Wednesday, May 27, 2009
Rancangan Harian Minggu 20 &21
RANCRANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: ISNIN TARIKH: 11.5.09
Tingkatan: 1E MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit
Tatabahasa M/S 63
Tajuk
Kata seru dan Kata perintah
Fokus utama
Fokus sampingan
8.0:Memproses maklumat
8.5:Mentafsir maklumat
Hasil pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat
1.Menyatakan ciri-ciri kata seru dan kata perintah
2.Melengkapkan ayat dengan kata seru dan kata perintah dengan betul.
Aktiviti
Perbincangan bersama
Latihan lisan
Sistem Bahasa
Kata seru dan kata perintah
Kemahiran Bahasa
Menulis
K.B.T
Kecerdasan pelbagai
P. Ilmu
PSK
Nilai
Kerjasama, jujur, yakin, bertanggungjawab
BBM
Buku teks
Refleksi
Objektif dapat dicapai dengan baik
RANCRANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: ISNIN TARIKH: 11.5.2009
Tingkatan: 1H MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit
Sarawak Destinasi Pelancongan
Tajuk
Tajuk ,Ayat huraian
Fokus utama
Fokus sampingan
8.0Memproses maklumat
8.6Menyemak semula maklumat
Hasil pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:
1.Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul.
2.Mengenalpasti maksud yang tersurat dan tersirat dalam petikan.
3.Mengklasifiasikan ayat topic dan ayat huraian dalam teks yang dibaca dan menulisnya
Aktiviti
Bacaan kuat dan senyap
Soal jawab dan perbincangan bersama
Mencari dan mencatat ayat topik dan huraian
Sistem Bahasa
Ayat topik
Ayat huraian
Kemahiran Bahasa
Membaca
K.B.T
Kecergasan pelbagai
P. Ilmu
Sejarah
Nilai
Bekerjasama,Cintakan keindahan dan syukur
BBM
Buku teks
Refleksi
Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: ISNIN TARIKH: 11.5.09
TINGKATAN: 1M MASA: 12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk
Tanaman Hiasan
Sub tajuk
Penjagaan anak pokok .
Hasil pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;
1.Menyatakan cara menjaga anak pokok yang telah disemai.
2.Menyatakan cara mencantas, merumput, menggembur, membaja, menyiram dan memberi perlindungan kepada anak pokok.
3.Menyatakan teknik penjagaan anak pokok.
Aktiviti
Perbincangan bersama, sumbang saran dan soal jawab.
Nilai
Insaf, kasih sayang, kerjasama dan bertanggungjawab
BBM
Buku teks dan buku rujukan.
Refleksi
Objektif dapat dicapai dengan baik
RANCRANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: SELASA TARIKH: 12.5.09
Tingkatan: 1C MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit
Tatabahasa M/S 63
Tajuk
Kata seru dan Kata perintah
Fokus utama
Fokus sampingan
8.0:Memproses maklumat
8.5:Mentafsir maklumat
Hasil pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat
1.Menyatakan ciri-ciri kata seru dan kata perintah
2.Melengkapkan ayat dengan kata seru dan kata perintah dengan betul.
Aktiviti
Perbincangan bersama
Latihan lisan
Sistem Bahasa
Kata seru dan kata perintah
Kemahiran Bahasa
Menulis
K.B.T
Kecerdasan pelbagai
P. Ilmu
PSK
Nilai
Kerjasama, jujur, yakin, bertanggungjawab
BBM
Buku teks
Refleksi
Objektif dapat dicapai dengan baik
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: SELASA TARIKH: 12.5.09
TINGKATAN: 1F dan 1G MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk
Tanaman Hiasan
Sub tajuk
Penjagaan anak pokok .
Hasil pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;
1.Menyatakan cara menjaga anak pokok yang telah disemai.
2.Menyatakan cara mencantas, merumput, menggembur, membaja, menyiram dan memberi perlindungan kepada anak pokok.
3.Menyatakan teknik penjagaan anak pokok.
Aktiviti
Perbincangan bersama, sumbang saran dan soal jawab.
Nilai
Insaf, kasih sayang, kerjasama dan bertanggungjawab
BBM
Buku teks dan buku rujukan.
