Thursday, July 8, 2010

RPH MINGGU25-26


 

MINGGU 25


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Isnin TARIKH: 21.5.2010

TINGKATAN: 1A,B,C ,1N DAN 1F,G MASA: 11-12 DAN 9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Pembetulan kertas peperiksaan

Sub tajuk 

-

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti kesilapan mereka semasa menjawab soalan dan memperbetulkannya

Aktiviti 

Membuat pembetulan

Nilai 

Usaha ,insaf dan bertanggungjawab

BM 

Kertas soalan

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : SELASA TARIKH: 22.6.2010

Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Pembetulan kertas peperiksaan

Tajuk 

Kertas 1

Kertas2

Fokus utama

Fokus sampingan 

 

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.mengenalpasti kelemahan mereka menjawab soalan

2.menperbetulkan kesalahan yang mereka lakukan

Aktiviti 

Membuat pembetulan

Sistem Bahasa 

Pembetukan ayat

Penggunaan kata

Kem. bahasa

Menulis dan membaca

K.B.T 

Kemahiran berfikir

P. Ilmu 

P.moral

Nilai 

Usaha,insaf,bertanggungjawab

BBM 

Kertas soalan peperiksaan

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH: 2\2.5.2010

TINGKATAN: 1I MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Pembetulan kertas peperiksaan

Sub tajuk 

-

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti kesilapan mereka semasa menjawab soalan dan memperbetulkannya

Aktiviti 

Membuat pembetulan

Nilai 

Usaha ,insaf dan bertanggungjawab

BM 

Kertas soalan

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : SELASA TARIKH: 22.6.2010

Tingkatan: 1E MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Pembetulan kertas peperiksaan

Tajuk 

Kertas 1

Kertas2

Fokus utama

Fokus sampingan 

 

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.mengenalpasti kelemahan mereka menjawab soalan

2.menperbetulkan kesalahan yang mereka lakukan

Aktiviti 

Membuat pembetulan

Sistem Bahasa 

Pembetukan ayat

Penggunaan kata

Kem. bahasa

Menulis dan membaca

K.B.T 

Kemahiran berfikir

P. Ilmu 

P.moral

Nilai 

Usaha,insaf,bertanggungjawab

BBM 

Kertas soalan peperiksaan

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : RABU TARIKH: 23.6.2010

Tingkatan: 1E MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Tatabahasa

Tajuk 

Kata ganda

Fokus utama

Fokus sampingan 

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempereratkan hubungan mesra

1.4 Bersoal jawab bertatasusila

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.mengenalpasti ciri-ciri kata ganda, kata ganda majmuk

2. membentuk ayat yang betul dengan menggunakan kata ganda yang sesuai

Aktiviti 

Perbincangan bersama -soal jawab -latihan bertulis

Sistem Bahasa 

Kata ganda

Kem. bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T 

Kecergasaan pelbagai

P. Ilmu 

Sastera

Nilai 

Kerjasama,kasih sayang dan berani

BBM 

Buku teks

Refleksi

CATATAN; CUTI SAKIT


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T

HARI: RABU TARIKH: 23.6.2010

TINGKATAN: 1 A,B,C DAN 1FG MASA: 7-8/9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Jahitan

Sub tajuk 

Jahitan

Penghasilan artikel

Jahitan hiasan, renda dan kun

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti jenis-jenis artikel kelengkapan rumah tangga

    Dan menyenaraikannya

  2. Menjahit hiasan artikel dengan menggunakan jahitan hiasan yang sesuai.
  3. Menyatakan fungsi kun dan renda serta cara menjahitnya.

Aktiviti 

Perbincangan bersama, soal jawab dan amali jahitan

Nilai 

Kerjasama, sistematik, usaha, kreatif , jimat cermat dan hati-hati

BBM 

Buku teks, buku rujukan dan bahan maujud

Refleksi 

CATATAN CUTI SAKIT


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : Khamis TARIKH: 24.6.2010

Tingkatan: 1M MASA: GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Tatabahasa

Tajuk 

Kata ganda

Fokus utama

Fokus sampingan 

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempereratkan hubungan mesra

1.4 Bersoal jawab bertatasusila

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.mengenalpasti ciri-ciri kata ganda, kata ganda majmuk

2. membentuk ayat yang betul dengan menggunakan kata ganda yang sesuai

Aktiviti 

Perbincangan bersama -soal jawab -latihan bertulis

Sistem Bahasa 

Kata ganda

Kem. bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T 

Kecergasaan pelbagai

P. Ilmu 

Sastera

Nilai 

Kerjasama,kasih sayang dan berani

BBM 

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T


 


 

HARI: kHAMIS TARIKH: 25.6.2010

TINGKATAN: 1 I DAN 1N MASA: GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Jahitan

Sub tajuk 

Jahitan

Penghasilan artikel

Jahitan hiasan, renda dan kun

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti jenis-jenis artikel kelengkapan rumah tangga

    Dan menyenaraikannya

  2. Menjahit hiasan artikel dengan menggunakan jahitan hiasan yang sesuai.
  3. Menyatakan fungsi kun dan renda serta cara menjahitnya.

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab dan amali jahitan

Nilai 

Kerjasama, sistematik, usaha, kreatif , jimat cermat dan hati-hati

BBM 

Buku teks, buku rujukan dan bahan maujud

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : Jumaat TARIKH: 25.6.2010

Tingkatan: 1 E dan 1M MASA: 4-5 dan 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Pemahamam 

Tajuk 

Memahami teks ( m.s 107)

Fokus utama

Fokus sampingan 

9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu

9.4 Menyediakan hujah dan penyampaian

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.Membaca dengan sebutan dan intonasi serta gaya pengucapan yang betul

2.Berkominikasi dengan berhemah .

3.Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul .

Aktiviti 

Pelajar membaca teks , menjawab soalan pemahaman dan memberi jawapan kepada soalan yang bercapah.

Sistem Bahasa 

Sebutan dan intonasi

Kem. bahasa

Bertutur  

K.B.T 

Kercergasan pelbagai  

P. Ilmu 

p. Moral

Nilai 

Syukur,berani ,patriotik dan sopan 

BBM 

Buku teks  

Refleksi  

Objektif dapat dicapai dengan baik untuk kelas 1e dan sederhana baik untuk kelas 1M

####################################################################################

####################################################################################


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

MINGGU 26


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: ISNIN TARIKH: 28.6.2010

TINGKATAN: 1A,B ,C , 1N dan 1FG MASA: 8-9/13 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Pakaian

Sub tajuk 

Fabrik

-fabrik asli dan fabric buatan serta ciri-cirinya

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti jenis-jenis fabric asli dari sumber tumbuh-tumbuhan dan haiwan
  2. Menyatakan ciri-ciri fabric asli dari sumber tumbuhan dan haiwan
  3. Menyatakan jenis-jenis bahan untuk membuat fabric buatan dan menyatakan

    Ciri-ciri fabric buatan

Aktiviti 

Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis

Nilai 

Kerjasama, sistematik, jimat cermat dan hati-hati

BBM 

Buku teks, buku rujukan dan bahan maujud

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan baik…..


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : SELASA .. TARIKH: 29.6.2010

Tingkatan: 1 M MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Penulisan (.m.s 114)

Tajuk 

Syarahan

Fokus utama

Fokus sampingan 

9.2 Menentukan format penyampaian

9.3 Menyediakan kerangka penyampaian

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Memahami kehendak soalan
  2. Merangka karangan dan mencari isi pentingserta mengenal pasti cara menghuraikannya.
  3. Menghasilkan karangan yang baik.

Aktiviti 

Pelajar menyediakan kerangka penyampaian, menyenaraikan isi-isi penting dan menulis teks penyampaian dengan bimbingan guru.

Sistem Bahasa 

Kata hubung 

Kem. bahasa

Menulis 

K.B.T

Kemahiran berfikir 

P. Ilmu 

p. Moral 

Nilai 

Bertanggungjawab, kasih sayang, bertolak ansur dan prihatin 

BBM 

Lembaran kerja 

Refleksi  

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik. 


 


 


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH: 29.6.2010

TINGKATAN: 1I MASA 12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Pakaian

Sub tajuk 

Fabrik

-fabrik asli dan fabric buatan serta ciri-cirinya

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti jenis-jenis fabric asli dari sumber tumbuh-tumbuhan dan haiwan
  2. Menyatakan ciri-ciri fabric asli dari sumber tumbuhan dan haiwan
  3. Menyatakan jenis-jenis bahan untuk membuat fabric buatan dan menyatakan

    Ciri-ciri fabric buatan

Aktiviti 

Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis

Nilai 

Kerjasama, sistematik, jimat cermat dan hati-hati

BBM 

Buku teks, buku rujukan dan bahan maujud

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : SELASA TARIKH: 29.6.2010

Tingkatan: 1E MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Tatabahasa

Tajuk 

Kata ganda

Fokus utama

Fokus sampingan 

1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempereratkan hubungan mesra

1.4 Bersoal jawab bertatasusila

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.mengenalpasti ciri-ciri kata ganda, kata ganda majmuk

2. membentuk ayat yang betul dengan menggunakan kata ganda yang sesuai

Aktiviti 

Perbincangan bersama -soal jawab -latihan bertulis

Sistem Bahasa 

Kata ganda

Kem. bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kecergasaan pelbagai

P. Ilmu 

Sastera

Nilai 

Kerjasama,kasih sayang dan berani

BBM 

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI; RABU TARIKH: 30.6.2010

Tingkatan: 1 E MASA; 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Penulisan (.m.s 114)

Tajuk 

Syarahan

Fokus utama

Fokus sampingan 

9.2 Menentukan format penyampaian

9.3 Menyediakan kerangka penyampaian

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Memahami kehendak soalan
  2. Merangka karangan dan mencari isi pentingserta mengenal pasti cara menghuraikannya.
  3. Menghasilkan karangan yang baik.

Aktiviti 

Pelajar menyediakan kerangka penyampaian, menyenaraikan isi-isi penting dan menulis teks penyampaian dengan bimbingan guru.

Sistem Bahasa 

Kata hubung 

Kem. bahasa

Menulis 

K.B.T 

Kemahiran berfikir 

P. Ilmu 

p. Moral 

Nilai 

Bertanggungjawab, kasih sayang, bertolak ansur dan prihatin

BBM 

Lembaran kerja 

Refleksi  

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: RABU TARIKH: 30.5.2010 TINGKATAN: 1A,B ,C / 1FG MASA: 10/6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Pakaian

Sub tajuk 

Fabrik

-fabrik asli dan fabric buatan serta ciri-cirinya

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Membanding bezakan dan mengenal pastib fabrik asli (kapas,linen,sutera dan benang sayat) dan fabric buatan (polyester dan nilon) melalui ujian pembakaran untuk mengenal rupa, bau , api dan hasil pembakaran(abu).
  2. Mengenal pasti prinsip pemilihan pakaian dari segi warna, corak dan tekstur.
  3. Menyenaraikan factor pemilihan pakaian contohnya untuk perlindungan,identity,budaya,masa, tujuan memakai dan stail

Aktiviti 

Perbincangan bersama, soal jawab , ujian membakar kain.

Nilai 

Kerjasama, insaf, kreatif sistematik, jimat cermat dan hati-hati

BBM 

Buku teks, buku rujukan dan bahan maujud (contoh pakaian)

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : KHAMIS TARIKH: 1.7.2010

Tingkatan: 1 M MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Sastera  

Tajuk 

Sajak .

Fokus utama

Fokus sampingan 

10.0 memahami dan memberi respon peribadi

11.2 Mengenalisis gaya bahasa dan unsur bunyi

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.mendeklamasikan sajak dengan betul

2.menyatakan maksud yang tersirat serta tersirat

3. Mengenalpasti tema, persoalan serta bentuk sajak yang dikaji.

Aktiviti 

Mendeklamasikan sajak

Soal jawab dan perbincangan bersama 

Sistem Bahasa 

Kata bantu

Kem. bahasa

Membaca  

K.B.T 

Kecerdasan pelbagai 

P. Ilmu 

P.moral  

Nilai 

Kasih sayang ,syukur,berani Serta bertanggungjawab

BBM 

Buku teks Sastera  

Refleksi  

Objektif dapat dicapai dengan baik bagi pelajar yang pandai dan sederhana baik bagi pelajar yang lemah. 


 

BBM 

Buku teks Sastera  

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik . 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: kHAMIS TARIKH: 1.7.2010

TINGKATAN: 1I DAN IN MASA: 4-5/6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Pakaian

Sub tajuk 

Fabrik

-fabrik asli dan fabric buatan serta ciri-cirinya

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Membanding bezakan dan mengenal pastib fabrik asli (kapas,linen,sutera dan benang sayat) dan fabric buatan (polyester dan nilon) melalui ujian pembakaran untuk mengenal rupa, bau , api dan hasil pembakaran(abu).
  2. Mengenal pasti prinsip pemilihan pakaian dari segi warna, corak dan tekstur.
  3. Menyenaraikan factor pemilihan pakaian contohnya untuk perlindungan,identity,budaya,masa, tujuan memakai dan stail

Aktiviti 

Perbincangan bersama, soal jawab , ujian membakar kain

Nilai 

Kerjasama, insaf, kreatif sistematik, jimat cermat dan hati-hati

BBM 

Buku teks, buku rujukan dan bahan maujud (contoh pakaian)

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : jUMAAT TARIKH: 2.7.2010

Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Pemahaman

Tajuk 

Meramal dan menganalisa (m.s 111)

Fokus utama

Fokus sampingan 

9.0 Menyampaikan maklumat

9.2 Menentukan format penyampaian

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1 . Bertutur dengan sebutan dan intonasi dengan betul

2. Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat

3. Menjawab 5 daripada 6 soalan dengan baik berdasarkan soalan yang dikemukakan

Aktiviti 

Pelajar menyenaraikan kemungkinan yang berlaku jika aktiviti pembangunan dilakukan tanpa kawalan dan kesannya kepada kehidupan di bumi.

Pelajar mencatat ramalan tersebut dalam buku.

Sistem Bahasa 

Kata arah  

Kem. bahasa

Membaca dan bertutur

K.B.T 

Kemahiran berfikir 

P. Ilmu 

Geografi

Nilai 

Kerjasama, bertanggungjawab,dan syukur.

BBM 

Buku teks 

Refleksi  

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik


 

HARI : JUMAAT TARIKH: 2.7.2010

Tingkatan: 1 E MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Sastera  

Tajuk 

Sajak .

Fokus utama

Fokus sampingan 

10.0 memahami dan memberi respon peribadi

11.2 Mengenalisis gaya bahasa dan unsur bunyi

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.mendeklamasikan sajak dengan betul

2.menyatakan maksud yang tersirat serta tersirat

3. Mengenalpasti tema, persoalan serta bentuk sajak yang dikaji.

Aktiviti 

Mendeklamasikan sajak

Soal jawab dan perbincangan bersama 

Sistem Bahasa 

Kata bantu

Kem. bahasa

Membaca  

K.B.T 

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu 

P.moral  

Nilai 

Kasih sayang ,syukur,berani Serta bertanggungjawab

BBM 

Buku teks Sastera  

Refleksi  

Objektif dapat dicapai dengan baik bagi pelajar yang pandai dan sederhana baik bagi pelajar yang lemah.


 

BBM 

Buku teks Sastera  

Refleksi  

Objektif dapat dicapai dengan baik .


 

#####################################################################################

#####################################################################################

No comments:

Post a Comment