MINGGU KE 3
PN. ELINE AK KATUT
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
Tarikh : 18.1.2010
Hari : Isnin
Kelas : 1M.
Masa : 10-11
Tajuk : -Ayat perintah
: Ayat tanya
Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran para pelajar dapat ;
- Mengenal ayat tanya dan perintah serta maksudnya.
- Menyenaraikan contoh-contoh ayat tanya dan ayat perintah serta maksudnya.
- Membuat ayat menggunakan ayat tanya dan ayat perintah dengan betul.
Fokus utama : 7.0 Mengenal maklumat daripada pelbagai sumber
Fokus sampingan : 7.1 Mengenalpasti dan menggambarkan keseluruhan idea utama.
Aktiviti : 1. Perbicangan bersama guru dan pelajar.
2. Pelajar membuat latihan bertulis.
Sistem bahasa :Menulis dan membaca
Kem. Bahasa : Ayat Tanya dan ayat perintah
KBT : Belajar cara mencatat.
Ilmu : Kemasyarakatan, kecerdasan pelbagai.
Nilai : Berdikari dan peraturan
BBM : Buku teks
Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT
Hari: Isnin
Tarikh : 18.1.2010
Kelas : 1`A,B dan C
Masa : 4-5
Tajuk ;Perniagaan dan keusahawan.
Sub tajuk ; Pengertian dan kepentingan perniagaan
Perkembangan perniagaan dan dapannya.
Objektif ; Di akhir pengajaran dan pembelajaran para murid dapat;
- Mengenal pasti kepentingan perniagaan kepada individu, masyarakat dan Negara.
- Mengenal pasti perubahan- perubahan dalam aktiviti perniagaan dan membandingkan perniagaan masa dahulu dan perniagan masa kini.
Aktiviti ; Perbincangan bersama
Perbincangan kumpulan
Soal jawab
KBKK ; Menganalisia
Membanding beza
Nilai ; Kerjasama, Kreatif dan bertanggungjawab.
BBM ; Buku teks dan buku rujukan
Refleksi ; Objektif dapat dicapai dengan baik.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT
Hari: Isnin
Tarikh : 18.1.2010
Kelas : II
Masa : 8-9
Tajuk ;Perniagaan dan keusahawan.
Sub tajuk ; Pengertian dan kepentingan perniagaan
Perkembangan perniagaan dan masa hadapannya.
Objektif ; Di akhir pengajaran dan pembelajaran para murid dapat;
- Mengenal pasti kepentingan perniagaan kepada individu, masyarakat dan Negara.
- Mengenal pasti perubahan- perubahan dalam aktiviti perniagaan dan membandingkan perniagaan masa dahulu dan perniagan masa kini.
Aktiviti ; Perbincangan bersama
Perbincangan kumpulan
Soal jawab
KBKK ; Menganalisia
Membanding beza
Nilai ; Kerjasama, Kreatif dan bertanggungjawab.
BBM ; Buku teks dan buku rujukan
Refleksi ; Objektif dapat dicapai dengan baik setelah pembelajaran dipermudahkan.
#####################################################################################
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
Tarikh : 19.1.2010
Hari : selasa
Kelas : 1E
Masa : 4-5
Tajuk : -Ayat perintah
: Ayat tanya
Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran para pelajar dapat ;
- Mengenal ayat tanya dan perintah serta maksudnya.
- Menyenaraikan contoh-contoh ayat tanya dan ayat perintah serta maksudnya.
- Membuat ayat menggunakan ayat tanya dan ayat perintah dengan betul.
Fokus utama : 7.0 Mengenal maklumat daripada pelbagai sumber
Fokus sampingan : 7.1 Mengenalpasti dan menggambarkan keseluruhan idea utama.
Aktiviti : 1. Perbicangan bersama guru dan pelajar.
2. Pelajar membuat latihan bertulis.
Sistem bahasa :Menulis dan membaca
Kem. Bahasa : Ayat Tanya dan ayat perintah
KBT : Belajar cara mencatat.
Ilmu : Kemasyarakatan, kecerdasan pelbagai.
Nilai : Berdikari dan peraturan
BBM : Buku teks
Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik
Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT
Hari: Selasa
Tarikh : 19.1.2010
Kelas : N
Masa : 6-7
Tajuk ;Perniagaan dan keusahawan.
Sub tajuk ; Pengertian dan kepentingan perniagaan
Perkembangan perniagaan dan dapannya.
