Tuesday, September 13, 2011

RPH MINGGU 33


 

MINGGU 33

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : iSNIN TARIKH: 15.8.2011

TINGKATAN: 1L MASA: 6-7 GURU M/P: PN.ELINE KATUT

Unit

Sastera

Topik

Prosa tradisional ( Budi seorang bapa angkat) Peneguhan.

Fokus utama

Fokus sampingan

F.U: 11.0 Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa dalam penulisan kreatif dan kritis.

F.S: 11.2 Menganalisa gaya bahasa dalam karya

Hasil Pembelajaran


 


 

Di akhir pengajaran dan. pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Mengenalpasti maksud tema , persoalan dan perwatakan yang hendak di sampaikan melalui prosa tradisional yang di kaji.
  2. Menyatakan gaya bahasa, latar tempat, masa dan masyarakat dalam prosa tradisional yang dikaji.
  3. Menerangkan nilai dan pengajaran yang hendak disampaikan melalui prosa tradisional yang dipelajari.

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran

1.Aktiviti guru: Perbincangan bersama.

2.Aktiviti murid: a) Soal jawab

Sistem bahasa

Sebutan dan intonasi

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

KBT

Kemahiran berfikir

Penerapan nilai

-Berkerjasama -kesyukuran -berterima kasih -usaha -kasih sayang .

BBM

Buku teks dan buku rujukan

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN BAHASA MALAYSIA

HARI: SELASA TARIKH: 16.8.2011

Tingkatan: 1L MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Penulisan Bahagian

Tajuk

Menulis karangan perbincangan

Fokus utama

Fokus sampingan

9.0 Menyedia maklumat untuk tujuan tertentu

9.3 Menyediakan kerangka penyampaian

Hasil pembelajaran

  1. Mengenal pasti format karangan yang betul.
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Mencari dan menyenarai isi penting dan membuat karangan dengan baik.

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai jenis karangan dan formatnya
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi jawapan dan membuat rangka karangan serta menyatakan isi-isi penting
  4. Pelajar membuat latihan menulis karangan

Sistem Bahasa

Kata Tanya

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Geografi

Nilai

Berkerjasama, Semangat kemasyarakatan, Berdikari dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik.


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T

HARI: SELASA TARIKH: 16.8.2011

TINGKATA: 1FG MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pemakanan Dan Pengurusan sajian

Sub tajuk

Menyediakan kertas perancangan menyedia, memasak, menghias dan menghidang makanan daripada bater.

Pengiraan kos

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti factor-faktor yang penting dalam perancangan penyediaan , memasak , menghias dalam penyajian makanan dan menu.
  2. Menyediakan rancangan kerja bagi sarapan pagi, minum pagi dan minum petang yang berkhasiat dengan pelbagai viarasi, rasa, rupa dan kaedah memasak.
  3. Membuat pengiraan kos makanan yang dimasak.

Aktiviti

- Perbincangan bersama - soal jawab -latihan bertulis

Nilai

-usaha, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih.

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : SELASA TARIKH: 16.8.2011

TINGKATAN: 1M MASA: 4-5 GURU M/P: PN.ELINE KATUT

Unit

Sastera

Topik

Prosa tradisional ( Budi seorang bapa angkat) Peneguhan.

Fokus utama

Fokus sampingan

F.U: 11.0 Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa dalam penulisan kreatif dan kritis.

F.S: 11.2 Menganalisa gaya bahasa dalam karya

Hasil Pembelajaran


 


 

Di akhir pengajaran dan. pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Mengenalpasti maksud tema , persoalan dan perwatakan yang hendak di sampaikan melalui prosa tradisional yang di kaji.
  2. Menyatakan gaya bahasa, latar tempat, masa dan masyarakat dalam prosa tradisional yang dikaji.
  3. Menerangkan nilai dan pengajaran yang hendak disampaikan melalui prosa tradisional yang dipelajari.

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran

1.Aktiviti guru: Perbincangan bersama.

2.Aktiviti murid: a) Soal jawab

Sistem bahasa

Sebutan dan intonasi

Pendekatan Ilmu

Pendidikan Moral

KBT

Kemahiran berfikir

Penerapan nilai

-Berkerjasama -kesyukuran -berterima kasih -usaha -kasih sayang .

BBM

Buku teks dan buku rujukan

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T

HARI: Rabu TARIKH: 17.8.2011

TINGKATA: 1ABC MASA: 12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pemakanan Dan Pengurusan sajian

Sub tajuk

Menyediakan kertas perancangan menyedia, memasak, menghias dan menghidang makanan daripada bater.

Pengiraan kos

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti factor-faktor yang penting dalam perancangan penyediaan , memasak , menghias dalam penyajian makanan dan menu.
  2. Menyediakan rancangan kerja bagi sarapan pagi, minum pagi dan minum petang yang berkhasiat dengan pelbagai viarasi, rasa, rupa dan kaedah memasak.
  3. Membuat pengiraan kos makanan yang dimasak.

Aktiviti

- Perbincangan bersama - soal jawab -latihan bertulis

Nilai

-usaha, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih.

BBM

Buku teks, Llembaran kerja dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Rabu TARIKH: 17.8.2011

Tingkatan: 1M /1L MASA: 4-5/6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

UJIAN BULANAN DUA.


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T

HARI: Khamis TARIKH: 18.8.2011

TINGKATA: 1FG /1D/1k MASA: 4-5/6-7/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

UJIAN BULANAN DUA


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN BAHASA MALAYSIA

HARI: JUMAAT TARIKH: 19.8.2011

Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Penulisan Bahagian

Tajuk

Menulis karangan perbincangan

Fokus utama

Fokus sampingan

9.0 Menyedia maklumat untuk tujuan tertentu

9.3 Menyediakan kerangka penyampaian

Hasil pembelajaran

  1. Mengenal pasti format karangan yang betul.
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Mencari dan menyenarai isi penting dan membuat karangan dengan baik.

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai jenis karangan dan formatnya
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi jawapan dan membuat rangka karangan serta menyatakan isi-isi penting
  4. Pelajar membuat latihan menulis karangan

Sistem Bahasa

Kata Tanya

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Geografi

Nilai

Berkerjasama, Semangat kemasyarakatan, Berdikari dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik.


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T

HARI: JUMAAT TARIKH: 19.8.2011

TINGKATA: 1k MASA: 6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pemakanan Dan Pengurusan sajian

Sub tajuk

Menyediakan kertas perancangan menyedia, memasak, menghias dan menghidang makanan daripada bater.

Pengiraan kos

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti factor-faktor yang penting dalam perancangan penyediaan , memasak , menghias dalam penyajian makanan dan menu.
  2. Menyediakan rancangan kerja bagi sarapan pagi, minum pagi dan minum petang yang berkhasiat dengan pelbagai viarasi, rasa, rupa dan kaedah memasak.
  3. Membuat pengiraan kos makanan yang dimasak.

Aktiviti

- Perbincangan bersama - soal jawab -latihan bertulis

Nilai

-usaha, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih.

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T

HARI: JUMAAT TARIKH: 19.8.2011

TINGKATA: 1ABC MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

UJIAN BULANAN DUA

##################################################################################


 


 


 


 

MINGGU 32


 

MINGGU 32

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Isnin TARIKH: 8.8.2011

Tingkatan: 1L MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

 

Tajuk

Meringkaskan karangan

Fokus utama

Fokus sampingan

3.0 Berunding secara santun

3.2 Berbincang untuk menerima dan menolak pandangan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

1. Megenalpasti kehendak soalan dan mencatat isi-isi penting serta manulis draf karangan setelah membaca petikan dengan sebutan ,intonasi dan gaya pengucapan yang baik.

2.Menghasilkan ringkasan karangan dengan betul.

Aktiviti

  1. Pelajar membaca petikan dan mencatat isi-isi penting
  2. Rakan atau guru mengeditkan ringkasan karangan pelajar
  3. Latihan bertulis.

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Menulis

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

P. Moral

Nilai

Yakin, berani, insaf dan kerjasama

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Selasa TARIKH: 9.8.2011

Tingkatan: 1M MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

 

Tajuk

Meringkaskan karangan

Fokus utama

Fokus sampingan

3.0 Berunding secara santun

3.2 Berbincang untuk menerima dan menolak pandangan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

1. Megenalpasti kehendak soalan dan mencatat isi-isi penting serta manulis draf karangan setelah membaca petikan dengan sebutan ,intonasi dan gaya pengucapan yang baik.

2.Menghasilkan ringkasan karangan dengan betul.

Aktiviti

  1. Pelajar membaca petikan dan mencatat isi-isi penting
  2. Rakan atau guru mengeditkan ringkasan karangan pelajar
  3. Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Menulis

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

P. Moral.

Nilai

Yakin, berani, insaf dan kerjasama

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI:Selasa TARIKH 81.8.2011

TINGKATAN:1FG MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Makanan Dan Pengurusan sajian

Sub tajuk

Jenis Bater

-Bater pekat -Bater cair

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti pengertian bater pekat dan bater cair.

2. Menyatakan bahan-bahan dan cara-cara membuat bater pekat dan bater cair.

3. Menyenaraikan makanan-makanan daripada bater.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Nilai

Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI :Selasa TARIKH: 3.8.2011

TINGKATAN: 1L MASA: 11-12 GURU M/P: PN.ELINE KATUT

Unit

Pemahaman

Topik

Perbualan

Fokus utama

Fokus sampingan

F.U: 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber.

F.S: 7.6 Membezakan fakta dengan pandangan dalam bahan yang dirujuk.

