Monday, July 19, 2010

Minggu27-28


 


 

MINGGU 27

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: ISNIN TARIKH: 5.7.2010

TINGKATAN: 1FG /1N MASA: 8/10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Pemilihan pakaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti prinsip pemilihan pakaian dari segi warna, corak dan tekstur.
  2. Menyenaraikan factor – factor dalam pemilihan pakaian ( untuk perlindungan,identity,budaya,masa, tujuan memakai dan stail)
  3. Memilih stail dan corak yang sesuai dengan bentuk badan.

Aktiviti

Perbincangan bersama dan , soal jawab

Nilai

Kerjasama, insaf, kreatif sistematik, jimat cermat dan hati-hati

BBM

Buku teks, buku rujukan dan bahan maujud (contoh pakaian)

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik(1FG) dan Sederhana (1N).

C atatan ; 1ABC (Aktiviti pengajaran dan pembelajaran dibatalkan kerana ada perhimpunan)


 

HARI : SELASA TARIKH: 6.7.2010

Tingkatan: 1M dan 1E MASA: 4-5/9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

 

Tajuk

Kata-kata hikmat

Fokus utama

Fokus sampingan

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber

7.4 Membaca soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.Menyenarai contoh-contoh kata-kata hikmat dan menyatakan maksudnya.

2. Membuat cerita berdasarkan salah satu kata-kata hikmat yang dipilih.

Aktiviti

1.Perbincangan bersama . 2. Pelajar memilih kata hikmat dan menulis cerita ringkas berdasarkanya .

Sistem Bahasa

Kata hikmat

Kem. bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

P .moral

Nilai

Usaha, toleransi , bekerjasama dan yakin

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH: 6.7.2010

TINGKATAN: 1I MASA:12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Pemilihan pakaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti prinsip pemilihan pakaian dari segi warna, corak dan tekstur.
  2. Menyenaraikan factor – factor dalam pemilihan pakaian ( untuk perlindungan,identity,budaya,masa, tujuan memakai dan stail)
  3. Memilih stail dan corak yang sesuai dengan bentuk badan.

Aktiviti

Perbincangan bersama dan , soal jawab

Nilai

Kerjasama, insaf, kreatif sistematik, jimat cermat dan hati-hati

BBM

Buku teks, buku rujukan dan bahan maujud (contoh pakaian)

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan Sederhana baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : Rabu TARIKH: 7.7.2010

Tingkatan: 1 E MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

13/ PEMAHAMAN

Tajuk

Internet banyak memberi kebaikan daripada keburukan

Fokus utama

Fokus sampingan

9.0 Mendapatkan maklumat untuk tujuan tertentu

9.3Menyediakan kerangka penyampaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1. Membac a dengan sebutan , intonasi dan gaya pengucapan yang betul.

2. Menjawab soalan yang dikemukakan berdasarkan teks perbahasan dengan bet

Aktiviti

  1. Pelajar membaca teks 2. Perbincangan bersama
  2. Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Kata sendi nama

Kem. bahasa

Membaca ,menulis

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

P.moral

Nilai

Yakin,usaha dan insaf , berkerjasama

BBM

Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B. - E.R.T.

HARI:Rabu TARIKH: 7.7.2010

TINGKATAN: 1ABC MASA: 10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Pemilihan pakaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti prinsip pemilihan pakaian dari segi warna, corak dan tekstur.
  2. Menyenaraikan factor – factor dalam pemilihan pakaian ( untuk perlindungan,identity,budaya,masa, tujuan memakai dan stail)
  3. Memilih stail dan corak yang sesuai dengan bentuk badan.

Aktiviti

Perbincangan bersama dan , soal jawab

Nilai

Kerjasama, insaf, kreatif sistematik, jimat cermat dan hati-hati

BBM

Buku teks, buku rujukan dan bahan maujud (contoh pakaian)

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Rabu TARIKH: 7.7.2010

TINGKATAN: 1FG MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Penjagaan pakaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti pegertian label jagaan tekstil antara bangsa.

