MINGGU KE 30
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : Isnin TARIKH:6.7.09
Tingkatan: 1 H MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan |
Tajuk | Menulis teks perbahasaan |
Fokus utama Fokus sampingan | 9.0 Menyampaikan maklumat 9.2 Menentukan format penyampaian |
Hasil pembelajaran | 1.Mengenal pasti format karangan perbahasaan 2.Merangka pendahuluan isi- isi pentingdan penutup karangan 3.Menghasilkan karangan dengan baik |
Aktiviti | Perbincangan bersama,soal jawab dan latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata sendi nama |
Kem. bahasa | Menulis |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | P.moral |
Nilai | Rajin, berdikari, sosiobudaya |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik setelah pembelajaran dipermudahkan. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Isnin TARIKH:
TINGKATAN: 1M MASA:12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Elektrik |
Sub tajuk | Jenis wayar dan kerja pendawaian |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama antara pelajar dan guru. Latihan menterjemah litar lampu pendarfluor |
Nilai | Usaha ,insaf dan bertanggungjawab |
BM | Buku teks dan lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : Isnin TARIKH:6.7.09
Tingkatan: 1E MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan |
Tajuk | Menulis teks perbahasaan |
Fokus utama Fokus sampingan | 9.0 Menyampaikan maklumat 9.2 Menentukan format penyampaian |
Hasil pembelajaran | 1.Mengenal pasti format karangan perbahasaan 2.Merangka pendahuluan isi- isi pentingdan penutup karangan 3.Menghasilkan karangan dengan baik |
Aktiviti | Perbincangan bersama,soal jawab dan latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata sendi nama |
Kem. bahasa | Menulis |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | P.moral |
Nilai | Rajin, berdikari, sosiobudaya |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik . |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : Selasa TARIKH: 7.7.09
Tingkatan: 1 C MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan |
Tajuk | Merumus karangan berdasarkan gambarajah (Bahagian B) |
Fokus utama Fokus sampingan | 5.0 Memujuk untuk mempengaruhi pihak lain 5.3 Merayu menggunakan strategi |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat; 1.Mengenalpasti kehendak soalan . 2.Mengenalpasti teknik menulis karangan yang betul . 3.Merangka karangan dan menulisnya dengan betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata sendi nama |
Kem. baha | Membaca ,menulis |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | P.moral |
Nilai | Yakin,usaha dan berkerjasama |
BBM | Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Selasa TARIKH: 7.7.09
TINGKATAN: 1F/G MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Elektrik |
Sub tajuk | Jenis wayar dan kerja pendawaian |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama antara pelajar dan guru. Latihan menterjemah litar lampu pendarfluor |
Nilai | Usaha ,insaf dan bertanggungjawab |
BM | Buku teks dan lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : Selasa TARIKH:7.7.09
Tingkatan: 1 H MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Sastera |
Tajuk | Jerat |
Fokus utama Fokus sampingan | 10.0 Memahami dan memberi respon 10.1 Mencerita semula |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat; 1.Mengenalpasti sinopsis cerita yang dikaji 2.Menyatakan tema ,persoalan ,plot ,watak perwatakan dalam cerita yang dikaji |
Aktiviti | Perbincangan ,sumbang saran ,latihan lisan. |
Sistem Bahasa | Sebutan ,intonasi |
Kem. bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | P.moral |
Nilai | Belas kasihan ,sosiobudaya ,rajin dan insaf. |
BBM | Buku teks / buku rujukan |
Refleksi | Objektif dapat dicapai pada tahap sederhana bagi pelajar yang lemah dan baik bagi pelajar yang pandai. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: TARIKH:
TINGKATAN: 1M MASA: GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Elektrik |
Sub tajuk | Jenis wayar dan kerja pendawaian |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Tunjuk cara, perbincangan bersama dan amali pendawaian lampu pendarfluor |
Nilai | Usaha ,insaf dan sistematik, berhati-hati dan bertanggungjawab |
BM | Buku teks, lembaran kerja dan bahan maujud |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : Rabu TARIKH:8.7.09
Tingkatan: 1 E MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Sastera |
Tajuk | Jerat |
Fokus utama Fokus sampingan | 10.0 Memahami dan memberi respon 10.1 Mencerita semula |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat; 1.Mengenalpasti sinopsis cerita yang dikaji 2.Menyatakan tema ,persoalan ,plot ,watak perwatakan dalam cerita yang dikaji |
Aktiviti | Perbincangan ,sumbang saran ,latihan lisan. |
Sistem Bahasa | Sebutan ,intonasi |
Kem. bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | P.moral |
Nilai | Belas kasihan ,sosiobudaya ,rajin dan insaf. |
BBM | Buku teks / buku rujukan |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : Khamis TARIKH:9.7.09
Tingkatan: 1 H MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Kata bantu |
