\MINGGU 18
CATATAN: CUTI PERISTIWA PADA HARI ISNIN (2.5.2011)
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA.
HARI: SELASA TARIKH: 3.5.2011
Tingkatan: 1M/1L MASA: 4-5 /11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Komsas |
Tajuk | Hikayat Marakarma |
Fokus utama Fokus sampingan | 11.0 Memahami dan memberi respon peribadi 11.4 Menyatakan jenis , ciri, tema, persoalan, pemikiran dan nilai serta pengajaran. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenalpasti tentang prosa tradisional dalam cerita yang dikaji.. 2. Menyatakan tema persoalan watak perwatakan, plot, latar dan gaya bahasa dalam cerita. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran berfikir. |
P. Ilmu | Pendidikan moral. |
Nilai | Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan kerjasama |
BBM | Buku teks, buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI:SELASA TARIKH :3.5.2011
TINGKATAN: 1FG MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk | Menjahit jahitan insang pari Menjahit jahitan silang pangkah |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2.Menjahit jahitan insang pari dan jahitan silang pangkah dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Menjahit jahitan insang pari dan silang pangkah dengan betul |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: RABU TARIKH: 4.5.2011
Tingkatan: 1M/1L MASA: 4-5/6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Kata majmuk |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar dan dibaca. 7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapat penjelasan lanjut. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti jenis-jenis kata majmuk , maksud dan fungsinya. 2. Membina ayat dengan menggunakan kata majmuk yang betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis Latihan lisan |
Sistem Bahasa | Kata majmuk |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran Bernilai tambah |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama dan sistematik. |
BBM | Buku teks. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: RABU TARIKH :4.5.2011
TINGKATAN: 1D/1ABC MASA: 10/12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk | Menjahit jahitan insang pari Menjahit jahitan silang pangkah |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2.Menjahit jahitan insang pari dan jahitan silang pangkah dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Menjahit jahitan insang pari dan silang pangkah dengan betul |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI:KHAMIS TARIKH :5.5.2011
TINGKATAN: 1FG/1D/1K MASA: 4-5/6-7/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk |
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2. Menjahit jahitan suji bilang dan renda dengan cara yang betul . |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Memasang tali dan meminyakkan mesin jahit |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan le Lembaran kerja dan bahan maujud |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCRANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Jumaat TARIKH: 6.5.2011
Tingkatan: 1M MASA: 4- 5 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Pemahaman |
Tajuk | Pertubuhan Sukarelawan Belia |
Fokus utama Fokus sampingan | 6.0 Berurus dengan pihak tertentu untuk mendapat maklumat 6.2 Menggunakan ungkapan, perkataan dan laras bahasa |
Hasil pembelajaran | Di akhir pembelajaran dan pengajaran para pelajar dapat: 1.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat dalam petikan. 2.Menyenaraikan isi-isi penting 3.Membuat rumusan tentang teks dan menjawab soalan yang dikemukakan dengan baik. |
Aktiviti | Bacaan kuat dan senyap Soal jawab Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata majmuk |
Kem. Bahasa | Membaca dan Menulis |
K.B.T | Kecergasan pelbagai |
P. Ilmu | Pendidikan jasmani dan kesihatan. |
Nilai | Kerjasama, yakin dan insaf. |
BBM | Buku teks . |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI:JUMAAT TARIKH :6.5.2011
TINGKATAN: 1K MASA: 6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk | Menjahit jahitan insang pari Menjahit jahitan silang pangkah |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2.Menjahit jahitan insang pari dan jahitan silang pangkah dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Menjahit jahitan insang pari dan silang pangkah dengan betul |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI:JUMAAT TARIKH :6.5.2011
TINGKATAN:1ABC MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk |
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2. Menjahit jahitan suji bilang dan renda dengan cara yang betul . |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Memasang tali dan meminyakkan mesin jahit |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan le Lembaran kerja dan bahan maujud |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