2. Menterjemahkan symbol penjagaan label tekstil antarabangsa.

3. Mengenal pasti alatan dan agen mendobi yang sesuai untuk fabric tertentu

4. Menyatakan Cara mendobi dan menseterika pakaian dengan betul berpandukan fabric untuk membuatnya.

Aktiviti

-Perbincangan bersama, soal jawab, amali mendobi

Nilai

-insaf - sistematik -bersih -bekerjasama

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : Khamis TARIKH: 8.7.2010

Tingkatan: 1 M MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

13/ PEMAHAMAN

Tajuk

Internet banyak memberi kebaikan daripada keburukan

Fokus utama

Fokus sampingan

9.0 Mendapatkan maklumat untuk tujuan tertentu

9.3Menyediakan kerangka penyampaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1. Membac a dengan sebutan , intonasi dan gaya pengucapan yang betul.

2. Menjawab soalan yang dikemukakan berdasarkan teks perbahasan dengan bet

Aktiviti

  1. Pelajar membaca teks 2. Perbincangan bersama
  2. Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Kata sendi nama

Kem. bahasa

Membaca ,menulis

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

P.moral

Nilai

Yakin,usaha dan insaf , berkerjasama

BBM

Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Khamis TARIKH: 8.7.2010

TINGKATAN: 1N dan 1I MASA: 4-5/6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Penjagaan pakaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti pegertian label jagaan tekstil antara bangsa.

2. Menterjemahkan symbol penjagaan label tekstil antarabangsa.

3. Mengenal pasti alatan dan agen mendobi yang sesuai untuk fabric tertentu

4. Menyatakan Cara mendobi dan menseterika pakaian dengan betul berpandukan fabric untuk membuatnya.

Aktiviti

-Perbincangan bersama, soal jawab, amali mendobi

Nilai

-insaf - sistematik -bersih -bekerjasama

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik


 


 


 


 

    
 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : JUMAAT TARIKH: 9.7.2010

Tingkatan: 1 E dan !M MASA: 4-5/7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Menulis karangan (rencana)

Tajuk

Berdasarkan peta minda m.s 118

Fokus utama

Fokus sampingan

7.0 Mendapatkan maklumat daripada sumber yang dibaca

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Menulis draf karangan dan cara menghuraikannya dengan baik.
  2. Menulis semula karangan dengan sempurna.

Aktiviti

  1. Perbincangan antara guru dan pelajar. 2. Menyenaraikan isi-isi penting
  2. Menulis karangan dengan baik.

Sistem Bahasa

Kata bantu

Kem. baha sa

Membaca dan menulis

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

P. Moral

Nilai

Bekerjasama, sistematik, usaha dan yakin

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik

*************************************************************************************####################################################################################


 


 


 

MINGGU 28 PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: ISNIN TARIKH: 12.7.2010

TINGKATAN: IFG/IN MASA: 8-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk

Proses jahitan

Hasil pembelajaran

  1. Menerangkan pengertian kelim penghilang gelembung dan penyudah tepi
  2. Menyenaraikan jenis, ciri-ciri dan kegunaan kelim, penghilang gelembung

    Kelim dan penyudah tepi kain.

  3. Mengetahui ciri, kegunaan dan proses menjahit kedut, lisu pemadan kelepet dan lapik.

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan menjahit

Nilai

Sistematik, usaha, teliti, kerjasama, kemas, tolong menolong

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: ISNIN TARIKH: 12.7.2010

TINGKATAN: 1ABC MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Penjagaan pakaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti pegertian label jagaan tekstil antara bangsa.

