Tuesday, August 7, 2012

MINGGU 30

MINGGU 30 RANCANGAN PENGAJARAN BAHASA MALAYSIA

HARI: ISNIN TARIKH: 23.7.2012

Tingkatan: 1M/1L MASA: 6-7/10-11 . GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Penulisan

Tajuk

Menulis karangan berdasarkan carta yang diberi .

Fokus utama

Fokus sampingan

9.0 Menyedia maklumat untuk tujuan tertentu

9.3 Menyediakan kerangka penyampaian

Hasil pembelajaran

  1. Mengenal pasti format karangan yang betul.
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Mencari dan menyenarai isi penting dan membuat karangan dengan baik.

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai jenis karangan dan formatnya
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi huraian jawapan dan membuat rangka karangan serta berpandukan isi-isi penting .
  4. Pelajar membuat latihan menulis karangan

Sistem Bahasa

Kata Tanya

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Geografi

Nilai

Berkerjasama, Semangat kemasyarakatan, Berdikari dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik.


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T

HARI: SELASA TARIKH: 24.7.2012

TINGKATA: 1ABC/1G MASA: 8/11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pemakanan Dan Pengurusan sajian

Sub tajuk

Kuih Tempatan

Pengertian kuih tempatan

Sumber kuih tempatan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti pengertian kuih tempatan.
  2. Menyenaraikan sumber-sumber kuih tempatan dan menyatakan khasiatnya.

Aktiviti

- Perbincangan bersama - soal jawab

Nilai

-usaha,sistematik, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih.

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: SELASA TARIKH: 24.7.2012

Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Mengemukakan pandangan(Sejarah emas di Malaysia)

Fokus utama

Fokus sampingan

8.3 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu

8.3 Membuat pertimbangan secara teliti

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti tajuk yang dibincangkan dan mengemukakan idea disertai

    Penerangan lanjut mengenainya.

  2. Menjawab 5 daripada 7 soalan yang diberikan dengan baik.

Aktiviti

Perbincangan bersama dan pelajar membaca penerangan dalam petikan

Latihan bertulis

Latihan lisan

Sistem Bahasa

Susunan ayat biasa

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran Bernilai tambah

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Sosiobudaya, bertanggungjawab, berkerjasama dan sistematik

BBM

Buku teks (unit 22)

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

HARI: RABU TARIKH : 25.7.2012

TINGKATAN: 2A MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tema

5.Malaysia Negara Berdaulat

Unit/Tajuk

-Kompenen parlimen -Peranan parlimen -Persidangan Parlimen

Hasil Pembelajaran

Pada akhir unit ini para pelajar dapat;

  1. Menjelaskan peranan parlimen dalam sistem demokrasi di Malaysi
  2. Mengenalpasti pentingnya amalan demokrasi berparlimen dikekalkan di Malaysia.
  3. Menghormati proses demokrasi berparlimen di Malaysia.

Teknik / Aktiviti

  • Menyenaraikan beberapa orang senator -Sumbang saran,/ kuiz

Nilai

Prihatin , kasih, kerjasama, perpaduan, bangga akan Negara Malaysia dan insaf

BBM

Buku teks

Refleksi.

Pelajar dapat memberikan pendapat yang baik.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: RABU TARIKH: 25.7.2012

Tingkatan: 1M MASA: 8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Mengemukakan pandangan(Sejarah emas di Malaysia)

Fokus utama

Fokus sampingan

8.3 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu

8.3 Membuat pertimbangan secara teliti

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti tajuk yang dibincangkan dan mengemukakan idea disertai

    Penerangan lanjut mengenainya.

  2. Menjawab 5 daripada 7 soalan yang diberikan dengan baik.

Aktiviti

Perbincangan bersama dan pelajar membaca penerangan dalam petikan

Latihan bertulis

Latihan lisan

Sistem Bahasa

Susunan ayat biasa

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran Bernilai tambah

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Sosiobudaya, bertanggungjawab, berkerjasama dan sistematik

BBM

Buku teks (unit 22)

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T

HARI: RABU TARIKH: 25.7.2012

TINGKATA: 1K MASA:11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pemakanan Dan Pengurusan sajian

Sub tajuk

Kuih Tempatan

Pengertian kuih tempatan

Sumber kuih tempatan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti pengertian kuih tempatan.
  2. Menyenaraikan sumber-sumber kuih tempatan dan menyatakan khasiatnya.

Aktiviti

- Perbincangan bersama - soal jawab

Nilai

-usaha,sistematik, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih.

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: KHAMIS TARIKH: 26.7.2012

Tingkatan: 1M MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

 

Tajuk

Menyatakan perasaan ( Temu ramah Pak Man tukang emas)

Fokus utama

Fokus sampingan

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mengerat hubungan mesra

1.6 menyatakan perasaan secara berterus terang dan beradab mengenai

Sesuatu perkara.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Berbual bersama kawan-kawan berpandukan teks yang diberi dengan gaya sebutan dan intonasi yang betul.
  2. Menyampaikan pendapat dengan bernas dan beradab.

Aktiviti

  1. Pelajar mengemukan pendapat masing-masing
  2. Rakan atau guru mengeditkan hujah/ pendapat pelajar
  3. Perbincangan bersama

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Menulis

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

P. Moral

Nilai

Yakin, sosiobudaya, berani, insaf dan kerjasama.

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T .

HARI: KHAMIS TARIKH: 26. 7.2012.

TINGKATAN: 1ABC/1K MASA: 9-10 /12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pemakanan Dan Pengurusan sajian

Sub tajuk

Kuih Tempatan

Sumber kuih tempatan

Contoh-contoh kuih tempatan dan sumber asalnya

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti jenis-jenis kuih tempatan dan menyenaraikannya.
  2. Menyenaraikan kuih tempatan dan menyatakan sumber-sumbernya , serta kaedah membuat dan memasaknya.

Aktiviti

- Perbincangan bersama - soal jawab -latihan bertulis(menulis resipi)

Nilai

-usaha,sistematik, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih.

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.

.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: JUMAAT TARIKH: 27.7.2012

Tingkatan: 1L MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

 

Tajuk

Menyatakan perasaan ( Temu ramah Pak Man tukang emas)

Fokus utama

Fokus sampingan

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mengerat hubungan mesra

1.6 menyatakan perasaan secara berterus terang dan beradab mengenai

Sesuatu perkara.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Berbual bersama kawan-kawan berpandukan teks yang diberi dengan gaya sebutan dan intonasi yang betul.
  2. Menyampaikan pendapat dengan bernas dan beradab.

Aktiviti

  1. Pelajar mengemukan pendapat masing-masing
  2. Rakan atau guru mengeditkan hujah/ pendapat pelajar
  3. Perbincangan bersama

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Menulis

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

P. Moral

Nilai

Yakin, sosiobudaya, berani, insaf dan kerjasama.

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T .

HARI: JUMAAT TARIKH: 27. 7.2012.

TINGKATAN: 1K MASA: 6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pemakanan Dan Pengurusan sajian

Sub tajuk

Kuih Tempatan

Sumber kuih tempatan

Contoh-contoh kuih tempatan dan sumber asalnya

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti jenis-jenis kuih tempatan dan menyenaraikannya.
  2. Menyenaraikan kuih tempatan dan menyatakan sumber-sumbernya , serta kaedah membuat dan memasaknya.

Aktiviti

- Perbincangan bersama - soal jawab -latihan bertulis(menulis resipi)

Nilai

-usaha,sistematik, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih.

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.

.*************************************************************************************************************************************************************************

No comments:

Post a Comment