M1NGGU KE 14
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Isnin TARIKH: 30.3.09
Tingkatan: 1H dan 1E MASA: 5-6/9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Sastera |
Tajuk | Cerpen |
Fokus utama Fokus sampingan | 10.0 Membuat perundingan 10.4 Mengesan kecondongan pendapat |
Hasil pembelajaran | 1.Menyatakan synopsis cerita, tema dan persoalan yang terdapat di dalam karya. 2.Mengenal pasti plot , watak perwatakan , gaya bahasa,latarcerita, nilai dan pengajaran. 3.Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul |
Aktiviti | Perbincangan bersama-sama pelajar Soal jawab |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | Pedidikan moral |
Nilai | Kasih sayang, syukur |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dibuat dengan agak baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Isnin TARIKH:30.3.09
TINGKATAN: 1M MASA: 12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pakaian |
Sub tajuk | Fabrik dan membuat pembetulan peperiksaan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenalpasti kesilapan menjawab soalan dan memperbetulkannya. 1. Membezakandan mengenal pasti Fabrik asli dan Fabrik buatan manusia melalui membakar Fabrik. 2. Membanding beza fabrik polister dan nilon. |
Aktiviti | Perbincangan beersama Ujian membakar fabrik |
Nilai | Peka,bertanggungjawab ,kreatif |
BBM | Sampel fabrik =buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik bagi pelajar yang pandai dan sederhana baik bagi pelajar yang lemah |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Selasa TARIKH: 31.3.09
Tingkatan: 1H dan 1C MASA: 5-610-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Pemahaman |
Tajuk | Kelab computer m/s 31 |
Fokus utama Fokus sampingan | 3.0 Memproses maklumat 3.4 Menyemak semula maklumat |
Hasil pembelajaran | 1.Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul. 2.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat 3.Menjawab soalan yang diberi dengan baik |
Aktiviti | Bacaan senyap dan kuat, Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Kata Tanya |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | Sains dan teknologi |
Nilai | Pattriotik, usaha, rajin |
BBM | Buku teks |
Refleksi |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Selasa TARIKH: 1.4.09
TINGKATAN: 1 F/G MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pakaian |
Sub tajuk | Pemilihan pakaian |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Menyatakan prinsip –prinsip pemilihan pakaian pakaian mengikut bentuk badan. 2. Memilih stail dan corak pakaian yang sesuai dengan bentuk badan
|
Aktiviti | Perbincangan bersama =soal jawab =sumbang saran |
Nilai | Bertanggungjawab =kreatif =berusaha |
BBM | Buku teks =Buku fesyen |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Rabu TARIKH:1.4.09
Tingkatan: 1E MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan |
Tajuk | Pemahaman dan meringkaskan karangan |
Fokus utama Fokus sampingan |
|
Hasil pembelajaran |
|
Aktiviti | 1 Guru membimbing pelajar mencari pekara penting dalam petikan. 2 Pelajar meringkaskan karangan dan menjawab soalan pemahaman yang diberi. |
Sistem Bahasa | Kata Adjektif |
Kemahiran Bahasa | Membaca |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | P.S.K |
Nilai | Kewarganagaraan, rajin, berdikari. |
BBM | Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Selasa TARIKH: 1.4.09
TINGKATAN: 1M MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pakaian |
Sub tajuk | Pemilihan pakaian |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Menyatakan prinsip –prinsip pemilihan pakaian pakaian mengikut bentuk badan. 2. Memilih stail dan corak pakaian yang sesuai dengan bentuk badan
|
Aktiviti | Perbincangan bersama =soal jawab =sumbang saran |
Nilai | Bertanggungjawab =kreatif =berusaha |
BBM | Buku teks =Buku fesyen |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Khamis TARIKH: 2.4.09
Tingkatan: 1H dan 1C MASA: 7-8/11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Golongan Kata |
Tajuk | Kata tanya – kata seru |
Fokus utama Fokus sampingan | 8.0Memproses maklumat 8.2 Mentafsir maklumat |
Hasil pembelajaran | 1.Mengenal pasti cirri-ciri dan contoh-contoh kata tanyan dan kata seru fungsinya dalam ayat. 2.Membuat latihan yang diberi dengan betul |
Aktiviti | Perbincangan bersama , soal jawab dan latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata tanyan dan kata seru |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Syukur, kerjasama dan bertanggungjawab |
BBM | Buku teks |
Refleksi |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Khamis TARIKH: 2.4.09
TINGKATAN: 1 F/G MASA: 11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pakaian |
Sub tajuk | Pemilihan pakaian dan penjagaan pakaian |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti prinsip pemilihan pakaian dari segi corak, warna dan tekstur. 2. Menyenaraikan faktor-faktor pemilihan contohnya untuk perlindungan,identity,budaya,masa,tujuan memakai dan stail. 3.Memilih dan melukis pakaian yang sesuai untuk pelbagai bentuk badan. 4.Menyatakan cara-cara mendobi pakaian berpadukan skim label antarabangsa serta cara menyeterika pakaian dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis Soaljawab |
Nilai | Kerjasama , prihatin, kreatif dan teliti . |
BBM | Buku teks Bahan-bahan maujud |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Jumaat TARIKH: 3.4.09
Tingkatan: 1E dan 1 C MASA: 5-6 /10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Sastera |
Tajuk | Baju Emas Sang Maharaja |
Fokus utama Fokus sampingan | 11.0 Membuat perundingan 11.3 Mengesan kecondongan pendapat |
Hasil pembelajaran | 1.Menyatakan synopsis cerita, tema dan persoalan yang terdapat di dalam karya. 2.Mengenal pasti plot , watak perwatakan , gaya bahasa,lata cerita, nilai dan pengajaran. 3.Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul |
Aktiviti | Perbincangan bersama-sama pelajar Soal jawab |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | Pedidikan moral |
Nilai | Kasih sayang, syukur |
BBM | Buku teks |
Refleksi |
####################################################################################
No comments:
Post a Comment