Tuesday, April 13, 2010

MINGGU 12 DAN 13


 

MINGGU 12

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Isnin TARIKH: 22.3.2010

Tingkatan: 1M MASa: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

 

Tajuk

Pembetulan ujian – Nilam

Fokus utama

Fokus sampingan

9.1 Menyampai maklumat

9.1 Mengguna kata, istilah dan frasa

Hasil pembelajaran

  1. Membuat pembetulan peperiksaan pertengahan penggal.
  2. Melengkapkan butir-butir yangperlu diisi dalam buku nilam berpandukan buku yang dibaca dengan betul.

Aktiviti

Pembetulan ujian

Sistem Bahasa

Penggunaan kata

Kemahiran Bahasa

Membaca

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

P.S.K

Nilai

Usaha, insaf, bertanggungjawab

BBM

Buku cerita / kertas ujian

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Isnin TARIKH: 22.3.2010

TINGKATAN: 1A,B,C MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras-kerja paip

Sub tajuk

Sistem perpaipan di rumah

Jenis paip

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti system bekalan air di rumah, jenis paip dan ciri-ciri serta fungsinya.

2. menyatakan jenis dan fungsi paip system bekalan air di rumah

Aktiviti

Perbincangan bersama, latihan bertulis dan soal jawab.

Nilai

Bertanggungjawab,Kerjasama, sistematik, dan hati-hati

BBM

Buku teks dan bahan maujud serta lembaran kerja.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Selasa TARIKH: 23.3.2010

Tingkatan: 1E MASa: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

 

Tajuk

Pembetulan ujian – Nilam

Fokus utama

Fokus sampingan

9.1 Menyampai maklumat

9.1 Mengguna kata, istilah dan frasa

Hasil pembelajaran

  1. Membuat pembetulan peperiksaan pertengahan penggal.
  2. Melengkapkan butir-butir yangperlu diisi dalam buku nilam berpandukan buku yang dibaca dengan betul.

Aktiviti

Pembetulan ujian

Sistem Bahasa

Penggunaan kata

Kemahiran Bahasa

Membaca

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

P.S.K

Nilai

Usaha, insaf, bertanggungjawab

BBM

Buku cerita / kertas ujian

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Selasa TARIKH: 23.3.2010

TINGKATAN: 1N dan 1F/G MASA: 6-7/12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras-kerja paip

Sub tajuk

Sistem perpaipan di rumah

Jenis paip

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti system bekalan air di rumah, jenis paip dan ciri-ciri serta fungsinya.

2. menyatakan jenis dan fungsi paip system bekalan air di rumah

Aktiviti

Perbincangan bersama, latihan bertulis dan soal jawab.

Nilai

Bertanggungjawab,Kerjasama, sistematik, dan hati-hati

BBM

Buku teks dan bahan maujud serta lembaran kerja.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Rabu TARIKH: 24.3.09

Tingkatan: 1E MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Penulisan Bahagian B

Tajuk

Menulis karangan berdasarkan gambarajah

Fokus utama

Fokus sampingan

7.0:Memproses maklumat 7.5 Menyusun maklumat mengikut keutamaan

Hasil pembelajaran

  1. Mengenal pasti format karangan yang betul.
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Mencari dan menyenarai isi-isi penting dan membuat karang dengan baik.

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai jenis karangan dan formatnya
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi jawapan dan membuat rangka karangan serta menyatakan isi-isi penting
  4. Pelajar membuat latihan karangan

Sistem Bahasa

Kata hubung

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

Pendidikan Moral

Nilai

Berkerjasama, Berdikari dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Rabu TARIKH: 24.3.2010

TINGKATAN: 1I MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras-kerja paip

Sub tajuk

Sistem perpaipan di rumah

Jenis paip

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti system bekalan air di rumah, jenis paip dan ciri-ciri serta fungsinya.

2. menyatakan jenis dan fungsi paip system bekalan air di rumah

Aktiviti

Perbincangan bersama, latihan bertulis dan soal jawab.

Nilai

Bertanggungjawab,Kerjasama, sistematik, dan hati-hati

BBM

Buku teks dan bahan maujud serta lembaran kerja.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: RABU TARIKH: 24.3.09

Tingkatan: 1M MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Penulisan Bahagian B

Tajuk

Menulis karangan berdasarkan gambarajah

Fokus utama

Fokus sampingan

7.0:Memproses maklumat 7.5 Menyusun maklumat mengikut keutamaan

Hasil pembelajaran

  1. Mengenal pasti format karangan yang betul.
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Mencari dan menyenarai isi-isi penting dan membuat karang dengan baik.

