Tuesday, August 2, 2011

RPH MINGGU 30

MINGGU 30

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA.

HARI : ISNIN . TARIKH: 25.7.2011

TINGKATAN: 1L MASA: 6-7 GURU M/P: PN.ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Topik

-Frasa nama - Frasa kerja

Fokus utama

Fokus sampingan

F.U: 1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempereratkan hubungan mesra

F.S: 1.1 Berbual dan berbincang mengenai perkara yang berkaitan

Hasil Pembelajaran


 


 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Membaca dan bertutur dengan sebutan ,intonasi dan gaya pengucapan yang betul
  2. Mengenal pasti frasa nama dan frasa kerja.
  3. Menghasilkan 8 ayat menggunakan frasa nama dan frasa kerja yang diberi dengan betul.

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran

1.Aktiviti guru: Perbincangan guru dan murid.

2.Aktiviti murid: Bacaan senyap dan kuat -Berbincang dan membuat

Latihan bertulis

Sistem bahasa

Frasa nama dan frasa kerja

Pendekatan Ilmu

P. Moral

KBT

Kemahiran berfikir

Penerapan nilai

-Kerjasama -uaha -bertanggungjawab -yakin

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T

HARI: SELASA TARIKH: 25.7.2011

TINGKATA: 1FG MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pemakanan Dan Pengurusan sajian

Sub tajuk

Penyediaan dan penyajian makanan

Faktor penting dalam perancangan menu

Penyediaan rancangan kerja untuk sarapan, minum pagi dan petang

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti factor-faktor yang penting dalam perancangan penyediaan dan penyajian makanan dan menu.
  2. Menyediakan rancangan kerja bagi sarapan pagi, minum pagi dan minum petang yang berkhasiat dengan pelbagai viarasi, rasa, rupa dan kaedah memasak.

Aktiviti

- Perbincangan bersama - soal jawab -latihan bertulis

Nilai

-usaha, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih.

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA.

HARI :SELASA. TARIKH: 26.7.2011

TINGKATAN: 1M MASA: 4-5 GURU M/P: PN.ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Topik

-Frasa nama - Frasa kerja

Fokus utama

Fokus sampingan

F.U: 1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempereratkan hubungan mesra

F.S: 1.1 Berbual dan berbincang mengenai perkara yang berkaitan

Hasil Pembelajaran


 


 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Membaca dan bertutur dengan sebutan ,intonasi dan gaya pengucapan yang betul
  2. Mengenal pasti frasa nama dan frasa kerja.
  3. Menghasilkan 8 ayat menggunakan frasa nama dan frasa kerja yang diberi dengan betul.

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran

1.Aktiviti guru: Perbincangan guru dan murid.

2.Aktiviti murid: Bacaan senyap dan kuat -Berbincang dan membuat

Latihan bertulis

Sistem bahasa

Frasa nama dan frasa kerja

Pendekatan Ilmu

P. Moral

KBT

Kemahiran berfikir

Penerapan nilai

-Kerjasama -uaha -bertanggungjawab -yakin

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA.

HARI : SELASA. TARIKH: 26.7.2011

TINGKATAN: 1L MASA: 11-12 GURU M/P: PN.ELINE KATUT

Unit

Kesussasteraan

Topik

Drama

Fokus utama

Fokus sampingan

F.U: 1o.o Memahami dan member respon

F.S: 10.6 Mengulas karya sastera.

Hasil Pembelajaran


 


 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Mengenalpasti rentetan cerita dalam drama yang dikaji dan menyatakannya.
  2. Mengenal pasti maksud yang tersirat dan tersurat di dalam drama yang dikaji.
  3. Menyatakan Tema, persoalan, watak-perwatakan dan plot drama yang dikaji.

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran

1.Aktiviti guru: Perbincangan bersama,

2.Aktiviti murid: -Soal jawab -Menyampaikan unsur-unsur sastera yang dikaji.

Sistem bahasa

Sebutan dan intonasi

Pendekatan Ilmu

P. Moral

KBT

Kecerdasan pelbagai

Penerapan nilai

-Kerjasama -kasih saying - sabar -semangat bermasyarakat

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T

HARI: RABU TARIKH: 27.7.2011

TINGKATA: 1D/1ABC MASA: 10/12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pemakanan Dan Pengurusan sajian

Sub tajuk

Penyediaan dan penyajian makanan

Faktor penting dalam perancangan menu

Penyediaan rancangan kerja untuk sarapan, minum pagi dan petang

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti factor-faktor yang penting dalam perancangan penyediaan dan penyajian makanan dan menu.
  2. Menyediakan rancangan kerja bagi sarapan pagi, minum pagi dan minum petang yang berkhasiat dengan pelbagai viarasi, rasa, rupa dan kaedah memasak.

Aktiviti

- Perbincangan bersama - soal jawab -latihan bertulis

Nilai

-usaha, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih.

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA.

HARI : RABU. TARIKH: 27.7.2011

TINGKATAN: 1L MASA: 6-7 GURU M/P: PN.ELINE KATUT

Unit

 

Topik

Belian kayu bernilai

Fokus utama

Fokus sampingan

F.U:1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempereratkan hubungan mesra

F.S:1.1 Mendengar dan memberi respon secara lisan dan bertulis tentang

Sesuatu.

