Tuesday, May 10, 2011

MINGGU 16-17

MINGGU 16

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HAR I: ISNIN TARIKH: 18.4.2011

Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Sastera.

Tajuk

Memprosa syair.

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 Memahami dan memberi respon peribadi tentang karya

10.3 Mengenalpasti perkara yang menarik dalam karya

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Menyampaikan cara-cara membaca syair dengan intonasi yang betul.

1. Mengenalpasti tentang cerita yang hendak disampaikan melalui syair yang diberi.

2. Menyatakan watak perwatakan, tema, persoalan, latar cerita, nilai dan pengajaran dalam cerita.

Aktiviti

1. Perbincangan antara guru dan murid.

2. Pelajar membaca syair dengan betul.

3.Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan, intonasi.

Kemahiran Bahasa

Bertutur.

K.B.T

Kercergasan pelbagai.

P. Ilmu

P. Moral

Nilai

Usaha, sosiobudaya berkerjasama, dan yakin.

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: SELASA TARIKH: 19.4.2011

Tingkatan: 1L MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Penulisan Bahagian C

Tajuk

Menulis karangan Syarahan

Fokus utama

Fokus sampingan

9.0 Menyedia maklumat untuk tujuan tertentu

9.3 Menyediakan kerangka penyampaian

Hasil pembelajaran

  1. Mengenal pasti format karangan yang betul.
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Mencari dan menyenarai isi penting dan membuat karangan dengan baik.

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai jenis karangan dan formatnya
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi jawapan dan membuat rangka karangan serta menyatakan isi-isi penting
  4. Pelajar membuat latihan menulis karangan

Sistem Bahasa

Kata bantu

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Geografi

Nilai

Berkerjasama, Semangat kemasyarakatan, Berdikari dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH :19.2.2011

TINGKATAN: 1FG MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk


Memasang jarum dan benang atas serta benang bawah mesin jahit

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti cara–cara memasang jarum dengan cara yang sistematik.

2.Menyusun cara-cara memasang benang atas dan benang bawah dengan betul.

3. Memasang benang bawah dan benang atas mesin jahit dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Memasang benang mesin jahit

Nilai

Sistematik ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HAR I: SELASA TARIKH: 19.4.2011

Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Sastera.

Tajuk

Memprosa syair

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 Memahami dan memberi respon peribadi tentang karya

10.3 Mengenalpasti perkara yang menarik dalam karya

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Menyampaikan cara-cara membaca syair dengan intonasi yang betul.

1. Mengenalpasti tentang cerita yang hendak disampaikan melalui syair yang diberi.

2. Menyatakan watak perwatakan, tema, persoalan, latar cerita, nilai dan pengajaran dalam cerita.

Aktiviti

1. Perbincangan antara guru dan murid.

2. Pelajar membaca syair dengan betul.

3.Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan, intonasi.

Kemahiran Bahasa

Bertutur.

K.B.T

Kercergasan pelbagai.

P. Ilmu

P. Moral

Nilai

Usaha, sosiobudaya berkerjasama, dan yakin.

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: RABU TARIKH: 20.4.2011

Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Penulisan Bahagian C

Tajuk

Menulis karangan Syarahan

Fokus utama

Fokus sampingan

9.0 Menyedia maklumat untuk tujuan tertentu

9.3 Menyediakan kerangka penyampaian

Hasil pembelajaran

  1. Mengenal pasti format karangan yang betul.
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Mencari dan menyenarai isi penting dan membuat karangan dengan baik.

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai jenis karangan dan formatnya
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi jawapan dan membuat rangka karangan serta menyatakan isi-isi penting
  4. Pelajar membuat latihan menulis karangan

Sistem Bahasa

Kata bantu

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Geografi

Nilai

Berkerjasama, Semangat kemasyarakatan, Berdikari dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI:RABU TARIKH :20.4.2011

TINGKATAN: 1D/1ABC MASA: 10/12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk


Memasang jarum dan benang atas serta benang bawah mesin jahit

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti cara–cara memasang jarum dengan cara yang sistematik.