Fokus utama Fokus sampingan | 6.0 Berurus dengan pihak tertentu 6.1 Menggunakan intonasi yang sesuai |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti ciri ciri kata bantu aspek dan kata bantu ragam 2. Menyenaraikan contoh contoh kata bantu mengikut jenisnya 3. Melengkapkan teks dengan kata bantu yang betul |
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata bantu |
Kem. bahasa | Menulis |
K.B.T | Kecergasaan pelbagai |
P. Ilmu | P.S.K |
Nilai | Syukur,peraturan bertanggungjawab dan toleransi |
BBM | Buku teks |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Khamis TARIKH: 9.7.09
TINGKATAN: 1F/G MASA: 11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Elektrik |
Sub tajuk | Jenis wayar dan kerja pendawaian |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Tunjuk cara, perbincangan bersama dan amali pendawaian lampu pendarfluor |
Nilai | Usaha ,insaf dan sistematik, berhati-hati dan bertanggungjawab |
BM | Buku teks, lembaran kerja dan bahan maujud |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : Khamis TARIKH:9.7.09
Tingkatan: 1 C MASA: 12-13 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan |
Tajuk | Menulis teks perbahasaan |
Fokus utama Fokus sampingan | 9.0 Menyampaikan maklumat 9.2 Menentukan format penyampaian |
Hasil pembelajaran | 1.Mengenal pasti format karangan perbahasaan 2.Merangka pendahuluan isi- isi pentingdan penutup karangan 3.Menghasilkan karangan dengan baik |
Aktiviti | Perbincangan bersama,soal jawab dan latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata sendi nama |
Kem. bahasa | Menulis |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | P.moral |
Nilai | Rajin, berdikari, sosiobudaya |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Jumaat TARIKH:10.7.09
Tingkatan: 1 E MASA:5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Kata bantu |
Fokus utama Fokus sampingan | 6.0 Berurus dengan pihak tertentu 6.1 Menggunakan intonasi yang sesuai |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti ciri ciri kata bantu aspek dan kata bantu ragam 2. Menyenaraikan contoh contoh kata bantu mengikut jenisnya 3. Melengkapkan teks dengan kata bantu yang betul |
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata bantu |
Kem. bahasa | Menulis |
K.B.T | Kecergasaan pelbagai |
P. Ilmu | P.S.K |
Nilai | Syukur,peraturan bertanggungjawab dan toleransi |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : Jumaat TARIKH:8.7.09
Tingkatan: 1 C MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Sastera |
Tajuk | Jerat |
Fokus utama Fokus sampingan | 10.0 Memahami dan memberi respon 10.1 Mencerita semula |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat; 1.Mengenalpasti sinopsis cerita yang dikaji 2.Menyatakan tema ,persoalan ,plot ,watak perwatakan dalam cerita yang dikaji |
Aktiviti | Perbincangan ,sumbang saran ,latihan lisan. |
Sistem Bahasa | Sebutan ,intonasi |
Kem. bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | P.moral |
Nilai | Belas kasihan ,sosiobudaya ,rajin dan insaf. |
BBM | Buku teks / buku rujukan |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
HARI ISNIN Tarikh:13.7.09 CATATAN: C.R.K.
MINGGGU KE 31
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI :Selasa TARIKH:14.7.09
TINGKATAN: 1H MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan |
Tajuk | Merumus karangan |
Fokus utama Fokus sampingan | 9.0 Menyampaikan maklumat 9.3 Menyediakan kerangka penyampaian |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis. |
Sistem Bahasa | Kata pascakata |
Kem. bahasa | Menulis |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | P. Moral |
Nilai | Semangat kemasyarakatan, bertanggungjawab dan syukur. |
BBM | Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: SELASA TARIKH: 14.7.09
TINGKATAN: 1M MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pemakanan |
Sub tajuk | Diet seimbang |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis |
Nilai | Syukur ,insaf, kreatif dan bertanggungjawab |
BM | Buku teks dan buku rujukkan |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik dan pelajar aktif dalam perbincangan. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Selasa TARIKH:14.7.09
Tingkatan: 1 C MASA:5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Kata bantu |
Fokus utama Fokus sampingan | 6.0 Berurus dengan pihak tertentu 6.1 Menggunakan intonasi yang sesuai |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat; 1. Mengenal pasti ciri- ciri kata bantu aspek dan kata bantu ragam 2. Menyenaraikan contoh contoh kata bantu mengikut jenisnya 3. Melengkapkan teks dengan kata bantu yang betul |
Aktiviti | Perbincangan bersama Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Kata bantu |
Kem. bahasa | Menulis |
K.B.T | Kecergasaan pelbagai |
P. Ilmu | P.S.K |
Nilai | Syukur,peraturan bertanggungjawab dan toleransi |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : Rabu TARIKH:15.7.09
TINGKATAN: 1E MASA:11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan |
Tajuk | Merumus karangan |
Fokus utama Fokus sampingan | 9.0 Menyampaikan maklumat 9.3 Menyediakan kerangka penyampaian |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis. |
Sistem Bahasa | Kata pascakata |
Kem. bahasa | Menulis |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | P. Moral |
Nilai | Semangat kemasyarakatan, bertanggungjawab dan syukur. |
BBM | Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: RABU TARIKH: 15.7.09
TINGKATAN: 1M MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pemakanan |
Sub tajuk | Diet seimbang |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis |
Nilai | Syukur ,insaf, kreatif dan bertanggungjawab |
BM | Buku teks dan buku rujukkan |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik dan pelajar aktif dalam perbincangan. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : Khamis TARIKH:.16.7 .09
Tingkatan: 1 H MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Pemahaman |
Tajuk | Pengembaraan Misteri |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber 7.3 Mengemukakan soalan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Bacaan kuat dan senyap, perbincangan bersama dan latihan bertulis. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kem. bahasa | Membaca |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | Sains |
Nilai | Bekerjasama, baik hati dan syukur. |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Khamis TARIKH: 16.7.09
TINGKATAN: 1F/G MASA: 11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pemakanan |
Sub tajuk | Diet seimbang |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama, perbincangan kumpulan dan pembentangan. |
Nilai | Usaha ,insaf dan bertanggungjawab |
BBM | Buku teks dan buku rujukkan |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : Khamis TARIKH:14.7.09
TINGKATAN: 1C MASA: 12-13 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Penulisan |
Tajuk | Merumus karangan |
Fokus utama Fokus sampingan | 9.0 Menyampaikan maklumat 9.3 Menyediakan kerangka penyampaian |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama, soal jawab dan latihan bertulis. |
Sistem Bahasa | Kata pascakata |
Kem. bahasa | Menulis |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | P. Moral |
Nilai | Semangat kemasyarakatan, bertanggungjawab dan syukur. |
BBM | Lembaran kerja |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : Jumaat TARIKH:.17.7 .09
Tingkatan: 1 E MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Pemahaman |
Tajuk | Pengembaraan Misteri |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber 7.3 Mengemukakan soalan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Bacaan kuat dan senyap, perbincangan bersama dan latihan bertulis. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kem. bahasa | Membaca |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | Sains |
Nilai | Bekerjasama, baik hati dan syukur. |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : Jumaat TARIKH:.17.7 .09
Tingkatan: 1 C MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Pemahaman |
Tajuk | Pengembaraan Misteri |
Fokus utama Fokus sampingan | 7.0 Mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber 7.3 Mengemukakan soalan |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Bacaan kuat dan senyap, perbincangan bersama dan latihan bertulis. |
Sistem Bahasa | Sebutan dan intonasi |
Kem. bahasa | Membaca |
K.B.T | Kecerdasan pelbagai |
P. Ilmu | Sains |
Nilai | Bekerjasama, baik hati dan syukur. |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik dan pelajar aktif dalam perbincangan |
%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
MINGGU 32
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : ISNIN TARIKH: 20.7.09
Tingkatan: 1 H MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | |
Tajuk | Ujian Topikal Membuat kad ucapan m/s 106 |
Fokus utama Fokus sampingan | 9.0 Menyampaikan maklumat 9.2 Menentukan format |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama dan latihan |
Sistem Bahasa | Imbuhan awalan |
Kem. bahasa | Menulis |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | Perdagangan |
Nilai | Rajin, berdikari dan peraturan. |
BBM | Buku teks. |
Refleksi | . |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: Isnin TARIKH: 20.7.09
TINGKATAN: 1M MASA: 12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Pemakanan |
Sub tajuk | Diet seimbang |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama, perbincangan kumpulan dan pembentangan. |
Nilai | Usaha ,insaf dan bertanggungjawab |
BBM | Buku teks dan buku rujukkan |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI : ISNIN TARIKH: 20.7.09
Tingkatan: 1 E MASA: 9-10 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | |
Tajuk | Ujian Topikal Membuat kad ucapan m/s 106 |
Fokus utama Fokus sampingan | 9.0 Menyampaikan maklumat 9.2 Menentukan format |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;
|
Aktiviti | Perbincangan bersama dan latihan |
Sistem Bahasa | Imbuhan awalan |
Kem. bahasa | Menulis |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | Perdagangan |
Nilai | Rajin, berdikari dan peraturan. |
BBM | Buku teks. |
Refleksi | . |