Monday, August 2, 2010

RPH MINGGU29-30


 


 

MINGGU 29


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: ISNIN TARIKH: 19.7.2010

TINGKATAN: 1A,B ,C /1FG/1N MASA: 11-12/8/10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Penghasilan projek jahitan

Sub tajuk

Membuat pola skirt berkasing

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Menyediakan pola skirt berkasing dan membubuh tanda pola yang betul.
  2. Memanjang dan memendekkan pola skirt berkasing

Aktiviti

Membuat pola skirt

Nilai

Tepat, sistematik , kemas,, kreatif dan kerjasama

BBM

Bahan maujud , alatan jahitan dan buku teks

Refleksi

Objekti f dapat dicapai dengan sederhana baik untuk kelas 1fg/1n dan baik untuk kelas 1A,B,dan C


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA (dah)

HAR I: SELASA TARIKH: 20.7.2010.

Tingkatan: 1E DAN 1M MASA: 4-5/ 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Sastera.

Tajuk

Yuran

Fokus utama

Fokus sampingan

11.0 Menguasai laras bahasa dalam cerita.

11.2 Menganalisis bahasa dalam cerita.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti synopsis tentang cerita yang dikaji

2. Menyatakan watak perwatakan, tema, persoalan, latar cerita, gaya bahasa, nilai dan pengajarandalam cerita.

Aktiviti

1. Perbincangan antara guru dan murid.

2. Pelajar membentang hasil kerja mereka.

3.Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan, intonasi.

Kemahiran Bahasa

Bertutur.

K.B.T

Kercergasan pelbagai.

P. Ilmu

P.S.K.

Nilai

Usaha, berkerjasama, dan yakin.

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik untuk kelas 1E dan sederhana baik untuk kelas 1M


 


 


 


 


 


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Selasa TARIKH: 20.7.2010

TINGKATAN: 1I MASA: 12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Penghasilan projek jahitan

Sub tajuk

Membuat pola skirt berkasing

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Menyediakan pola skirt berkasing dan membubuh tanda pola yang betul.
  2. Memanjang dan memendekkan pola skirt berkasing

Aktiviti

Membuat pola skirt

Nilai

Tepat, sistematik , kemas,, kreatif dan kerjasama

BBM

Bahan maujud , alatan jahitan dan buku teks

Refleksi

Objekti f dapat dicapai dengan sederhana baik.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA (dah)

HARI: Rabu TARIKH: 21.7.2010

Tingkatan: 1E MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Kata terbitan –berawalan –berapitan –berakhiran - bersisipan

Fokus utama

Fokus sampingan

7 .0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber

7.3 Mengemukakan soalan dan mendapat maklumat lanjut

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti jenis-jenis kata terbitan dan fungsinya.

2. Membina dan melengkapkan ayat dengan menggunakan kata terbitan yang sesuai.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Latihan lisan

Sistem Bahasa

Kata terbitan

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran Bernilai tambah

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Rabu TARIKH: 21.7.2010

TINGKATAN: 1FG/ 1A,B,C MASA: 6-7/ 10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk

Penghasilan Projek

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajarann dan pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti ira lurus, tepi kain, benang pakan dan S.d. Serta S.L. kain.
  2. Menyusun atur pola dan membentang serta menggunting fabric

Aktiviti

Amali jahitan

Nilai

Kreatif, tolong menolong, teliti dan sistematik.

BBM

Buku rujukan , buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA (dah)

HARI: Khamis TARIKH: 22.7.2010

Tingkatan: 1M MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Kata terbitan –berawalan –berapitan –berakhiran - bersisipan

Fokus utama

Fokus sampingan

7 .0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber

7.3 Mengemukakan soalan dan mendapat maklumat lanjut

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti jenis-jenis kata terbitan dan fungsinya.

2. Membina dan melengkapkan ayat dengan menggunakan kata terbitan yang sesuai.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Latihan lisan

Sistem Bahasa

Kata terbitan

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran Bernilai tambah

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Khamis TARIKH: 22.7.2010

TINGKATAN: 1N/1I MASA: 4-5/6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk

Penghasilan Projek

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajarann dan pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti ira lurus, tepi kain, benang pakan dan S.d. Serta S.L. kain.
  2. Menyusun atur pola dan membentang serta menggunting fabric

Aktiviti

Amali jahitan

Nilai

Kreatif, tolong menolong, teliti dan sistematik.

BBM

Buku rujukan , buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA (dah)

HARI: Jumaat TARIKH: 23.7.2010

Tingkatan: 1M /1E MASA: 4-5/7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Penulisan Bahagian B

Tajuk

Menulis karangan Jenis keperihalan

Fokus utama

Fokus sampingan

8.0 Memproses maklumat 8.2 Menilai secara keseluruhan maklumat mengikut keutamaan

Hasil pembelajaran

  1. Mengenal pasti format karangan yang betul.
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Mencari dan menyenarai isi-isi penting dan membuat karangan dengan baik.

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai jenis karangan dan formatnya
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi jawapan dan membuat rangka karangan serta menyatakan isi-isi penting
  4. Pelajar membuat latihan karangan

Sistem Bahasa

Kata hubung

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

Pendidikan Moral

Nilai

Berkerjasama, Berdikari dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik untuk kelas 1E dan pembelajaran dipermudahkan untuk mencapai objektif untuk kelas 1M.


 


 


 


 


 


 


 


 


 

MINGGU 30

CATATAN: CUTI SAKIT PADA 26-27.7.2010


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Rabu TARIKH: 28.7.2010

Tingkatan: 1E MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Pemahaman m.s 125

Tajuk

Pengembaraan misteri

Fokus utama

Fokus sampingan

3.0 Berunding secara santun.

3.2 Berbincangan untuk menerima dan menolak pandangan.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Membaca dengan sebutan dan intonasi serta gaya pengucapan yang betul.

2. Menyatakan maksud yang tersurat di dalam cerita.

3. Menjawadb soalan yang dikemukakan dengan betul.

Aktiviti

1. Bacaan kuat dan senyap.

2. Soal jawab.

3. Latihan bertulis.

Sistem Bahasa

Kata hubung.

Kemahiran Bahasa

Bertutur.

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

Sains

Nilai

Patriotik, rasional, berani.

BBM

Buku teks.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Rabu TARIKH: 28.7.2010

TINGKATAN: 1FG/!A,B,C MASA: 6-7/10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk

Proses Menjahit Skirt berkasing

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti cara menjahit skirt berkasing mengikut urutan yang betul
  2. Menjahit hiasan pada skirt berkasing dengan cara yang betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama dan amali jahitan

Nilai

Kreatif, sistematik, kebersihan, usaha dan kerjasama

BBM

Buku teks dan buku rujukan

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Khamis TARIKH: 29.7.2010

Tingkatan: 1M MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Pemahaman m.s 125

Tajuk

Pengembaraan misteri

Fokus utama

Fokus sampingan

3.0 Berunding secara santun.

3.2 Berbincangan untuk menerima dan menolak pandangan.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Membaca dengan sebutan dan intonasi serta gaya pengucapan yang betul.

2. Menyatakan maksud yang tersurat di dalam cerita.

3. Menjawadb soalan yang dikemukakan dengan betul.

Aktiviti

1. Bacaan kuat dan senyap.

2. Soal jawab.

3. Latihan bertulis.

Sistem Bahasa

Kata hubung.

Kemahiran Bahasa

Bertutur.

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

Sains

Nilai

Patriotik, rasional, berani.

BBM

Buku teks.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Khamis TARIKH: 29.7.2010

TINGKATAN: 1I/!N MASA: 4-5/6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk

Proses Menjahit Skirt berkasing

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti cara menjahit skirt berkasing mengikut urutan yang betul
  2. Menjahit hiasan pada skirt berkasing dengan cara yang betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama dan amali jahitan

Nilai

Kreatif, sistematik, kebersihan, usaha dan kerjasama

BBM

Buku teks dan buku rujukan

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Jumaat TARIKH: 30.7.2010

Tingkatan: 1M /1E MASA: 4-5/7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Komsas

Tajuk

Tukang lama

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 :Memahami dan memberi respon peribadi

10.4 :Menyatakan jenis ciri,tema, nilai pengajaran

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

1.Mengenal pasti rentetan cerita yang dikaji.

2.Menyatakan tema, persoalan,watak perwatakan, plot,latar, gaya bahasa, dan pengajaran dalam cerita.

Aktiviti

Perbincangan bersama.

Soal jawab

Sistem Bahasa

Kata sendi

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sejarah

Nilai

Usaha, kerjasama, sayang menyayangi

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik bagi kelas 1M dan baik bagi kelas 1E.


 


 

##########################################################################################################################################################################


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

No comments:

Post a Comment