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai jenis karangan dan formatnya
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi jawapan dan membuat rangka karangan serta menyatakan isi-isi penting
  4. Pelajar membuat latihan karangan

Sistem Bahasa

Kata hubung

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

Pendidikan Moral

Nilai

Berkerjasama, Berdikari dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik.


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Khamis TARIKH: 25.3.2010

TINGKATAN: 1F/G MASA: 4 -5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras-kerja paip

Sub tajuk

Jenis penyambungan paip

Jenis dan kelengkapan perpaipan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 2. menyatakan jenis dan fungsi paip system bekalan air di rumah

1.Mengenal pasti jenis penyambungan paip dan ciri-ciri serta fungsinya.

2. menyatakan jenis alat-alat tangan kerja perpaipan nama bahagiannya dan fungsinya dalam kerja perpaipan.

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab, kuiz

Nilai

Bertanggungjawab, berjimat cermat , syukur, sistematik, dan hati-hati

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Khamis TARIKH: 25,3.2010

TINGKATAN: 1N dan 1I MASA: 10/12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras-kerja paip

Sub tajuk

Jenis penyambungan paip

Jenis dan kelengkapan perpaipan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti jenis penyambungan paip dan ciri-ciri serta fungsinya.

2. menyatakan jenis alat-alat tangan kerja perpaipan nama bahagiannya dan fungsinya dalam kerja perpaipan.

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab, kuiz

Nilai

Bertanggungjawab, berjimat cermat , syukur, sistematik, dan hati-hati

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Khamis TARIKH: 25.3.2010

Tingkatan: 1E MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Pemahaman

Tajuk

Kelab computer

Fokus utama

Fokus sampingan

3.0 Memproses maklumat

3.4 Menyemak semula maklumat

Hasil pembelajaran

1.Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul.

2.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat

3.Menjawab soalan yang diberi dengan baik

Aktiviti

Bacaan senyap dan kuat,

Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis.

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Kata Tanya

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sains dan teknologi

Nilai

Pattriotik, usaha, rajin

BBM

Buku teks

Refleksi

Ob jektif dapat dicapai


 


 


 


 


 


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Jumaat TARIKH: 26.3.2010

TINGKATAN: 1A,B,C MASA: 4 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras-kerja paip

Sub tajuk

Jenis penyambungan paip

Jenis dan kelengkapan perpaipan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti jenis penyambungan paip dan ciri-ciri serta fungsinya.

2. menyatakan jenis alat-alat tangan kerja perpaipan nama bahagiannya dan fungsinya dalam kerja perpaipan.

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab, kuiz

Nilai

Bertanggungjawab, berjimat cermat , syukur, sistematik, dan hati-hati

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: jUMAAT TARIKH: 26.3.2010

Tingkatan: 1E MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Pemahaman

Tajuk

Kelab computer

Fokus utama

Fokus sampingan

3.0 Memproses maklumat

3.4 Menyemak semula maklumat

Hasil pembelajaran

1.Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul.

2.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat

3.Menjawab soalan yang diberi dengan baik

Aktiviti

Bacaan senyap dan kuat,

Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis.

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Kata Tanya

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sains dan teknologi

Nilai

Pattriotik, usaha, rajin

BBM

Buku teks

Refleksi

Ob jektif dapat dicapai


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SABTU TARIKH: 27.3.2010

TINGKATAN: 1F/G ,1I DAN 1N MASA: 4-5/10/12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras-kerja paip

Sub tajuk

Jenis tangki simbah

Bahagian utama dan fungsi tangki simbah

Operasi tangki simbah

Pili

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti jenis tangki simbah ,bahagian utama dan dan fungsi tangki simbah

2. menyatakan jenis –jenis pili dan nama-nama bahagian serta cara penyelenggaraannya

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab

Nilai

Bertanggungjawab, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Sabtu TARIKH: 27.3.2010

Tingkatan: 1M MASA: 8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Sastera

Tajuk

Cerpen

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 Membuat perundingan

10.4 Mengesan kecondongan pendapat

Hasil pembelajaran

1.Menyatakan synopsis cerita, tema dan persoalan yang terdapat di dalam karya.

