I: Isnin TARIKH: 27.6.2011

Tingkatan: 1L MASA:6 -7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Sastera.

Tajuk

Sajak Asap

Fokus utama

Fokus sampingan

11.2 Menganalisis laras bahasa dalam cerita.

11.3 Menceritakan semula sebuah karya.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti cara mendeklamasikan sajak dan tentang cerita yang hendak disampaikan.

2. Menyatakan tema, persoala , gaya bahasa, bentuk, nilai dan pengajaran yang hendak disampaikan dalam sajak.

Aktiviti

1. Perbincangan antara guru dan murid.

2. Pelajar berbincang dan membentang hasil kerja mereka.

3.Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan, intonasi dan gaya pengucapan

Kemahiran Bahasa

Bertutur.

K.B.T

Kercergasan pelbagai.

P. Ilmu

P.S.K.

Nilai

Usaha, berkerjasama, dan yakin.

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: SELASA TARIKH: 28.6.2011

Tingkatan: 1L MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Kata terbitan ( awalan, akhiran, apitan dan sisipan)

Fokus utama

Fokus sampingan

6.2 Menggunakan perkataan, ungkapan,ayat dan laras bahasa

6.3 Mengambil tindakan susulan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti empat jenis kata terbitan ( -hadir sesudah dan sebelum kata dasar –mengapit dan di celah kata dasar)

2. Membina ayat dengan menggunakan kata terbitan yang sesuai untuk membentuk ayat yang betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Latihan lisan

Sistem Bahasa

Kata terbitan

Kem. Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran Bernilai tambah

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama dan usaha

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH: 28.6.2011

TINGKATAN: 1FG MASA: 12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras- Tanaman hiasan

Sub tajuk

  1. Penanaman Anak pokok

    - Penyediaan Medium penanaman

- Pengubahan keratan berakar ke beg politena

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat

  1. Mengenal pasti cara-cara menanam anak pokok dengan betul
  2. Mengenal pasti cara menyediakan nisbah medium memasu berpandukan tinggi atau rendahnya kadar tanah liat dalam tanah
  3. Mengenal pasti langkah –langkah yang perlu diikuti semasa mengubah anak pokok ke beg politena.

Aktiviti

-menjawab soalan dan Perbincangan bersama


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HAR I: SELASA TARIKH: 28.6.2011

Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Sastera.

Tajuk

Sajak Asap

Fokus utama

Fokus sampingan

11.2 Menganalisis laras bahasa dalam cerita.

11.3 Menceritakan semula sebuah karya.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti cara mendeklamasikan sajak dan tentang cerita yang hendak disampaikan.

2. Menyatakan tema, persoala , gaya bahasa, bentuk, nilai dan pengajaran yang hendak disampaikan dalam sajak.

Aktiviti

1. Perbincangan antara guru dan murid.

2. Pelajar berbincang dan membentang hasil kerja mereka.

3.Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan, intonasi dan gaya pengucapan

Kemahiran Bahasa

Bertutur.

K.B.T

Kercergasan pelbagai.

P. Ilmu

P.S.K.

Nilai

Usaha, berkerjasama, dan yakin.

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: RABU TARIKH: 29.6.2011

Tingkatan: 1L MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Penulisan Bahagian A

Tajuk

Meringkaskan karangan.

Fokus utama

Fokus sampingan

8.0 Memproses maklumat 8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan

Hasil pembelajaran

  1. Mengenal pasti format karangan yang betul.
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Mencari dan menyenarai isi-isi penting dan membuat karangan dengan baik.

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai jenis karangan dan formatnya
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi jawapan dan membuat rangka karangan serta menyatakan isi-isi penting
  4. Pelajar membuat latihan ringkasan karangan

Sistem Bahasa

Kata hubung

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

Pendidikan Moral

Nilai

Berkerjasama, Berdikari dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik.