##################################################################################
MINGGU 19
RANCRANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Isnin TARIKH: 9.5.2011
Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Pemahaman |
Tajuk | Pertubuhan Sukarelawan Belia |
Fokus utama Fokus sampingan | 6.0 Berurus dengan pihak tertentu untuk mendapat maklumat 6.2 Menggunakan ungkapan, perkataan dan laras bahasa |
Hasil pembelajaran | Di akhir pembelajaran dan pengajaran para pelajar dapat: 1.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat dalam petikan. 2.Menyenaraikan isi-isi penting 3.Membuat rumusan tentang teks dan menjawab soalan yang dikemukakan dengan baik. |
Aktiviti | Bacaan kuat dan senyap Soal jawab Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata majmuk. |
Kem. Bahasa | Membaca dan Menulis |
K.B.T | Kecergasan pelbagai |
P. Ilmu | Pendidikan jasmani dan kesihatan. |
Nilai | Kerjasama, yakin dan insaf. |
BBM | Buku teks . |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: SELASA TARIKH :.10.5.2011
TINGKATAN: 1FG MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk | Menjahit Kun |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Menjahit kun |
Nilai | Sistematik , kemas, kerjasama, jimat cermat dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan le Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: SELASA TARIKH: 10.5.2011
Tingkatan: 1M /1L MASA: 4-5/11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan Bahagian B |
Tajuk | Menulis karangan ( gambarajah bersiri) |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber 7.4 Meneliti dan memahami maksud tersurat dan tersirat |
Hasil pembelajaran |
|
Aktiviti |
|
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Kemahiran Bahasa | Bertutur dan menulis |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | Pendidikan Moral |
Nilai | Berkerjasama, Berdikari dan Sosiobudaya |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan agak baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: RABU TARIKH: 11.5.2011
Tingkatan: 1M/1L MASA: 4-5/5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Komsas |
Tajuk | Hikayat Marakarma |
Fokus utama Fokus sampingan | 1.0 Memahami dan memberi respon peribadi. 10.5 Menghurai maksud gaya bahasa dan unsur bunyi. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat: 1.Mengenal pasti maksud yang hendak disampaikan 2.Menyatakan gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam prosa tradisional berserta dengan contoh-contoh . |
Aktiviti | Perbincangan bersama. Soal jawab |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kem. Bahasa | Bertutur |
K.B.T. | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | P. Moral |
Nilai | Usaha, kerjasama, sayang menyayangi dan kerjasama |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: RABU TARIKH :.11.5.2011
TINGKATAN: 1D/1ABC MASA: 10/12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk | Menjahit Kun |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Menjahit kun |
Nilai | Sistematik , kemas, kerjasama, jimat cermat dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan le Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI; KHAMIS TARIKH :12.5.2011
TINGKATAN: 1FG/1D/1K MASA: 4-5/6-7/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk | Latihan Ujian |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Latihan ujian |
Nilai | Yakin dan usaha |
BBM | Buku teks dan le Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: JUMAAT TARIKH: 13.5.2011
Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | |
Tajuk | Mendapat perkhidmatan (m/s 115) |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 Mendapat maklumat 7.5 Memahami dan meneliti maksud yang tersurat dan tersirat |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti bahawa belia adalah aset Negara dan berbincang mengenainya berpandukan petikan yang diberi di dalam buku teks. 2. menggunakan gaya pengucapan yang sesuai semasa mendapatkan sesuatu perkhidmatan. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Berkerjasama, peka, yakin dan insaf |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: JUMAAT TARIKH :.31.5.2011
TINGKATAN: 1K MASA: 6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk | Menjahit Kun |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Menjahit kun |
Nilai | Sistematik , kemas, kerjasama, jimat cermat dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan le Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI:JUMAAT TARIKH :13.5.2011
TINGKATAN: 1ABC MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk | Latihan Ujian |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Latihan ujian |
Nilai | Yakin dan usaha |
BBM | Buku teks dan le Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
##################################################################################