2.Mengenal pasti plot , watak perwatakan , gaya bahasa,latarcerita, nilai dan pengajaran.

3.Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul

Aktiviti

Perbincangan bersama-sama pelajar

Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Pedidikan moral

Nilai

Kasih sayang, syukur

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik


 


 


 


 


 


 


 


 

MINGGU 13


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: ISNIN TARIKH: 29.3.2010

Tingkatan: 1M MASA: 8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Sastera

Tajuk

Cerpen

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 Membuat perundingan

10.4 Mengesan kecondongan pendapat

Hasil pembelajaran

1.Menyatakan synopsis cerita, tema dan persoalan yang terdapat di dalam karya.

2.Mengenal pasti plot , watak perwatakan , gaya bahasa,latarcerita, nilai dan pengajaran.

3.Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul

Aktiviti

Perbincangan bersama-sama pelajar

Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Pedidikan moral

Nilai

Kasih sayang, syukur dan usaha.

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik ( pembelajaran diulang lagi untuk memberi pemahaman yang lebih.


 

UJIAN BULANAN KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Jumaat TARIKH: 29.3.2010

TINGKATAN: 1A,B,C MASA: 4 -5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: sELASA TARIKH: 30.3.2010

TINGKATAN: 1F/G MASA: 12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras-kerja paip

Sub tajuk

Jenis tangki simbah

Bahagian utama dan fungsi tangki simbah

Operasi tangki simbah

Pili

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti jenis tangki simbah ,bahagian utama dan dan fungsi tangki simbah

2. menyatakan jenis –jenis pili dan nama-nama bahagian serta cara penyelenggaraannya

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab

Nilai

Bertanggungjawab, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: SELASA TARIKH: 30.3.2010

Tingkatan: 1E MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Sastera

Tajuk

Cerpen

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 Membuat perundingan

10.4 Mengesan kecondongan pendapat

Hasil pembelajaran

1.Menyatakan synopsis cerita, tema dan persoalan yang terdapat di dalam karya.

2.Mengenal pasti plot , watak perwatakan , gaya bahasa,latarcerita, nilai dan pengajaran.

3.Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul

Aktiviti

Perbincangan bersama-sama pelajar

Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Pedidikan moral

Nilai

Kasih sayang, syukur dan usaha.

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baiK.


 


 

UJIAN BULANAN KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Jumaat TARIKH: 30.3.2010

TINGKATAN: 1N MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT


 

UJIAN BULANAN KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: rABU TARIKH: 31.3.2010

TINGKATAN: 1I MASA: 4 -5 GURU M.P. PN ELINE KATUT


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Rabu TARIKH: 31.3.2010

Tingkatan: 1E dan 1M MASA: 6-7/8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

UJIAN BULANAN PERTAMA


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: kHAMIS TARIKH: 1.4.2010

Tingkatan: 1M MASA: 8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

P.L.B.S.

Tajuk

Modul 1

Fokus utama

Fokus sampingan

 

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Bertutur dangan sebutan, nada dan gaya pengucapan yang betul serta bertatasusila.
  2. Menyatakan idea-idea berdasarkan bahan rangsangan yang diberi.

Aktiviti

Perbincangan bersama -para pelajar berhujah

Sistem Bahasa

Kata kerja

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

P.Moral

Nilai

Yakin, berani dan bertanggungjawab

BBM

Kad bergambar

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: kHAMIS TARIKH: 1.4.2010

TINGKATAN: 1N MASA: 10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras-kerja paip

Sub tajuk

Jenis tangki simbah

Bahagian utama dan fungsi tangki simbah

Operasi tangki simbah

Pili

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti jenis tangki simbah ,bahagian utama dan dan fungsi tangki simbah

2. menyatakan jenis –jenis pili dan nama-nama bahagian serta cara penyelenggaraannya

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab

Nilai

Bertanggungjawab, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

UJIAN BULANAN KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: kHAMIS TARIKH:.1.4.2010

TINGKATAN: 1F/G MASA: 4 -5 GURU M.P. PN ELINE KATUT


 

CUTI UMUM

GOOD FRIDAY

#####################################################################################

Friday, April 9, 2010

Minggu 12-13


 

MINGGU 12

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Isnin TARIKH: 22.3.2010

Tingkatan: 1M MASa: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

 

Tajuk

Pembetulan ujian – Nilam

Fokus utama

Fokus sampingan

9.1 Menyampai maklumat

9.1 Mengguna kata, istilah dan frasa

Hasil pembelajaran

  1. Membuat pembetulan peperiksaan pertengahan penggal.
  2. Melengkapkan butir-butir yangperlu diisi dalam buku nilam berpandukan buku yang dibaca dengan betul.

