MINGGU 10
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA.
HARI: ISNIN TARIKH: 21.3.2011
Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Komsas |
Tajuk | Istana Menanti- Plot dan gaya bahasa |
Fokus utama Fokus sampingan | 11.0 Mengenalpasti gaya bahasa dan laras bahasa 11.1 Mengenalpasti gaya bahasa dalam karya |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:
|
Aktiviti | Perbincangan bersama Menjawab soalan-soalan yang dikemukakan dengan baik. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kem. bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kecergasan pelbagai |
P. Ilmu | P. Moral |
Nilai | Usaha ,bertangguungjawabdan ,kerjasama, kasih sayang |
BBM | Lembaran kerja , buku teks dan buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: SELASA TARIKH: 22.3.2011
Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Komsas |
Tajuk | Istana Menanti- Plot dan gaya bahasa |
Fokus utama Fokus sampingan | 11.0 Mengenalpasti gaya bahasa dan laras bahasa 11.1 Mengenalpasti gaya bahasa dalam karya |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:
|
Aktiviti | Perbincangan bersama Menjawab soalan-soalan yang dikemukakan dengan baik. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kem. bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kecergasan pelbagai |
P. Ilmu | P. Moral |
Nilai | Usaha ,bertangguungjawabdan ,kerjasama, kasih sayang |
BBM | Lembaran kerja , buku teks dan buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: SELASA TARIKH 22.3..2011
TINGKATAN: 1FG MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Bahagian Teras-kerja paip. |
Sub tajuk | Sistem perpaipan di rumah Jenis paip,penyambungan paip dan bahan pemasangan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1.Mengenal pasti system bekalan air di rumah, jenis paip dan ciri-ciri serta fungsinya. 2. menyatakan jenis dan fungsi bahan penyambungan dan bahan pemasangan paip dalam sistem bekalan air di rumah |
Aktiviti | Perbincangan bersama, latihan bertulis dan soal jawab. |
Nilai | Bertanggungjawab,Kerjasama, sistematik, dan hati-hati |
BBM | Buku teks dan bahan maujud serta lembaran kerja. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: SELASA TARIKH: 22.3.2011
Tingkatan: 1L MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Pembentukan kata adjektif |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar dan dibaca. 7.7 Memahami laras bahasa |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti pembentukan kata adjektif dan fungsinya. 2. Membina ayat dengan menggunakan kata adjektif dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis Latihan lisan |
Sistem Bahasa | Pembentukan Kata adjektif |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran Bernilai tambah |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama dan sistematik |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: RABU TARIKH: 23.3.2011
Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | |
Tajuk | Meringkaskan karangan |
Fokus utama Fokus sampingan | 3.0 Berunding secara santun 3.2 Berbincang untuk menerima dan menolak pandangan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat: 1. Megenalpasti kehendak soalan dan mencatat isi-isi penting serta manulis draf karangan setelah membaca petikan dengan sebutan ,intonasi dan gaya pengucapan yang baik. 2.Menghasilkan ringkasan karangan dengan betul. |
Aktiviti |
|
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Menulis |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | P. Moral |
Nilai | Yakin, berani, insaf dan kerjasama |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: RABU TARIKH 23.3..2011
TINGKATAN: 1D /ABC MASA:10/12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Bahagian Teras-kerja paip. |
Sub tajuk | Sistem perpaipan di rumah Jenis paip,penyambungan paip dan bahan pemasangan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1.Mengenal pasti system bekalan air di rumah, jenis paip dan ciri-ciri serta fungsinya. 2. menyatakan jenis dan fungsi bahan penyambungan dan bahan pemasangan paip dalam sistem bekalan air di rumah |
Aktiviti | Perbincangan bersama, latihan bertulis dan soal jawab. |
Nilai | Bertanggungjawab,Kerjasama, sistematik, dan hati-hati |
BBM | Buku teks dan bahan maujud serta lembaran kerja. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: RABU TARIKH: 23.3.2011
Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Pembentukan kata adjektif |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar dan dibaca. 7.7 Memahami laras bahasa |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti pembentukan kata adjektif dan fungsinya. 2. Membina ayat dengan menggunakan kata adjektif dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis Latihan lisan |
Sistem Bahasa | Pembentukan Kata adjektif |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran Bernilai tambah |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama dan sistematik |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: KHAMIS TARIKH 23.3..2011
TINGKATAN: 1FG/1D/1K MASA: 4-5/6-7/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Bahagian Teras-kerja paip |
Sub tajuk | Sistem perpaipan di rumah Jenis dan kelengkapan perpaipan Tangki simbah, bahagian,fungsi dan penyelanggaraannya. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1.Mengenal pasti jenis dan kelengkapan perpaipan di rumah. 3 Mengenalpasti tangki simbah dan jenis-jenisnya, fungsinya nama bahagiannya dan cara penyelenggaraannya 2. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan baik. |
Aktiviti | Perbincangan bersama, dan soal jawab. |
Nilai | Bertanggungjawab,Kerjasama insaf,yakin, sistematik, dan hati-hati |
BBM | Buku teks dan bahan maujud serta buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: RABU TARIKH 24.3..2011
TINGKATAN: 1K MASA:6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Bahagian Teras-kerja paip. |
Sub tajuk | Sistem perpaipan di rumah Jenis paip,penyambungan paip dan bahan pemasangan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1.Mengenal pasti system bekalan air di rumah, jenis paip dan ciri-ciri serta fungsinya. 2. menyatakan jenis dan fungsi bahan penyambungan dan bahan pemasangan paip dalam sistem bekalan air di rumah |
Aktiviti | Perbincangan bersama, latihan bertulis dan soal jawab. |
Nilai | Bertanggungjawab,Kerjasama, sistematik, dan hati-hati |
BBM | Buku teks dan bahan maujud serta lembaran kerja. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: JUMAAT TARIKH: 25.3.2011
Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | |
Tajuk | Meringkaskan karangan |
Fokus utama Fokus sampingan | 3.0 Berunding secara santun 3.2 Berbincang untuk menerima dan menolak pandangan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat: 1. Megenalpasti kehendak soalan dan mencatat isi-isi penting serta manulis draf karangan setelah membaca petikan dengan sebutan ,intonasi dan gaya pengucapan yang baik. 2.Menghasilkan ringkasan karangan dengan betul. |
Aktiviti |
|
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Menulis |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | P. Moral |
Nilai | Yakin, berani, insaf dan kerjasama |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: KHAMIS TARIKH 25.3..2011
TINGKATAN: 1ABC MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Bahagian Teras-kerja paip |
Sub tajuk | Sistem perpaipan di rumah Jenis dan kelengkapan perpaipan Tangki simbah, bahagian,fungsi dan penyelanggaraannya. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1.Mengenal pasti jenis dan kelengkapan perpaipan di rumah. 3 Mengenalpasti tangki simbah dan jenis-jenisnya, fungsinya nama bahagiannya dan cara penyelenggaraannya 2. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan baik. |
Aktiviti | Perbincangan bersama, dan soal jawab. |
Nilai | Bertanggungjawab,Kerjasama insaf,yakin, sistematik, dan hati-hati |
BBM | Buku teks dan bahan maujud serta buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
###################################################
MINGGU 11
RANCRANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: ISNIN TARIKH: 28.3.2011
Tingkatan: 1L MASA:6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Pemahaman |
Tajuk | Berkhemah di FRIM |
Fokus utama Fokus sampingan | 6.0 Berurus dengan pihak tertentu untuk mendapat maklumat 6.2 Menggunakan ungkapan, perkataan dan laras bahasa |
Hasil pembelajaran | Di akhir pembelajaran dan pengajaran para pelajar dapat: 1.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat dalam petikan. 2.Menyenaraikan isi-isi penting 3.Membuat rumusan tentang teks dan menjawab soalan yang dikemukakan dengan baik. |
Aktiviti | Bacaan kuat dan senyap Soal jawab Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Penanda wacana |
Kem. Bahasa | Menulis |
K.B.T | Kecergasan pelbagai |
P. Ilmu | Sains. |
Nilai | Kerjasama, yakin dan insaf |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik |
RANCRANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: SELASA TARIKH: 29.3.2011
Tingkatan: 1M MASA:4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Pemahaman |
Tajuk | Berkhemah di FRIM |
Fokus utama Fokus sampingan | 6.0 Berurus dengan pihak tertentu untuk mendapat maklumat 6.2 Menggunakan ungkapan, perkataan dan laras bahasa |
Hasil pembelajaran | Di akhir pembelajaran dan pengajaran para pelajar dapat: 1.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat dalam petikan. 2.Menyenaraikan isi-isi penting 3.Membuat rumusan tentang teks dan menjawab soalan yang dikemukakan dengan baik. |
Aktiviti | Bacaan kuat dan senyap Soal jawab Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Penanda wacana |
Kem. Bahasa | Menulis |
K.B.T | Kecergasan pelbagai |
P. Ilmu | Sains. |
Nilai | Kerjasama, yakin dan insaf |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: SELASA TARIKH 29.3..2011
TINGKATAN: 1FG MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Bahagian Teras-kerja paip |
Sub tajuk | Sistem perpaipan di rumah –Pili |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis |
Nilai | Bertanggungjawab,Kerjasama, sistematik,usaha, dan hati-hati |
BBM | Buku teks, buku rujukan dan bahan maujud |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: SELASA TARIKH: 28.3.2011
Tingkatan: 1L MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan – (Berita) |
Tajuk | Berita |
Fokus utama Fokus sampingan | 8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu 8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat: 1.Mengenalpasti kehendak soalan 2.Menyaraikan isi-isi penting dan cara-cara menghuraikannya 3. Membuat karangan dangan baik.. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab Latihan bnertulis |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | P.moral |
Nilai | Yakin, berani, insaf dan semangat patriotik |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : RABU TARIKH:30.11.2011
TINGKATAN; 1L MASA: 6-7 GURU M/P: PN. ELINE KATUT
Unit | TATABAHASA |
Topik | Sinkof dan pengulangan |
Fokus Utama Fokus sampingan | F.u ; 8.0 Menyaring maklumat F.S: 8.2 Menyusun maklumat |
Hasil Pembelajaran
| Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:
|
Aktiviti pengajaran Dan pembelajaran | 1.Aktiviti guru:Perbincangan bersama 2.Aktiviti murid:soal jawab dan latihan bertulis . |
Sistem bahasa | Sinkof fdan pengulangan |
Pendekatan Ilmu | P. Moral |
KBT | Kecerdasan pelbagai |
Penerapan nilai | -berkerjasama -kesyukuran -keberanian |
BBM | Buku teks dan buku rujukan |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI:RABU TARIKH 30.3..2011
TINGKATAN: 1D/1ABC MASA: 10/12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Bahagian Teras-kerja paip |
Sub tajuk | Sistem perpaipan di rumah –Pili |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis |
Nilai | Bertanggungjawab,Kerjasama, sistematik,usaha, dan hati-hati |
BBM | Buku teks, buku rujukan dan bahan maujud |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: RABU TARIKH: 30.3.2011
Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan – (Berita) |
Tajuk | Berita |
Fokus utama Fokus sampingan | 8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu 8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat: 1.Mengenalpasti kehendak soalan 2.Menyaraikan isi-isi penting dan cara-cara menghuraikannya 3. Membuat karangan dangan baik.. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab Latihan bnertulis |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | P.moral |
Nilai | Yakin, berani, insaf dan semangat patriotik |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI:KHAMIS TARIKH 31.3..2011
TINGKATAN: IFG/1D/1K MASA: 4-5/6-7/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
UJIAN BULANAN 1.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : JUMAAT TARIKH:1.4.2011
TINGKATAN; 1M MASA: 4-5 GURU M/P: PN. ELINE KATUT
Unit | TATABAHASA |
Topik | Sinkof dan pengulangan |
Fokus Utama Fokus sampingan | F.u ; 8.0 Menyaring maklumat F.S: 8.2 Menyusun maklumat |
Hasil Pembelajaran
| Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:
|
Aktiviti pengajaran Dan pembelajaran | 1.Aktiviti guru:Perbincangan bersama 2.Aktiviti murid:soal jawab dan latihan bertulis . |
Sistem bahasa | Sinkof fdan pengulangan |
Pendekatan Ilmu | P. Moral |
KBT | Kecerdasan pelbagai |
Penerapan nilai | -berkerjasama -kesyukuran -keberanian |
BBM | Buku teks dan buku rujukan |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: JUMAAT TARIKH 1.4..2011
TINGKATAN: 1K MASA: 86 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Bahagian Teras-kerja paip |
Sub tajuk | Sistem perpaipan di rumah –Pili |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis |
Nilai | Bertanggungjawab,Kerjasama, sistematik,usaha, dan hati-hati |
BBM | Buku teks, buku rujukan dan bahan maujud |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI:JUMAAT TARIKH 1.3..2011
TINGKATAN: 1ABC MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
UJIAN BULANAN 1
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
No comments:
Post a Comment