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: RABU TARIKH: 29.6.2011

TINGKATAN: 1D/1ABC MASA: 10/12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras- Tanaman hiasan

Sub tajuk

  1. Penanaman Anak pokok

    - Penyediaan Medium penanaman

- Pengubahan keratan berakar ke beg politena

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat

  1. Mengenal pasti cara-cara menanam anak pokok dengan betul
  2. Mengenal pasti cara menyediakan nisbah medium memasu berpandukan tinggi atau rendahnya kadar tanah liat dalam tanah
  3. Mengenal pasti langkah –langkah yang perlu diikuti semasa mengubah anak pokok ke beg politena.

Aktiviti

-menjawab soalan dan Perbincangan bersama


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: RABU TARIKH: 29.6.2011

Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Kata terbitan ( awalan, akhiran, apitan dan sisipan)

Fokus utama

Fokus sampingan

6.2 Menggunakan perkataan, ungkapan,ayat dan laras bahasa

6.3 Mengambil tindakan susulan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti empat jenis kata terbitan ( -hadir sesudah dan sebelum kata dasar –mengapit dan di celah kata dasar)

2. Membina ayat dengan menggunakan kata terbitan yang sesuai untuk membentuk ayat yang betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Latihan lisan

Sistem Bahasa

Kata terbitan

Kem. Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran Bernilai tambah

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama dan usaha

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: KHAMIS TARIKH: 30.6.2011

TINGKATAN: 1FG/1D/1K MASA: 4-5/6-7/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Tanaman Hiasan

Sub tajuk

Penjagaan anak pokok

  • Menyiram -Membaja -Menggembur tanah -merumput

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajr dapat;

  1. Mengenal pasti cara –cara penjagaan anak pokok yang betul.
  2. Mengenal pasti alat- alat untuk menyiram, membaja dan menggembur dan merumput
  3. Mengenal pasti kadar dan kekerapan menyiram, membaja menggembur dan merumput tumbuhan hiasan.
  4. Mengenal pasti penyakit tumbuhan dan jenis-jenis baja untuk membaja tumbuhan.

Aktiviti

-menjawab soalan dan Perbincangan bersama

Nilai

Bertanggungjawab, usaha, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih

BBM

Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: JUMAAT TARIKH: 1.7..2011

TINGKATAN: 1K MASA: 10. GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras- Tanaman hiasan

Sub tajuk

  1. Penanaman Anak pokok

    - Penyediaan Medium penanaman

- Pengubahan keratan berakar ke beg politena

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat

  1. Mengenal pasti cara-cara menanam anak pokok dengan betul
  2. Mengenal pasti cara menyediakan nisbah medium memasu berpandukan tinggi atau rendahnya kadar tanah liat dalam tanah
  3. Mengenal pasti langkah –langkah yang perlu diikuti semasa mengubah anak pokok ke beg politena.

Aktiviti

-menjawab soalan dan Perbincangan bersama


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: JUMAAT TARIKH: 1.7.2011

Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Penulisan Bahagian A

Tajuk

Meringkaskan karangan.

Fokus utama

Fokus sampingan

8.0 Memproses maklumat 8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan

Hasil pembelajaran

  1. Mengenal pasti format karangan yang betul.
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Mencari dan menyenarai isi-isi penting dan membuat karangan dengan baik.

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai jenis karangan dan formatnya
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi jawapan dan membuat rangka karangan serta menyatakan isi-isi penting
  4. Pelajar membuat latihan ringkasan karangan

Sistem Bahasa

Kata hubung

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

Pendidikan Moral

Nilai

Berkerjasama, Berdikari dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik.


