Friday, May 8, 2009

RPH MINGGU 14

M1NGGU KE 14

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Isnin TARIKH: 30.3.09

Tingkatan: 1H dan 1E MASA: 5-6/9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Sastera

Tajuk

Cerpen

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 Membuat perundingan

10.4 Mengesan kecondongan pendapat

Hasil pembelajaran

1.Menyatakan synopsis cerita, tema dan persoalan yang terdapat di dalam karya.

2.Mengenal pasti plot , watak perwatakan , gaya bahasa,latarcerita, nilai dan pengajaran.

3.Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul

Aktiviti

Perbincangan bersama-sama pelajar

Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Pedidikan moral

Nilai

Kasih sayang, syukur

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dibuat dengan agak baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Isnin TARIKH:30.3.09

TINGKATAN: 1M MASA: 12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Fabrik dan membuat pembetulan peperiksaan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti kesilapan menjawab soalan dan memperbetulkannya.

1. Membezakandan mengenal pasti Fabrik asli dan Fabrik buatan manusia melalui membakar Fabrik.

2. Membanding beza fabrik polister dan nilon.

Aktiviti

Perbincangan beersama

Ujian membakar fabrik

Nilai

Peka,bertanggungjawab ,kreatif

BBM

Sampel fabrik =buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik bagi pelajar yang pandai dan sederhana baik bagi pelajar yang lemah


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Selasa TARIKH: 31.3.09

Tingkatan: 1H dan 1C MASA: 5-610-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Pemahaman

Tajuk

Kelab computer m/s 31

Fokus utama

Fokus sampingan

3.0 Memproses maklumat

3.4 Menyemak semula maklumat

Hasil pembelajaran

1.Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul.

2.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat

3.Menjawab soalan yang diberi dengan baik

Aktiviti

Bacaan senyap dan kuat,

Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis.

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Kata Tanya

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sains dan teknologi

Nilai

Pattriotik, usaha, rajin

BBM

Buku teks

Refleksi

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Selasa TARIKH: 1.4.09

TINGKATAN: 1 F/G MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Pemilihan pakaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Menyatakan prinsip –prinsip pemilihan pakaian pakaian mengikut bentuk badan.

2. Memilih stail dan corak pakaian yang sesuai dengan bentuk badan


 

Aktiviti

Perbincangan bersama =soal jawab =sumbang saran

Nilai

Bertanggungjawab =kreatif =berusaha

BBM

Buku teks =Buku fesyen

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Rabu TARIKH:1.4.09

Tingkatan: 1E MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Penulisan

Tajuk

Pemahaman dan meringkaskan karangan

Fokus utama

Fokus sampingan

  1. Memberi pendapat yang bernas
  2. Mengemukakan cadaangan yang membina

Hasil pembelajaran

  1. Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud yang tersirat dan menggariskan isi-isi penting .
  3. Meringkaskan karangan dan menjawab soalan pemahaman (3 soalan dengan betul ).

Aktiviti

1 Guru membimbing pelajar mencari pekara penting dalam petikan.

2 Pelajar meringkaskan karangan dan menjawab soalan pemahaman yang diberi.

Sistem Bahasa

Kata Adjektif

Kemahiran Bahasa

Membaca

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

P.S.K

Nilai

Kewarganagaraan, rajin, berdikari.

BBM

Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Selasa TARIKH: 1.4.09

TINGKATAN: 1M MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Pemilihan pakaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Menyatakan prinsip –prinsip pemilihan pakaian pakaian mengikut bentuk badan.

2. Memilih stail dan corak pakaian yang sesuai dengan bentuk badan


 

Aktiviti

Perbincangan bersama =soal jawab =sumbang saran

Nilai

Bertanggungjawab =kreatif =berusaha

BBM

Buku teks =Buku fesyen

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Khamis TARIKH: 2.4.09

Tingkatan: 1H dan 1C MASA: 7-8/11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Golongan Kata

Tajuk

Kata tanya – kata seru

Fokus utama

Fokus sampingan

8.0Memproses maklumat

8.2 Mentafsir maklumat

Hasil pembelajaran

1.Mengenal pasti cirri-ciri dan contoh-contoh kata tanyan dan kata seru fungsinya dalam ayat.

2.Membuat latihan yang diberi dengan betul

Aktiviti

Perbincangan bersama , soal jawab dan latihan bertulis

Sistem Bahasa

Kata tanyan dan kata seru

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Syukur, kerjasama dan bertanggungjawab

BBM

Buku teks

Refleksi

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Khamis TARIKH: 2.4.09

TINGKATAN: 1 F/G MASA: 11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Pemilihan pakaian dan penjagaan pakaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti prinsip pemilihan pakaian dari segi corak, warna dan tekstur.

2. Menyenaraikan faktor-faktor pemilihan contohnya untuk perlindungan,identity,budaya,masa,tujuan memakai dan stail.

3.Memilih dan melukis pakaian yang sesuai untuk pelbagai bentuk badan.

4.Menyatakan cara-cara mendobi pakaian berpadukan skim label antarabangsa serta cara menyeterika pakaian dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Soaljawab

Nilai

Kerjasama , prihatin, kreatif dan teliti .

BBM

Buku teks

Bahan-bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Jumaat TARIKH: 3.4.09

Tingkatan: 1E dan 1 C MASA: 5-6 /10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Sastera

Tajuk

Baju Emas Sang Maharaja

Fokus utama

Fokus sampingan

11.0 Membuat perundingan

11.3 Mengesan kecondongan pendapat

Hasil pembelajaran

1.Menyatakan synopsis cerita, tema dan persoalan yang terdapat di dalam karya.

2.Mengenal pasti plot , watak perwatakan , gaya bahasa,lata cerita, nilai dan pengajaran.

3.Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul

Aktiviti

Perbincangan bersama-sama pelajar

Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Pedidikan moral

Nilai

Kasih sayang, syukur

BBM

Buku teks

Refleksi

 

####################################################################################


 

No comments:

Post a Comment