2. Menterjemahkan symbol penjagaan label tekstil antarabangsa.

3. Mengenal pasti alatan dan agen mendobi yang sesuai untuk fabric tertentu

4. Menyatakan Cara mendobi dan menseterika pakaian dengan betul berpandukan fabric untuk membuatnya.

Aktiviti

-Perbincangan bersama, soal jawab, amali mendobi

Nilai

-insaf - sistematik -bersih -bekerjasama

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : SELASA TARIKH: 12.7.2010

Tingkatan: 1 E DAN 1M MASA: 4-5/9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Sastera

Tajuk

Istana Menanti

Fokus utama

Fokus sampingan

11.0 Memahami dan memberi respon peribadi tentang karya satera

11.4 Menyatakan jenis ciri, tema persoalan dan pemikiran

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti rentetan cerita dalam novel istana menanti dan menyatakannya.
  2. Menyatakan watak dan perwatakan dalam novel Istana Menanti
  3. Menyatakan latar dalam novel Istana Menanti dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab dan Mencatat nota ringkas

Sistem Bahasa

Kata bantu

Kem. bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sejaarah

Nilai

Usaha, kerjasama, sistematik dan berdikari

BBM

Buku teks dan buku rujukan

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH: 13.7.2010

TINGKATAN: 1I MASA: 12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk

Proses jahitan

Hasil pembelajaran

  1. Menerangkan pengertian kelim penghilang gelembung dan penyudah tepi
  2. Menyenaraikan jenis, ciri-ciri dan kegunaan kelim, penghilang gelembung

    Kelim dan penyudah tepi kain.

  3. Mengetahui ciri, kegunaan dan proses menjahit kedut, lisu pemadan kelepet dan lapik.

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan menjahit

Nilai

Sistematik, usaha, teliti, kerjasama, kemas, tolong menolong

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Rabu TARIKH: 14.7.2010

TINGKATAN: 1FG MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Penghasilan projek jahitan

Sub tajuk

Membuat pola skirt berkasing

Hasil pembelajaran

  1. Menyediakan pola skirt berkasing dan membubuh tanda pola yang betul.
  2. Memanjang dan memendekkan pola nskirt berkasing

Aktiviti

Membuat pola skirt

Nilai

Tepat, sistematik , kemas,, kreatif dan kerjasama

BBM

Bahan maujud , alatan jahitan dan buku teks

Refleksi

Objekti f dapat dicapai dengan baik


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI:RABU TARIKH: 14.7.2010

TINGKATAN: 1ABC MASA: 10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk

Proses jahitan

Hasil pembelajaran

  1. Menerangkan pengertian kelim penghilang gelembung dan penyudah tepi
  2. Menyenaraikan jenis, ciri-ciri dan kegunaan kelim, penghilang gelembung

    Kelim dan penyudah tepi kain.

  3. Mengetahui ciri, kegunaan dan proses menjahit kedut, lisu pemadan kelepet dan lapik.

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan menjahit

Nilai

Sistematik, usaha, teliti, kerjasama, kemas, tolong menolong

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : Rabu TARIKH: 13.7.2010

Tingkatan: 1 E MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Mengenal pasti fakta dan pendapat m.s 118

Tajuk

Pertubuhan Sukarelawan Belia

Fokus utama

Fokus sampingan

8.0 Memproses maklumat

8.7 Menilai secara keseluruhgan sesuatu maklumat

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Membaca dengan sebutan , intonasi dan gaya pengucapan yang betul
  2. Menyenaraikan fakta-fakta yang terdapat dalam petikan dengan sistematik
  3. Menyenaraikan pendapat yang terdapat dalam petikan dengan betul.

Aktiviti

  1. Perbincangan bersama
  2. Pelajar mengenal pasti pendapat dan fakta dalam petikan dan menyenaraikannya.

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kem. bahasa

Membaca

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

P. Moral

Nilai

Kerjasama, insaf, rajin dan bertanggungjawab

BBM

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Khamis TARIKH: 15.7.2010

TINGKATAN: NI/1I MASA: 4-5/6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Penghasilan projek jahitan

Sub tajuk

Membuat pola skirt berkasing

Hasil pembelajaran

  1. Menyediakan pola skirt berkasing dan membubuh tanda pola yang betul.
  2. Memanjang dan memendekkan pola nskirt berkasing

Aktiviti

Membuat pola skirt

Nilai

Tepat, sistematik , kemas,, kreatif dan kerjasama

BBM

Bahan maujud , alatan jahitan dan buku teks

Refleksi

Objekti f dapat dicapai dengan sederhana baik


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : Khamis TARIKH: 15.7.2010

Tingkatan: 1 M MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Mengenal pasti fakta dan pendapat m.s 118

Tajuk

Pertubuhan Sukarelawan Belia

Fokus utama

Fokus sampingan

8.0 Memproses maklumat

8.7 Menilai secara keseluruhgan sesuatu maklumat

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Membaca dengan sebutan , intonasi dan gaya pengucapan yang betul
  2. Menyenaraikan fakta-fakta yang terdapat dalam petikan dengan sistematik
  3. Menyenaraikan pendapat yang terdapat dalam petikan dengan betul.

Aktiviti

  1. Perbincangan bersama
  2. Pelajar mengenal pasti pendapat dan fakta dalam petikan dan menyenaraikannya.

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kem. bahasa

Membaca

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

P. Moral

Nilai

Kerjasama, insaf, rajin dan bertanggungjawab

BBM

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : Jumaat TARIKH: 16.7.2010

Tingkatan: 1 E DAN 1M MASA: 4-5/7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Kata ganda dan kata majmuk

Fokus utama

Fokus sampingan

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber

7.3 Mengemukakan soalan bagi mendapat penjelasan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Memberi contoh –contoh kata ganda dan menggandakan perkataan serta membina ayat daripadanya.
  2. Menyenaaraikkan 10 kata majmuk bagi setiap kelompok dan membina ayat yang betul daripadanya

Aktiviti

  1. Guru menerangkan tentang pelajaran ini
  2. Pelajar membericontoh kata ganda dan kata majmuk dan membina ayat daripadanya.

Sistem Bahasa

Kata ganda dan kata majmuk

Kem. bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

P. Moral

Nilai

Kerjasama, tolong menolong , usaha dan berdikari

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik..

####################################################################################


 


 


 


 


 


 


 


 

Minggu27-28


 


 

MINGGU 27

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: ISNIN TARIKH: 5.7.2010

TINGKATAN: 1FG /1N MASA: 8/10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Pemilihan pakaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti prinsip pemilihan pakaian dari segi warna, corak dan tekstur.
  2. Menyenaraikan factor – factor dalam pemilihan pakaian ( untuk perlindungan,identity,budaya,masa, tujuan memakai dan stail)
  3. Memilih stail dan corak yang sesuai dengan bentuk badan.

Aktiviti

Perbincangan bersama dan , soal jawab

Nilai

Kerjasama, insaf, kreatif sistematik, jimat cermat dan hati-hati

BBM

Buku teks, buku rujukan dan bahan maujud (contoh pakaian)

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik(1FG) dan Sederhana (1N).

C atatan ; 1ABC (Aktiviti pengajaran dan pembelajaran dibatalkan kerana ada perhimpunan)


 

HARI : SELASA TARIKH: 6.7.2010

Tingkatan: 1M dan 1E MASA: 4-5/9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

 

Tajuk

Kata-kata hikmat

Fokus utama

Fokus sampingan

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber

7.4 Membaca soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1.Menyenarai contoh-contoh kata-kata hikmat dan menyatakan maksudnya.

2. Membuat cerita berdasarkan salah satu kata-kata hikmat yang dipilih.

Aktiviti

1.Perbincangan bersama . 2. Pelajar memilih kata hikmat dan menulis cerita ringkas berdasarkanya .

Sistem Bahasa

Kata hikmat

Kem. bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

P .moral

Nilai

Usaha, toleransi , bekerjasama dan yakin

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH: 6.7.2010

TINGKATAN: 1I MASA:12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Pemilihan pakaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti prinsip pemilihan pakaian dari segi warna, corak dan tekstur.
  2. Menyenaraikan factor – factor dalam pemilihan pakaian ( untuk perlindungan,identity,budaya,masa, tujuan memakai dan stail)
  3. Memilih stail dan corak yang sesuai dengan bentuk badan.