Objektif ; Di akhir pengajaran dan pembelajaran para murid dapat;
- Mengenal pasti kepentingan perniagaan kepada individu, masyarakat dan Negara.
- Mengenal pasti perubahan- perubahan dalam aktiviti perniagaan dan membandingkan perniagaan masa dahalu dan perniagan masa kini.
Aktiviti ; Perbincangan bersama
Perbincangan kumpulan
Soal jawab
KBKK ; Menganalisia
Membanding beza
Nilai ; Kerjasama, Kreatif dan bertanggungjawab.
BBM ; Buku teks dan buku rujukan
Refleksi ; Objektif dapat dicapai dengan baik setelah pembelajaran dipermudahkan.
_____________________________________________________________________________________
Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT
Hari: Selasa
Tarikh : 19.1.2010
Kelas : 1 F/G
Masa : 12
Tajuk ;Perniagaan dan keusahawan.
Sub tajuk ; Pengertian dan kepentingan perniagaan
Perkembangan perniagaan dan dapannya.
Objektif ; Di akhir pengajaran dan pembelajaran para murid dapat;
- Mengenal pasti kepentingan perniagaan kepada individu, masyarakat dan Negara.
- Mengenal pasti perubahan- perubahan dalam aktiviti perniagaan dan membandingkan perniagaan masa dahalu dan perniagan masa kini.
Aktiviti ; Perbincangan bersama
Perbincangan kumpulan
Soal jawab
KBKK ; Menganalisia
Membanding beza
Nilai ; Kerjasama, Kreatif dan bertanggungjawab.
BBM ; Buku teks dan buku rujukan
Refleksi ; Objektif dapat dicapai dengan baik ( disambung pada hari khamis)
#####################################################################################
Hari: Rabu
Tarikh: 20.1.2010
Kelas: 1M
Masa: 8-9
Tajuk: Berhemat Semasa Berbelanja
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat
- Menyusun atur hujah yang dibincangkan dan menyatakannya dengan bertatasusila.
- Memberi pandangan dengan sopan dalam pelbagai situasi.
Fokus utama: 1.0 Berinteraksi untuk menjalin hubungan mesra
Fokus sampingan: 1.3 Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat
Aktiviti:
- Para pelajar berbincang dalam kumpulan.
- Para pelajar member pandangan dan membidas hujah dengan bertatasusila.
Sistem bahasa: Kata ganti nama diri
Kemahiran berbahasa: Bertutur
KBT: Kecerdasan pelbagai
Ilmu: Pendidikan moral
Nilai: Baik hati, kesederhanaan dan yakin
BBM: Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hari: Rabu
Tarikh: 20.1.2010
Kelas: 1E
Masa: 4
Tajuk: Berhemat Semasa Berbelanja
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat
- Menyusun atur hujah yang dibincangkan dan menyatakannya dengan bertatasusila.
- Memberi pandangan dengan sopan dalam pelbagai situasi.
Fokus utama: 1.0 Berinteraksi untuk menjalin hubungan mesra
Fokus sampingan: 1.3 Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat
Aktiviti:
- Para pelajar berbincang dalam kumpulan.
- Para pelajar member pandangan dan membidas hujah dengan bertatasusila.
Sistem bahasa: Kata ganti nama diri
Kemahiran berbahasa: Bertutur
KBT: Kecerdasan pelbagai
Ilmu: Pendidikan moral
Nilai: Baik hati, kesederhanaan dan yakin
BBM: Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT
Hari ; Khamis
Tarikh ; 20.1.2010
Kelas ; 1N dan 1I
Masa: 10 dan 12
Tajuk; Perniagaan dan keusahawanan
Sub tajuk ; Bentuk dan jenis perniagaan
Milikan perniagaan .
Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat ;
- Mengenal pasti bentuk perniagaan barang dan perkhidmatan.
- Menyenaraikan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.
- Mengenal pasti milikan perniagaan tunggal, perkongsian dan koperasi.
Aktiviti ;
Perbincangan pelajar bersama guru.
Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan.
Pelajar menyenaraikan milikan perniagaan da cirri-cirinya
Nilai ; Tolong-menolong, jujur, berani, dan bertanggungjawab.
BBM: Buku teks
Refleksi: Objekrtif dapat dicapai setelah pembelajaran dipermudahkan untuk member pemahaman yang lebih.
Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT
Hari ; KHAMIS
Tarikh ; 21.1.2010 Kelas ;IF /G
Masa: 4-5
Tajuk; Perniagaan dan keusahawanan
Sub tajuk ; Bentuk dan jenis perniagaan
Milikan perniagaan .
Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat ;
- Mengenal pasti bentuk perniagaan barang dan perkhidmatan.
- Menyenaraikan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.
- Mengenal pasti milikan perniagaan tunggal, perkongsian dan koperasi.
Aktiviti ;
Perbincangan pelajar bersama guru.
Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan.
Pelajar menyenaraikan milikan perniagaan da cirri-cirinya
Nilai ; Tolong-menolong, jujur, berani, dan bertanggungjawab.
BBM: Buku teks
Refleksi: Objekrtif dapat dicapai setelah pembelajaran dipermudahkan untuk memberi pemahaman yang lebih.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hari: Khamis
Tarikh: 21.1.2010
Kelas: 1M
Masa: 8-9
Tajuk: Unsur-unsur sastera
Pantun 2 kerat
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Mengenal pasti unsur-unsur penting dalam sastera.
- Menyatakan rentetan cerita yang terdapat di dalam pantun 2 kerat
- Menyenaraikanmaksud yang tersurat dan tersirat dalam pantun.
Aktiviti: 1. Perbincangan guru bersama murid-murid
Pelajar menyenaraikan maksud pantun dan nilai serta pengajaran yang terdapat di dalamnya.
Sistem bahasa: Kata ganti nama
Kem. Bahasa: Bertutur
KBT: Belajar cara belajar
Ilmu: Sejarah
Nilai: Kewarganegaraan, patriotic dan sabar.
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik
#####################################################################################
Hari: Jumaat
Tarikh: 22.1.2010
Kelas: 1E
Masa: 5-6
Tajuk: Unsur-unsur sastera
Pantun 2 kerat
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Mengenal pasti unsur-unsur penting dalam sastera.
- Menyatakan maksud yang terdapat di dalam pantun 2 kerat
- Menyenaraikan maksud yang tersurat dan tersirat dalam pantun.
Aktiviti: 1. Perbincangan guru bersama murid-murid
Pelajar menyenaraikan maksud pantun dan nilai serta pengajaran yang terdapat di dalamnya.
Sistem bahasa: Kata ganti nama
Kem. Bahasa: Bertutur
KBT: Belajar cara belajar
Ilmu: Sejarah
Nilai: Kewarganegaraan, patriotic dan sabar.
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT
Hari ; Jumaat
Tarikh ;22.1.2010
Kelas ;1 A,B dan C
Masa: 4-5
Tajuk; Perniagaan dan keusahawanan
Sub tajuk ; Bentuk dan jenis perniagaan
Milikan perniagaan .
Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat ;
- Mengenal pasti bentuk perniagaan barang dan perkhidmatan.
- Menyenaraikan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.
- Mengenal pasti milikan perniagaan tunggal, perkongsian dan koperasi.
Aktiviti ;
Perbincangan pelajar bersama guru.
Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan.
Pelajar menyenaraikan milikan perniagaan da cirri-cirinya
Nilai ; Tolong-menolong, jujur, berani, dan bertanggungjawab.
BBM: Buku teks
Refleksi: Objekrtif dapat dicapai dengan baik.
#####################################################################################
Hari: Sabtu
Tarikh:23.1.2010
Kelas: 1M
Masa: 8-9
Tajuk: Ayat seruan dan ayat penyata
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Menyenaraikan contoh-contoh ayat vseruan dan penyata serta menyatakan maksudnya.
- Membuat ayat menggunakan ayat seruan dan ayat penyata dengan betul.
Fokus Utama: 1.2 Mendengar dan memberi respon
Fokus sampingan: 1.3 Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat
Aktiviti: 1. Pelajar berbincang sesama sendiri dan dibimbing guru
2.Pelajar menyenarai menyenaraikan ayat seruan dan ayat penyata serta membuat latihan.
Sistem bahasa: Bertutur
Kem. Bahasa: Ayat penyata dan ayat seruan
KBT: Kecerdasan pelbagai
Ilmu : P. Moral
BBM: Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik dan pelajar terlibat aktif dalam perbincangan
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT
Hari ; Sabtu
Tarikh ;23.1.2010
Kelas ; 1F/G
Masa: 4-5
Tajuk; Perniagaan dan keusahawanan
Sub tajuk ; Bentuk dan jenis perniagaan
Milikan perniagaan .
Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat ;
- Mengenal pasti perubahan dalam aktiviti perniagaan.