2.Menyusun cara-cara memasang benang atas dan benang bawah dengan betul.

3. Memasang benang bawah dan benang atas mesin jahit dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Memasang benang mesin jahit

Nilai

Sistematik ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: RABU TARIKH: 20.4.2011

Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Pemahaman

Tajuk

Bahaya Merokok

Fokus utama

Fokus sampingan

6.0 Berurus dengan pihak tertentu

6.1 Mengguna sebutan, intonasi dalam penyampaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Membaca dengan sebutan dan intonasi serta gaya pengucapan yang betul.

2. Menyatakan maksud yang tersurat di dalam cerita.

3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul.

Aktiviti

1. Bacaan kuat dan senyap.

2. Soal jawab.

3. Latihan bertulis.

Sistem Bahasa

Mkna perkataan dan istilah

Kemahiran Bahasa

Bertutur.

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

P.Moral

Nilai

Patriotik, rasional,peraturan dan kemasyarakatan

BBM

Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: KHAMIS TARIKH :21.4.2011

TINGKATAN: 1FG/1D/1K MASA: 4-5/6-7/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk


Membaiki jahitan yang tidak betul -memasang jarum –jahitan longgar – kelim berkedut -jahitan melangkau

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti cara–cara memasang jarum dengan cara yang betul dan sistematik.

2.Menyusun cara-cara memasang jarum dengan betul.

3. Membaiki kesilapan memenjahit dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Membaiki kesilapan memesin

Nilai

Sistematik ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 


 

CATATAN: GOOD FRIDAY PADA 22.4.2011 (CUTI)

##################################################################################


 

MINGGU 17

CATATAN: CUTI PERISTIWA PADA 25.4.2011.

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: SELASA TARIKH: 26.4.2011

Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Pemahaman

Tajuk

Bahaya Merokok

Fokus utama

Fokus sampingan

6.0 Berurus dengan pihak tertentu

6.1 Mengguna sebutan, intonasi dalam penyampaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Membaca dengan sebutan dan intonasi serta gaya pengucapan yang betul.

2. Menyatakan maksud yang tersurat di dalam cerita.

3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul.

Aktiviti

1. Bacaan kuat dan senyap.

2. Soal jawab.

3. Latihan bertulis.

Sistem Bahasa

Mkna perkataan dan istilah

Kemahiran Bahasa

Bertutur.

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

P.Moral

Nilai

Patriotik, rasional,peraturan dan kemasyarakatan

BBM

Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH :26.4.2011

TINGKATAN: FG MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk


Menyenggara Mesin Jahit

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti cara–cara mengganti jarum dengan cara yang betul dan sistematik.

2.Mengenalpasti cara-cara meminyakkan mesin dengan betul.

3. Mengenalpasti cara-cara meminyakkan mesin jahit dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Memasang jarum, meminyakkan mesin dan menggantikan tali mesin

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: SELASA TARIKH: 27.4.2011

Tingkatan: 1L MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Penulisan A(i)

Tajuk

Meringkaskan karangan

Fokus utama

Fokus sampingan

9.0 Mendapat maklumat untuk tujuan tertentu

9.3 Menyampaikan maksud penyampaian

Hasil pembelajaran

  1. Membaca dengan sebutan dan intonasi serta gaya pembacaan yang betul
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Mencari dan menyenarai isi-isi penting dan membuat karangan dengan baik.

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai kehendak soalan dan formatnya
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi jawapan dan menyatakan isi-isi penting
  4. Pelajar membuat latihan

Sistem Bahasa

Kata hubung

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

Pendidikan Moral

Nilai

Berkerjasama, Berdikari dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: RABU TARIKH :27.4.2011

TINGKATAN: 1ABC MASA: 12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk


Membaiki jahitan yang tidak betul -memasang jarum –jahitan longgar – kelim berkedut -jahitan melangkau

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti cara–cara memasang jarum dengan cara yang betul dan sistematik.

