MINGGU 16
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HAR I: ISNIN TARIKH: 18.4.2011
Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Sastera. |
Tajuk | Memprosa syair. |
Fokus utama Fokus sampingan | 10.0 Memahami dan memberi respon peribadi tentang karya 10.3 Mengenalpasti perkara yang menarik dalam karya |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Menyampaikan cara-cara membaca syair dengan intonasi yang betul. 1. Mengenalpasti tentang cerita yang hendak disampaikan melalui syair yang diberi. 2. Menyatakan watak perwatakan, tema, persoalan, latar cerita, nilai dan pengajaran dalam cerita. |
Aktiviti | 1. Perbincangan antara guru dan murid. 2. Pelajar membaca syair dengan betul. 3.Soal jawab |
Sistem Bahasa | Sebutan, intonasi. |
Kemahiran Bahasa | Bertutur. |
K.B.T | Kercergasan pelbagai. |
P. Ilmu | P. Moral |
Nilai | Usaha, sosiobudaya berkerjasama, dan yakin. |
BBM | Buku teks dan buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: SELASA TARIKH: 19.4.2011
Tingkatan: 1L MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan Bahagian C |
Tajuk | Menulis karangan Syarahan |
Fokus utama Fokus sampingan | 9.0 Menyedia maklumat untuk tujuan tertentu 9.3 Menyediakan kerangka penyampaian |
Hasil pembelajaran |
|
Aktiviti |
|
Sistem Bahasa | Kata bantu |
Kemahiran Bahasa | Bertutur dan menulis |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | Geografi |
Nilai | Berkerjasama, Semangat kemasyarakatan, Berdikari dan Sosiobudaya |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan agak baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: SELASA TARIKH :19.2.2011
TINGKATAN: 1FG MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk |
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2.Menyusun cara-cara memasang benang atas dan benang bawah dengan betul. 3. Memasang benang bawah dan benang atas mesin jahit dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Memasang benang mesin jahit |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan le Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HAR I: SELASA TARIKH: 19.4.2011
Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Sastera. |
Tajuk | Memprosa syair |
Fokus utama Fokus sampingan | 10.0 Memahami dan memberi respon peribadi tentang karya 10.3 Mengenalpasti perkara yang menarik dalam karya |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Menyampaikan cara-cara membaca syair dengan intonasi yang betul. 1. Mengenalpasti tentang cerita yang hendak disampaikan melalui syair yang diberi. 2. Menyatakan watak perwatakan, tema, persoalan, latar cerita, nilai dan pengajaran dalam cerita. |
Aktiviti | 1. Perbincangan antara guru dan murid. 2. Pelajar membaca syair dengan betul. 3.Soal jawab |
Sistem Bahasa | Sebutan, intonasi. |
Kemahiran Bahasa | Bertutur. |
K.B.T | Kercergasan pelbagai. |
P. Ilmu | P. Moral |
Nilai | Usaha, sosiobudaya berkerjasama, dan yakin. |
BBM | Buku teks dan buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: RABU TARIKH: 20.4.2011
Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan Bahagian C |
Tajuk | Menulis karangan Syarahan |
Fokus utama Fokus sampingan | 9.0 Menyedia maklumat untuk tujuan tertentu 9.3 Menyediakan kerangka penyampaian |
Hasil pembelajaran |
|
Aktiviti |
|
Sistem Bahasa | Kata bantu |
Kemahiran Bahasa | Bertutur dan menulis |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | Geografi |
Nilai | Berkerjasama, Semangat kemasyarakatan, Berdikari dan Sosiobudaya |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan agak baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI:RABU TARIKH :20.4.2011
TINGKATAN: 1D/1ABC MASA: 10/12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk |
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2.Menyusun cara-cara memasang benang atas dan benang bawah dengan betul. 3. Memasang benang bawah dan benang atas mesin jahit dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Memasang benang mesin jahit |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan le Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: RABU TARIKH: 20.4.2011
Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Pemahaman |
Tajuk | Bahaya Merokok |
Fokus utama Fokus sampingan | 6.0 Berurus dengan pihak tertentu 6.1 Mengguna sebutan, intonasi dalam penyampaian |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Membaca dengan sebutan dan intonasi serta gaya pengucapan yang betul. 2. Menyatakan maksud yang tersurat di dalam cerita. 3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul. |
Aktiviti | 1. Bacaan kuat dan senyap. 2. Soal jawab. 3. Latihan bertulis. |
Sistem Bahasa | Mkna perkataan dan istilah |
Kemahiran Bahasa | Bertutur. |
K.B.T | Kemahiran berfikir. |
P. Ilmu | P.Moral |
Nilai | Patriotik, rasional,peraturan dan kemasyarakatan |
BBM | Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: KHAMIS TARIKH :21.4.2011
TINGKATAN: 1FG/1D/1K MASA: 4-5/6-7/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk |
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2.Menyusun cara-cara memasang jarum dengan betul. 3. Membaiki kesilapan memenjahit dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Membaiki kesilapan memesin |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan le Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
CATATAN: GOOD FRIDAY PADA 22.4.2011 (CUTI)
##################################################################################
MINGGU 17
CATATAN: CUTI PERISTIWA PADA 25.4.2011.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: SELASA TARIKH: 26.4.2011
Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Pemahaman |
Tajuk | Bahaya Merokok |
Fokus utama Fokus sampingan | 6.0 Berurus dengan pihak tertentu 6.1 Mengguna sebutan, intonasi dalam penyampaian |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Membaca dengan sebutan dan intonasi serta gaya pengucapan yang betul. 2. Menyatakan maksud yang tersurat di dalam cerita. 3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul. |
Aktiviti | 1. Bacaan kuat dan senyap. 2. Soal jawab. 3. Latihan bertulis. |
Sistem Bahasa | Mkna perkataan dan istilah |
Kemahiran Bahasa | Bertutur. |
