Monday, March 26, 2012

MINGGU 5


 

MINGGU 5

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA. TARIKH : 7.2.2011

TINGKATAN: 1ABC MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Reka Bentuk Dan Teknologi

Sub tajuk

Alat-alat tangan dan mesin

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti jenis-jenis dan fungsi alat-alat tangan

  1. Menyenaraikan jenis-jenis alat tangan , mesin bahagian- bahagian dan fungsinya.

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis

Nilai

Sistematik, kerjasama, sabar dan berdikari

BBM    

Buku teks, buku rujukan dan bahan maujud

Refleksi

Pengajaran dan pembelajaran lancer dan pelajar seronok belajar


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : SELASA TARIKH: 7.2.2011

TINGKATAN: 1M MASA: 10-11 GURU M/P: PN.ELINE KATUT

Unit

Pemahaman

Topik

Pemahaman (Mutiara permata berharga)

Fokus utama

Fokus sampingan

F.U:8.0 Memprosas maklumat untuk membuat pertimbangan

F.S:8.4 Menyusun maklumat mengikut keutamaan

Hasil Pembelajaran


 


 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Membaca dengan sebutan ,intonasi dan gaya pengucapan yang betul
  2. Mengenal pasti maksud yang tersirat dan tersurat di dalam petikan yang dikaji.
  3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran

1.Aktiviti guru:

2.Aktiviti murid:Bacaan senyap dan kuat

Latihan bertulis

Sistem bahasa

Kata kerja

Pendekatan Ilmu

Geografi

KBT

Kecerdasan pelbagai

Penerapan nilai

-Kejujuran -kasih sayang -bertanggungjawab

BBM

Buku teks

Refleksi

Pembelajaran dapat difahami dengan baik oleh para pelajar.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA. TARIKH : 7.2.2011

TINGKATAN: 1K MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Reka Bentuk Dan Teknologi

Sub tajuk

Alat-alat tangan dan mesin

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti jenis-jenis dan fungsi alat-alat tangan

  1. Menyenaraikan jenis-jenis alat tangan , mesin bahagian- bahagian dan fungsinya.

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis

Nilai

Sistematik, kerjasama, sabar dan berdikari

BBM    

Buku teks, buku rujukan dan bahan maujud

Refleksi

Pengajaran dan pembelajaran lancer dan pelajar seronok belajar


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: RABU TARIKH : 9.2.2011

TINGKATAN: 1G MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Reka Bentuk Dan Teknologi

Sub tajuk

Pembinaan Projek

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti proses mengukur, menanda, memotong, membina dan mencantum tanggam.

2 Menyatakan alat-alat untuk kerja-kerja pembinaa projek.

3Mengenalpasti banan-bahan untuk kerja pemasangan dan menyatakan ciri-ciri serta cara-cara menggunakannya.

Aktiviti

Perbincangan bersama, perbincangan kumpulan, soal jawab dan latihan secara lisan

Nilai

Bekerjasama, berusaha, kreatif dan bersih serta berhati-hati

BBM    

Buku teks dab bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : RABU TARIKH: 8.2.2011

TINGKATAN: 1L MASA: 9-10 GURU M/P: PN.ELINE KATUT

Unit

Pemahaman

Topik

Pemahaman (Mutiara permata berharga)

Fokus utama

Fokus sampingan

F.U:8.0 Memprosas maklumat untuk membuat pertimbangan

F.S:8.4 Menyusun maklumat mengikut keutamaan

Hasil Pembelajaran


 


 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Membaca dengan sebutan ,intonasi dan gaya pengucapan yang betul
  2. Mengenal pasti maksud yang tersirat dan tersurat di dalam petikan yang dikaji.
  3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran

1.Aktiviti guru:

2.Aktiviti murid:Bacaan senyap dan kuat

Latihan bertulis

Sistem bahasa

Kata kerja

Pendekatan Ilmu

Geografi

KBT

Kecerdasan pelbagai

Penerapan nilai

-Kejujuran -kasih sayang -bertanggungjawab

BBM

Buku teks

Refleksi

Pembelajaran dapat difahami dengan baik oleh para pelajar.


 


 

RANCANGAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN.

HARI: RABU TARIKH : 8.2.2012

TINGKATAN: 2A MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tema

Pencapaian Kendiri

Unit/Tajuk

1: Kecemerlangan diri

Aktiviti

a.Mengenalpasti cirri-ciri kecemerlangan kendiri. b.Kejayaan hubungan interpersonal

Hasil Pembelajaran

Pada akhir unit ini para pelajar dapat

1.Mengenalpasti cirri-ciri yang vemerlang dan kurang cemerlang dalam diri

2. Membuat akujanji tentang kecemerlangan diri

3. mengenal pasti kemahiran –kemahiran berkomunikasi dan berinteraksi dengan orang lain secara santun.

