Friday, July 3, 2009

MINGGU 26 & 27

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : Isnin TARIKH: 22.6.09

Tingkatan: 1 E MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Pemahamam

Tajuk 

Rakan siber (m/s 67)

Fokus utama

Fokus sampingan 

5.0 Memujuk untuk menpergaruhi pihak lain

5.1 Berbicara dan merayu

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.Membaca dengan sebutan dan intonasi.

2.Berkominikasi dengan berhemah .

3.Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul .

Aktiviti 

Bacaan senyap dan kuat

Soal jawab

Latihan

Sistem Bahasa 

Sebutan dan intonasi

Kemahiran bahasa

Bertutur

K.B.T 

Kercergasan pelbagai

P. Ilmu 

Sains


 

Nilai 

Syukur,berani ,patriotik dan sopan

BBM 

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: ISNIN TARIKH:22.6.09:

TINGKATAN: 1M MASA:8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Elektrik

Sub tajuk 


Sumber dan kegunaan elektrik

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti sumber-sumber elektrik dan kegunaannya.

2. Menyatakan jenis-jenis sel yang terdapat di pasaran dan cara binaannya.

Aktiviti 

Perbincangan bersama

Soal jawab

Nilai 

Sistematik ijimat cermat dan berhati-hati

BBM     

Buku teks dan

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan baik 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : Isnin TARIKH: 22.6.09

Tingkatan: 1 H MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Pemahamam

Tajuk 

Rakan siber (m/s 67)

Fokus utama

Fokus sampingan 

5.0 Memujuk untuk menpergaruhi pihak lain

5.1 Berbicara dan merayu

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.Membaca dengan sebutan dan intonasi.

2.Berkominikasi dengan berhemah .

3.Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul .

Aktiviti 

Bacaan senyap dan kuat

Soal jawab

Latihan

Sistem Bahasa 

Sebutan dan intonasi

Kemahiran bahasa

Bertutur

K.B.T 

Kercergasan pelbagai

P. Ilmu 

Sains

Nilai 

Syukur,berani ,patriotik dan sopan

BBM 

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai setelah pengajaran dan pembelajaran dipermudahkan 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : Selasa TARIKH: 23.6.09

Tingkatan: 1 C MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Penulisan 

Tajuk 

Kepentingan kerukunan hidup berjiran 

Fokus utama

Fokus sampingan 

8.0 Memproses maklumat

8.6 Menyemak maklumat 

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Memahami kehendak soalan
  2. Merangka karangan dan mencari isi pentingserta mengenal pasti cara menghuraikannya.
  3. Menghasilkan karangan yang baik.

Aktiviti 

Perbincangan bersama

Latihan bertulis 

Sistem Bahasa 

Kata hubung 

Kemahiran bahasa  

Menulis 

K.B.T

Kemahiran berfikir 

P. Ilmu 

p. Moral 

Nilai 

Bertanggungjawab, kasih sayang, bertolak ansur dan prihatin 

BBM 

Lembaran kerja 

Refleksi  

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik. 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH: 23.6.09

TINGKATAN: 1G/H MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Elektik  

Sub tajuk 

Sumber elektik dan kegunaannya

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Menyatakan sumber dan kegunaan elekrik.

2.Mengenal pasti sel-sel di pasaran dan cara binaannya serta menyenaraikannya .

Aktiviti 

Perbincangan bersama -sumbangan-saran -soal jawab  

Nilai 

Prihatin , hati-hati, jimat cermat

BBM     

Buku teks 

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan baik 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : Selasa TARIKH: 23.6.09

Tingkatan: 1 H MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Sastera

Tajuk 

Sajak Puisi buat mama

Fokus utama

Fokus sampingan 

10.0 memahami dan memberi respon

10.1 menceritakan semula

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.mendeklamasikan sajak dengan betul

2.menyatakan maksud yang tersirat serta tersirat

3. Mengenal pasti tema, persoalan serta bentuk sajak yang dikaji

Aktiviti 

Mendeklamasikan sajak

Soal jawab dan perbincangan bersama

Sistem Bahasa 

Kata penegas

Kemahiran bahasa

Membaca

K.B.T 

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu 

P.moral

Nilai 

Kasih sayang ,syukur,berani

Serta bertanggungjawab

BBM 

Buku teks Sastera

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik bagi pelajar yang pandai dan sederhana baik bagi pelajar yang lemah.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : Rabu TARIKH: 24.6.09

Tingkatan: 1E MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Sastera

Tajuk 

Sajak Puisi buat mama

Fokus utama

Fokus sampingan 

10.0 memahami dan memberi respon

10.1 menceritakan semula

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.mendeklamasikan sajak dengan betul

2.menyatakan maksud yang tersirat serta tersirat

3. Mengenal pasti tema, persoalan serta bentuk sajak yang dikaji

Aktiviti 

Mendeklamasikan sajak

Soal jawab dan perbincangan bersama

Sistem Bahasa 

Kata penegas

Kemahiran bahasa

Membaca

K.B.T 

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu 

P.moral

Nilai 

Kasih sayang ,syukur,berani

Serta bertanggungjawab

BBM 

Buku teks Sastera

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik .


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: RABU TARIKH: 24.6.09

TINGKATAN:1M MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Elektrik

Sub tajuk 

Sumber dan kegunaan elektrik

Hasil RANCANGAN pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.mengenalpasti jenis jenis peralatan elektrik

2.Menyatakan pertukaran tenaga elektrik yang berlaku dalam perkakas elektrik

Aktiviti 

Perbincangan bersama

soaI jawab latihan bertulis

Nilai 

Sistematik ,jimat cermat berhati –hati

BBM     

Buku teks Bahan –bahan maujud lemaran kerja

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan baik 


 


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : Khamis TARIKH: 25.6.09

Tingkatan: 1 C MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Pemahamam

Tajuk 

Rakan siber (m/s 67)

Fokus utama

Fokus sampingan 

5.0 Memujuk untuk menpergaruhi pihak lain

5.1 Berbicara dan merayu

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.Membaca dengan sebutan dan intonasi.

2.Berkominikasi dengan berhemah .

3.Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul .

Aktiviti 

Bacaan senyap dan kuat

Soal jawab

Latihan

Sistem Bahasa 

Sebutan dan intonasi

Kem. bahasa

Bertutur

K.B.T 

Kercergasan pelbagai

P. Ilmu 

Sains

Nilai 

Syukur,berani ,patriotik dan sopan

BBM 

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : Khamis TARIKH: 25.6.09

Tingkatan: 1 H MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Tatabahasa

Tajuk 

Kata sendi nama

Fokus utama

Fokus sampingan 

7.0mendapat maklumat daripada sumber

7.4membaca untuk membuat rujukan

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.Menyatakan ciri-ciri kata sendi .

2.Menyenaraikan contoh-contoh kata sendi nama .

3.Membuat ayat dengan menggunakan kata sendi nama dengan betul.

Aktiviti 

Perbincangan bersama

Soal jawab dan latihan bertulis

Sistem Bahasa 

Kata sendi nama

Kemahiran bahasa

Membaca dan menulis

K.B.T 

Kemahiran berfikir

P. Ilmu 

Keyakinan, keberanian dan bertanggungjawab

Nilai 

PSK

BBM 

Buku teks

Refleksi

Objektif dpat dicapai setelah pembelajaran dipermudahkan.

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: KHAMIS TARIKH: 24.6.09

TINGKATAN:1G/H MASA: 7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Elektrik

Sub tajuk 

Sumber dan kegunaan elektrik

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.mengenalpasti jenis jenis peralatan elektrik

2.Menyatakan pertukaran tenaga elektrik yang berlaku dalam perkakas elektrik

Aktiviti 

Perbincangan bersama

soaI jawab latihan bertulis

Nilai 

Sistematik ,jimat cermat berhati –hati

BBM     

Buku teks Bahan –bahan maujud lemaran kerja

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan baik 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : JUMAAT TARIKH: 26.6.09

Tingkatan: 1 C MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Tatabahasa

Tajuk 

Kata sendi nama

Fokus utama

Fokus sampingan

7.0 mendapat maklumat daripada sumber

7.4 membaca untuk membuat rujukan

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.Menyatakan ciri-ciri kata sendi

2.Menyenaraikan contoh-contoh kata sendi nama

3.Membuat ayat dengan menggunakan kata sendi nama dengan betul

Aktiviti 

Perbincangan bersama

Soal jawab dan latihan bertulis

Sistem Bahasa 

Kata sendi nama

Kemahiran bahasa

Membaca dan menulis

K.B.T 

Kemahiran berfikir

P. Ilmu 

Keyakinan, keberanian dan bertanggungjawad

Nilai 

PSK

BBM 

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : JUMAAT TARIKH: 26.6.09

Tingkatan: 1E MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Sastera

Tajuk 

Sajak Puisi buat mama

Fokus utama

Fokus sampingan 

10.0 memahami dan memberi respon

10.1 menceritakan semula

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.mendeklamasikan sajak dengan betul

2.menyatakan maksud yang tersirat serta tersirat

3. Mengenal pasti tema, persoalan serta bentuk sajak yang dikaji

Aktiviti 

Mendeklamasikan sajak

Soal jawab dan perbincangan bersama

Sistem Bahasa

Kata penegas

Kemahiran bahasa

Membaca

K.B.T 

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu 

P.moral

Nilai 

Kasih sayang ,syukur,berani

Serta bertanggungjawab

BBM 

Buku teks Sastera

Refleksi

Ditunda ke minggu depan kerana masa dipendekkan dan pelajar balik jam 5:00 petang