Aktiviti

Pembetulan ujian

Sistem Bahasa

Penggunaan kata

Kemahiran Bahasa

Membaca

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

P.S.K

Nilai

Usaha, insaf, bertanggungjawab

BBM

Buku cerita / kertas ujian

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Isnin TARIKH: 22.3.2010

TINGKATAN: 1A,B,C MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras-kerja paip

Sub tajuk

Sistem perpaipan di rumah

Jenis paip

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti system bekalan air di rumah, jenis paip dan ciri-ciri serta fungsinya.

2. menyatakan jenis dan fungsi paip system bekalan air di rumah

Aktiviti

Perbincangan bersama, latihan bertulis dan soal jawab.

Nilai

Bertanggungjawab,Kerjasama, sistematik, dan hati-hati

BBM

Buku teks dan bahan maujud serta lembaran kerja.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Selasa TARIKH: 23.3.2010

Tingkatan: 1E MASa: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

 

Tajuk

Pembetulan ujian – Nilam

Fokus utama

Fokus sampingan

9.1 Menyampai maklumat

9.1 Mengguna kata, istilah dan frasa

Hasil pembelajaran

  1. Membuat pembetulan peperiksaan pertengahan penggal.
  2. Melengkapkan butir-butir yangperlu diisi dalam buku nilam berpandukan buku yang dibaca dengan betul.

Aktiviti

Pembetulan ujian

Sistem Bahasa

Penggunaan kata

Kemahiran Bahasa

Membaca

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

P.S.K

Nilai

Usaha, insaf, bertanggungjawab

BBM

Buku cerita / kertas ujian

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Selasa TARIKH: 23.3.2010

TINGKATAN: 1N dan 1F/G MASA: 6-7/12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras-kerja paip

Sub tajuk

Sistem perpaipan di rumah

Jenis paip

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti system bekalan air di rumah, jenis paip dan ciri-ciri serta fungsinya.

2. menyatakan jenis dan fungsi paip system bekalan air di rumah

Aktiviti

Perbincangan bersama, latihan bertulis dan soal jawab.

Nilai

Bertanggungjawab,Kerjasama, sistematik, dan hati-hati

BBM

Buku teks dan bahan maujud serta lembaran kerja.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Rabu TARIKH: 24.3.09

Tingkatan: 1E MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Penulisan Bahagian B

Tajuk

Menulis karangan berdasarkan gambarajah

Fokus utama

Fokus sampingan

7.0:Memproses maklumat 7.5 Menyusun maklumat mengikut keutamaan

Hasil pembelajaran

  1. Mengenal pasti format karangan yang betul.
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Mencari dan menyenarai isi-isi penting dan membuat karang dengan baik.

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai jenis karangan dan formatnya
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi jawapan dan membuat rangka karangan serta menyatakan isi-isi penting
  4. Pelajar membuat latihan karangan

Sistem Bahasa

Kata hubung

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

Pendidikan Moral

Nilai

Berkerjasama, Berdikari dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Rabu TARIKH: 24.3.2010

TINGKATAN: 1I MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras-kerja paip

Sub tajuk

Sistem perpaipan di rumah

Jenis paip

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti system bekalan air di rumah, jenis paip dan ciri-ciri serta fungsinya.

2. menyatakan jenis dan fungsi paip system bekalan air di rumah

Aktiviti

Perbincangan bersama, latihan bertulis dan soal jawab.

Nilai

Bertanggungjawab,Kerjasama, sistematik, dan hati-hati

BBM

Buku teks dan bahan maujud serta lembaran kerja.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: RABU TARIKH: 24.3.09

Tingkatan: 1M MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Penulisan Bahagian B

Tajuk

Menulis karangan berdasarkan gambarajah

Fokus utama

Fokus sampingan

7.0:Memproses maklumat 7.5 Menyusun maklumat mengikut keutamaan

Hasil pembelajaran

  1. Mengenal pasti format karangan yang betul.
  2. Mengenal pasti kehendak soalan .
  3. Mencari dan menyenarai isi-isi penting dan membuat karang dengan baik.