K.B.T | Kemahiran berfikir. |
P. Ilmu | P.Moral |
Nilai | Patriotik, rasional,peraturan dan kemasyarakatan |
BBM | Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: SELASA TARIKH :26.4.2011
TINGKATAN: FG MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk |
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2.Mengenalpasti cara-cara meminyakkan mesin dengan betul. 3. Mengenalpasti cara-cara meminyakkan mesin jahit dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Memasang jarum, meminyakkan mesin dan menggantikan tali mesin |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan le Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: SELASA TARIKH: 27.4.2011
Tingkatan: 1L MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan A(i) |
Tajuk | Meringkaskan karangan |
Fokus utama Fokus sampingan | 9.0 Mendapat maklumat untuk tujuan tertentu 9.3 Menyampaikan maksud penyampaian |
Hasil pembelajaran |
|
Aktiviti |
|
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Kemahiran Bahasa | Bertutur dan menulis |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | Pendidikan Moral |
Nilai | Berkerjasama, Berdikari dan Sosiobudaya |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan agak baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: RABU TARIKH :27.4.2011
TINGKATAN: 1ABC MASA: 12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk |
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2.Menyusun cara-cara memasang jarum dengan betul. 3. Membaiki kesilapan memenjahit dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Membaiki kesilapan memesin |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan le Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: RABU TARIKH :27,4.2011
TINGKATAN: 1D MASA: 7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk |
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2.Mengenalpasti cara-cara meminyakkan mesin dengan betul. 3. Mengenalpasti cara-cara meminyakkan mesin jahit dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Memasang jarum, meminyakkan mesin dan menggantikan tali mesin |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan le Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI :RABU TARIKH: 27.4.2011
Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Kata ganda |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber 7.1 Memahami dan menyatakan maksud |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti jenis-jenis kata ganda dan menyenaraikannya 2. Menyatakan contoh-contoh kata ganda dan maksudnya 3. Membina ayat yang betul dengan kata ganda yang dipelajari |
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis Latihan lisan |
Sistem Bahasa | Kata ganda |
Kem. Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran Bernilai tambah |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama, usaha dan yakin |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: RABU TARIKH: 27.4.2011
Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan A(i) |
Tajuk | Meringkaskan karangan |
Fokus utama Fokus sampingan | 9.0 Mendapat maklumat untuk tujuan tertentu 9.3 Menyampaikan maksud penyampaian |
Hasil pembelajaran |
|
Aktiviti |
|
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Kemahiran Bahasa | Bertutur dan menulis |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | Pendidikan Moral |
Nilai | Berkerjasama, Berdikari dan Sosiobudaya |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan agak baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: KHAMIS TARIKH :28.4.2011
TINGKATAN: 1FG/1D/1K MASA: 4-5/6-7/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk |
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mereka bentuk artikel mudah dan menyatakan fungsinya. 2.Menyusun langkah-langkah menjahit artikel mudah yang dipilih. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Melakar artikel mudah dan menyusun cara-cara menghasilkannya |
Nilai | Sistematik , kreatif ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan le Lembaran kerja dan buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI :JUMAAT TARIKH: 29.4.2011
Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Kata ganda |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber 7.1 Memahami dan menyatakan maksud |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti jenis-jenis kata ganda dan menyenaraikannya 2. Menyatakan contoh-contoh kata ganda dan maksudnya 3. Membina ayat yang betul dengan kata ganda yang dipelajari |
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis Latihan lisan |
Sistem Bahasa | Kata ganda |
Kem. Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran Bernilai tambah |
P. Ilmu | Pendidikan moral. |
Nilai | Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama, usaha dan yakin |
BBM | Buku teks dan buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Jumaat TARIKH :29.4.2011
TINGKATAN:1ABC MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk | Menyenggara mesin dan Penghasilan Artikel |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1.Mengenal pasti cara–cara mengganti jarum ,meminyak, dan menggantikan tali mesin dengan cara yang betul dan sistematik 1. Mereka bentuk artikel mudah dan menyatakan fungsinya. 2.Menyusun langkah-langkah menjahit artikel mudah yang dipilih. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Melakar artikel mudah dan menyusun cara-cara menghasilkannya |
Nilai | Sistematik , kreatif ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan le Lembaran kerja dan buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI:JUMAAT TARIKH :29.4.2011
TINGKATAN: 1K MASA: 6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk |
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2.Menyusun cara-cara memasang benang atas dan benang bawah dengan betul. 3. Memasang benang bawah dan benang atas mesin jahit dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Memasang benang mesin jahit |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan le Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
##################################################################################
No comments:
Post a Comment