Refleksi
Objektif dapat dicapai dengan baik
RANCRANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Selasa TARIKH: 12.5.09
Tingkatan: 1H MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit
Merumus idea m/s76
Tajuk
Pameran Antarabangsa Maritim dan Angkasa raya langkawi
Fokus utama
Fokus sampingan
5.0Memujuk untuk mempengaruhi
5.1Berbincang dengan menggunakan kata
Hasil pembelajaran
Di akhir pembelajaran dan pengajaran para pelajar dapat:
1.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat dalam petikan.
2.Menyenaraikan isi-isi penting
3.Membuat rumusan tentang teks
Aktiviti
Bacaan kuat dan senyap
Soal jawab
Latihan bertulis
Sistem Bahasa
Penanda wacana
Kemahiran Bahasa
Menulis
K.B.T
Kecergasan pelbagai
P. Ilmu
Geografi
Nilai
Kerjasama, yakin dan insaf
BBM
Buku teks
Refleksi
Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik
RANCRANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Rabu TARIKH: 13.5.2009
Tingkatan: 1E MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit
Sarawak Destinasi Pelancongan
Tajuk
Tajuk ,Ayat huraian
Fokus utama
Fokus sampingan
8.0Memproses maklumat
8.6Menyemak semula maklumat
Hasil pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:
1.Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul.
2.Mengenalpasti maksud yang tersurat dan tersirat dalam petikan.
3.Mengklasifiasikan ayat topic dan ayat huraian dalam teks yang dibaca dan menulisnya
Aktiviti
Bacaan kuat dan senyap
Soal jawab dan perbincangan bersama
Mencari dan mencatat ayat topik dan huraian
Sistem Bahasa
Ayat topik
Ayat huraian
Kemahiran Bahasa
Membaca
K.B.T
Kecergasan pelbagai
P. Ilmu
Sejarah
Nilai
Bekerjasama,Cintakan keindahan dan syukur
BBM
Buku teks
Refleksi
Objektif dapat dicapai dengan baik.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Rabu TARIKH: 13.5.09
TINGKATan : 1M MASA:7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk
Bahagian Elektif
Sub tajuk
Pakaian danPerdagangan
Hasil pembelajaran
Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
1. Mengenal pasti bentuk soalan peperiksaan dan menjawab contoh-contoh soalan yang dikemukakan
Aktiviti
Ulangkaji
Nilai
Usaha, bertanggungjawab dan yakin
BBM
Lembaran kerja
Refleksi
Objektif dapat dicapai dengan baik
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI:Khamis TARIKH: 14.5.09
Tingkatan: 1H MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit
Komsas
Tajuk
Ulangkaji-Limpahan darah di sungai semur
-Sajak yang telah dipelajari
-cerpen yang telah dipelajari
Fokus utama
Fokus sampingan
10.0 Memahami dan memberi respon
10.1Menyatakan Tema pemikiran ,nilai dan pengajaran
Hasil pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:
1.Memjawab soalan yang dikemukakan dengan baik
2.Mengingati semula perkara yang dipelajari sebelum peperiksaan
Aktiviti
Perbincangan bersama
Memjawab soalan-soalan untuk mengulang kaji
Sistem Bahasa
Sebutan dan intonasi
Kemahiran bahasa
Bertutur
K.B.T
Kecergasan pelbagai
P. Ilmu
Sastera
Nilai
Usaha ,bertangguungjawabdan kasih sayang
BBM
Lembaran kerja
Refleksi
Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik
RANCRANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: KHAMIS TARIKH: 14.5.2009
Tingkatan: 1E MASA: 12-13 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit
Sarawak Destinasi Pelancongan
Tajuk
Tajuk ,Ayat huraian
Fokus utama
Fokus sampingan
8.0Memproses maklumat
8.6Menyemak semula maklumat
Hasil pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:
1.Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul.
2.Mengenalpasti maksud yang tersurat dan tersirat dalam petikan.
3.Mengklasifiasikan ayat topic dan ayat huraian dalam teks yang dibaca dan menulisnya
Aktiviti
Bacaan kuat dan senyap
Soal jawab dan perbincangan bersama
Mencari dan mencatat ayat topik dan huraian
Sistem Bahasa
Ayat topik
Ayat huraian
Kemahiran Bahasa
Membaca
K.B.T
Kecergasan pelbagai
P. Ilmu
Sejarah
Nilai
Bekerjasama,Cintakan keindahan dan syukur
BBM
Buku teks
Refleksi
Objektif dapat dicapai dengan baik.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Khamis TARIKH: 14.5.09
TINGKATAN: 1F dan 1G MASA:7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk
Bahagian Elektif
Sub tajuk
Pakaian dan Perdagangan
Hasil pembelajaran
Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2. Mengenal pasti bentuk soalan peperiksaan dan menjawab contoh-contoh soalan yang dikemukakan
Aktiviti
Ulangkaji
Nilai
Usaha, bertanggungjawab dan yakin
BBM
Lembaran kerja
Refleksi
Objektif dapat dicapai dengan baik
RANCRANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Jumaat TARIKH: 15.5.09
Tingkatan: 1C dan 1E MASA: 5-6 dan 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit
Merumus idea m/s76
Tajuk
Pameran Antarabangsa Maritim dan Angkasa raya langkawi
Fokus utama
Fokus sampingan
5.0Memujuk untuk mempengaruhi
5.1Berbincang dengan menggunakan kata
Hasil pembelajaran
Di akhir pembelajaran dan pengajaran para pelajar dapat:
1.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat dalam petikan.
2.Menyenaraikan isi-isi penting
3.Membuat rumusan tentang teks
Aktiviti
Bacaan kuat dan senyap
Soal jawab
Latihan bertulis
Sistem Bahasa
Penanda wacana
Kemahiran Bahasa
Menulis
K.B.T
Kecergasan pelbagai
P. Ilmu
Geografi
Nilai
Kerjasama, yakin dan insaf
BBM
Buku teks
Refleksi
Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik
MINGGU KE 21
PERAYAAN HARI GURU
TARIKH: 18.5.09
MASA: 1-4
CATATAN: KELAS 1H TIDAK DAPAT MENJALANKAN PEMBELAJARAN BAHASA MALAYSIA.
MASA 1-4 DIGUNAKAN UNTUK JAMUAN PERAYAAN HARI GURU
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI:ISNIN TARIKH: 18.5.09
Tingkatan: 1E MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit
Komsas
Tajuk
Ulangkaji-Limpahan darah di sungai semur
-Sajak yang telah dipelajari
-cerpen yang telah dipelajari
Fokus utama
Fokus sampingan
10.0 Memahami dan memberi respon
10.1Menyatakan Tema pemikiran ,nilai dan pengajaran
Hasil pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:
1.Memjawab soalan yang dikemukakan dengan baik
2.Mengingati semula perkara yang dipelajari sebelum peperiksaan
Aktiviti
Perbincangan bersama
Memjawab soalan-soalan untuk mengulang kaji
Sistem Bahasa
Sebutan dan intonasi
Kemahiran bahasa
Bertutur
K.B.T
Kecergasan pelbagai
P. Ilmu
Sastera
Nilai
Usaha ,bertangguungjawabdan kasih sayang
BBM
Lembaran kerja
Refleksi
Objektif dapat dicapai dengan baik
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Isnin TARIKH: 18.5.09
TINGKATAN: 1M MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk
Bahagian Teras
Sub tajuk
K.B.T dan Jahitan
Hasil pembelajaran
Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
3. Mengenal pasti bentuk soalan peperiksaan dan menjawab contoh-contoh soalan yang dikemukakan
Aktiviti
Ulangkaji
Nilai
Usaha, bertanggungjawab dan yakin
BBM
Lembaran kerja
Refleksi
Objektif dapat dicapai dengan baik
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Selasa TARIKH: 19.5.09
Tingkatan: 1C MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit
Komsas
Tajuk
Ulangkaji-Limpahan darah di sungai semur
-Sajak yang telah dipelajari
-cerpen yang telah dipelajari
Fokus utama
Fokus sampingan
10.0 Memahami dan memberi respon
10.1Menyatakan Tema pemikiran ,nilai dan pengajaran
Hasil pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:
1.Memjawab soalan yang dikemukakan dengan baik
2.Mengingati semula perkara yang dipelajari sebelum peperiksaan
Aktiviti
Perbincangan bersama
Memjawab soalan-soalan untuk mengulang kaji
Sistem Bahasa
Sebutan dan intonasi
Kemahiran bahasa
Bertutur
K.B.T
Kecergasan pelbagai
P. Ilmu
Sastera
Nilai
Usaha ,bertangguungjawabdan kasih sayang
BBM
Lembaran kerja
Refleksi
Objektif dapat dicapai dengan baik
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Selasa TARIKH: 19.5.09
Tingkatan: 1H MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit
Komsas
Tajuk
Ulangkaji
Aspek Tatabahasa
Fokus utama
Fokus sampingan
