MINGGU 28. RANCRANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA.
HARI: ISNIN TARIKH: 9.7.2012.
Tingkatan: 1M MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Pemahaman |
Tajuk | Menganalisis karya Aku |
Fokus utama Fokus sampingan | 8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu 8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pembelajaran dan pengajaran para pelajar dapat: 1.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat dalam petikan. 2.Menyenaraikan isi-isi penting 3.Membuat rumusan tentang teks dan menjawab soalan yang dikemukakan dengan baik. |
Aktiviti | Bacaan kuat dan senyap Soal jawab Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Peribahasa |
Kem. Bahasa | Menulis |
K.B.T | Kecergasan pelbagai |
P. Ilmu | Sains. |
Nilai | Kerjasama, yakin dan insaf |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik(1m) dan baik untuk 1L |
RANCANGAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN
HARI: ISNIN TARIKH : 11.7.2012
TINGKATAN: 2A MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tema | |
Unit/Tajuk | Pentadbiran Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri – Pilihan raya dan pembentukkan kerajaan |
Hasil Pembelajaran | Pada akhir unit ini para pelajar dapat; 1.Menghuraikan sistem demokrasi b yang berasaskan sistem persekutuan. 2. Membandingkan antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri. 3. Mengenal pasti kepentingan pilihan raya dalam proses demokraasi berparlimen 4. Menyatakan kepentingan menghormati proses demokrasi di Malaysia. |
Teknik / Aktiviti | Sumbang saran, kuiz |
Nilai | Prihatin , hormat menghormati, kerjasama, perpaduan, bangga akan Negara Malaysia dan insaf |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Pelajar dapat memberikan pendapat dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: SELASA TARIKH: 10.7.2012
TINGKATAN: 1k MASA: 4-5/8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Makanan Dan Pengurusan sajian |
Sub tajuk | Pengiraan Kos bahan , kos upah , kos sampingan dan kos projek |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama -sumbang saran dan latihan pengiraan kos |
Nilai | Prihatin , hati-hati, jimat cermat dan kerjasama |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCRANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: SELASA TARIKH: 10.7.2012
Tingkatan: 1L MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Pemahaman |
Tajuk | Menganalisis karya Aku |
Fokus utama Fokus sampingan | 8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu 8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pembelajaran dan pengajaran para pelajar dapat: 1.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat dalam petikan. 2.Menyenaraikan isi-isi penting 3.Membuat rumusan tentang teks dan menjawab soalan yang dikemukakan dengan baik. |
Aktiviti | Bacaan kuat dan senyap Soal jawab Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Peribahasa |
Kem. Bahasa | Menulis |
K.B.T | Kecergasan pelbagai |
P. Ilmu | Sains. |
Nilai | Kerjasama, yakin dan insaf |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik(1m) dan baik untuk 1L |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: RABU TARIKH: 11.7.2012
TINGKATAN: 1G MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Makanan Dan Pengurusan sajian |
Sub tajuk | Pengiraan Kos bahan , kos upah , kos sampingan dan kos projek |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama -sumbang saran dan latihan pengiraan kos |
Nilai | Prihatin , hati-hati, jimat cermat dan kerjasama |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: RABU TARIKH: 11.7.2012
Tingkatan: 1L/1M MASA: 8-9/11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Susunan ayat biasa dan ayat songsang |
Fokus utama Fokus sampingan | 8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu 8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti jenis-jenis ayat biasa dan ayat songsang dan fungsinya. 2. Membina ayat dengan baik dan dapat menghasilkan sekurang-kurang 5 ayat yang betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis Latihan lisan |
Sistem Bahasa | Ayat biasa dan ayat songsang |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran Bernilai tambah |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI; KHAMIS TARIKH 12.7.2012
TINGKATAN:1ABC/1K MASA: 9-10/12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Makanan Dan Pengurusan sajian |
Sub tajuk | Jenis Bater -Bater pekat -Bater cair |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti pengertian bater pekat dan bater cair. 2. Menyatakan bahan-bahan dan cara-cara membuat bater pekat dan bater cair. 3. Menyenaraikan makanan-makanan daripada bater. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Soal jawab |
Nilai | Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: KHAMIS TARIKH: 12.7.2012
Tingkatan: 1M MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Sastera |
Tajuk | Sajak |
Fokus utama Fokus sampingan | 11.0 Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa 11.2 Menganalisa gaya bahasa dan susunan bunyi |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat: 1. Mengenalpasti tema dan persoalan yang hendak disampaikan 2.Mengenal pasti gaya bahasa dan tema dan pengajaran yang hendak disampaikan. |
Aktiviti | Mengemukan pemahaman masing masing mengenai tema, persoalan, gaya bayasa, nilai dan pengajaran yang hendah di sampaikan. Soal jawab Berbincangan bersama |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | Sastera |
Nilai | Yakin, berani, insaf dan semangat patriotik |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: JUMAAT TARIKH: 13.7.2012
Tingkatan: 1L MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Sastera |
Tajuk | Sajak |
Fokus utama Fokus sampingan | 11.0 Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa 11.2 Menganalisa gaya bahasa dan susunan bunyi |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat: 1. Mengenalpasti tema dan persoalan yang hendak disampaikan 2.Mengenal pasti gaya bahasa dan tema dan pengajaran yang hendak disampaikan. |
Aktiviti | Mengemukan pemahaman masing masing mengenai tema, persoalan, gaya bayasa, nilai dan pengajaran yang hendah di sampaikan. Soal jawab Berbincangan bersama |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | Sastera |
Nilai | Yakin, berani, insaf dan semangat patriotik |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI; JUMAAT TARIKH 13.7.2012
TINGKATAN: 1G MASA: 6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Makanan Dan Pengurusan sajian |
Sub tajuk | Jenis Bater -Bater pekat -Bater cair |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti pengertian bater pekat dan bater cair. 2. Menyatakan bahan-bahan dan cara-cara membuat bater pekat dan bater cair. 3. Menyenaraikan makanan-makanan daripada bater. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Soal jawab |
Nilai | Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
######################################################################################################################################################
.