- Mengenal pasti bentuk perniagaan barang dan perkhidmatan.
- Menyenaraikan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.
- Mengenal pasti milikan perniagaan tunggal, perkongsian dan koperasi.
- Para pelajar dapat menjawab latihan yang diberi.
Aktiviti ;
Perbincangan pelajar bersama guru.
Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan.
Pelajar menyenaraikan milikan perniagaan da cirri-cirinya
Nilai ; Tolong-menolong, jujur, berani, dan bertanggungjawab.
BBM: Buku teks
Refleksi: Objekrtif dapat dicapai setelah pembelajaran dipermudahkan untuk member pemahaman yang lebih.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT.
Hari ; Sabtu
Tarikh ;23.1.2010
Kelas ; 1 I dan 1N
Masa: 10 dan 12
Tajuk; Perniagaan dan keusahawanan
Sub tajuk ; Bentuk dan jenis perniagaan
Milikan perniagaan .
Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat ;
- Mengenal pasti bentuk perniagaan barang dan perkhidmatan.
- Menyenaraikan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.
- Mengenal pasti milikan perniagaan tunggal, perkongsian dan koperasi.
- Para pelajar dapat menjawab latihan yang diberi.
Aktiviti ;
Perbincangan pelajar bersama guru.
Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan.
Pelajar menyenaraikan milikan perniagaan da cirri-cirinya
Nilai ; Tolong-menolong, jujur, berani, dan bertanggungjawab.
BBM: Buku teks
Refleksi: Objekrtif dapat dicapai setelah pembelajaran dipermudahkan untuk member I pemahaman yang lebih.
#####################################################################################
MINGGU 4
PN. ELINE AK KATUT
Hari: Isnin
Tarikh:25.2 2010
Kelas: 1M
Masa: 10-11
Tajuk: Pantun 2 kerat
Sub. Tajuk: , Tema, persoalan, bentuk, Gaya Bahasa , nilai dan pengajaran di dalam pantun.
H.P.U: 10.1 Menyatakan bentuk dan nada puisi
H.P.K.: Menyatakan jenis,ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Menyatakan maksud yang hendak disampaikan melalui pantun
- Mengenal pasti tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terdapat dalam pantun.
Aktiviti: Perbincangan bersama guru dan pelajar.
Pelajar menyenaraikan tema, persoaalan, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam pantun
Sistem bahasa: Sebutan dan intonasi
Kem. Bahasa: Bertutur
KBT: Kemahiran berfikir
Nilai: Menghormati, jujur, bertanggung jawab dan patuh.
Ilmu: Sejarah
BBM:Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.
______________________________________________________________________________
Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT
Hari: Isnin
Tarikh: 25.2.2010
Kelas: IA,B dan C dan 1I
Masa: 4-5/8-9
Tajuk:Reka Bentuk dan Teknologi
Sub Tajuk: Pengenalan reka bentuk dan teknologi
Faktor reka bentuk
Jenis bahan dan pengikat
Objektif KBKK: Di akhir pengajaran dan pembelajaran para murid dapat:
- Menyatakan definisi dan membezakan reka bentuk dan teknologi.
- Mengenalpasti dan menyenaraikan faktor reka bentuk
- Mengenal pasti saiz dan jenis bahan serta pengikat.
Aktiviti: Penerangan guru
Para pelajar melakukan aktiviti sumbang saran
Guru melakukan aktiviti soal jawab bersama pelajar
BBM: Buku teks dan bahan maujud
Nilai: Kerjasama, insaf dan jimat cermat.
Refleksi: Pembelajaran dapat dicapai dengan baik dan pelajar aktif dalam perbincangan.
#####################################################################################
Hari: Selasa
Tarikh:26.1.2010
Kelas: 1E
Masa: 4-5
Tajuk: Ayat seruan dan ayat penyata
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Menyenaraikan contoh-contoh ayat vseruan dan penyata serta menyatakan maksudnya.
- Membuat ayat menggunakan ayat seruan dan ayat penyata dengan betul.
Fokus Utama: 1.2 Mendengar dan memberi respon
Fokus sampingan: 1.3 Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat
Aktiviti: 1. Pelajar berbincang sesama sendiri dan dibimbing guru
2.Pelajar menyenarai menyenaraikan ayat seruan dan ayat penyata serta membuat latihan.