Hasil Pembelajaran


 


 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Membaca dengan sebutan, intonasi dan gaya pengucapan yang betul.
  2. Mengenal pasti maksud yang tersirat dan tersurat di dalam petikan yang dikaji.
  3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan baik.

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran

1.Aktiviti guru: Perbincangan guru dan murid.

2.Aktiviti murid: Bacaan senyap dan kuat -Berbincang dan membuat

Latihan bertulis

Sistem bahasa

Sebutan dan intonasi

Pendekatan Ilmu

P. Moral

KBT

Kecerdasan pelbagai

Penerapan nilai

-Kerjasama -kasih sayang - usaha -mencintai keindahan alam sekitar

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA.

HARI : RABU. TARIKH: 27.7.2011

TINGKATAN: 1M MASA: 4-5 GURU M/P: PN.ELINE KATUT

Unit

Kesussasteraan

Topik

Drama

Fokus utama

Fokus sampingan

F.U: 1o.o Memahami dan member respon

F.S: 10.6 Mengulas karya sastera.

Hasil Pembelajaran


 


 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Mengenalpasti rentetan cerita dalam drama yang dikaji dan menyatakannya.
  2. Mengenal pasti maksud yang tersirat dan tersurat di dalam drama yang dikaji.
  3. Menyatakan Tema, persoalan, watak-perwatakan dan plot drama yang dikaji.

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran

1.Aktiviti guru: Perbincangan bersama,

2.Aktiviti murid: -Soal jawab -Menyampaikan unsur-unsur sastera yang dikaji.

Sistem bahasa

Sebutan dan intonasi

Pendekatan Ilmu

P. Moral

KBT

Kecerdasan pelbagai

Penerapan nilai

-Kerjasama -kasih saying - sabar -semangat bermasyarakat

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: KHAMIS TARIKH: 29.7.2011

TINGKATA: 1FG/11D/1K MASA: 4-5/6-7/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pemakanan Dan Pengurusan sajian

Sub tajuk

Panduan menyedia dan memasak.

Panduan menyaji secara peranggu meja

Panduan menyaji secara berpek

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti factor-faktor dalam menyedia dan memasak, menyaji secara peranggu meja dan menyaji secara berpek.
  2. Menyenarai dan menyusun kutleri/ peranggu meja dengan cara yang betul dalam menyaji makanan untuk setiap hidangan.

Aktiviti

- Perbincangan bersama - soal jawab -latihan bertulis

Nilai

Kerjasama, usaha, berjimat cermat , sistematik , syukur, dan bersih

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: JUMAAT TARIKH: 29.7.2011

TINGKATA:1ABC MASA: 12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pemakanan Dan Pengurusan sajian

Sub tajuk

Panduan menyedia dan memasak.

Panduan menyaji secara peranggu meja

Panduan menyaji secara berpek

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti factor-faktor dalam menyedia dan memasak, menyaji secara peranggu meja dan menyaji secara berpek.
  2. Menyenarai dan menyusun kutleri/ peranggu meja dengan cara yang betul dalam menyaji makanan untuk setiap hidangan.

Aktiviti

- Perbincangan bersama - soal jawab -latihan bertulis

Nilai

Kerjasama, usaha, berjimat cermat , sistematik , syukur, dan bersih

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA.

HARI : JUMAAT. TARIKH: 29.7.2011

TINGKATAN: 1M MASA: 4-5 GURU M/P: PN.ELINE KATUT

Unit

 

Topik

Belian kayu bernilai

Fokus utama

Fokus sampingan

F.U:1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempereratkan hubungan mesra

F.S:1.1 Mendengar dan memberi respon secara lisan dan bertulis tentang

Sesuatu

Hasil Pembelajaran


 


 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Membaca dengan sebutan, intonasi dan gaya pengucapan yang betul.
  2. Mengenal pasti maksud yang tersirat dan tersurat di dalam petikan yang dikaji.
  3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan baik.

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran

1.Aktiviti guru: Perbincangan guru dan murid.

2.Aktiviti murid: Bacaan senyap dan kuat -Berbincang dan membuat

Latihan bertulis

Sistem bahasa

Sebutan dan intonasi

Pendekatan Ilmu

P. Moral

KBT

Kecerdasan pelbagai

Penerapan nilai

-Kerjasama -kasih sayang - usaha -mencintai keindahan alam sekitar

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: JUMAAT TARIKH: 29.7.2011

TINGKATA: 1K MASA: 6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pemakanan Dan Pengurusan sajian

Sub tajuk

Penyediaan dan penyajian makanan

Faktor penting dalam perancangan menu

Penyediaan rancangan kerja untuk sarapan, minum pagi dan petang

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti factor-faktor yang penting dalam perancangan penyediaan dan penyajian makanan dan menu.
  2. Menyediakan rancangan kerja bagi sarapan pagi, minum pagi dan minum petang yang berkhasiat dengan pelbagai viarasi, rasa, rupa dan kaedah memasak.

Aktiviti

- Perbincangan bersama - soal jawab -latihan bertulis

Nilai

-usaha, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih.

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

#################################################################

No comments:

Post a Comment