Monday, November 14, 2011

MINGGU 40-41

MINGGU 40

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: ISNIN TARIKH: 3.10.2011

Tingkatan: 1L MASA: 4-5/6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Ayat tunggal ( Bintang menghiasi langit)

Fokus utama

Fokus sampingan

2.0 Memberi pendapat yang bernas

2.5 Memberikan penjelasan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Membaca dengan sebutan, intonasi, dan gaya pengucapan yang betul.
  2. Mengenal pasti maksud yang tersurat dan tersirat.
  3. Menyenaraikan ayat-ayat tunggal yang terdapat di dalam petikan dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Latihan lisan

Sistem Bahasa

Ayat tunggal

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran Bernilai tambah

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama dan sistematik.

BBM

Buku teks.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: ISNIN TARIKH : 3.10.2011

TINGKATAN: 1D MASA: 10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Memilih stail dan corak pakaian yang sesuai dengan bentuk badan.

Penjagaan pakaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para dapat;


1.Mengenal pasti cara–cara memilih pakaian yang sesuai dengan bentuk badan

2. Menyenaraikan dan melabelkan simbol-simbol penjagaan pakaian dan maksudnya.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab dan Latihan bertulis

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan Kebersihan dan insaf

BBM    

Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 

CATATAN: 4-7.10.2011( TINGKATAN 2 SAHAJA BERSEKOLAH)

PEPERIKSAAN PMR BERLANGSUNG

MULA: 4.10.2011-12.10.2011

####################################################################################


 

MINGGU 41

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: ISNIN TARIKH: 10.10.2011

Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Penulisan Bahagian B

Tajuk

Menulis karangan m.s 199

Fokus utama

Fokus sampingan

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber

7.4 Meneliti dan memahami maksud tersurat dan tersirat

Hasil pembelajaran

  1. Mengenal pasti format karangan yang betul.
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Mencari dan menyenarai isi-isi penting dan membuat karangan dengan baik.

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai jenis karangan dan formatnya
  2. Pelajar memberi jawapan dan membuat rangka karangan serta menyatakan isi-isi penting
  3. Pelajar membuat latihan karangan

Sistem Bahasa

Ayat tunggal

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T    

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

Pendidikan Moral

Nilai

Berkerjasama, Berdikari , usaha, dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI:Isnin TARIKH 1010.2011

TINGKATAN: 1D MASA: 10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Penghasilan projek jahitan

-Tanda pola - Memanjang dan memendekkan skirt berkasing

Menyusun atur pola dan menggunting fabrik


 

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para dapat;

  1. Mengenal pasti tanda polas den membuat tanda pola skirt berkasing
  2. Memanjang dan memendekkan skirt berkasing mengikut cita rasa sendiri dengan cara yang betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Amali menjahit

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasam, yeliti, Kebersihan dan insaf

BBM    

Buku teks , bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: SELASA TARIKH: 11.10.2011

Tingkatan: 1L MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Ayat majmuk dan kata hubung

Fokus utama

Fokus sampingan

2.0 Memberi pendapat

2..2 Menghuraikan idea

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti pembentukan ayat majmuk dan kata hubung

2. Membina ayat dengan menggunakan ayat majmuk dankata hubung dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Latihan lisan

Sistem Bahasa

Pembentukan ayat majmuk dan kata hubung

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran Bernilai tambah

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama dan sistematik

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH 11109.2011

TINGKATAN: 1FG MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Penghasilan projek jahitan

-Tanda pola - Memanjang dan memendekkan skirt berkasing

Menyusun atur pola dan menggunting fabrik


 

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para dapat;

  1. Mengenal pasti tanda polas den membuat tanda pola skirt berkasing
  2. Memanjang dan memendekkan skirt berkasing mengikut cita rasa sendiri dengan cara yang betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Amali menjahit

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasam, yeliti, Kebersihan dan insaf

BBM    

Buku teks , bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: SELASA TARIKH: 11.10.2011

Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Ayat tunggal ( Bintang menghiasi langit)

Fokus utama

Fokus sampingan

2.0 Memberi pendapat yang bernas

2.5 Memberikan penjelasan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Membaca dengan sebutan, intonasi, dan gaya pengucapan yang betul.
  2. Mengenal pasti maksud yang tersurat dan tersirat.
  3. Menyenaraikan ayat-ayat tunggal yang terdapat di dalam petikan dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Latihan lisan

Sistem Bahasa

Ayat tunggal

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran Bernilai tambah

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama dan sistematik.