Sistem bahasa: Bertutur
Kem. Bahasa: Ayat penyata dan ayat seruan
KBT: Kecerdasan pelbagai
Ilmu : P. Moral
Nilai: hormat menghormati, kasih sayang dan tabah.
BBM: Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT
Hari: Selasa
Tarikh: 26.2.2010
Kelas: IN
Masa: 6-7
Tajuk:Reka Bentuk dan Teknologi
Sub Tajuk: Pengenalan reka bentuk dan teknologi
Faktor reka bentuk
Jenis bahan dan pengikat
Objektif KBKK: Di akhir pengajaran dan pembelajaran para murid dapat:
- Menyatakan definisi dan membezakan reka bentuk dan teknologi.
- Mengenalpasti dan menyenaraikan faktor reka bentuk
- Mengenal pasti saiz dan jenis bahan serta pengikat.
Aktiviti: Penerangan guru
Para pelajar melakukan aktiviti sumbang saran
Guru melakukan aktiviti soal jawab bersama pelajar
BBM: Buku teks dan bahan maujud
Nilai: Kerjasama, insaf dan jimat cermat.
Refleksi: Pembelajaran dapat dicapai dengan sederhana baik
Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT
Hari: Selasa
Tarikh: 26.2.2010
Kelas: IF/G
Masa: 12
Tajuk:Reka Bentuk dan Teknologi
Sub Tajuk: Pengenalan reka bentuk dan teknologi
Faktor reka bentuk
Objektif KBKK: Di akhir pengajaran dan pembelajaran para murid dapat:
- Menyatakan definisi dan membezakan reka bentuk dan teknologi.
- Mengenalpasti dan menyenaraikan faktor reka bentuk
Aktiviti: Penerangan guru
Para pelajar melakukan aktiviti sumbang saran
Guru melakukan aktiviti soal jawab bersama pelajar
BBM: Buku teks dan bahan maujud
Nilai: Kerjasama, insaf dan jimat cermat.
Refleksi: Pembelajaran dapat dicapai dengan sederhana baik
#################################################################################
Hari: Rabu
Tarikh: 27.2.2010
Kelas: IM
Masa: 8-9
Tajuk: Hadiah hari guru.
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Menyatakan idea utama dari bahan bacaan
- Menyatakan maksud yang tersurat serta tersirat.
- Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul.
Fokus Utama: 1.0 Berinteraksi dan mempereratkan hubungan mesra.
Fokus sampingan: 1.2 Mendengar dan memberi respon
Aktiviti: Perbincangan bersama dan soal jawab
Pelajar membuat latihan bertulis.
Sistem bahasa: Ayat penyata
Kem. Bahasa: Bertutur
Ilmu: Sejarah KBT: Kemahiran berfikir
Nilai: Menghormati, kerjasama, belas hasihan dan insaf.
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.
Hari: Rabu
Tarikh:27.2 2010
Kelas: 1E
Masa: 4-5
Tajuk: Pantun 2 kerat
Sub. Tajuk: , Tema, persoalan, bentuk, Gaya Bahasa , nilai dan pengajaran di dalam pantun.
H.P.U: 10.1 Menyatakan bentuk dan nada puisi
H.P.K.: Menyatakan jenis,ciri,tema dan persoalan, pemikiran,nilai dan pengajaran.
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Menyatakan maksud yang hendak disampaikan melalui pantun
- Mengenal pasti tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terdapat dalam pantun.
Aktiviti: Perbincangan bersama guru dan pelajar.
Pelajar menyenaraikan tema, persoaalan, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam pantun
Sistem bahasa: Sebutan dan intonasi
Kem. Bahasa: Bertutur
KBT: Kemahiran berfikir
Nilai: Menghormati, jujur, bertanggung jawab dan patuh.
Ilmu: Sejarah
BBM:Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.
#####################################################################################
Rancangan Pengajaran Harian Kemahiran Hidup Bersepadu- KHB-ERT
Hari : Khamis
Tarikh : 28.1.2010
Kelas : 1F/G
Masa; 4-5
Tajuk : Reka bentuk dan teknologi
Sub Tajuk : a) Jenis bahan dan pengikat
b) Alatan tangan dan mesin
Objektif KBKK : Di akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat ;
- Mengenal pasti jenis bahan serta pengikat
- Mengenal pasti saiz dan jenis dan bahan pengikat
- Menyenaraikan jenis-jenis alatan tangan, mesin bahagian- bahagian dan fingsinya.