-
Hasil pembelajaran
Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:
1.Memjawab soalan yang dikemukakan dengan baik dan mengenal pasti bentuk
Soalan peperiksaan
Aktiviti
Perbincangan bersama
Menjawab soalan-soalan untuk mengulang kaji
Sistem Bahasa
Sebutan dan intonasi
Kemahiran bahasa
Bertutur
K.B.T
Kecergasan pelbagai
P. Ilmu
P. Moral
Nilai
Usaha ,bertangguungjawabdan kasih sayang
BBM
Lembaran kerja
Refleksi
Objektif dapat dicapai dengan baik
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Selasa TARIKH: 19.5.09
TINGKATAN: 1F dan 1G MASA:7- 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk
Bahagian Teras
Sub tajuk
K.B.T dan Jahitan
Hasil pembelajaran
Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
4. Mengenal pasti bentuk soalan peperiksaan dan menjawab contoh-contoh soalan yang dikemukakan
Aktiviti
Ulangkaji
Nilai
Usaha, bertanggungjawab dan yakin
BBM
Lembaran kerja
Refleksi
Objektif dapat dicapai dengan baik
PEPERIKSAAN SEMESTER SATU 20-27.5.2009
************************************
Friday, May 8, 2009
RPH MINGGU 15
M1NGGU KE 15
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Isnin TARIKH: 6.4.09
Tingkatan: 1E dan 1H MASA: 5-6 / 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Berkhemah di FRIM m/s 40 |
Tajuk | Pemahaman |
Fokus utama Fokus sampingan | Memproses maklumat Menyemak semula maklumat |
Hasil pembelajaran | 1.Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul. 2.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat 3.Menjawab soalan yang diberi dengan baik |
Aktiviti | Bacaan senyap dan kuat, Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Kata Tanya |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | Sains dan teknologi |
Nilai | Pattriotik, usaha, rajin |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik untuk kelas IE dan sederhana untuk kelas 1H |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Isnin TARIKH: 6.4.09
TINGKATAN: 1M MASA: 12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pakaian |
Sub tajuk | Pemilihan pakaian dan penjagaan pakaian |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti prinsip pemilihan pakaian dari segi corak, warna dan tekstur. 2. Menyenaraikan faktor-faktor pemilihan contohnya untuk perlindungan,identity,budaya,masa,tujuan memakai dan stail. 3.Memilih dan melukis pakaian yang sesuai untuk pelbagai bentuk badan. 4.Menyatakan cara-cara mendobi pakaian berpadukan skim label antarabangsa serta cara menyeterika pakaian dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis Soaljawab |
Nilai | Kerjasama , prihatin, kreatif dan teliti . |
BBM | Buku teks Bahan-bahan maujud |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Selasa TARIKH: 7.4.09
Tingkatan: 1C MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Berkhemah di FRIM m/s 40 |
Tajuk | Pemahaman |
Fokus utama Fokus sampingan | Memproses maklumat Menyemak semula maklumat |
Hasil pembelajaran | 1. Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul. 2.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat 3.Menjawab soalan yang diberi dengan baik |
Aktiviti | Bacaan senyap dan kuat, Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Kata Tanya |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | Sains dan teknologi |
Nilai | Pattriotik, usaha, rajin |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Selasa TARIKH: 7.4.09
TINGKATAN: 1F/G MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pakaian |
Sub tajuk | Proses jahitan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenalpasti pengertian kelim, penghilang gelembung dan penyudah tepi. 2. Menyenarai jenis kelim, ciri-ciri serta kegunaannya. 3. Mengenal pasti proses menjahit kelepet, lapik, gelembung, lesu. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Amali menjahit Soal jawab |
Nilai | Sestematik, usaha, kemas dan berusaha. |
BBM | Contoh-contoh jahitan Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Selasa TARIKH: 7.4.09
Tingkatan: 1H MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Karangan |
Tajuk | Menulis Karan gan Berita |
Fokus utama Fokus sampingan | 8.0 Memproses maklumat mengikut keperluan 8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama , soal jawab dan latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata tanyan dan kata seru |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Syukur, kerjasama dan bertanggungjawab |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Rabu TARIKH: 8.4.09
Tingkatan: 1E MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Karangan |
Tajuk | Menulis Karan gan Berita |
Fokus utama Fokus sampingan | 8.0 Memproses maklumat mengikut keperluan 8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama , soal jawab dan latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata tanyan dan kata seru |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Syukur, kerjasama dan bertanggungjawab |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Rabu TARIKH: 8.4.09
TINGKATAN: 1M MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pakaian |
Sub tajuk | Proses jahitan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenalpasti pengertian kelim, penghilang gelembung dan penyudah tepi. 2. Menyenarai jenis kelim, ciri-ciri serta kegunaannya. 3. Mengenal pasti proses menjahit kelepet, lapik, gelembung, dan lisu. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Amali menjahit Soal jawab |
Nilai | Sestematik, usaha, kemas dan berusaha. |
BBM | Contoh-contoh jahitan Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Khamis TARIKH: 9.4.09
Tingkatan: 1H MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | P.L.B.S. |
Tajuk | Modul 1 |
Fokus utama Fokus sampingan | |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama -para pelajar berhujah |
Sistem Bahasa | Kata kerja |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | P.Moral |
Nilai | Yakin, berani dan bertanggungjawab |
BBM | Kad bergambar |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan sederhana baikkelas 1H |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: KHAMIS TARIKH: 9.4.09
Tingkatan: 1C MASA: 12-13 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Karangan |
Tajuk | Menulis Karangan Berita |
Fokus utama Fokus sampingan | 8.0 Memproses maklumat mengikut keperluan 8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama , soal jawab dan latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata tanyan dan kata seru |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Syukur, kerjasama dan bertanggungjawab |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
HARI: JUMAAT
TARIKH: 10.4.09
CUTI GOOD FRIDAY
HARI: ISNIN
TARIKH: 13.4.09
CUTI PERISTIWA
RPH MINGGU 14
M1NGGU KE 14
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Isnin TARIKH: 30.3.09
Tingkatan: 1H dan 1E MASA: 5-6/9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Sastera |
Tajuk | Cerpen |
Fokus utama Fokus sampingan | 10.0 Membuat perundingan 10.4 Mengesan kecondongan pendapat |
Hasil pembelajaran | 1.Menyatakan synopsis cerita, tema dan persoalan yang terdapat di dalam karya. 2.Mengenal pasti plot , watak perwatakan , gaya bahasa,latarcerita, nilai dan pengajaran. 3.Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul |
Aktiviti | Perbincangan bersama-sama pelajar Soal jawab |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | Pedidikan moral |
Nilai | Kasih sayang, syukur |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dibuat dengan agak baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Isnin TARIKH:30.3.09
TINGKATAN: 1M MASA: 12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pakaian |
Sub tajuk | Fabrik dan membuat pembetulan peperiksaan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenalpasti kesilapan menjawab soalan dan memperbetulkannya. 1. Membezakandan mengenal pasti Fabrik asli dan Fabrik buatan manusia melalui membakar Fabrik. 2. Membanding beza fabrik polister dan nilon. |
Aktiviti | Perbincangan beersama Ujian membakar fabrik |
Nilai | Peka,bertanggungjawab ,kreatif |
BBM | Sampel fabrik =buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik bagi pelajar yang pandai dan sederhana baik bagi pelajar yang lemah |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Selasa TARIKH: 31.3.09
Tingkatan: 1H dan 1C MASA: 5-610-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Pemahaman |
Tajuk | Kelab computer m/s 31 |
Fokus utama Fokus sampingan | 3.0 Memproses maklumat 3.4 Menyemak semula maklumat |