Aktiviti

  1. Guru berbincang mengenai jenis karangan dan formatnya
  2. Guru menyoal para pelajar
  3. Pelajar memberi jawapan dan membuat rangka karangan serta menyatakan isi-isi penting
  4. Pelajar membuat latihan karangan

Sistem Bahasa

Kata hubung

Kemahiran Bahasa

Bertutur dan menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

Pendidikan Moral

Nilai

Berkerjasama, Berdikari dan Sosiobudaya

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik.


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Khamis TARIKH: 25.3.2010

TINGKATAN: 1F/G MASA: 4 -5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras-kerja paip

Sub tajuk

Jenis penyambungan paip

Jenis dan kelengkapan perpaipan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 2. menyatakan jenis dan fungsi paip system bekalan air di rumah

1.Mengenal pasti jenis penyambungan paip dan ciri-ciri serta fungsinya.

2. menyatakan jenis alat-alat tangan kerja perpaipan nama bahagiannya dan fungsinya dalam kerja perpaipan.

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab, kuiz

Nilai

Bertanggungjawab, berjimat cermat , syukur, sistematik, dan hati-hati

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Khamis TARIKH: 25,3.2010

TINGKATAN: 1N dan 1I MASA: 10/12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras-kerja paip

Sub tajuk

Jenis penyambungan paip

Jenis dan kelengkapan perpaipan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti jenis penyambungan paip dan ciri-ciri serta fungsinya.

2. menyatakan jenis alat-alat tangan kerja perpaipan nama bahagiannya dan fungsinya dalam kerja perpaipan.

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab, kuiz

Nilai

Bertanggungjawab, berjimat cermat , syukur, sistematik, dan hati-hati

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Khamis TARIKH: 25.3.2010

Tingkatan: 1E MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Pemahaman

Tajuk

Kelab computer

Fokus utama

Fokus sampingan

3.0 Memproses maklumat

3.4 Menyemak semula maklumat

Hasil pembelajaran

1.Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul.

2.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat

3.Menjawab soalan yang diberi dengan baik

Aktiviti

Bacaan senyap dan kuat,

Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis.

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Kata Tanya

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sains dan teknologi

Nilai

Pattriotik, usaha, rajin

BBM

Buku teks

Refleksi

Ob jektif dapat dicapai


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Jumaat TARIKH: 26.3.2010

TINGKATAN: 1A,B,C MASA: 4 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras-kerja paip

Sub tajuk

Jenis penyambungan paip

Jenis dan kelengkapan perpaipan

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti jenis penyambungan paip dan ciri-ciri serta fungsinya.

2. menyatakan jenis alat-alat tangan kerja perpaipan nama bahagiannya dan fungsinya dalam kerja perpaipan.

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab, kuiz

Nilai

Bertanggungjawab, berjimat cermat , syukur, sistematik, dan hati-hati

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: jUMAAT TARIKH: 26.3.2010

Tingkatan: 1E MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Pemahaman

Tajuk

Kelab computer

Fokus utama

Fokus sampingan

3.0 Memproses maklumat

3.4 Menyemak semula maklumat

Hasil pembelajaran

1.Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul.

2.Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat

3.Menjawab soalan yang diberi dengan baik

Aktiviti

Bacaan senyap dan kuat,

Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis.

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Kata Tanya

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Sains dan teknologi

Nilai

Pattriotik, usaha, rajin

BBM

Buku teks

Refleksi

Ob jektif dapat dicapai


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SABTU TARIKH: 27.3.2010

TINGKATAN: 1F/G ,1I DAN 1N MASA: 4-5/10/12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras-kerja paip

Sub tajuk

Jenis tangki simbah

Bahagian utama dan fungsi tangki simbah

Operasi tangki simbah

Pili

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti jenis tangki simbah ,bahagian utama dan dan fungsi tangki simbah

2. menyatakan jenis –jenis pili dan nama-nama bahagian serta cara penyelenggaraannya

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab

Nilai

Bertanggungjawab, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Sabtu TARIKH: 27.3.2010

Tingkatan: 1M MASA: 8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Sastera

Tajuk

Cerpen

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 Membuat perundingan

10.4 Mengesan kecondongan pendapat

Hasil pembelajaran

1.Menyatakan synopsis cerita, tema dan persoalan yang terdapat di dalam karya.

2.Mengenal pasti plot , watak perwatakan , gaya bahasa,latarcerita, nilai dan pengajaran.