- Menyelenggara alatan tangan dan mesin
Aktiviti : Pelajar melabelkan bahagian alatan tangan
Guru memgadakan kuiz
Nilai: Kerjasama, bertanggungjawab, hati-hati, sistematik dan usaha.
BBM : Buku teks
Bahan-bahan maujud
Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.
Hari: Khamis
Tarikh:28.2.2010.
Kelas: 1M
Masa: 8-9
Tajuk: Kata nama terbitan
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Menyenaraikan kata nama terbitan serta contoh-contohnya dan menyatakan maksudnya dengan betul.
- Membuat ayat menggunakan kata nama terbitan dengan betul.
Fokus Utama: 7.0 Mengenal maklumat dari pelbagai sumber
Fokus sampingan: 7.1: Mengenalpasti dan menyatakan gambaran.
Aktiviti: 1. Pelajar berbincang sesama sendiri dan dibimbing guru
2.Pelajar menyenarai kan kata nama terbitan dan membuat latihan.
Sistem bahasa: Bertutur
Kem. Bahasa: kata nama terbitan
KBT: Kecerdasan pelbagai
Ilmu : P. Moral
BBM: Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik dan pelajar seronok belajar.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rancangan Pengajaran Harian Kemahiran Hidup Bersepadu- KHB-ERT
Hari : Khamis
Tarikh : 28.1.2010
Kelas : 1 I dan IN Masa; 10 /12
Tajuk : Reka bentuk dan teknologi
Sub Tajuk : a) Jenis bahan dan pengikat
b) Alatan tangan dan mesin
Objektif KBKK : Di akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat ;
- Mengenal pasti jenis dan bahan pengikat
- Menyenaraikan jenis-jenis alatan tangan, mesin bahagian- bahagian dan fingsinya.
- Menyelenggara alatan tangan dan mesin
Aktiviti : Pelajar melabelkan bahagian alatan tangan
Guru memgadakan kuiz
Nilai: Kerjasama, bertanggungjawab, hati-hati, sistematik dan usaha.
BBM : Buku teks
Bahan-bahan maujud
Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.
###################################################################################
Hari: Jumaat
Tarikh: 29.2.2010
Kelas: IE
Masa: 5-6
Tajuk: Hadiah hari guru.
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Menyatakan idea utama dari bahan bacaan
- Menyatakan maksud yang tersurat serta tersirat.
- Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul.
Fokus Utama: 1.0 Berinteraksi dan mempereratkan hubungan mesra.
Fokus sampingan: 1.2 Mendengar dan memberi respon
Aktiviti: Perbincangan bersama dan soal jawab
Pelajar membuat latihan bertulis.
Sistem bahasa: Ayat penyata
Kem. Bahasa: Bertutur
Ilmu: Sejarah
KBT: Kemahiran berfikir
Nilai: Menghormati, kerjasama, belas hasihan dan insaf.
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.
Rancangan Pengajaran Harian Kemahiran Hidup Bersepadu- KHB-ERT
Hari : Jumaat
Tarikh : 29.1.2010
Kelas : 1 A,B dan C
Masa; 4
Tajuk : Reka bentuk dan teknologi
Sub Tajuk : a) Jenis bahan dan pengikat
b) Alatan tangan dan mesin
Objektif KBKK : Di akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat ;
- Mengenal pasti jenis dan bahan pengikat
- Menyenaraikan jenis-jenis alatan tangan, mesin bahagian- bahagian dan fingsinya.
- Menyelenggara alatan tangan dan mesin
Aktiviti : Pelajar melabelkan bahagian alatan tangan
Guru memgadakan kuiz
Nilai: Kerjasama, bertanggungjawab, hati-hati, sistematik dan usaha.
BBM : Buku teks
Bahan-bahan maujud
Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik.
###############################################################################################.##########################################################################
Sila semak semula RPH yang disediakan dan betulkan yang berikut:
ReplyDelete1. RPH pada 19.01.2010, waktu 6-7: sila
nyatakan tingkatan
2. RPH Minggu 3 untuk m/p ERT, kelas 1N/1I:
tarikhnya adalah 21.01.2010
3. RPH Minggu 4, bulannya adalah bulan 1
belum lagi bulan 2! Sila betulkan.
Cikgu perlu mematuhi tarikh menghantar RPH pada masa depan. Kegagalan cikgu berbuat demikian bukan saja menyusahkan tetapi menjejaskan juga jadual kerja pegawai yang menyemak.
Harap cikgu akan menambah usaha.
Sekian, terima kasih.
htchong