MINGGU 42
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Isnin TARIKH: 12.10..09
Tingkatan: 1H dan 1E MASA: 5-6 /9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Komsas |
Tajuk | Prosa tradisional |
Fokus utama Fokus sampingan | 11.0 Menguasai laras bahasa dalam penulisan kreatif. 11.2 Menganalisa gaya bahasa. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Menceritakan semula sejarah asal usul negeri melaka 2. Menyatakan tema persoalan watak perwatakan, plot, latar gaya bahasa dan nilai serta pengajaran dalam cerita yang dipelajari. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran berfikir. |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan kerjasama |
BBM | Buku teks, dan buku rujukan. |
Refleksi | Catatan: Cuti sakit |
PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Selasa TARIKH: 13.4.09
TINGKATAN: 1F/G MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | K.H.B.( Ulang kaji) |
Sub tajuk | Reka bentuk dan penghasilan projek Kerja paip |
Hasil pembelajaran | Diakhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan antara guru dan murid Soal jawab |
Nilai | Kerjasama, sistematik, hati-hati dan jimat cermat. |
BBM | Buku teks dan bahan maujud. |
Refleksi | Aktiviti dibuat dalam kumpulan untuk memberi peluang kepada pelajar lemah melibat kan diri dalam memberi buah fikiran untuk mencapai objektif pembelajaran. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Selasa TARIKH: 13.10..09
Tingkatan: 1C dan 1H MASA: 5-6 /10 - 11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Komsas |
Tajuk | Prosa tradisional |
Fokus utama Fokus sampingan | 11.0 Menguasai laras bahasa dalam penulisan kreatif. 11.2 Menganalisa gaya bahasa. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Menceritakan semula sejarah asal usul negeri melaka 2. Menyatakan tema persoalan watak perwatakan, plot, latar gaya bahasa dan nilai serta pengajaran dalam cerita yang dipelajari. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran berfikir. |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan kerjasama |
BBM | Buku teks, dan buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik bagi kelas 1C dan sederhana untuk kelas 1H |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Rabu TARIKH: 14.10..09
Tingkatan: 1E MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Komsas |
Tajuk | Prosa tradisional |
Fokus utama Fokus sampingan | 11.0 Menguasai laras bahasa dalam penulisan kreatif. 11.2 Menganalisa gaya bahasa. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1. Menceritakan semula sejarah asal usul negeri melaka 2. Menyatakan tema persoalan watak perwatakan, plot, latar gaya bahasa dan nilai serta pengajaran dalam cerita yang dipelajari. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran berfikir. |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Kasih sayang, berani, tanggungjawab dan kerjasama |
BBM | Buku teks, dan buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Rabu TARIKH: 14.4.09
TINGKATAN: 1M MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | K.H.B.( Ulang kaji) |
Sub tajuk | Reka bentuk dan penghasilan projek Kerja paip |
Hasil pembelajaran | Diakhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan antara guru dan murid Soal jawab |
Nilai | Kerjasama, sistematik, hati-hati dan jimat cermat. |
BBM | Buku teks dan bahan maujud. |
Refleksi | Aktiviti dibuat dalam kumpulan untuk memberi peluang kepada pelajar lemah melibat kan diri dalam memberi buah fikiran untuk mencapai objektif pembelajaran. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Khamis TARIKH: 15.10.09
Tingkatan: 1H dan 1C MASA: 7-8/12-13 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Peribahasa -Ayat tunggal susunan biasa dan songsang |
Fokus utama Fokus sampingan | 8.0 Memproses maklumat 8.3 Membuat pertimbangan dengan teliti |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat; 1.Menyenaraikan contoh ayat tunggal susunan biasa dan susunan songsang 2.Membuat ayat dengan mengedepankan sebahagian atau seluruh predikat ayat susunan biasa supaya menjadi ayat songsang. |
Aktiviti | 1.Perbincangan antara guru dengan pelajar 2.Soal jawab 3.Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Ayat tunggal susunan biasa dan songsang |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kercegasan pelbagai |
P. Ilmu | P.moral |
Nilai | Keberanian, kasih sayang, jujur dan usaha serta yakin |
BBM | Buku Teks m.s 171-172 |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik bagi kelas 1C dan sederhana untuk kelas 1H. |
PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Khamis TARIKH: 15.1009
TINGKATAN: 1F/G MASA: 11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | R.B.T. |
Sub tajuk | Kerja paip |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1.Mengenal pasti system bekalan air di rumah, jenis paip, penyambungan paip dan bahan pemasangan paip. 2. menyatakan jenis dan kelengkapan perpaipan serta kerja-kerja peyelenggaran perangkap P.S dan Perangkap jenis botol. |
Aktiviti | Perbincangan bersama, latihan bertulis dan soal jawab. |
Nilai | Bertanggungjawab,Kerjasama, sistematik, dan hati-hati |
BBM | Buku teks dan bahan mauju serta lembaran kerja. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Jumaat TARIKH: 16.10.09
Tingkatan: 1E MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Peribahasa -Ayat tunggal susunan biasa dan songsang |
Fokus utama Fokus sampingan | 8.0 Memproses maklumat 8.3 Membuat pertimbangan dengan teliti |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat; 1.Menyenaraikan contoh ayat tunggal susunan biasa dan susunan songsang 2.Membuat ayat dengan mengedepankan sebahagian atau seluruh predikat ayat susunan biasa supaya menjadi ayat songsang. |
Aktiviti | 1.Perbincangan antara guru dengan pelajar 2.Soal jawab 3.Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Ayat tunggal susunan biasa dan songsang |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kercegasan pelbagai |
P. Ilmu | P.moral |
Nilai | Keberanian, kasih sayang, jujur dan usaha serta yakin |
BBM | Buku Teks m.s 171-172 |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Jumaat TARIKH: 16.10.2009
Tingkatan: 1C MASA:10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Pemahaman |
Tajuk | Laporan Lawatan Sambil Belajar ke Bangunan Parlimen |
Fokus utama Fokus sampingan | 2.0 Memberi pendapat 2.2 Menghuraikan idea yang bernas |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat: 1.Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul. 2.Mengenalpasti maksud yang tersurat dan tersirat dalam petikan. 3.Menjawab 5 daripada 7 soalan yang dikemukakan dengan baik. |
Aktiviti | Bacaan kuat dan senyap Soal jawab dan perbincangan bersama dan latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Ayat majmuk gabungan |
Kem. Bahasa | Membaca |
K.B.T | Kecergasan pelbagai |
P. Ilmu | Sejarah |
Nilai | Bekerjasama,Cintakan Negara dan syukur. |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
MINGGU 43
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Isnin TARIKH: 19.10.2009
Tingkatan: 1H dan 1E MASA: 5-6 / 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Pemahaman |
Tajuk | Laporan Lawatan Sambil Belajar ke Bangunan Parlimen |
Fokus utama Fokus sampingan | 2.0 Memberi pendapat 2.2 Menghuraikan idea yang bernas |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat: 1.Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul. 2.Mengenalpasti maksud yang tersurat dan tersirat dalam petikan. 3.Menjawab 5 daripada 7 soalan yang dikemukakan dengan baik. |
Aktiviti | Bacaan kuat dan senyap Soal jawab dan perbincangan bersama dan latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Ayat majmuk gabungan |
Kem. Bahasa | Membaca |
K.B.T | Kecergasan pelbagai |
P. Ilmu | Sejarah |
Nilai | Bekerjasama,Cintakan Negara dan syukur. |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik bagi kelas 1E dan sederhana baik untuk kelas 1H |
PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Isnin TARIKH: 19.10.09
TINGKATAN: 1M MASA: 11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | R.B.T. |
Sub tajuk | Kerja paip |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1.Mengenal pasti system bekalan air di rumah, jenis paip, penyambungan paip dan bahan pemasangan paip. 2. menyatakan jenis dan kelengkapan perpaipan serta kerja-kerja peyelenggaran perangkap P.S dan Perangkap jenis botol. |
Aktiviti | Perbincangan bersama, latihan bertulis dan soal jawab. |
Nilai | Bertanggungjawab,Kerjasama, sistematik, dan hati-hati |
BBM | Buku teks dan bahan mauju serta lembaran kerja. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : Selasa TARIKH: 20.10.09
Tingkatan:1C dan 1H MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan |
Tajuk | Karangan jenis laporan |
Fokus utama Fokus sampingan | 9.0 Menyampai maklumat untuk tujuan tetentu 9.1 Mengguna kata,istilah, frasa, rangkai kata dan peribahasa |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Kem. bahasa | Menulis |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | p. Moral |
Nilai | Bertanggungjawab, kasih sayang, bertolak ansur dan prihatin |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik dan sederhana bagi kelas 1H |
PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Selasa TARIKH: 20.10.09
TINGKATAN: 1F/G MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | K.H.B. |
Sub tajuk | Elektrik |
Hasil pembelajaran | Diakhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama dan latihan bertulis. |
Nilai | Berusaha, sistematik, dankerjasama |
BBM | Buku teks dan lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik bagi pelajar yang pandai dan sederhana baik untuk pelajar yang lemah. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI :Rabu TARIKH: 21.10.09
Tingkatan:1E MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan |
Tajuk | Karangan jenis laporan |
Fokus utama Fokus sampingan | 9.0 Menyampai maklumat untuk tujuan tetentu 9.1 Mengguna kata,istilah, frasa, rangkai kata dan peribahasa |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Kem. bahasa | Menulis |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | p. Moral |
Nilai | Bertanggungjawab, kasih sayang, bertolak ansur dan prihatin |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik . |
PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Rabu TARIKH: 21.10.09
TINGKATAN: 1M MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | K.H.B. |
Sub tajuk | Elektrik |
Hasil pembelajaran | Diakhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama dan latihan bertulis. |
Nilai | Berusaha, sistematik, dankerjasama |
BBM | Buku teks dan lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : Khamis TARIKH: 22.6.09
Tingkatan: 1 H dan 1C MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Pemahaman |
Tajuk | Mengenalpasti ungkapan (m.s. 191) |
Fokus utama Fokus sampingan | 9.0 Menyampaikan maklumat 9.3 Menyediakan hujah dan alasan untuk menyampaikan pembentangan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat; 1 .Membaca dengan sebutan dan intonasi dengan betul 2. Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat 3. Menjawab 5 daripada 6 soalan dengan baik |
Aktiviti | Bacaan kuat dan senyap Perbincangan bersama dan latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata arah |
Kem. bahasa | Membaca |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | P.J.K |
Nilai | Kerjasama, bertanggungjawab,dan syukur |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik untuk kelas 1C dan 1H |
PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Selasa TARIKH: 222.10..09
TINGKATAN: 1F/G MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | K.H.B |
Sub tajuk | Jahitan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersam dan, soal jawab . |
Nilai | Berhati-hati, sistematik, kerjasama dan jimat cermat. |
BBM | Buku teks dan bahan maujud. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : JUMAAT TARIKH: 24.6.09
Tingkatan: 1 C MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Ayat Pasif |
Fokus utama Fokus sampingan | 8.0 Memproses maklumat 8.5 Mentafsir maklumat |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat; 1.Menyatakan ciri-ciri ayat pasif 2.Menyenaraikan contoh-contoh ayat pasif 3.Membuat ayat pasif daripada ayat aktif transitif yang diberi dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab dan latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Ayat pasif |
Kem. bahasa | Membaca dan menulis |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | Keyakinan, keberanian dan bertanggungjawab |
Nilai | P.S.K |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : JUMAAT TARIKH: 24.6.09
Tingkatan: 1 E MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Ayat Pasif |
Fokus utama Fokus sampingan | 8.0 Memproses maklumat 8.5 Mentafsir maklumat |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat; 1.Menyatakan ciri-ciri ayat pasif 2.Menyenaraikan contoh-contoh ayat pasif 3.Membuat ayat pasif daripada ayat aktif transitif yang diberi dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab dan latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Ayat pasif |
Kem. bahasa | Membaca dan menulis |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | Keyakinan, keberanian dan bertanggungjawab |
Nilai | P.S.K |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
#####################################################################################