3.Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul

Aktiviti

Perbincangan bersama-sama pelajar

Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Pedidikan moral

Nilai

Kasih sayang, syukur

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik


 


 


 


 


 


 


 


 

MINGGU 13


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: ISNIN TARIKH: 29.3.2010

Tingkatan: 1M MASA: 8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Sastera

Tajuk

Cerpen

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 Membuat perundingan

10.4 Mengesan kecondongan pendapat

Hasil pembelajaran

1.Menyatakan synopsis cerita, tema dan persoalan yang terdapat di dalam karya.

2.Mengenal pasti plot , watak perwatakan , gaya bahasa,latarcerita, nilai dan pengajaran.

3.Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul

Aktiviti

Perbincangan bersama-sama pelajar

Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Pedidikan moral

Nilai

Kasih sayang, syukur dan usaha.

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baik ( pembelajaran diulang lagi untuk memberi pemahaman yang lebih.


 


 

UJIAN BULANAN KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Jumaat TARIKH: 29.3.2010

TINGKATAN: 1A,B,C MASA: 4 -5 GURU M.P. PN ELINE KATUT


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: sELASA TARIKH: 30.3.2010

TINGKATAN: 1F/G MASA: 12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras-kerja paip

Sub tajuk

Jenis tangki simbah

Bahagian utama dan fungsi tangki simbah

Operasi tangki simbah

Pili

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti jenis tangki simbah ,bahagian utama dan dan fungsi tangki simbah

2. menyatakan jenis –jenis pili dan nama-nama bahagian serta cara penyelenggaraannya

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab

Nilai

Bertanggungjawab, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: SELASA TARIKH: 30.3.2010

Tingkatan: 1E MASA: 4-5 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Sastera

Tajuk

Cerpen

Fokus utama

Fokus sampingan

10.0 Membuat perundingan

10.4 Mengesan kecondongan pendapat

Hasil pembelajaran

1.Menyatakan synopsis cerita, tema dan persoalan yang terdapat di dalam karya.

2.Mengenal pasti plot , watak perwatakan , gaya bahasa,latarcerita, nilai dan pengajaran.

3.Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul

Aktiviti

Perbincangan bersama-sama pelajar

Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan dan intonasi

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kecerdasan pelbagai

P. Ilmu

Pedidikan moral

Nilai

Kasih sayang, syukur dan usaha.

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan agak baiK.


 


 


 


 


 


 

UJIAN BULANAN KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Jumaat TARIKH: 30.3.2010

TINGKATAN: 1N MASA: 6-7 GURU M.P. PN ELINE KATUT


 

UJIAN BULANAN KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: rABU TARIKH: 31.3.2010

TINGKATAN: 1I MASA: 4 -5 GURU M.P. PN ELINE KATUT


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Rabu TARIKH: 31.3.2010

Tingkatan: 1E dan 1M MASA: 6-7/8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

UJIAN BULANAN PERTAMA


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: kHAMIS TARIKH: 1.4.2010

Tingkatan: 1M MASA: 8-9 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

P.L.B.S.

Tajuk

Modul 1

Fokus utama

Fokus sampingan

 

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

  1. Bertutur dangan sebutan, nada dan gaya pengucapan yang betul serta bertatasusila.
  2. Menyatakan idea-idea berdasarkan bahan rangsangan yang diberi.

Aktiviti

Perbincangan bersama -para pelajar berhujah

Sistem Bahasa

Kata kerja

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

P.Moral

Nilai

Yakin, berani dan bertanggungjawab

BBM

Kad bergambar

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: kHAMIS TARIKH: 1.4.2010

TINGKATAN: 1N MASA: 10 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Bahagian Teras-kerja paip

Sub tajuk

Jenis tangki simbah

Bahagian utama dan fungsi tangki simbah

Operasi tangki simbah

Pili

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1.Mengenal pasti jenis tangki simbah ,bahagian utama dan dan fungsi tangki simbah

2. menyatakan jenis –jenis pili dan nama-nama bahagian serta cara penyelenggaraannya

Aktiviti

Perbincangan bersama, soal jawab

Nilai

Bertanggungjawab, berjimat cermat , syukur, insaf dan bersih

BBM

Buku teks dan bahan maujud

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 

UJIAN BULANAN KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU

PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: kHAMIS TARIKH:.1.4.2010

TINGKATAN: 1F/G MASA: 4 -5 GURU M.P. PN ELINE KATUT


 


 


 

CUTI UMUM

GOOD FRIDAY

####################################################################################