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: JUMAAT TARIKH: 1.7..2011

TINGKATAN:1ABC MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Tanaman Hiasan

Sub tajuk

Penjagaan anak pokok

  • Menyiram -Membaja -Menggembur tanah -merumput

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajr dapat;

  1. Mengenal pasti cara –cara penjagaan anak pokok yang betul.
  2. Mengenal pasti alat- alat untuk menyiram, membaja dan menggembur dan merumput
  3. Mengenal pasti kadar dan kekerapan menyiram, membaja menggembur dan merumput tumbuhan hiasan.
  4. Mengenal pasti penyakit tumbuhan dan jenis-jenis baja untuk membaja tumbuhan.

Aktiviti

-menjawab soalan dan Perbincangan bersama

Nilai

Bertanggungjawab, usaha, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih

BBM

Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

##################################################################################


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

MINGGU 27

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Isnin TARIKH: 4.7.2011

Tingkatan: 1l MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Komsas

Tajuk

Mendung hitam beralih jua

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 :Memahami dan memberi respon peribadi

10.5 :Menguraikan maksud

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

1.Mengenal pasti rentetan cerita yang dikaji.

2.Menyatakan tema, persoalan,watak perwatakan, plot,latar, gaya bahasa, dan pengajaran dalam cerita.

Aktiviti

Perbincangan bersama.

Soal jawab.

Sistem Bahasa

Kata sendi

Kem. Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sejarah

Nilai

Usaha, kerjasama, sayang menyayangi

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: SELASA TARIKH: 5.7.2011

Tingkatan: 1L MASA: 11-12. GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

 

Tajuk

Pemahaman ( Pengembaraan misteri)

Fokus utama

Fokus sampingan

8.0 Memproses maklumat 8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1. Membaca dengan sebutan , intonasi dan gaya pengucapan yang baik.

2. Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat dalam petikan yang dikaji.

3. Menjawab soalan yang dikemukan dengan baik.

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai cerita dalam petikan yang dibaca
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi jawapan dan mencatat perkara-perkara penting yang hendak di sampaikan dalam petikan
  4. Pelajar membuat latihan bertulis

Sistem Bahasa

Kata terbitan

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

Pendidikan Moral

Nilai

Berkerjasama, Berdikari dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik.


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH: 4.7.2011

TINGKATAN: 1FG MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Tanaman hiasan

Sub tajuk

Latihan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti perkara-perkara penting yang dipelajari dalam tajuk tanaman hiasan.
  2. Menjawab soalan – soalan yang dikemukakan dengan baik.

Aktiviti

-menjawab soalan dan Perbincangan bersama

Nilai

Bertanggungjawab, usaha, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih

BBM

Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: SELASA TARIKH: 5.7.2011

Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Komsas

Tajuk

Mendung hitam beralih jua

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 :Memahami dan memberi respon peribadi

10.5 :Menguraikan maksud

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

1.Mengenal pasti rentetan cerita yang dikaji.

2.Menyatakan tema, persoalan,watak perwatakan, plot,latar, gaya bahasa, dan pengajaran dalam cerita.

Aktiviti

Perbincangan bersama.

Soal jawab.

Sistem Bahasa

Kata sendi

Kem. Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sejarah

Nilai

Usaha, kerjasama, sayang menyayangi

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: RABU TARIKH: 6.7.2011

Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

 

Tajuk

Menulis rencana( kehidupan pada tahun 2020)

Fokus utama

Fokus sampingan

4.0 :Membuat pertimbangan untuk membuat keputusan.

4.1 :Mengesan kecondongan pendapat

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti kaedah menulis rencana dan menyatakan cara menghuraikan maklumat yang diberikan dalam peta minda.

2.Mmbina t ayat untuk menghasilkan rencana dengan betul berpandukan maklumat yang diberi dalam peta minda .

Aktiviti

1.Perbincangan antara guru dengan pelajar

2.Soal jawab

3.Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Peribahasa

Kem. Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kercegasan pelbagai

P. Ilmu

P.moral

Nilai

Keberanian, kasih sayang, jujur

BBM

Buku Teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: RABU TARIKH: 6.7.2011

TINGKATAN: 1D/1ABC MASA: 10/11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Tanaman hiasan

Sub tajuk

Latihan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti perkara-perkara penting yang dipelajari dalam tajuk tanaman hiasan.
  2. Menjawab soalan – soalan yang dikemukakan dengan baik.