Aktiviti

Perbincangan bersama dan , soal jawab

Nilai

Kerjasama, insaf, kreatif sistematik, jimat cermat dan hati-hati

BBM

Buku teks, buku rujukan dan bahan maujud (contoh pakaian)

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan Sederhana baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : Rabu TARIKH: 7.7.2010

Tingkatan: 1 E MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

13/ PEMAHAMAN

Tajuk

Internet banyak memberi kebaikan daripada keburukan

Fokus utama

Fokus sampingan

9.0 Mendapatkan maklumat untuk tujuan tertentu

9.3Menyediakan kerangka penyampaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1. Membac a dengan sebutan , intonasi dan gaya pengucapan yang betul.

2. Menjawab soalan yang dikemukakan berdasarkan teks perbahasan dengan bet

Aktiviti

  1. Pelajar membaca teks 2. Perbincangan bersama
  2. Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Kata sendi nama

Kem. bahasa

Membaca ,menulis

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

P.moral

Nilai

Yakin,usaha dan insaf , berkerjasama

BBM

Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B. - E.R.T.

HARI:Rabu TARIKH: 7.7.2010

TINGKATAN: 1ABC MASA: 10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Pemilihan pakaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti prinsip pemilihan pakaian dari segi warna, corak dan tekstur.
  2. Menyenaraikan factor – factor dalam pemilihan pakaian ( untuk perlindungan,identity,budaya,masa, tujuan memakai dan stail)
  3. Memilih stail dan corak yang sesuai dengan bentuk badan.

Aktiviti

Perbincangan bersama dan , soal jawab

Nilai

Kerjasama, insaf, kreatif sistematik, jimat cermat dan hati-hati

BBM

Buku teks, buku rujukan dan bahan maujud (contoh pakaian)

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Rabu TARIKH: 7.7.2010

TINGKATAN: 1FG MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Penjagaan pakaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti pegertian label jagaan tekstil antara bangsa.

2. Menterjemahkan symbol penjagaan label tekstil antarabangsa.

3. Mengenal pasti alatan dan agen mendobi yang sesuai untuk fabric tertentu

4. Menyatakan Cara mendobi dan menseterika pakaian dengan betul berpandukan fabric untuk membuatnya.

Aktiviti

-Perbincangan bersama, soal jawab, amali mendobi

Nilai

-insaf - sistematik -bersih -bekerjasama

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : Khamis TARIKH: 8.7.2010

Tingkatan: 1 M MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

13/ PEMAHAMAN

Tajuk

Internet banyak memberi kebaikan daripada keburukan

Fokus utama

Fokus sampingan

9.0 Mendapatkan maklumat untuk tujuan tertentu

9.3Menyediakan kerangka penyampaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

1. Membac a dengan sebutan , intonasi dan gaya pengucapan yang betul.

2. Menjawab soalan yang dikemukakan berdasarkan teks perbahasan dengan bet

Aktiviti

  1. Pelajar membaca teks 2. Perbincangan bersama
  2. Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Kata sendi nama

Kem. bahasa

Membaca ,menulis

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

P.moral

Nilai

Yakin,usaha dan insaf , berkerjasama

BBM

Lembaran kerja

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Khamis TARIKH: 8.7.2010

TINGKATAN: 1N dan 1I MASA: 4-5/6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Penjagaan pakaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti pegertian label jagaan tekstil antara bangsa.

2. Menterjemahkan symbol penjagaan label tekstil antarabangsa.

3. Mengenal pasti alatan dan agen mendobi yang sesuai untuk fabric tertentu

4. Menyatakan Cara mendobi dan menseterika pakaian dengan betul berpandukan fabric untuk membuatnya.

Aktiviti

-Perbincangan bersama, soal jawab, amali mendobi

Nilai

-insaf - sistematik -bersih -bekerjasama

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik


 


 


 


 

    
 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : JUMAAT TARIKH: 9.7.2010

Tingkatan: 1 E dan !M MASA: 4-5/7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Menulis karangan (rencana)

Tajuk

Berdasarkan peta minda m.s 118

Fokus utama

Fokus sampingan

7.0 Mendapatkan maklumat daripada sumber yang dibaca

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Menulis draf karangan dan cara menghuraikannya dengan baik.
  2. Menulis semula karangan dengan sempurna.

Aktiviti

  1. Perbincangan antara guru dan pelajar. 2. Menyenaraikan isi-isi penting
  2. Menulis karangan dengan baik.

Sistem Bahasa

Kata bantu

Kem. baha sa

Membaca dan menulis

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

P. Moral

Nilai

Bekerjasama, sistematik, usaha dan yakin

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik

*************************************************************************************####################################################################################


 


 


 

MINGGU 28 PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: ISNIN TARIKH: 12.7.2010

TINGKATAN: IFG/IN MASA: 8-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk

Proses jahitan

Hasil pembelajaran

  1. Menerangkan pengertian kelim penghilang gelembung dan penyudah tepi
  2. Menyenaraikan jenis, ciri-ciri dan kegunaan kelim, penghilang gelembung

    Kelim dan penyudah tepi kain.

  3. Mengetahui ciri, kegunaan dan proses menjahit kedut, lisu pemadan kelepet dan lapik.

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan menjahit

Nilai

Sistematik, usaha, teliti, kerjasama, kemas, tolong menolong

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: ISNIN TARIKH: 12.7.2010

TINGKATAN: 1ABC MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Pakaian

Sub tajuk

Penjagaan pakaian

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti pegertian label jagaan tekstil antara bangsa.

2. Menterjemahkan symbol penjagaan label tekstil antarabangsa.

3. Mengenal pasti alatan dan agen mendobi yang sesuai untuk fabric tertentu

4. Menyatakan Cara mendobi dan menseterika pakaian dengan betul berpandukan fabric untuk membuatnya.

Aktiviti

-Perbincangan bersama, soal jawab, amali mendobi

Nilai

-insaf - sistematik -bersih -bekerjasama

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : SELASA TARIKH: 12.7.2010

Tingkatan: 1 E DAN 1M MASA: 4-5/9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Sastera

Tajuk

Istana Menanti

Fokus utama

Fokus sampingan

11.0 Memahami dan memberi respon peribadi tentang karya satera

11.4 Menyatakan jenis ciri, tema persoalan dan pemikiran

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti rentetan cerita dalam novel istana menanti dan menyatakannya.
  2. Menyatakan watak dan perwatakan dalam novel Istana Menanti
  3. Menyatakan latar dalam novel Istana Menanti dengan betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab dan Mencatat nota ringkas

Sistem Bahasa

Kata bantu

Kem. bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sejaarah

Nilai

Usaha, kerjasama, sistematik dan berdikari

BBM

Buku teks dan buku rujukan

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH: 13.7.2010

TINGKATAN: 1I MASA: 12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk

Proses jahitan

Hasil pembelajaran

  1. Menerangkan pengertian kelim penghilang gelembung dan penyudah tepi
  2. Menyenaraikan jenis, ciri-ciri dan kegunaan kelim, penghilang gelembung

    Kelim dan penyudah tepi kain.

  3. Mengetahui ciri, kegunaan dan proses menjahit kedut, lisu pemadan kelepet dan lapik.

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan menjahit

Nilai

Sistematik, usaha, teliti, kerjasama, kemas, tolong menolong

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Rabu TARIKH: 14.7.2010

TINGKATAN: 1FG MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Penghasilan projek jahitan

Sub tajuk

Membuat pola skirt berkasing

Hasil pembelajaran

  1. Menyediakan pola skirt berkasing dan membubuh tanda pola yang betul.
  2. Memanjang dan memendekkan pola nskirt berkasing

Aktiviti

Membuat pola skirt

Nilai

Tepat, sistematik , kemas,, kreatif dan kerjasama

BBM

Bahan maujud , alatan jahitan dan buku teks

Refleksi

Objekti f dapat dicapai dengan baik


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI:RABU TARIKH: 14.7.2010

TINGKATAN: 1ABC MASA: 10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk

Proses jahitan

Hasil pembelajaran

  1. Menerangkan pengertian kelim penghilang gelembung dan penyudah tepi
  2. Menyenaraikan jenis, ciri-ciri dan kegunaan kelim, penghilang gelembung

    Kelim dan penyudah tepi kain.

  3. Mengetahui ciri, kegunaan dan proses menjahit kedut, lisu pemadan kelepet dan lapik.

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan menjahit

Nilai

Sistematik, usaha, teliti, kerjasama, kemas, tolong menolong

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : Rabu TARIKH: 13.7.2010

Tingkatan: 1 E MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Mengenal pasti fakta dan pendapat m.s 118

Tajuk

Pertubuhan Sukarelawan Belia

Fokus utama

Fokus sampingan

8.0 Memproses maklumat

8.7 Menilai secara keseluruhgan sesuatu maklumat

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Membaca dengan sebutan , intonasi dan gaya pengucapan yang betul
  2. Menyenaraikan fakta-fakta yang terdapat dalam petikan dengan sistematik
  3. Menyenaraikan pendapat yang terdapat dalam petikan dengan betul.

Aktiviti

  1. Perbincangan bersama
  2. Pelajar mengenal pasti pendapat dan fakta dalam petikan dan menyenaraikannya.

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kem. bahasa

Membaca

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

P. Moral

Nilai

Kerjasama, insaf, rajin dan bertanggungjawab

BBM

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Khamis TARIKH: 15.7.2010

TINGKATAN: NI/1I MASA: 4-5/6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Penghasilan projek jahitan

Sub tajuk

Membuat pola skirt berkasing

Hasil pembelajaran

  1. Menyediakan pola skirt berkasing dan membubuh tanda pola yang betul.
  2. Memanjang dan memendekkan pola nskirt berkasing

Aktiviti

Membuat pola skirt

Nilai

Tepat, sistematik , kemas,, kreatif dan kerjasama

BBM

Bahan maujud , alatan jahitan dan buku teks

Refleksi

Objekti f dapat dicapai dengan sederhana baik


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : Khamis TARIKH: 15.7.2010

Tingkatan: 1 M MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Mengenal pasti fakta dan pendapat m.s 118

Tajuk

Pertubuhan Sukarelawan Belia

Fokus utama

Fokus sampingan

8.0 Memproses maklumat

8.7 Menilai secara keseluruhgan sesuatu maklumat

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Membaca dengan sebutan , intonasi dan gaya pengucapan yang betul
  2. Menyenaraikan fakta-fakta yang terdapat dalam petikan dengan sistematik
  3. Menyenaraikan pendapat yang terdapat dalam petikan dengan betul.

Aktiviti

  1. Perbincangan bersama
  2. Pelajar mengenal pasti pendapat dan fakta dalam petikan dan menyenaraikannya.

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kem. bahasa

Membaca

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

P. Moral

Nilai

Kerjasama, insaf, rajin dan bertanggungjawab

BBM

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI : Jumaat TARIKH: 16.7.2010

Tingkatan: 1 E DAN 1M MASA: 4-5/7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Kata ganda dan kata majmuk

Fokus utama

Fokus sampingan

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber

7.3 Mengemukakan soalan bagi mendapat penjelasan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Memberi contoh –contoh kata ganda dan menggandakan perkataan serta membina ayat daripadanya.
  2. Menyenaaraikkan 10 kata majmuk bagi setiap kelompok dan membina ayat yang betul daripadanya

Aktiviti

  1. Guru menerangkan tentang pelajaran ini
  2. Pelajar membericontoh kata ganda dan kata majmuk dan membina ayat daripadanya.

Sistem Bahasa

Kata ganda dan kata majmuk

Kem. bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

P. Moral

Nilai

Kerjasama, tolong menolong , usaha dan berdikari

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik..

####################################################################################