Teknik

Perbincangan kumpulan

Pembentangan hasil perbincagan kumpulan

Latihan secara bertulis

Nilai

Bertanggungjajawab dan akauntabiliti

BBM

Buku teks

Refleksi

Pelajar dapat memahami perkara yang dipelajari dan membuat latihan dengan baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : KHAMIS TARIKH: 9.2.2011

TINGKATAN; 1L MASA: 4-5 GURU M/P: PN. ELINE KATUT

Unit

TATABAHASA

Topik

Pembentukan kata adjektif

Fokus Utama

Fokus sampingan

F.U:2.2 Memberi pendapat yang bernas

F.S: 2.5 Memberi cadangan secara spontan

Hasil Pembelajaran


 


 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Mengenalpasti jenis -jenis dan contoh-contoh pembentukan kata adjektif
  2. Menyatakan fungsi kata adjektif dalam pembentukan ayat.
  3. Membuat ayat menggunakan kata adjektif tunggal, ganda, majmuk, apitan dan awalandengan yang betul.

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran

1.Aktiviti guru:Perbincangan bersama


 

2.Aktiviti murid:soal jawab dan latihan bertulis .

Sistem bahasa

Kata adjektif

Pendekatan Ilmu

P. Moral

KBT

Kecerdasan pelbagai

Penerapan nilai

-berkerjasama -usaha. –yakin

BBM

Buku teks dan buku rujukan

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: RABU TARIKH : 9.2.2011

TINGKATAN: 1ABC MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Reka Bentuk Dan Teknologi

Sub tajuk

Pembinaan Projek

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti proses mengukur, menanda, memotong, membina dan mencantum tanggam.

2 Menyatakan alat-alat untuk kerja-kerja pembinaa projek.

3Mengenalpasti banan-bahan untuk kerja pemasangan dan menyatakan ciri-ciri serta cara-cara menggunakannya.

Aktiviti

Perbincangan bersama, perbincangan kumpulan, soal jawab dan latihan secara lisan

Nilai

Bekerjasama, berusaha, kreatif dan bersih serta berhati-hati

BBM    

Buku teks dab bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: KHAMIS TARIKH : 9.2..2011

TINGKATAN: 1K MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Reka Bentuk Dan Teknologi

Sub tajuk

Pembinaan Projek

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti proses mengukur, menanda, memotong, membina dan mencantum tanggam.

2 Menyatakan alat-alat untuk kerja-kerja pembinaa projek.

3Mengenalpasti banan-bahan untuk kerja pemasangan dan menyatakan ciri-ciri serta cara-cara menggunakannya.

Aktiviti

Perbincangan bersama, perbincangan kumpulan, soal jawab dan latihan secara lisan

Nilai

Bekerjasama, berusaha, kreatif dan bersih serta berhati-hati

BBM    

Buku teks dab bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : JUMAAT TARIKH: 10.2.2011

TINGKATAN; 1M MASA: 9-10 GURU M/P: PN. ELINE KATUT

Unit

TATABAHASA

Topik

Pembentukan kata adjektif

Fokus Utama

Fokus sampingan

F.U:2.2 Memberi pendapat yang bernas

F.S: 2.5 Memberi cadangan secara spontan

Hasil Pembelajaran


 


 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Mengenalpasti jenis -jenis dan contoh-contoh pembentukan kata adjektif
  2. Menyatakan fungsi kata adjektif dalam pembentukan ayat.
  3. Membuat ayat menggunakan kata adjektif tunggal, ganda, majmuk, apitan dan awalandengan yang betul.

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran

1.Aktiviti guru:Perbincangan bersama


 

2.Aktiviti murid:soal jawab dan latihan bertulis .

Sistem bahasa

Kata adjektif

Pendekatan Ilmu

P. Moral

KBT

Kecerdasan pelbagai

Penerapan nilai

-berkerjasama -usaha. –yakin

BBM

Buku teks dan buku rujukan

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : SABTU TARIKH: 11.2.2012

TINGKATAN: 1M MASA: 4-5 GURU M/P: PN.ELINE KATUT

Unit

Sastera

Topik

PANTUN 4 KERAT NASIHAT

Fokus utama

Fokus sampingan

F.U: 10.0 Memahami dan memberi respon peribadi tentang karya sastera

F.S: 10.4 Menyatakan jenis ,ciri,tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran

Hasil Pembelajaran


 


 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Mengenalpasti maksud yang hendak di sampaikan melalui pantun yang di kaji.
  2. Menyatakan tema,persoalan,bentuk,dan gaya penulisan yang hendak disampaikan melalui pantun yang dipelajari.
  3. Menerangkan nilai dan pengajaran yang hendak disampaikan melalui pantun yang dipelajari.

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran


 

1.Aktiviti guru: Perbincang bersama.

2.Aktiviti murid: a) Soal jawab .

    b)Pembentangan hasil kerja kumpulan.

Sistem bahasa

Kata hubung.

Pendekatan Ilmu

P. Moral

KBT

Kecerdasan Pelbagai

Penerapan nilai

Berkerjasama , kesyukuran dan peraturan.

BBM

Buku teks dan buku rujukan

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik

##########################################################################################################################################################################


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Tuesday, March 20, 2012

MINGGU 9

MINGGU 9

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HAR: ISNIN TARIKH: 6.3.2012

Tingkatan: 1L /1m MASA: 4-5 /11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Novel

Tajuk

Istana Menanti

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 Memahami dan member respon

10.6 Mengulas karya

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

1.Mengenal pasti rentetan cerita yang dikaji.

2.Menyatakan tema, persoalan, plot dan latar cerita yang hendak disampaikan beserta dengan huraian untuk menguatkan nilai dan pengajaran yang dikemukakan.

Aktiviti

Perbincangan bersama.

Soal jawab    

Sistem Bahasa

Kata kerja

Kem. Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sejarah

Nilai

Usaha, kerjasama, sayang menyayangi dan patriotik

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: ISNIN TARIKH :5.3.2012

TINGKATAN: 1G MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Elektrik

Sub tajuk


Sumber elektrik

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti sumber-sumber elektrik.

2. Menyatakan jenis-jenis sel yang terdapat di pasaran dan cara binaannya.

3.Membuat Latihan melabelkan bahagian-bahagian keratan rentas dinamo,turbin,sel basah dan sel kering serta sel peka cahaya

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Latihan bertulis melengkapkan keratan rentas sumber elektrik.

Nilai

Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH :6.3.2012

TINGKATAN: 1ABC MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Elektrik

Sub tajuk


Sumber elektrik

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti sumber-sumber elektrik.

2. Menyatakan jenis-jenis sel yang terdapat di pasaran dan cara binaannya.

3.Membuat Latihan melabelkan bahagian-bahagian keratan rentas dinamo,turbin,sel basah dan sel kering serta sel peka cahaya

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Latihan bertulis melengkapkan keratan rentas sumber elektrik.

Nilai

Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

HARI ; SELASA TARIKH; 7;3.2012

CATATAN; 1K UJIAN BULANAN KHB ERT


 


 

HARI; SELASA TARIKH; 7.3.2012

CATATAN; 1M = UJIAN BULANAN BAHASA MALAYSIA


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : Rabu TARIKH: 7.3.2012

TINGKATAN: 1M MASA: 9-10 GURU M/P: PN. ELINE KATUT

Unit

Penulisan

Topik

Karangan jenis pendapat

Fokus Utama

Fokus sampingan

F.U: 2.0 Memberi pendapat yang bernas

F.S: 2.1 Mencetus idea yang bernas

Hasil Pembelajaran


 


 


 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Megenal pasti kehendak soalan
  2. Menyenaraikan maklumat penting yang hendak disampaikan dalam dan menyusunnya mengikut keutamaan
  3. Membuat karangan dengan baik

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran


 

1. Aktiviti guru: Perbincangan bersama

2. Aktiviti murid: Soal jawab

3. Membuat karangan dengan baik

Sistem bahasa

Kata kerja

Pendekatan Ilmu

P.Moral

KBT

Kemahiran berfikir

Penerapan nilai

Usaha , kesyukuran dan kerajinan

BBM

Buku rujukan

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

HARI; RABU TARIKH; 8.3.2012

CATATAN; IG UJIAN BULANAN KHB-ERT


 


 

HARI ; RABU TARIKH;8.3.2012

CATATAN; TINGKATAN 2A UJIAN P,S.K.


 


 

HARI ; KHAMIS TARIKH; 8.3.2012

CATATAN; 1L =UJIAN BULANAN BAHASA MAALAYSIA


 

HARI ; KHAMIS TARIKH; 8.3.2012

CATATAN; IABC UJIAN KHB ERT


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: KHAMIS TARIKH :8.3.2012

TINGKATAN: 1K MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Elektrik

Sub tajuk


Sumber elektrik

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti sumber-sumber elektrik.

2. Menyatakan jenis-jenis sel yang terdapat di pasaran dan cara binaannya.

3.Membuat Latihan melabelkan bahagian-bahagian keratan rentas dinamo,turbin,sel basah dan sel kering serta sel peka cahaya

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Latihan bertulis melengkapkan keratan rentas sumber elektrik.

Nilai

Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : JUMAAT TARIKH: 9.3.2012

TINGKATAN: 1M MASA: 9-10 GURU M/P: PN. ELINE KATUT

Unit

Penulisan

Topik

Karangan jenis pendapat

Fokus Utama

Fokus sampingan

F.U: 2.0 Memberi pendapat yang bernas

F.S: 2.1 Mencetus idea yang bernas

Hasil Pembelajaran


 


 


 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Megenal pasti kehendak soalan
  2. Menyenaraikan maklumat penting yang hendak disampaikan dalam dan menyusunnya mengikut keutamaan
  3. Membuat karangan dengan baik

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran


 

1. Aktiviti guru: Perbincangan bersama

2. Aktiviti murid: Soal jawab

3. Membuat karangan dengan baik

Sistem bahasa

Kata kerja

Pendekatan Ilmu

P.Moral

KBT

Kemahiran berfikir

Penerapan nilai

Usaha , kesyukuran dan kerajinan

###################################################################################


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

\MINGGU 8

MINGGU 8

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : ISNIN TARIKH: 27.2.2012

Tingkatan: 1L/1M MASA: 4-5/11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Golongan kata kerja –transitif dan tak trasitif

Fokus utama

Fokus sampingan

9.0 Menyampaikan maklumat

1.4 Bersoal jawab bertatasusila

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.mengenalpasti ciri-ciri kata kerja transitif dan tak transitif serta fungsinya

2. membentuk ayat yang betul dengan menggunakan kata kerja transitif dan tak transitif yang sesuai

Aktiviti

Perbincangan bersama -soal jawab -latihan bertulis

Sistem Bahasa

Kata kerja

Kem. bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kecergasaan pelbagai

P. Ilmu

Sastera

Nilai

Kerjasama,kasih sayang dan berani

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: ISNIN TARIKH : 27.2.2012

TINGKATAN: 1G MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Kerja Paip

Sub tajuk


Perangkap

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti jenis-jenis perangkap dan menyatakannya.

2. Menyatakan nama-nama bahagian perangkap dan menyatakan alat-alat untuk menyelenggarakannya

3. Menyusun cara-cara menyelenggarakan perangkap dengan betul dan sistematik.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Nilai

Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 

RANCRANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: SELASA TARIKH: 28.2.2012

Tingkatan: 1M MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Pemahaman

Tajuk

Antara nyawa dan ringgit

Fokus utama

Fokus sampingan

6.0 Berurus dengan pihak tertentu untuk mendapat maklumat

6.2 Menggunakan ungkapan, perkataan dan laras bahasa

Hasil pembelajaran

Di akhir pembelajaran dan pengajaran para pelajar dapat:

1.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat dalam petikan.

2.Menyenaraikan isi-isi penting

3.Membuat rumusan tentang teks dan menjawab soalan yang dikemukakan dengan baik.

Aktiviti

Bacaan kuat dan senyap

Soal jawab

Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Kata kerja

Kem. Bahasa

Membaca

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sains.

Nilai

Kerjasama, berani kasih sayang, yakin dan insaf

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH : 28.2.2012

TINGKATAN: 1ABC MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Kerja Paip

Sub tajuk


Perangkap P,S dan botol

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti jenis-jenis perangkap dan menyatakannya.

2. Menyatakan nama-nama bahagian perangkap dan menyatakan alat-alat untuk menyelenggarakannya

3. Menyusun cara-cara menyelenggarakan perangkap dengan betul dan sistematik.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Nilai

Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 

RANCRANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: RABU TARIKH: 29.2.2012

Tingkatan: 1L MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Pemahaman

Tajuk

Antara nyawa dan ringgit

Fokus utama

Fokus sampingan

6.0 Berurus dengan pihak tertentu untuk mendapat maklumat

6.2 Menggunakan ungkapan, perkataan dan laras bahasa

Hasil pembelajaran

Di akhir pembelajaran dan pengajaran para pelajar dapat:

1.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat dalam petikan.

2.Menyenaraikan isi-isi penting

3.Membuat rumusan tentang teks dan menjawab soalan yang dikemukakan dengan baik.

