Thursday, February 4, 2010

Minggu 3-4

MINGGU KE 3
PN. ELINE AK KATUT

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

Tarikh : 18.1.2010

Hari : Isnin

Kelas : 1M.

Masa : 10-11

Tajuk : -Ayat perintah

: Ayat tanya

Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran para pelajar dapat ;

  1. Mengenal ayat tanya dan perintah serta maksudnya.
  2. Menyenaraikan contoh-contoh ayat tanya dan ayat perintah serta maksudnya.
  3. Membuat ayat menggunakan ayat tanya dan ayat perintah dengan betul.

Fokus utama : 7.0 Mengenal maklumat daripada pelbagai sumber

Fokus sampingan : 7.1 Mengenalpasti dan menggambarkan keseluruhan idea utama.

Aktiviti : 1. Perbicangan bersama guru dan pelajar.

2. Pelajar membuat latihan bertulis.

Sistem bahasa :Menulis dan membaca

Kem. Bahasa : Ayat Tanya dan ayat perintah

KBT : Belajar cara mencatat.

Ilmu : Kemasyarakatan, kecerdasan pelbagai.

Nilai : Berdikari dan peraturan

BBM : Buku teks

Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT

Hari: Isnin

Tarikh : 18.1.2010

Kelas : 1`A,B dan C

Masa : 4-5    

Tajuk ;Perniagaan dan keusahawan.

Sub tajuk ; Pengertian dan kepentingan perniagaan

Perkembangan perniagaan dan dapannya.

Objektif ; Di akhir pengajaran dan pembelajaran para murid dapat;

  1. Mengenal pasti kepentingan perniagaan kepada individu, masyarakat dan Negara.
  2. Mengenal pasti perubahan- perubahan dalam aktiviti perniagaan dan membandingkan perniagaan masa dahulu dan perniagan masa kini.

Aktiviti ; Perbincangan bersama

Perbincangan kumpulan

Soal jawab

KBKK ; Menganalisia

Membanding beza

Nilai ; Kerjasama, Kreatif dan bertanggungjawab.

BBM ; Buku teks dan buku rujukan

Refleksi ; Objektif dapat dicapai dengan baik.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 


 

Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT

Hari: Isnin

Tarikh : 18.1.2010

Kelas : II

Masa : 8-9

Tajuk ;Perniagaan dan keusahawan.

Sub tajuk ; Pengertian dan kepentingan perniagaan

Perkembangan perniagaan dan masa hadapannya.

Objektif ; Di akhir pengajaran dan pembelajaran para murid dapat;

  1. Mengenal pasti kepentingan perniagaan kepada individu, masyarakat dan Negara.
  2. Mengenal pasti perubahan- perubahan dalam aktiviti perniagaan dan membandingkan perniagaan masa dahulu dan perniagan masa kini.

Aktiviti ; Perbincangan bersama

Perbincangan kumpulan

Soal jawab

KBKK ; Menganalisia

Membanding beza

Nilai ; Kerjasama, Kreatif dan bertanggungjawab.

BBM ; Buku teks dan buku rujukan

Refleksi ; Objektif dapat dicapai dengan baik setelah pembelajaran dipermudahkan.

#####################################################################################


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

Tarikh : 19.1.2010

Hari : selasa

Kelas : 1E

Masa : 4-5

Tajuk : -Ayat perintah

: Ayat tanya

Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran para pelajar dapat ;

  1. Mengenal ayat tanya dan perintah serta maksudnya.
  2. Menyenaraikan contoh-contoh ayat tanya dan ayat perintah serta maksudnya.
  3. Membuat ayat menggunakan ayat tanya dan ayat perintah dengan betul.

Fokus utama : 7.0 Mengenal maklumat daripada pelbagai sumber

Fokus sampingan : 7.1 Mengenalpasti dan menggambarkan keseluruhan idea utama.

Aktiviti : 1. Perbicangan bersama guru dan pelajar.

2. Pelajar membuat latihan bertulis.

Sistem bahasa :Menulis dan membaca

Kem. Bahasa : Ayat Tanya dan ayat perintah

KBT : Belajar cara mencatat.

Ilmu : Kemasyarakatan, kecerdasan pelbagai.

Nilai : Berdikari dan peraturan

BBM : Buku teks

Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 

Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT

Hari: Selasa

Tarikh : 19.1.2010

Kelas : N

Masa : 6-7

Tajuk ;Perniagaan dan keusahawan.

Sub tajuk ; Pengertian dan kepentingan perniagaan

Perkembangan perniagaan dan dapannya.

Objektif ; Di akhir pengajaran dan pembelajaran para murid dapat;

  1. Mengenal pasti kepentingan perniagaan kepada individu, masyarakat dan Negara.
  2. Mengenal pasti perubahan- perubahan dalam aktiviti perniagaan dan membandingkan perniagaan masa dahalu dan perniagan masa kini.

Aktiviti ; Perbincangan bersama

Perbincangan kumpulan

Soal jawab

KBKK ; Menganalisia

Membanding beza

Nilai ; Kerjasama, Kreatif dan bertanggungjawab.

BBM ; Buku teks dan buku rujukan

Refleksi ; Objektif dapat dicapai dengan baik setelah pembelajaran dipermudahkan.

_____________________________________________________________________________________


 

Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT

Hari: Selasa

Tarikh : 19.1.2010

Kelas : 1 F/G

Masa : 12

Tajuk ;Perniagaan dan keusahawan.

Sub tajuk ; Pengertian dan kepentingan perniagaan

Perkembangan perniagaan dan dapannya.

Objektif ; Di akhir pengajaran dan pembelajaran para murid dapat;

  1. Mengenal pasti kepentingan perniagaan kepada individu, masyarakat dan Negara.
  2. Mengenal pasti perubahan- perubahan dalam aktiviti perniagaan dan membandingkan perniagaan masa dahalu dan perniagan masa kini.

Aktiviti ; Perbincangan bersama

Perbincangan kumpulan

Soal jawab

KBKK ; Menganalisia

Membanding beza

Nilai ; Kerjasama, Kreatif dan bertanggungjawab.

BBM ; Buku teks dan buku rujukan

Refleksi ; Objektif dapat dicapai dengan baik ( disambung pada hari khamis)

#####################################################################################


 


 


 

Hari: Rabu

Tarikh: 20.1.2010

Kelas: 1M

Masa: 8-9

Tajuk: Berhemat Semasa Berbelanja

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat
  2. Menyusun atur hujah yang dibincangkan dan menyatakannya dengan bertatasusila.
  3. Memberi pandangan dengan sopan dalam pelbagai situasi.


     

Fokus utama: 1.0 Berinteraksi untuk menjalin hubungan mesra

Fokus sampingan: 1.3 Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat

Aktiviti:

  1. Para pelajar berbincang dalam kumpulan.
  2. Para pelajar member pandangan dan membidas hujah dengan bertatasusila.

Sistem bahasa: Kata ganti nama diri

Kemahiran berbahasa: Bertutur

KBT: Kecerdasan pelbagai

Ilmu: Pendidikan moral

Nilai: Baik hati, kesederhanaan dan yakin

BBM: Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 

Hari: Rabu

Tarikh: 20.1.2010

Kelas: 1E

Masa: 4

Tajuk: Berhemat Semasa Berbelanja

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat
  2. Menyusun atur hujah yang dibincangkan dan menyatakannya dengan bertatasusila.
  3. Memberi pandangan dengan sopan dalam pelbagai situasi.


     

Fokus utama: 1.0 Berinteraksi untuk menjalin hubungan mesra

Fokus sampingan: 1.3 Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat

Aktiviti:

  1. Para pelajar berbincang dalam kumpulan.
  2. Para pelajar member pandangan dan membidas hujah dengan bertatasusila.

Sistem bahasa: Kata ganti nama diri

Kemahiran berbahasa: Bertutur

KBT: Kecerdasan pelbagai

Ilmu: Pendidikan moral

Nilai: Baik hati, kesederhanaan dan yakin

BBM: Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 

Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT

Hari ; Khamis

Tarikh ; 20.1.2010

Kelas ; 1N dan 1I

Masa: 10 dan 12

Tajuk; Perniagaan dan keusahawanan

Sub tajuk ; Bentuk dan jenis perniagaan

Milikan perniagaan .

Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat ;

  1. Mengenal pasti bentuk perniagaan barang dan perkhidmatan.
  2. Menyenaraikan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.
  3. Mengenal pasti milikan perniagaan tunggal, perkongsian dan koperasi.

Aktiviti ;

Perbincangan pelajar bersama guru.

Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan.

Pelajar menyenaraikan milikan perniagaan da cirri-cirinya

Nilai ; Tolong-menolong, jujur, berani, dan bertanggungjawab.

BBM: Buku teks

Refleksi: Objekrtif dapat dicapai setelah pembelajaran dipermudahkan untuk member pemahaman yang lebih.


 


 

Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT

Hari ; KHAMIS

Tarikh ; 21.1.2010 Kelas ;IF /G

Masa: 4-5

Tajuk; Perniagaan dan keusahawanan

Sub tajuk ; Bentuk dan jenis perniagaan

Milikan perniagaan .

Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat ;

  1. Mengenal pasti bentuk perniagaan barang dan perkhidmatan.
  2. Menyenaraikan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.
  3. Mengenal pasti milikan perniagaan tunggal, perkongsian dan koperasi.

Aktiviti ;

Perbincangan pelajar bersama guru.

Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan.

Pelajar menyenaraikan milikan perniagaan da cirri-cirinya

Nilai ; Tolong-menolong, jujur, berani, dan bertanggungjawab.

BBM: Buku teks

Refleksi: Objekrtif dapat dicapai setelah pembelajaran dipermudahkan untuk memberi pemahaman yang lebih.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 


 


 

Hari: Khamis

Tarikh: 21.1.2010

Kelas: 1M

Masa: 8-9

Tajuk: Unsur-unsur sastera

Pantun 2 kerat

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti unsur-unsur penting dalam sastera.
  2. Menyatakan rentetan cerita yang terdapat di dalam pantun 2 kerat
  3. Menyenaraikanmaksud yang tersurat dan tersirat dalam pantun.

Aktiviti: 1. Perbincangan guru bersama murid-murid

Pelajar menyenaraikan maksud pantun dan nilai serta pengajaran yang terdapat di dalamnya.

Sistem bahasa: Kata ganti nama

Kem. Bahasa: Bertutur

KBT: Belajar cara belajar

Ilmu: Sejarah

Nilai: Kewarganegaraan, patriotic dan sabar.

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik

#####################################################################################


 

Hari: Jumaat

Tarikh: 22.1.2010

Kelas: 1E

Masa: 5-6

Tajuk: Unsur-unsur sastera

Pantun 2 kerat

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti unsur-unsur penting dalam sastera.
  2. Menyatakan maksud yang terdapat di dalam pantun 2 kerat
  3. Menyenaraikan maksud yang tersurat dan tersirat dalam pantun.

Aktiviti: 1. Perbincangan guru bersama murid-murid

Pelajar menyenaraikan maksud pantun dan nilai serta pengajaran yang terdapat di dalamnya.

Sistem bahasa: Kata ganti nama

Kem. Bahasa: Bertutur

KBT: Belajar cara belajar

Ilmu: Sejarah

Nilai: Kewarganegaraan, patriotic dan sabar.

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT

Hari ; Jumaat

Tarikh ;22.1.2010

Kelas ;1 A,B dan C

Masa: 4-5

Tajuk; Perniagaan dan keusahawanan

Sub tajuk ; Bentuk dan jenis perniagaan

Milikan perniagaan .

Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat ;

  1. Mengenal pasti bentuk perniagaan barang dan perkhidmatan.
  2. Menyenaraikan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.
  3. Mengenal pasti milikan perniagaan tunggal, perkongsian dan koperasi.

Aktiviti ;

Perbincangan pelajar bersama guru.

Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan.

Pelajar menyenaraikan milikan perniagaan da cirri-cirinya

Nilai ; Tolong-menolong, jujur, berani, dan bertanggungjawab.

BBM: Buku teks

Refleksi: Objekrtif dapat dicapai dengan baik.

#####################################################################################


 


 

Hari: Sabtu

Tarikh:23.1.2010

Kelas: 1M

Masa: 8-9

Tajuk: Ayat seruan dan ayat penyata

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Menyenaraikan contoh-contoh ayat vseruan dan penyata serta menyatakan maksudnya.
  2. Membuat ayat menggunakan ayat seruan dan ayat penyata dengan betul.

Fokus Utama: 1.2 Mendengar dan memberi respon

Fokus sampingan: 1.3 Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat

Aktiviti: 1. Pelajar berbincang sesama sendiri dan dibimbing guru

2.Pelajar menyenarai menyenaraikan ayat seruan dan ayat penyata serta membuat latihan.

Sistem bahasa: Bertutur

Kem. Bahasa: Ayat penyata dan ayat seruan

KBT: Kecerdasan pelbagai

Ilmu : P. Moral

BBM: Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik dan pelajar terlibat aktif dalam perbincangan

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 


 


 


 


 

Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT

Hari ; Sabtu

Tarikh ;23.1.2010

Kelas ; 1F/G

Masa: 4-5

Tajuk; Perniagaan dan keusahawanan

Sub tajuk ; Bentuk dan jenis perniagaan

Milikan perniagaan .

Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat ;

  1. Mengenal pasti perubahan dalam aktiviti perniagaan.
  2. Mengenal pasti bentuk perniagaan barang dan perkhidmatan.
  3. Menyenaraikan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.
  4. Mengenal pasti milikan perniagaan tunggal, perkongsian dan koperasi.
  5. Para pelajar dapat menjawab latihan yang diberi.

Aktiviti ;

Perbincangan pelajar bersama guru.

Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan.

Pelajar menyenaraikan milikan perniagaan da cirri-cirinya

Nilai ; Tolong-menolong, jujur, berani, dan bertanggungjawab.

BBM: Buku teks

Refleksi: Objekrtif dapat dicapai setelah pembelajaran dipermudahkan untuk member pemahaman yang lebih.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT.

Hari ; Sabtu

Tarikh ;23.1.2010

Kelas ; 1 I dan 1N

Masa: 10 dan 12

Tajuk; Perniagaan dan keusahawanan

Sub tajuk ; Bentuk dan jenis perniagaan

Milikan perniagaan .

Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat ;

  1. Mengenal pasti bentuk perniagaan barang dan perkhidmatan.
  2. Menyenaraikan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.
  3. Mengenal pasti milikan perniagaan tunggal, perkongsian dan koperasi.
  4. Para pelajar dapat menjawab latihan yang diberi.

Aktiviti ;

Perbincangan pelajar bersama guru.

Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan.

Pelajar menyenaraikan milikan perniagaan da cirri-cirinya

Nilai ; Tolong-menolong, jujur, berani, dan bertanggungjawab.

BBM: Buku teks

Refleksi: Objekrtif dapat dicapai setelah pembelajaran dipermudahkan untuk member I pemahaman yang lebih.

#####################################################################################


 


 


 


 

MINGGU 4
PN. ELINE AK KATUT

Hari: Isnin

Tarikh:25.2 2010

Kelas: 1M

Masa: 10-11

Tajuk: Pantun 2 kerat

Sub. Tajuk: , Tema, persoalan, bentuk, Gaya Bahasa , nilai dan pengajaran di dalam pantun.

H.P.U: 10.1 Menyatakan bentuk dan nada puisi

H.P.K.: Menyatakan jenis,ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Menyatakan maksud yang hendak disampaikan melalui pantun
  2. Mengenal pasti tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terdapat dalam pantun.

Aktiviti: Perbincangan bersama guru dan pelajar.

Pelajar menyenaraikan tema, persoaalan, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam pantun

Sistem bahasa: Sebutan dan intonasi

Kem. Bahasa: Bertutur

KBT: Kemahiran berfikir

Nilai: Menghormati, jujur, bertanggung jawab dan patuh.

Ilmu: Sejarah

BBM:Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.

______________________________________________________________________________


 

Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT

Hari: Isnin

Tarikh: 25.2.2010

Kelas: IA,B dan C dan 1I

Masa: 4-5/8-9

Tajuk:Reka Bentuk dan Teknologi

Sub Tajuk: Pengenalan reka bentuk dan teknologi

Faktor reka bentuk

Jenis bahan dan pengikat

Objektif KBKK: Di akhir pengajaran dan pembelajaran para murid dapat:

  1. Menyatakan definisi dan membezakan reka bentuk dan teknologi.
  2. Mengenalpasti dan menyenaraikan faktor reka bentuk
  3. Mengenal pasti saiz dan jenis bahan serta pengikat.

Aktiviti: Penerangan guru

Para pelajar melakukan aktiviti sumbang saran

Guru melakukan aktiviti soal jawab bersama pelajar

BBM: Buku teks dan bahan maujud

Nilai: Kerjasama, insaf dan jimat cermat.

Refleksi: Pembelajaran dapat dicapai dengan baik dan pelajar aktif dalam perbincangan.


 


 

#####################################################################################

Hari: Selasa

Tarikh:26.1.2010

Kelas: 1E

Masa: 4-5

Tajuk: Ayat seruan dan ayat penyata

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Menyenaraikan contoh-contoh ayat vseruan dan penyata serta menyatakan maksudnya.
  2. Membuat ayat menggunakan ayat seruan dan ayat penyata dengan betul.

Fokus Utama: 1.2 Mendengar dan memberi respon

Fokus sampingan: 1.3 Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat

Aktiviti: 1. Pelajar berbincang sesama sendiri dan dibimbing guru

2.Pelajar menyenarai menyenaraikan ayat seruan dan ayat penyata serta membuat latihan.

Sistem bahasa: Bertutur

Kem. Bahasa: Ayat penyata dan ayat seruan

KBT: Kecerdasan pelbagai

Ilmu : P. Moral

Nilai: hormat menghormati, kasih sayang dan tabah.

BBM: Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT

Hari: Selasa

Tarikh: 26.2.2010

Kelas: IN

Masa: 6-7

Tajuk:Reka Bentuk dan Teknologi

Sub Tajuk: Pengenalan reka bentuk dan teknologi

Faktor reka bentuk

Jenis bahan dan pengikat

Objektif KBKK: Di akhir pengajaran dan pembelajaran para murid dapat:

  1. Menyatakan definisi dan membezakan reka bentuk dan teknologi.
  2. Mengenalpasti dan menyenaraikan faktor reka bentuk
  3. Mengenal pasti saiz dan jenis bahan serta pengikat.

Aktiviti: Penerangan guru

Para pelajar melakukan aktiviti sumbang saran

Guru melakukan aktiviti soal jawab bersama pelajar

BBM: Buku teks dan bahan maujud

Nilai: Kerjasama, insaf dan jimat cermat.

Refleksi: Pembelajaran dapat dicapai dengan sederhana baik


 


 


 


 


 


 


 


 

Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT

Hari: Selasa

Tarikh: 26.2.2010

Kelas: IF/G

Masa: 12

Tajuk:Reka Bentuk dan Teknologi

Sub Tajuk: Pengenalan reka bentuk dan teknologi

Faktor reka bentuk

Objektif KBKK: Di akhir pengajaran dan pembelajaran para murid dapat:

  1. Menyatakan definisi dan membezakan reka bentuk dan teknologi.
  2. Mengenalpasti dan menyenaraikan faktor reka bentuk

Aktiviti: Penerangan guru

Para pelajar melakukan aktiviti sumbang saran

Guru melakukan aktiviti soal jawab bersama pelajar

BBM: Buku teks dan bahan maujud

Nilai: Kerjasama, insaf dan jimat cermat.

Refleksi: Pembelajaran dapat dicapai dengan sederhana baik

#################################################################################


 


 

Hari: Rabu

Tarikh: 27.2.2010

Kelas: IM

Masa: 8-9

Tajuk: Hadiah hari guru.

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Menyatakan idea utama dari bahan bacaan
  2. Menyatakan maksud yang tersurat serta tersirat.
  3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul.

Fokus Utama: 1.0 Berinteraksi dan mempereratkan hubungan mesra.

Fokus sampingan: 1.2 Mendengar dan memberi respon

Aktiviti: Perbincangan bersama dan soal jawab

Pelajar membuat latihan bertulis.

Sistem bahasa: Ayat penyata

Kem. Bahasa: Bertutur

Ilmu: Sejarah KBT: Kemahiran berfikir

Nilai: Menghormati, kerjasama, belas hasihan dan insaf.

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Hari: Rabu

Tarikh:27.2 2010

Kelas: 1E

Masa: 4-5

Tajuk: Pantun 2 kerat

Sub. Tajuk: , Tema, persoalan, bentuk, Gaya Bahasa , nilai dan pengajaran di dalam pantun.

H.P.U: 10.1 Menyatakan bentuk dan nada puisi

H.P.K.: Menyatakan jenis,ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Menyatakan maksud yang hendak disampaikan melalui pantun
  2. Mengenal pasti tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terdapat dalam pantun.

Aktiviti: Perbincangan bersama guru dan pelajar.

Pelajar menyenaraikan tema, persoaalan, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam pantun

Sistem bahasa: Sebutan dan intonasi

Kem. Bahasa: Bertutur

KBT: Kemahiran berfikir

Nilai: Menghormati, jujur, bertanggung jawab dan patuh.

Ilmu: Sejarah

BBM:Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.

#####################################################################################


 

Rancangan Pengajaran Harian Kemahiran Hidup Bersepadu- KHB-ERT

Hari : Khamis

Tarikh : 28.1.2010

Kelas : 1F/G

Masa; 4-5

Tajuk : Reka bentuk dan teknologi

Sub Tajuk : a) Jenis bahan dan pengikat

b) Alatan tangan dan mesin

Objektif KBKK : Di akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat ;

  1. Mengenal pasti jenis bahan serta pengikat
  2. Mengenal pasti saiz dan jenis dan bahan pengikat
  3. Menyenaraikan jenis-jenis alatan tangan, mesin bahagian- bahagian dan fingsinya.
  4. Menyelenggara alatan tangan dan mesin


     

Aktiviti : Pelajar melabelkan bahagian alatan tangan

Guru memgadakan kuiz

Nilai: Kerjasama, bertanggungjawab, hati-hati, sistematik dan usaha.

BBM : Buku teks

Bahan-bahan maujud

Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.


 


 


 

Hari: Khamis

Tarikh:28.2.2010.

Kelas: 1M

Masa: 8-9

Tajuk: Kata nama terbitan

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Menyenaraikan kata nama terbitan serta contoh-contohnya dan menyatakan maksudnya dengan betul.
  2. Membuat ayat menggunakan kata nama terbitan dengan betul.

Fokus Utama: 7.0 Mengenal maklumat dari pelbagai sumber

Fokus sampingan: 7.1: Mengenalpasti dan menyatakan gambaran.