BBM

Buku teks.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: RABU TARIKH: 12.10.2011

Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

 

Tajuk

Meringkaskan karangan

Fokus utama

Fokus sampingan

8.0 Memproses maklumat

8.6 Menyemak maklumat

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

1. Megenalpasti kehendak soalan dan mencatat isi-isi penting serta manulis draf karangan setelah membaca petikan dengan sebutan ,intonasi dan gaya pengucapan yang baik.

2.Menghasilkan ringkasan karangan dengan betul.

Aktiviti

  1. Pelajar membaca petikan dan mencatat isi-isi penting
  2. Rakan atau guru mengeditkan ringkasan karangan pelajar
  3. Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Menulis

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

P. Moral

Nilai

Yakin, berani, insaf dan kerjasama.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: RABU TARIKH 12.10.2011

TINGKATAN: 1ABC MASA: 12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Penghasilan projek jahitan

-Tanda pola - Memanjang dan memendekkan skirt berkasing

Menyusun atur pola dan menggunting fabrik


 

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para dapat;

  1. Mengenal pasti tanda polas den membuat tanda pola skirt berkasing
  2. Memanjang dan memendekkan skirt berkasing mengikut cita rasa sendiri dengan cara yang betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Amali menjahit

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasam, yeliti, Kebersihan dan insaf

BBM    

Buku teks , bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: RABU TARIKH: 12.10.2011

Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Ayat majmuk dan kata hubung

Fokus utama

Fokus sampingan

2.0 Memberi pendapat

2..2 Menghuraikan idea

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti pembentukan ayat majmuk dan kata hubung

2. Membina ayat dengan menggunakan ayat majmuk dankata hubung dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Latihan lisan

Sistem Bahasa

Pembentukan ayat majmuk dan kata hubung

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran Bernilai tambah

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama dan sistematik

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: KHAMIS TARIKH :12.10.2011

TINGKATAN: 1FG/1D/1K MASA:4-5/6-7/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Menggunting Fabrik dan menjahit skirt berkasing

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para dapat;


1.Mengenal pasti cara-cara mengunting dan menjahit skirt berkasing dengan betul.

2. Menilai hasil kerja yang telah dibuat dan membaiki kesilapan.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab dan Latihan bertulis

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , usaha, kerjasama dan Kebersihan dan insaf

BBM    

Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: JUMAAT TARIKH: 13.10.2011

Tingkatan: 1M MASA:4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

 

Tajuk

Meringkaskan karangan

Fokus utama

Fokus sampingan

8.0 Memproses maklumat

8.6 Menyemak maklumat

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

1. Megenalpasti kehendak soalan dan mencatat isi-isi penting serta manulis draf karangan setelah membaca petikan dengan sebutan ,intonasi dan gaya pengucapan yang baik.

2.Menghasilkan ringkasan karangan dengan betul.

Aktiviti

  1. Pelajar membaca petikan dan mencatat isi-isi penting
  2. Rakan atau guru mengeditkan ringkasan karangan pelajar
  3. Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Menulis

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

P. Moral

Nilai

Yakin, berani, insaf dan kerjasama.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: JUMAAT TARIKH 14.10.2011

TINGKATAN: 1K MASA: 6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Penghasilan projek jahitan

-Tanda pola - Memanjang dan memendekkan skirt berkasing

Menyusun atur pola dan menggunting fabrik


 

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para dapat;

  1. Mengenal pasti tanda polas den membuat tanda pola skirt berkasing
  2. Memanjang dan memendekkan skirt berkasing mengikut cita rasa sendiri dengan cara yang betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Amali menjahit

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , kerjasam, yeliti, Kebersihan dan insaf

BBM    

Buku teks , bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: JUMAAT TARIKH :114.10.2011

TINGKATAN: 1ABC GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Menggunting Fabrik dan menjahit skirt berkasing

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para dapat;


1.Mengenal pasti cara-cara mengunting dan menjahit skirt berkasing dengan betul.

2. Menilai hasil kerja yang telah dibuat dan membaiki kesilapan.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab dan Latihan bertulis

Nilai

Sistematik ,jimat cermat , usaha, kerjasama dan Kebersihan dan insaf

BBM    

Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

####################################################################################################################################################################


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment