MINGGU 31
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA.
HARI : ISNIN . TARIKH: 30.7.2012
TINGKATAN: 1M/1L MASA: 6-7 /10-11 GURU M/P: PN.ELINE KATUT
Unit | Pemahaman. |
Topik | Cincin |
Fokus utama
Fokus sampingan | F.U: 1.0 Memprosas maklumat untuk membuat keperluan tertentu
F.S: 1.6 Menyusun maklumat mengikut keutamaan |
Hasil Pembelajaran
| Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:
- Membaca dengan sebutan ,intonasi dan gaya pengucapan yang betul
- Mengenal pasti maksud yang tersirat dan tersurat di dalam petikan yang dikaji.
- Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul
|
Aktiviti pengajaran
Dan pembelajaran
| 1.Aktiviti guru: Perbincangan bersama pelajar
2.Aktiviti murid:Bacaan senyap dan kuat
Latihan bertulis |
Sistem bahasa | Sebutan , intonasi |
Pendekatan Ilmu | Sejarah |
KBT | Kecerdasan pelbagai |
Penerapan nilai | -Kejujuran -semangat bermasyarakat -kewarganegaraan |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI:Isnin TARIKH : 30.7.2012
TINGKATAN: 1G MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pakaian |
Sub tajuk | Fabrik.
-fabrik asli
-fabrik buatan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
1.Mengenal pasti fabric asli dan dan fabric buatan serta sumber-sumbernya dan cirri-cirinya
2. Menjawab soalan-soalan yang dikemukakan dengan baik. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid.
Latihan menjawab soalan bertulis. |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja
|
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: SELASA TARIKH: 31.7.2012
Tingkatan: 1L/1M MASA: 4-5/9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Ayat susunan biasa -Ayat tunggal susunan songsang |
Fokus utama
Fokus sampingan | 1.0 Berinteraksi untuk menjalin hubungan mesra.
1.6 Menyatakan perasaan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
- Mengenal pasti jenis-jenis ayat tunggal susunan biasa dan ayat tunggal susunan songsang dan cara-cara pembentukkannya.
2. Menghasilkan sekurang-kurangnya 5 ayat tunggal susunan biasa dan susunan songsang dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama
Latihan bertulis
Latihan lisan |
Sistem Bahasa | Ayat tunggal susunan biasa dan songsang |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran Bernilai tambah |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama, kreatif dan yakin. |
BBM | Buku teks( m.s 172) |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: SELASA TARIKH : 31.7.2012
TINGKATAN: 1ABC MASA:8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pakaian |
Sub tajuk | Fabrik
-fabrik asli
-fabrik buatan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
1.Mengenal pasti fabric asli dan dan fabric buatan serta sumber-sumbernya dan cirri-cirinya
2. Menjawab soalan-soalan yang dikemukakan dengan baik. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid.
Latihan menjawab soalan bertulis. |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja
|
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: RABU TARIKH: 1.8.2012
Tingkatan: 1L MASA: 8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Komsas (PBS) |
Tajuk | Kian kita lupa |
Fokus utama
Fokus sampingan | 10.0 Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa.
11.2 Menyatakan jenis , ciri, tema, persoalan, pemikiran dan nilai serta pengaajaran. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
1. Mengenalpasti tentang rentetan cerita yang dikaji..
2. Menyatakan sInopsis cerita, tema persoalan, plot,gaya bahasa, latar cerita yang terdapat di dalam cerita yang dikaji dan mencari maksud beberapa perkataan yang puitis. |
Aktiviti | Perbincangan bersama
Soal jawab |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran berfikir. |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan kerjasama |
BBM | Buku teks, buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
HARI: RABU TARIKH : 1.8.2012
TINGKATAN: 2A MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tema | 6. Malaysia Negara Berdaulat |
Unit/Tajuk | Dewan undangan negeri |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir unit ini para pelajar dapat;
1.Menjelaskan peranan dewan undangan negeri dalam sistem demokrasi di Malaysia
2. Mengekalkan amalan sistem demokrasi di Malaysia
3. Menghormati amalan demokrasi di setiap negeri
|
Teknik / Aktiviti | Perbincangan bersama, Sumbang saran, sooal jawab, latihan bertulis |
Nilai | Insaf, hormat menghormati, kerjasama, perpaduan, bangga akan Negara Malaysia |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Pelajar dapat memberikan pendapat dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: RABU TARIKH : 1.8.2012
TINGKATAN: 1K MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pakaian |
Sub tajuk | Fabrik
-fabrik asli
-fabrik buatan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
1.Mengenal pasti fabric asli dan dan fabric buatan serta sumber-sumbernya dan cirri-cirinya
2. Menjawab soalan-soalan yang dikemukakan dengan baik. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid.
Latihan menjawab soalan bertulis. |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat , kerjasama dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks , bahan maujud dan lembaran kerja
|
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: KHAMIS TARIKH : 2.8,2012
TINGKATAN: K/1ABC/1G MASA: 8/9-10/12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pakaian |
Sub tajuk | Prinsip pemilihan pakaian
Faktor-faktor pemilihan pakaian |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
- Mengenal pasti prinsip-prinsip dalam pemilihan pakaian
- Menyatakan faktor-faktor penting dalam pemilihan pakaian dengan betul.
|
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid
Soal jawab |
Nilai | Sistematik , kreatif , kerjasama dan berhati-hati serta sopan santun. |
BBM | Buku teks dan bahan maujud
|
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: JUMAAT TARIKH: 3.8.2012
Tingkatan: 1L MASA: 4-5. GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Komsas (PBS) |
Tajuk | Kian kita lupa |
Fokus utama
Fokus sampingan | 10.0 Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa.
11.2 Menyatakan jenis , ciri, tema, persoalan, pemikiran dan nilai serta pengaajaran. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
1. Mengenalpasti tentang rentetan cerita yang dikaji..
2. Menyatakan sInopsis cerita, tema persoalan, plot,gaya bahasa, latar cerita yang terdapat di dalam cerita yang dikaji dan mencari maksud beberapa perkataan yang puitis. |
Aktiviti | Perbincangan bersama
Soal jawab |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran berfikir. |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan kerjasama |
BBM | Buku teks, buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
##########################################################################################################################################################################