Aktiviti: 1. Pelajar berbincang sesama sendiri dan dibimbing guru

2.Pelajar menyenarai kan kata nama terbitan dan membuat latihan.

Sistem bahasa: Bertutur

Kem. Bahasa: kata nama terbitan

KBT: Kecerdasan pelbagai

Ilmu : P. Moral

BBM: Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik dan pelajar seronok belajar.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 

Rancangan Pengajaran Harian Kemahiran Hidup Bersepadu- KHB-ERT

Hari : Khamis

Tarikh : 28.1.2010

Kelas : 1 I dan IN Masa; 10 /12

Tajuk : Reka bentuk dan teknologi

Sub Tajuk : a) Jenis bahan dan pengikat

b) Alatan tangan dan mesin

Objektif KBKK : Di akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat ;

  1. Mengenal pasti jenis dan bahan pengikat
  2. Menyenaraikan jenis-jenis alatan tangan, mesin bahagian- bahagian dan fingsinya.
  3. Menyelenggara alatan tangan dan mesin


     

Aktiviti : Pelajar melabelkan bahagian alatan tangan

Guru memgadakan kuiz

Nilai: Kerjasama, bertanggungjawab, hati-hati, sistematik dan usaha.

BBM : Buku teks

Bahan-bahan maujud

Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.


 

###################################################################################


 


 


 


 


 

Hari: Jumaat

Tarikh: 29.2.2010

Kelas: IE

Masa: 5-6

Tajuk: Hadiah hari guru.

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Menyatakan idea utama dari bahan bacaan
  2. Menyatakan maksud yang tersurat serta tersirat.
  3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul.

Fokus Utama: 1.0 Berinteraksi dan mempereratkan hubungan mesra.

Fokus sampingan: 1.2 Mendengar dan memberi respon

Aktiviti: Perbincangan bersama dan soal jawab

Pelajar membuat latihan bertulis.

Sistem bahasa: Ayat penyata

Kem. Bahasa: Bertutur

Ilmu: Sejarah

KBT: Kemahiran berfikir

Nilai: Menghormati, kerjasama, belas hasihan dan insaf.

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

Rancangan Pengajaran Harian Kemahiran Hidup Bersepadu- KHB-ERT

Hari : Jumaat

Tarikh : 29.1.2010

Kelas : 1 A,B dan C

Masa; 4

Tajuk : Reka bentuk dan teknologi

Sub Tajuk : a) Jenis bahan dan pengikat

b) Alatan tangan dan mesin

Objektif KBKK : Di akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat ;

  1. Mengenal pasti jenis dan bahan pengikat
  2. Menyenaraikan jenis-jenis alatan tangan, mesin bahagian- bahagian dan fingsinya.
  3. Menyelenggara alatan tangan dan mesin


     

Aktiviti : Pelajar melabelkan bahagian alatan tangan

Guru memgadakan kuiz

Nilai: Kerjasama, bertanggungjawab, hati-hati, sistematik dan usaha.

BBM : Buku teks

Bahan-bahan maujud

Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik.

###############################################################################################.##########################################################################

1 comment:

  1. Sila semak semula RPH yang disediakan dan betulkan yang berikut:
    1. RPH pada 19.01.2010, waktu 6-7: sila
    nyatakan tingkatan
    2. RPH Minggu 3 untuk m/p ERT, kelas 1N/1I:
    tarikhnya adalah 21.01.2010
    3. RPH Minggu 4, bulannya adalah bulan 1
    belum lagi bulan 2! Sila betulkan.

    Cikgu perlu mematuhi tarikh menghantar RPH pada masa depan. Kegagalan cikgu berbuat demikian bukan saja menyusahkan tetapi menjejaskan juga jadual kerja pegawai yang menyemak.

    Harap cikgu akan menambah usaha.

    Sekian, terima kasih.

    htchong

    ReplyDelete