 

****************************************************************************************

MINGGU KE 27

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : ISNIN TARIKH: 29.6.09

Tingkatan: 1 H MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Pemahaman

Tajuk 

Menyertai kelab memanah

Fokus utama

Fokus sampingan 

8.0Memproses maklumat

8.8membuat rumusan

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1 .Membaca dengan sebutan dan intonasi dengan betul

2. Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat

3. Menjawab 5 daripada 6 soalan dengan baik

Aktiviti

Bacaan kuat dan senyap

Perbincangan bersama dan latihan bertulis

Sistem Bahasa 

Kata arah

Kemahiran bahasa

Membaca

K.B.T 

Kemahiran berfikir

P. Ilmu 

P.J.K

Nilai 

Kerjasama, bertanggungjawab,dan syukur

BBM 

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: ISNIN TARIKH: 29.6.09

TINGKATAN: 1M MASA: 12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Elektrik

Sub tajuk 

Jenis wayar dan kerja pendawaian

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenalpasti alatan tangan dan fungsinya

2.Mengenalpasti jenis wayar dan kegunaannya

3.Menamakan jenis plag dan kesesuaiannya dengan perkakas elektrik tertentu.

Aktiviti 

Perbincangan bersama

Soal jawab dan latihan bertulis

Nilai 

Kemas,teliti dan sistematik

BBM     

Buku teks

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : ISNIN TARIKH: 29.6.09

Tingkatan: 1 E MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Pemahaman

Tajuk 

Menyertai kelab memanah

Fokus utama

Fokus sampingan 

8.0Memproses maklumat

8.8membuat rumusan

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1 .Membaca dengan sebutan dan intonasi dengan betul

2. Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat

3. Menjawab 5 daripada 6 soalan dengan baik

Aktiviti

Bacaan kuat dan senyap

Perbincangan bersama dan latihan bertulis

Sistem Bahasa 

Kata arah

Kemahiran bahasa

Membaca

K.B.T 

Kemahiran berfikir

P. Ilmu 

P.J.K

Nilai 

Kerjasama, bertanggungjawab,dan syukur

BBM 

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : SELASA TARIKH: 30.6.09

Tingkatan: 1 C MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Pemahaman

Tajuk 

Menyertai kelab memanah

Fokus utama

Fokus sampingan 

8.0Memproses maklumat

8.8membuat rumusan

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1 .Membaca dengan sebutan dan intonasi dengan betul

2. Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat

3. Menjawab 5 daripada 6 soalan dengan baik

Aktiviti

Bacaan kuat dan senyap

Perbincangan bersama dan latihan bertulis

Sistem Bahasa 

Kata arah

Kemahiran bahasa

Membaca

K.B.T 

Kemahiran berfikir

P. Ilmu 

P.J.K

Nilai 

Kerjasama, bertanggungjawab,dan syukur

BBM 

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI:SELASA TARIKH: 30.6.09

TINGKATAN: 1G/ H MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Elektrik

Sub tajuk 

Jenis wayar dan kerja pendawaian

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenalpasti alatan tangan dan fungsinya

2.Mengenalpasti jenis wayar dan kegunaannya

3.Menamakan jenis plag dan kesesuaiannya dengan perkakas elektrik tertentu.

4. Mengenal pasti tamatan plag 3 pin 13A dan 15A dengan betul.

Aktiviti 

Perbincangan bersama

Soal jawab dan latihan bertulis

Nilai 

Kemas,teliti dan sistematik

BBM     

Buku teks

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : SELASA TARIKH: 30.6.09

Tingkatan: 1 H MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Tatabahasa

Tajuk 

Kata Bilangan

Fokus utama

Fokus sampingan 

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber

7.4 Membaca pantas

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.Menyenarai contoh-contoh kata bilangan dan menyatakan maksudnya.

2. Melengkapkan petikan dengan menggunakan kata bilangan yang betul.

Aktiviti 

Perbincangan bersama dan latihan bertulis

Sistem Bahasa 

Kata bilangan

Kemahiran bahasa

Bertutur

K.B.T 

Kemahiran berfikir

P. Ilmu 

P .moral

Nilai 

Usaha, toleransi dan yakin

BBM 

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: RABU TARIKH; 1.7.09

TINGKATAN: 1M MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Elektrik

Sub tajuk 

Jenis wayar dan kerja pendawaian plag 3 pin 13A /15A

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Membuat pendawaian pada tamatan plag 3 pin 13A

Aktiviti 

Perbincangan bersama

Kerja pendawaian

Nilai 

Teliti ,kemas ,sistematik dan yakin

BBM     

Buku teks Bahan –bahan maujud lemaran kerja

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan baik 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : Rabu TARIKH: 1.7.09

Tingkatan: 1 E MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Tatabahasa

Tajuk 

Kata Bilangan

Fokus utama

Fokus sampingan 

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber

7.4 Membaca pantas

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.Menyenarai contoh-contoh kata bilangan dan menyatakan maksudnya.

