MINGGU 1 4
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HAR I: ISNIN TARIKH: 2.4.2012
Tingkatan: 1L MASA:4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Sastera. |
Tajuk | Arah ke mana |
Fokus utama Fokus sampingan | 10.0; Memahami dan memberi respon 10.6 Mengulas karya |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenalpasti tentang rentetan cerita yang dikaji. 2. Menyatakan tema,persoalan,watak perwatakan, gaya bahasa dan nilai dan pengajaran yang hendak disampaikan melalui cerita yang disampaikan |
Aktiviti | 1. Perbincangan antara guru dan murid. 2. Pelajar membentang hasil kerja mereka. 3.Soal jawab. |
Sistem Bahasa | Sebutan, intonasi. |
Kemahiran Bahasa | Bertutur. |
K.B.T | Kercergasan pelbagai. |
P. Ilmu | P.Moral |
Nilai | Usaha, berkerjasama, kasih sayang dan yakin. |
BBM | Buku teks dan buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Isnin TARIKH: 2.4.2012
TINGKATAN:1G MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Elektrik |
Sub tajuk | Membuat pendawaian plag 3 pin 13A Fius |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1.Membuat pendawaian plag 3 pin 13A dengan cara yang betul dan menggunakan alat-alat tangan yang sesuai. 2. Mengetahui jenis-jenis fius dan cara menggunakannya serta fungsinya. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab amali mendawaikan plag 3pin 13A. |
Nilai | Kemas,teliti, insaf , bekerjaasama dan sistematik |
BBM | Buku teks/ bahan maujud. |
Refleksi | Objektif dicapai dengan baik , pelajar dapat menmainkan peranan dengan baikl dalam pembelajaran. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HAR I: ISnin TARIKH: 2.4.2012
Tingkatan: 1M MASA:11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Sastera. |
Tajuk | Arah ke mana |
Fokus utama Fokus sampingan | 10.0; Memahami dan memberi respon 10.6 Mengulas karya |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenalpasti tentang rentetan cerita yang dikaji. 2. Menyatakan tema,persoalan,watak perwatakan, gaya bahasa dan nilai dan pengajaran yang hendak disampaikan melalui cerita yang disampaikan |
Aktiviti | 1. Perbincangan antara guru dan murid. 2. Pelajar membentang hasil kerja mereka. 3.Soal jawab. |
Sistem Bahasa | Sebutan, intonasi. |
Kemahiran Bahasa | Bertutur. |
K.B.T | Kercergasan pelbagai. |
P. Ilmu | P.Moral |
Nilai | Usaha, berkerjasama, kasih sayang dan yakin. |
BBM | Buku teks dan buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI:SELASA TARIKH: 3.4.2012
Tingkatan: 1M MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Kata seru dan kata perintah |
Fokus utama Fokus sampingan | 3.0 Berunding secara santun. 3.2 Berbincang dan menerima pandangan. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti jenis-jenis kata seru dan kata perintah dan fungsinya. 2. Membina ayat dengan menggunakan kata seru dan kata perintah dengan baik. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis Latihan lisan |
Sistem Bahasa | Kata seru dan kata perintah |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran Bernilai tambah |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama dan sopan. |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Selasa TARIKH: 3.4.2012
TINGKATAN:1K MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Elektrik |
Sub tajuk | Lampu pendarfluor Membuat pendawaian lampu pendarfluor |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab dan amali membuat pendawaian lampu pendarfluor |
Nilai | Yakin, usaha,teliti, insaf , bekerjasama dan sistematik |
BBM | Buku teks/ bahan maujud |
Refleksi | Objektif dicapai dengan baik , pelajar dapat menmainkan peranan dengan baikl dalam pembelajaran. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Selasa TARIKH: 3.4.2012
TINGKATAN:1G MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Elektrik |
Sub tajuk | Membuat pendawaian plag 3 pin 13A Fius |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1.Membuat pendawaian plag 3 pin 13A dengan cara yang betul dan menggunakan alat-alat tangan yang sesuai. 2. Mengetahui jenis-jenis fius dan cara menggunakannya serta fungsinya. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab amali mendawaikan plag 3pin 13A. |
Nilai | Kemas,teliti, insaf , bekerjaasama dan sistematik |
BBM | Buku teks/ bahan maujud. |
Refleksi | Objektif dicapai dengan baik , pelajar dapat menmainkan peranan dengan baikl dalam pembelajaran. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI:Rabu TARIKH: 4.4.2012
Tingkatan: 1M MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Kata seru dan kata perintah |
Fokus utama Fokus sampingan | 3.0 Berunding secara santun. 3.2 Berbincang dan menerima pandangan. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti jenis-jenis kata seru dan kata perintah dan fungsinya. 2. Membina ayat dengan menggunakan kata seru dan kata perintah dengan baik. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis Latihan lisan |
Sistem Bahasa | Kata seru dan kata perintah |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran Bernilai tambah |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama dan sopan. |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: RABU TARIKH: 3.4.2012
TINGKATAN:1K MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Elektrik |
Sub tajuk | Lampu pendarfluor Membuat pendawaian lampu pendarfluor |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab dan amali membuat pendawaian lampu pendarfluor |
Nilai | Yakin, usaha,teliti, insaf , bekerjasama dan sistematik |
BBM | Buku teks/ bahan maujud |
Refleksi | Objektif dicapai dengan baik , pelajar dapat menmainkan peranan dengan baikl dalam pembelajaran. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Khamis TARIKH: 5.4.2012