Aktiviti

Bacaan kuat dan senyap

Soal jawab

Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Kata kerja

Kem. Bahasa

Membaca

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sains.

Nilai

Kerjasama, berani kasih sayang, yakin dan insaf

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik


 


 

RANCANGAN PENDIDIKAN SIVIK DAN KEWARGANEGARAAN.

HARI: RABU TARIKH : 29.2.2012

TINGKATAN: 2A MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tema

Hubungan kekeluargaan

Unit/Tajuk

2. Perpaduan dalam keluarga

Aktiviti

a.Kasih saying memupuk perpaduan b. Keluarga sepakat membawa berkat

Hasil Pembelajaran

Pada akhir unit ini para pelajar dapat

1.Menjelaskan pentingnya menjalinkan kasih saying antara keluarga

2. Mengamalkan kasih sayang antara ahli keluaga

3. menerapkan kebaikkan menjalinkan hubungan erat antara ahli keluarga

4. Menghormati dan menghargai anggota keluarga

Teknik

Perbincangan kumpulan

Pembentangan hasil perbincagan kumpulan

Nilai

Sopan santun , kasih saying, bertanggungjawab dan insaf

BBM

Buku teks

Refleksi

Pelajar dapat memberikan pendapat yang bernas berkenaan dengan perkara yang dipelaajari.


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: RABU TARIKH :29.2.2012

TINGKATAN: 1G MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Kerja Paip

Sub tajuk


Perangkap

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Menyatakan nama-nama bahagian perangkap dan menyatakan alat-alat untuk menyelenggarakannya

2. Menyusun cara-cara menyelenggarakan perangkap dengan betul dan sistematik.

3. Menjawab 8 daripada 10 soalan yang diberi dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Latihan bertulis

Nilai

Sistematik ,kerjasama, kreatif dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Bahan-bahan maujud, buku teks dan Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: RABU TARIKH : 29.2.2012

TINGKATAN: 1K MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Kerja Paip

Sub tajuk


Perangkap P,S dan botol

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti jenis-jenis perangkap dan menyatakannya.

2. Menyatakan nama-nama bahagian perangkap dan menyatakan alat-alat untuk menyelenggarakannya

3. Menyusun cara-cara menyelenggarakan perangkap dengan betul dan sistematik.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Nilai

Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: KHAMIS TARIKH: 1.3.2012

Tingkatan: 1L MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Komsas

Tajuk

sajak

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa

11.o Menyatakan jenis , ciri, tema, persoalan, pemikiran dan nilai serta pengaajaran.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti tentang rentetan cerita yang dikaji..

2. Menyatakan maksud sajak di setiap rangkap , tema , persoalan, bentuk sajak, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terdapat di dalam sajak yang dikaji.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan kerjasama

BBM

Buku teks, buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: KHAMIS TARIKH :1.3.2012

TINGKATAN: 1ABC / 1K MASA:8/ 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Kerja Paip

Sub tajuk


Perangkap

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Menyatakan nama-nama bahagian perangkap dan menyatakan alat-alat untuk menyelenggarakannya

2. Menyusun cara-cara menyelenggarakan perangkap dengan betul dan sistematik.

3. Menjawab 8 daripada 10 soalan yang diberi dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Latihan bertulis

Nilai

Sistematik ,kerjasama, kreatif dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan le Bahan-bahan maujud, buku teks dan Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: JUMAAT TARIKH: 2.3.2012

Tingkatan: 1M MASA: 1-2/3-4 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Komsas

Tajuk

sajak

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 Menguasai laras bahasa dan gaya bahasa

11.o Menyatakan jenis , ciri, tema, persoalan, pemikiran dan nilai serta pengaajaran.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti tentang rentetan cerita yang dikaji..

2. Menyatakan maksud sajak di setiap rangkap , tema , persoalan, bentuk sajak, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terdapat di dalam sajak yang dikaji.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan kerjasama

BBM

Buku teks, buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: jUMAAT TARIKH: 3.3.2012

Tingkatan: 1M MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Novel

Tajuk

Istana Menanti

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 Memahami dan member respon

10.6 Mengulas karya

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

1.Mengenal pasti rentetan cerita yang dikaji.

2.Menyatakan nilai dan mesej yang hendak disampaikan beserta dengan huraian untuk menguatkan nilai dan pengajaran yang dikemukakan.

Aktiviti

Perbincangan bersama.

Soal jawab    

Sistem Bahasa

Kata sendi

Kem. Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sejarah

Nilai

Usaha, kerjasama, sayang menyayangi

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.


 


 


 


 


 


 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@