2. Melengkapkan petikan dengan menggunakan kata bilangan yang betul.

Aktiviti 

Perbincangan bersama dan latihan bertulis

Sistem Bahasa 

Kata bilangan

Kemahiran bahasa

Bertutur

K.B.T 

Kemahiran berfikir

P. Ilmu 

P .moral

Nilai 

Usaha, toleransi dan yakin

BBM 

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : kHAMIS TARIKH: 2.7..09

Tingkatan: 1 C MASA: 12-13 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Tatabahasa

Tajuk 

Kata Bilangan

Fokus utama

Fokus sampingan 

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber

7.4 Membaca pantas

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.Menyenarai contoh-contoh kata bilangan dan menyatakan maksudnya.

2. Melengkapkan petikan dengan menggunakan kata bilangan yang betul.

Aktiviti 

Perbincangan bersama dan latihan bertulis

Sistem Bahasa 

Kata bilangan

Kemahiran bahasa

Bertutur

K.B.T 

Kemahiran berfikir

P. Ilmu 

P .moral

Nilai 

Usaha, toleransi dan yakin

BBM 

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : Khamis TARIKH: 2.7.09

Tingkatan: 1 H MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Penulisan

Tajuk 

Merumus karangan berdasarkan gambarajah (Bahagian B)

Fokus utama

Fokus sampingan 

5.0 Memujuk untuk mempengaruhi pihak lain

5.3 Merayu menggunakan strategi

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.Mengenalpasti kehendak soalan .

2.Mengenalpasti teknik menulis karangan yang betul .

3.Merangka karangan dan menulisnya dengan betul.

Aktiviti 

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Sistem Bahasa 

Kata sendi nama

Kem. baha

Membaca ,menulis

K.B.T 

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu 

P.moral

Nilai 

Yakin,usaha dan berkerjasama

BBM 

Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: KHAMIS TARIKH;2.7.09

TINGKATAN: 1G/H MASA: 7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk 

Elektrik

Sub tajuk 

Jenis wayar dan kerja pendawaian plag 3 pin 13A /15A

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Membuat pendawaian pada tamatan plag 3 pin 13A

Aktiviti 

Perbincangan bersama

Kerja pendawaian

Nilai 

Teliti ,kemas ,sistematik dan yakin

BBM     

Buku teks Bahan –bahan maujud lemaran kerja

Refleksi 

Objektif dapat dicapai dengan baik 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : JUMAAT TARIKH: 3.7.09

Tingkatan: 1 E MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Penulisan

Tajuk 

Merumus karangan berdasarkan gambarajah (Bahagian B)

Fokus utama

Fokus sampingan 

5.0 Memujuk untuk mempengaruhi pihak lain

5.3 Merayu menggunakan strategi

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.Mengenalpasti kehendak soalan .

2.Mengenalpasti teknik menulis karangan yang betul .

3.Merangka karangan dan menulisnya dengan betul.

Aktiviti 

Perbincangan bersama

Latihan bertulis

Sistem Bahasa 

Kata sendi nama

Kem. baha

Membaca ,menulis

K.B.T 

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu 

P.moral

Nilai 

Yakin,usaha dan berkerjasama

BBM 

Lembaran kerja

Refleksi

 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : Jumaat TARIKH: 3.7.09

Tingkatan: 1C MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit 

Sastera

Tajuk 

Sajak Puisi buat mama

Fokus utama

Fokus sampingan 

10.0 memahami dan memberi respon

10.1 menceritakan semula

Hasil pembelajaran 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.mendeklamasikan sajak dengan betul

2.menyatakan maksud yang tersirat serta tersirat

3. Mengenal pasti tema, persoalan serta bentuk sajak yang dikaji

Aktiviti 

Mendeklamasikan sajak

Soal jawab dan perbincangan bersama

Sistem Bahasa

Kata penegas

Kemahiran bahasa

Membaca

K.B.T 

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu 

P.moral

Nilai 

Kasih sayang ,syukur,berani

Serta bertanggungjawab

BBM 

Buku teks Sastera

Refleksi

 


 

****************************************************************************************


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

1 comment:

  1. 1. RPH Minggu 26 – 27 cikgu didapati lengkap dan teratur. Perlu baiki bahagian refleksi – untuk menunjukkan hasil p&p dalam bentuk yang boleh diukur / quantitatif.

    ReplyDelete