Aktiviti

-menjawab soalan dan Perbincangan bersama

Nilai

Bertanggungjawab, usaha, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih

BBM

Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: RABU TARIKH: 6.7.2011

Tingkatan: 1M MASA:4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

 

Tajuk

Pemahaman ( Pengembaraan misteri)

Fokus utama

Fokus sampingan

8.0 Memproses maklumat 8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1. Membaca dengan sebutan , intonasi dan gaya pengucapan yang baik.

2. Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat dalam petikan yang dikaji.

3. Menjawab soalan yang dikemukan dengan baik.

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai cerita dalam petikan yang dibaca
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi jawapan dan mencatat perkara-perkara penting yang hendak di sampaikan dalam petikan
  4. Pelajar membuat latihan bertulis

Sistem Bahasa

Kata terbitan

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

Pendidikan Moral

Nilai

Berkerjasama, Berdikari dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik.


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: KHAMIS TARIKH: 6.7.2011

TINGKATAN: 1FG/1D/1K MASA: 4-5/6-7/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian elektif- Pilihan E.R.T.

Sub tajuk

Makanan Dan Pemakanan

Diet seimbang

Tabiat pemakanan Yang sihat

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti prinsip-prinsip diet seimbang untuk kesihaatan.
  2. Mengenal pasti diet seimbang berpandukan piramid makanan.
  3. Mengenal pasti tabiat pemakanan yang sihat untuk kesihatan yang sihat.

Aktiviti

-soal jawab dan Perbincangan bersama

Nilai

Bertanggungjawab, usaha, berjimat cermat , syukur, insaf dan kerjasama

BBM

Buku teks, Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: JUMAAT TARIKH: 8.7.2011

TINGKATAN: 1K MASA: 6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Tanaman hiasan

Sub tajuk

Latihan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti perkara-perkara penting yang dipelajari dalam tajuk tanaman hiasan.
  2. Menjawab soalan – soalan yang dikemukakan dengan baik.

Aktiviti

-menjawab soalan dan Perbincangan bersama

Nilai

Bertanggungjawab, usaha, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih

BBM

Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: JUMAAT TARIKH: 8.7.2011

Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

 

Tajuk

Menulis rencana( kehidupan pada tahun 2020)

Fokus utama

Fokus sampingan

4.0 :Membuat pertimbangan untuk membuat keputusan.

4.1 :Mengesan kecondongan pendapat

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti kaedah menulis rencana dan menyatakan cara menghuraikan maklumat yang diberikan dalam peta minda.

2.Mmbina t ayat untuk menghasilkan rencana dengan betul berpandukan maklumat yang diberi dalam peta minda .

Aktiviti

1.Perbincangan antara guru dengan pelajar

2.Soal jawab

3.Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Peribahasa

Kem. Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kercegasan pelbagai

P. Ilmu

P.moral

Nilai

Keberanian, kasih sayang, jujur

BBM

Buku Teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: JUMAAT TARIKH: 8.7.2011

TINGKATAN: 1ABC MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian elektif- Pilihan E.R.T.

Sub tajuk

Makanan Dan Pemakanan

Diet seimbang

Tabiat pemakanan Yang sihat

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti prinsip-prinsip diet seimbang untuk kesihaatan.
  2. Mengenal pasti diet seimbang berpandukan piramid makanan.
  3. Mengenal pasti tabiat pemakanan yang sihat untuk kesihatan yang sihat.

Aktiviti

-soal jawab dan Perbincangan bersama

Nilai

Bertanggungjawab, usaha, berjimat cermat , syukur, insaf dan kerjasama

BBM

Buku teks, Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

####################################################################################################################################################################


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment