MINGGU KE 33
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Isnin TARIKH: 17.8.09
Tingkatan:1H dan 1E MASA:5-6/ 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Imbuhan ,pinjaman bahasa ,sankrit ,yunani ,latin ,inggeris ,dan arab. |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 Mendapat maklumat dari pelbagai sumber 7.4 Membaca pantas secara imbasan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1.Mengenal pasti jenis –jenis imbuhan pinjaman 2.menyenaraikan contoh-contoh imbuhan pinjaman dan membuat ayat menggunakannya. |
Aktiviti | Perbincangan bersama guru dan pelajar . Pelajar menghasilkan ayat sendiri. |
Sistem Bahasa | Imbuhan pinjaman |
Kemahiran Bahasa | Bertutur, menulis |
K.B.T | Kecergasaan pelbagai |
P. Ilmu | P,Moral |
Nilai | Usaha ,kerjasama ,insaf , dan sistematik |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik bagi kelas 1E dan pembelajaran dipermudahkan untuk mencapai objektif bagi kelas 1H. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: ISNIN TARIKH: 17.8.09
TINGKATAN: 1M MASA: 8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Bater |
Sub tajuk | Pengetian bater |
Hasil pembelajaran | Diakhir pengajaran para pelajar dapat; 1.mengenal pasti pengertian bater 2.menyatakan 2 jenis bater dan ciri –cirinya 3.menyenaraikan contoh-contoh kuih daripada bater pekat dan cair |
Aktiviti | Perbincangan bersama dan perbincangan berkumpulan Pembentangan hasil kerja |
Nilai | Kerjasama ,insaf ,rajin ,kreatif dan bersih |
BBM | Buku teks ,bahan majud |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik dan pelajar berasa seronok |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Selasa TARIKH: 18.8.09
Tingkata: 1C MASA:5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Imbuhan ,pinjaman bahasa ,sankrit ,yunani ,latin ,inggeris ,dan arab. |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 Mendapat maklumat dari pelbagai sumber 7.4 Membaca pantas secara imbasan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1.Mengenal pasti jenis –jenis imbuhan pinjaman 2.menyenaraikan contoh-contoh imbuhan pinjaman dan membuat ayat menggunakannya. |
Aktiviti | Perbincangan bersama guru dan pelajar . Pelajar menghasilkan ayat sendiri. |
Sistem Bahasa | Imbuhan pinjaman |
Kemahiran Bahasa | Bertutur, menulis |
K.B.T | Kecergasaan pelbagai |
P. Ilmu | P,Moral |
Nilai | Usaha ,kerjasama ,insaf , dan sistematik |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Selasa TARIKH: 18.8.09
Tingkatan: 1H MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan mmeringkasakan |
Tajuk | Meringkaskan karangan |
Fokus utama Fokus sampingan | 6.0 Berurus dengan pihak tertentu 6.3 Mengambil tindakan susulan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1.membaca dengan sebutan ,intonasi dan gaya pengucapan yang betul. 2.Mencatat isu-isu penting dari petikan dan membuat ringkasan karangan dengan betul |
Aktiviti | Bacaan kuat dan senyap Menyenaraikan isu-isu penting Meningkaskan karangan |
Sistem Bahasa | Menghasilkan ayat |
Kemahiran Bahasa | Menulis |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | P.moral |
Nilai | Sistematik,usaha, kerjasama dan bertanggungjawab |
BBM | Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik . |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B- E.R.T.
HARI; selasa
TARIKH; 18.9.09
UJIAN PERTENGAHAN PENGGAL KE DUA
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Rabu TARIKH: 19.8.09
Tingkatan: 1E MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan mmeringkasakan |
Tajuk | Meringkaskan karangan |
Fokus utama Fokus sampingan | 6.0 Berurus dengan pihak tertentu 6.3 Mengambil tindakan susulan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1.membaca dengan sebutan ,intonasi dan gaya pengucapan yang betul. 2.Mencatat isu-isu penting dari petikan dan membuat ringkasan karangan dengan betul |
Aktiviti | Bacaan kuat dan senyap Menyenaraikan isu-isu penting Meningkaskan karangan |
Sistem Bahasa | Menghasilkan ayat |
Kemahiran Bahasa | Menulis |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | P.moral |
Nilai | Sistematik,usaha, kerjasama dan bertanggungjawab |
BBM | Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik . |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B- E.R.T.
HARI; RABU
TARIKH; 19.9.09
UJIAN PERTENGAHAN PENGGAL KE DUA
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: KHAMIS TARIKH: 20.8.09
TINGKATAN: F/G MASA: 7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Bater |
Sub tajuk | Pengetian bater |
Hasil pembelajaran | Diakhir pengajaran para pelajar dapat; 1.mengenal pasti pengertian bater 2.menyatakan 2 jenis bater dan ciri –cirinya 3.menyenaraikan contoh-contoh kuih daripada bater pekat dan cair |
Aktiviti | Perbincangan bersama dan perbincangan berkumpulan Pembentangan hasil kerja |
Nilai | Kerjasama ,insaf ,rajin ,kreatif dan bersih |
BBM | Buku teks ,bahan majud |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik dan pelajar berasa seronok |
HARI: KHAMIS KELAS; 1H
TARIKH: 20.8.09 MASA; 7-8
UJIAN PERTENGAHAN PENGGAL KEDUA
HARI: JUMAAT KELAS; 1E DAN 1C
TARIKH: 21.8.09 MASA;5-6/ 10-11
UJIAN PERTENGAHAN PENGGAL KEDUA
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
MINGGU KE 34
HARI: ISNIN (CUTI)
SAMBUTAN HARI KEMERDEKAAN
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: SELASA KELAS: 1H DAN 1C
TARIKH : 1.9.09
AKTIVITI: PEMBETULAN KERTAS UJIAN
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T
HARI; SELASA KELAS; 1H/G
TARIKH; 2.9.O9
AKTIVITI; PEMBETULAN UJIAN
HARI: RABU KELAS: 1E
TARIKH : 2.9.09
AKTIVITI: PEMBETULAN KERTAS UJIAN
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T
HARI; RABU KELAS; 1M
TARIKH; 3.9.O9
AKTIVITI; PEMBETULAN UJIAN
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Khamis TARIKH: 3.9.09
Tingkatan: 1H dan 1C MASA: 7-8/12-13 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | SAJAK |
Tajuk | Balada terbunuhnya beringgin tua di pinggir sebuah bandaraya |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 mendapat maklumat dari sumber yang dibaca 7.5 memahami dan meneliti maksud tersirat dan tersurat |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1.menbaca sajak dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang betul 2.menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat dari sajak yang dibaca |
Aktiviti | Mendaklamasi sajak Perbincangan bersama Soal jawab |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Membaca |
K.B.T | Kecergasaan pelbagai |
P. Ilmu | P.moral |
Nilai | Kasih sayang, cinta alam sekitar, syukur ,insaf |
BBM | Buku teks ( m/s 140 |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik bagi kelas 1C dan pembelajaran di perlahankan serta dipermudahkan lagi untuk memberi pemahaman yang lebih kepada kelas 1H |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: kHAMIS TARIKH: 3.9.09
TINGKATAN: 1F/G MASA: 7 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Bater |
Sub tajuk | Makanan daripada bater |
Hasil pembelajaran | Diakhir pengajaran para pelajar dapat; 1mengenal pasti jenis bater serta bahan- bahan untuk membuat kuih tempatan. 2.memyatakan hasil masakan daripada bater pekat dan cair serta kaedah memasaknya |
Aktiviti | Perbincangan bersama Soal jawab Sumbang-saran |
Nilai | Kreatif,rajin,usaha,sistematik dan bersih |
BBM | Buku teks dan contoh kuih |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Jumaat TARIKH: 4.9.09
Tingkatan: 1C MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Frasa |
Fokus utama Fokus sampingan | 1.0 Berinterarsi untuk menpererat hubungan 1.1 Berbual dan berbicara |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1.Mengenal pasti 4 jenis frasa dan ciri-cirinya 2.Menyatakan contoh –contoh frasa dan penggunaannya dalam ayat. |
Aktiviti | Soal jawab dan latihan bertulis Perbincangan bersama |
Sistem Bahasa | Frasa |
Kemahiran Bahasa | Menulis dan bertutur |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | P.Moral |
Nilai | Rajin ;peramah,syukur dan sopan |
BBM | Buku teks m.s 143 |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Jumaat TARIKH: 4.9.09
Tingkatan: 1E MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | SAJAK |
Tajuk | Balada terbunuhnya beringgin tua di pinggir sebuah bandaraya |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 mendapat maklumat dari sumber yang dibaca 7.5 memahami dan meneliti maksud tersirat dan tersurat |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat; 1.menbaca sajak dengan menggunakan sebutan dan intonasi yang betul 2.menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat dari sajak yang dibaca |
Aktiviti | Mendaklamasi sajak Perbincangan bersama Soal jawab |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kemahiran Bahasa | Membaca |
K.B.T | Kecergasaan pelbagai |
P. Ilmu | P.moral |
Nilai | Kasih sayang, cinta alam sekitar, syukur ,insaf |
BBM | Buku teks ( m/s 140 |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
*************************************************************************************