Hasil Pembelajaran


 


 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Berbual dengan sebutan ,intonasi dan gaya pengucapan yang betul
  2. Menjawab setiap pertanyaan yang dikemukakan dengan bertatasusila dan betul
  3. Mengenal pasti maksud yang tersirat dan tersurat di dalam petikan yang dikaji dan menyenarailkan ayat-ayat yang mengandungi fakta dalam petikan yang dikaji.

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran

1.Aktiviti guru: Perbincangan bersama murid dan soal jawab dengan pelajar

2.Aktiviti murid:Berbual dengan sebutan dan intonasi yang betul

Latihan lisan

Sistem bahasa

Ayat tunggal

Pendekatan Ilmu

P.Moral

KBT

Kecerdasan pelbagai

Penerapan nilai

-semangat bermasyarakat - kerjasama -kewarganegaraan

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : RABU TARIKH: 3.8.2011

TINGKATAN: 1M /1L MASA: 4-5/6-7 GURU M/P: PN. ELINE KATUT

Unit

TATABAHASA

Topik

Kata dan istilah

Fokus Utama

Fokus sampingan

F.U: 1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mengeratkan hubungan mesra.

F.S: 1.2 Mendengar dan memberi respon

Hasil Pembelajaran


 


 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Mengenal pasti jenis- jenis dan contoh-contoh kata dan istilah yang di pelajari.
  2. Menyatakan fungsi kata dan istilah yang dipelajari dalam pembentukan ayat.
  3. Membuat ayat menggunakan kata dan istilah dengan betul.

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran

1.Aktiviti Guru: Perbincangan bersama

2.Aktiviti Murid: Soal jawab dan latihan bertulis .

Sistem bahasa

Kata dan istilah

Pendekatan Ilmu

P. Moral

KBT

Kecerdasan pelbagai

Penerapan nilai

-berkerjasama -kesyukuran -keberanian

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI:RABU TARIKH 10.8.2011

TINGKATAN:1AB MASA: 12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Makanan Dan Pengurusan sajian

Sub tajuk

Jenis Bater

-Bater pekat -Bater cair

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti pengertian bater pekat dan bater cair.

2. Menyatakan bahan-bahan dan cara-cara membuat bater pekat dan bater cair.

3. Menyenaraikan makanan-makanan daripada bater.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Nilai

Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Khamis TARIKH :11.8.2011

TINGKATAN: 1D/1ABC/1FG MASA: 1-2/3-4/8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Makanan dan pengurusan sajian

Sub tajuk

Makanan daripada bater

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti hasil makanan, bahan dan kaedah memasaknya. 2. Menyatakan cara-cara penyediaan makanan daripada bater.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Nilai

Sistematik ,ijimat cermat, kreatif dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI:Jumaat TARIKH 12.8.2011

TINGKATAN:1K MASA: 6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Makanan Dan Pengurusan sajian

Sub tajuk

Jenis Bater

-Bater pekat -Bater cair

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti pengertian bater pekat dan bater cair.

2. Menyatakan bahan-bahan dan cara-cara membuat bater pekat dan bater cair.

3. Menyenaraikan makanan-makanan daripada bater.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Nilai

Sistematik ,ijimat cermat dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI :Jumaat TARIKH: 5.8.2011

TINGKATAN: 1M MASA: 4-5 GURU M/P: PN.ELINE KATUT

Unit

Pemahaman

Topik

Perbualan

Fokus utama

Fokus sampingan

F.U: 7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber.

F.S: 7.6 Membezakan fakta dengan pandangan dalam bahan yang dirujuk.

Hasil Pembelajaran


 


 

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat:

  1. Berbual dengan sebutan ,intonasi dan gaya pengucapan yang betul
  2. Menjawab setiap pertanyaan yang dikemukakan dengan bertatasusila dan betul
  3. Mengenal pasti maksud yang tersirat dan tersurat di dalam petikan yang dikaji dan menyenarailkan ayat-ayat yang mengandungi fakta dalam petikan yang dikaji.

Aktiviti pengajaran

Dan pembelajaran

1.Aktiviti guru: Perbincangan bersama murid dan soal jawab dengan pelajar

2.Aktiviti murid:Berbual dengan sebutan dan intonasi yang betul

Latihan lisan

Sistem bahasa

Ayat tunggal

Pendekatan Ilmu

P.Moral

KBT

Kecerdasan pelbagai

Penerapan nilai

-semangat bermasyarakat - kerjasama -kewarganegaraan

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Khamis TARIKH :12.8.2011

TINGKATAN: 1ABC MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Makanan dan pengurusan sajian

Sub tajuk

Makanan daripada bater

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;


1.Mengenal pasti hasil makanan, bahan dan kaedah memasaknya. 2. Menyatakan cara-cara penyediaan makanan daripada bater.

Aktiviti

Perbincangan bersama antara guru dan murid

Soal jawab

Nilai

Sistematik ,ijimat cermat, kreatif dan berhati-hati serta usaha

BBM    

Buku teks dan lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

##################################################################################