Hasil pembelajaran | 1.Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul. 2.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat 3.Menjawab soalan yang diberi dengan baik |
Aktiviti | Bacaan senyap dan kuat, Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Kata Tanya |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | Sains dan teknologi |
Nilai | Pattriotik, usaha, rajin |
BBM | Buku teks |
Refleksi |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Selasa TARIKH: 1.4.09
TINGKATAN: 1 F/G MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pakaian |
Sub tajuk | Pemilihan pakaian |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Menyatakan prinsip –prinsip pemilihan pakaian pakaian mengikut bentuk badan. 2. Memilih stail dan corak pakaian yang sesuai dengan bentuk badan
|
Aktiviti | Perbincangan bersama =soal jawab =sumbang saran |
Nilai | Bertanggungjawab =kreatif =berusaha |
BBM | Buku teks =Buku fesyen |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Rabu TARIKH:1.4.09
Tingkatan: 1E MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan |
Tajuk | Pemahaman dan meringkaskan karangan |
Fokus utama Fokus sampingan |
|
Hasil pembelajaran |
|
Aktiviti | 1 Guru membimbing pelajar mencari pekara penting dalam petikan. 2 Pelajar meringkaskan karangan dan menjawab soalan pemahaman yang diberi. |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Kemahiran Bahasa | Membaca |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | P.S.K |
Nilai | Kewarganagaraan, rajin, berdikari. |
BBM | Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Selasa TARIKH: 1.4.09
TINGKATAN: 1M MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pakaian |
Sub tajuk | Pemilihan pakaian |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Menyatakan prinsip –prinsip pemilihan pakaian pakaian mengikut bentuk badan. 2. Memilih stail dan corak pakaian yang sesuai dengan bentuk badan
|
Aktiviti | Perbincangan bersama =soal jawab =sumbang saran |
Nilai | Bertanggungjawab =kreatif =berusaha |
BBM | Buku teks =Buku fesyen |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Khamis TARIKH: 2.4.09
Tingkatan: 1H dan 1C MASA: 7-8/11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Golongan Kata |
Tajuk | Kata tanya – kata seru |
Fokus utama Fokus sampingan | 8.0Memproses maklumat 8.2 Mentafsir maklumat |
Hasil pembelajaran | 1.Mengenal pasti cirri-ciri dan contoh-contoh kata tanyan dan kata seru fungsinya dalam ayat. 2.Membuat latihan yang diberi dengan betul |
Aktiviti | Perbincangan bersama , soal jawab dan latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata tanyan dan kata seru |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Syukur, kerjasama dan bertanggungjawab |
BBM | Buku teks |
Refleksi |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Khamis TARIKH: 2.4.09
TINGKATAN: 1 F/G MASA: 11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pakaian |
Sub tajuk | Pemilihan pakaian dan penjagaan pakaian |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti prinsip pemilihan pakaian dari segi corak, warna dan tekstur. 2. Menyenaraikan faktor-faktor pemilihan contohnya untuk perlindungan,identity,budaya,masa,tujuan memakai dan stail. 3.Memilih dan melukis pakaian yang sesuai untuk pelbagai bentuk badan. 4.Menyatakan cara-cara mendobi pakaian berpadukan skim label antarabangsa serta cara menyeterika pakaian dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis Soaljawab |
Nilai | Kerjasama , prihatin, kreatif dan teliti . |
BBM | Buku teks Bahan-bahan maujud |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Jumaat TARIKH: 3.4.09
Tingkatan: 1E dan 1 C MASA: 5-6 /10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Sastera |
Tajuk | Baju Emas Sang Maharaja |
Fokus utama Fokus sampingan | 11.0 Membuat perundingan 11.3 Mengesan kecondongan pendapat |
Hasil pembelajaran | 1.Menyatakan synopsis cerita, tema dan persoalan yang terdapat di dalam karya. 2.Mengenal pasti plot , watak perwatakan , gaya bahasa,lata cerita, nilai dan pengajaran. 3.Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul |
Aktiviti | Perbincangan bersama-sama pelajar Soal jawab |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | Pedidikan moral |
Nilai | Kasih sayang, syukur |
BBM | Buku teks |
Refleksi |
####################################################################################