Tingkatan: 1L MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan |
Tajuk | Bangunan unik di Kuala Lumpur. M.s.59 |
Fokus utama Fokus sampingan | 9.0 Menyedia maklumat untuk tujuan tertentu 9.3 Menyediakan kerangka penyampaian |
Hasil pembelajaran |
|
Aktiviti |
|
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Kemahiran Bahasa | Bertutur dan menulis |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | Sejarah |
Nilai | Berkerjasama, Semangat kemasyarakatan, Berdikari dan Sosiobudaya |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan agak baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Khamis TARIKH: 5.4.2012
TINGKATAN:1K MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Elektrik |
Sub tajuk | Membuat pendawaian plag 3 pin 13A Fius |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1.Membuat pendawaian plag 3 pin 13A dengan cara yang betul dan menggunakan alat-alat tangan yang sesuai. 2. Mengetahui jenis-jenis fius dan cara menggunakannya serta fungsinya. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab amali mendawaikan plag 3pin 13A. |
Nilai | Kemas,teliti, insaf , bekerjaasama dan sistematik |
BBM | Buku teks/ bahan maujud. |
Refleksi | Objektif dicapai dengan baik , pelajar dapat menmainkan peranan dengan baikl dalam pembelajaran. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: kHAMIS TARIKH: 5.4.2012
TINGKATAN : 1ABC MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Elektrik |
Sub tajuk | Lampu pendarfluor Membuat pendawaian lampu pendarfluor |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab dan amali membuat pendawaian lampu pendarfluor |
Nilai | Yakin, usaha,teliti, insaf , bekerjasama dan sistematik |
BBM | Buku teks/ bahan maujud |
Refleksi | Objektif dicapai dengan baik , pelajar dapat menmainkan peranan dengan baikl dalam pembelajaran. |
##########################################################################################################################################################################
MINGGU 15
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: SELASA TARIKH: 10.4.2012
Tingkatan: 1M MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan |
Tajuk | Bangunan unik di Kuala Lumpur. M.s.59 |
Fokus utama Fokus sampingan | 9.0 Menyedia maklumat untuk tujuan tertentu 9.3 Menyediakan kerangka penyampaian |
Hasil pembelajaran |
|
Aktiviti |
|
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Kemahiran Bahasa | Bertutur dan menulis |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | Sejarah |
Nilai | Berkerjasama, Semangat kemasyarakatan, Berdikari dan Sosiobudaya |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan agak baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: SELASA TARIKH :10.4.2012
TINGKATAN: 1k/1ABC MASA: 6-7/8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk | Mesin Jahit -Jenis-jenis mesin jahit -nama-nma bahagian dan kegunaan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2. Menyatakan nama-nama bahagian mesin jahit dan menyatakan fungsi-fungsinya. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Soal jawab |
Nilai | Sistematik , kertjasama, jimat cermat dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan le Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : kHAMIS TARIKH: 12.4.2012
Tingkatan: 1L MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Kata Tanya ( Bersantai di Taman Rereasi Menara Berkembar Petronas) |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber 7.1 Memahami dan menyatakan maksud |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat: 1. Membaca petikan yang dikaji dengan sebutan, intonasi dan gaya pengucapan yang betul. 1. Mengenal pasti jenis-jenis kata erintah dan mengaris serta menyenaraikannya 2. Menyatakan contoh-contoh kata perintah dan pernyertaan partikel lah . |
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis Latihan lisan |
Sistem Bahasa | Kata tanya |
Kem. Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran Bernilai tambah |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama, usaha dan yakin |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: KHAMIS TARIKH :12.4.2012
TINGKATAN: 1K/1ABC MASA: 8/9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk |
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
2.Menyusun cara-cara memasang benang atas dan benang bawah dengan betul. 3. Memasang benang bawah dan benang bawah mesin jahit dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama antara guru dan murid Memasang benang mesin jahit |
Nilai | Sistematik ,jimat cermat dan berhati-hati serta usaha |
BBM | Buku teks dan le Lembaran kerja -Amali memasang benang mesin jahit
|
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : JUMAAT TARIKH: 13.4.2012
Tingkatan: 1M MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Kata Tanya ( Bersantai di Taman Rereasi Menara Berkembar Petronas) |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber 7.1 Memahami dan menyatakan maksud |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat: 1. Membaca petikan yang dikaji dengan sebutan, intonasi dan gaya pengucapan yang betul. 1. Mengenal pasti jenis-jenis kata erintah dan mengaris serta menyenaraikannya 2. Menyatakan contoh-contoh kata perintah dan pernyertaan partikel lah . |
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis Latihan lisan |
Sistem Bahasa | Kata tanya |
Kem. Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran Bernilai tambah |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Usaha, bertanggungjawab, berkerjasama, usaha dan yakin. |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
##################################################################################