2.Menyusun cara-cara memasang jarum dengan betul.

3. Membaiki kesilapan memenjahit dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Membaiki kesilapan memesin

Nilai

Sistematik ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: RABU TARIKH :27,4.2011

TINGKATAN: 1D MASA: 7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk


Menyenggara Mesin Jahit

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti cara–cara mengganti jarum dengan cara yang betul dan sistematik.

2.Mengenalpasti cara-cara meminyakkan mesin dengan betul.

3. Mengenalpasti cara-cara meminyakkan mesin jahit dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Memasang jarum, meminyakkan mesin dan menggantikan tali mesin

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI :RABU TARIKH: 27.4.2011

Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Kata ganda

Fokus utama

Fokus sampingan

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber

7.1 Memahami dan menyatakan maksud

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti jenis-jenis kata ganda dan menyenaraikannya

2. Menyatakan contoh-contoh kata ganda dan maksudnya

3. Membina ayat yang betul dengan kata ganda yang dipelajari

Aktiviti

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Latihan lisan

Sistem Bahasa

Kata ganda

Kem. Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran Bernilai tambah

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama, usaha dan yakin

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: RABU TARIKH: 27.4.2011

Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Penulisan A(i)

Tajuk

Meringkaskan karangan

Fokus utama

Fokus sampingan

9.0 Mendapat maklumat untuk tujuan tertentu

9.3 Menyampaikan maksud penyampaian

Hasil pembelajaran

  1. Membaca dengan sebutan dan intonasi serta gaya pembacaan yang betul
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Mencari dan menyenarai isi-isi penting dan membuat karangan dengan baik.

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai kehendak soalan dan formatnya
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi jawapan dan menyatakan isi-isi penting
  4. Pelajar membuat latihan

Sistem Bahasa

Kata hubung

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

Pendidikan Moral

Nilai

Berkerjasama, Berdikari dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: KHAMIS TARIKH :28.4.2011

TINGKATAN: 1FG/1D/1K MASA: 4-5/6-7/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk


Penghasilan Artikel

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mereka bentuk artikel mudah dan menyatakan fungsinya.

2.Menyusun langkah-langkah menjahit artikel mudah yang dipilih.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Melakar artikel mudah dan menyusun cara-cara menghasilkannya

Nilai

Sistematik , kreatif ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Lembaran kerja dan buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI :JUMAAT TARIKH: 29.4.2011

Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Kata ganda

Fokus utama

Fokus sampingan

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber

7.1 Memahami dan menyatakan maksud

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti jenis-jenis kata ganda dan menyenaraikannya

2. Menyatakan contoh-contoh kata ganda dan maksudnya

3. Membina ayat yang betul dengan kata ganda yang dipelajari

Aktiviti

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Latihan lisan

Sistem Bahasa

Kata ganda

Kem. Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran Bernilai tambah

P. Ilmu

Pendidikan moral.

Nilai

Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama, usaha dan yakin

BBM

Buku teks dan buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Jumaat TARIKH :29.4.2011

TINGKATAN:1ABC MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk

Menyenggara mesin dan Penghasilan Artikel

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti cara–cara mengganti jarum ,meminyak, dan menggantikan tali mesin dengan cara yang betul dan sistematik

1. Mereka bentuk artikel mudah dan menyatakan fungsinya.

2.Menyusun langkah-langkah menjahit artikel mudah yang dipilih.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Melakar artikel mudah dan menyusun cara-cara menghasilkannya

Nilai

Sistematik , kreatif ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Lembaran kerja dan buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI:JUMAAT TARIKH :29.4.2011

TINGKATAN: 1K MASA: 6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk


Memasang jarum dan benang atas serta benang bawah mesin jahit

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti cara–cara memasang jarum dengan cara yang sistematik.

2.Menyusun cara-cara memasang benang atas dan benang bawah dengan betul.

3. Memasang benang bawah dan benang atas mesin jahit dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Memasang benang mesin jahit

Nilai

Sistematik ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 

##################################################################################


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment