Monday, April 27, 2009

RPH Minggu 16

MINGGU KE 16

*************************************************************************************

CUTI SAKIT (14,15 DAN 16 APRIL 2009)

*************************************************************************************


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Jumaat TARIKH: 17.4.09

Tingkatan: 1C dan 1E MASA: 7-8/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Kata akjektif.

Fokus utama

Fokus sampingan

8.0 Memproses maklumat.

8.1 Menyaring maklumat mengikut klasikasi.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti jenis-jenis kata adjektif.

2. Menghasilkan sekurang-kurangnya 7 ayat dengan menggunakan kata adjektif yang betul.

Aktiviti

1. Perbincangan guru dengan murid.

2. Soal jawab dan latihan bertulis.

Sistem Bahasa

Kata akjektif.

Kemahiran Bahasa

Menulis.

K.B.T

Kecerdasan pelbagai.

P. Ilmu

Pendidikan moral.

Nilai

Bertanggungjawab, yakin, kreatif.

BBM

Buku teks.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: Sabtu TARIKH:18.4.09

TINGKATAN: 1FG MASA: 11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk

Penghasilan projek Skirt berkasing

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Megenalpasti cara menyusun atur pola serta mengunting pola serta mengunting fabrik

2. Mengenal pasti cara menjahit skirt mengikut urutan yang betul.

3. Mengenal pasti cara menjahit hiasan pada skirt dengan kemas dan kreatif.

Aktiviti

1. Perbincangan bersama tentang teknik mengunting kain.

2. Memberi demontrasi menjahit pakaian dengan betul dan pelajar cuba menjahit kain mereka sendiri dengan betul.

Nilai

Kerjasama, tolong menolong , kemas dan sistematik.

BBM

Buku teks dan bahan-bahan maujud

Refleksi

Para pelajar dapat menyusun atur pola dan mengunting kain sertamenjahit dengan betul.


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Sabtu TARIKH: 18.4.09

Tingkatan: 1H MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Kata akjektif.

Fokus utama

Fokus sampingan

8.0 Memproses maklumat.

8.1 Menyaring maklumat mengikut klasikasi.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti jenis-jenis kata adjektif.

2. Menghasilkan sekurang-kurangnya 7 ayat dengan menggunakan kata adjektif yang betul.

Aktiviti

1. Perbincangan guru dengan murid.

2. Soal jawab dan latihan bertulis.

Sistem Bahasa

Kata akjektif.

Kemahiran Bahasa

Menulis.

K.B.T

Kecerdasan pelbagai.

P. Ilmu

Pendidikan moral.

Nilai

Bertanggungjawab, yakin, kreatif.

BBM

Buku teks.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik. Pembelajaran dipermudahkan kerana ramai pelajar yang lemah penguasaan B.M.


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HAR I; SABTU TARIKH: 18.4.09

Tingkatan: 1C MASA12-13 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Sastera.

Tajuk

Gema menggegar kota.

Fokus utama

Fokus sampingan

11.0 Menguasi laras bahasa dalam cerita.

11.3 Membandingkan penggunaan bahasa dalam cerita.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti tentang cerita.

2. Menyatakan watak perwatakan, tema, persoalan, latar cerita, gaya bahasa, nilai dan pengajarandalam cerita.

Aktiviti

1. Perbincangan antara guru dan murid.

2. Pelajar membentang hasil kerja mereka.

3.Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan, intonasi.

Kemahiran Bahasa

Bertutur.

K.B.T

Kercergasan pelbagai.

P. Ilmu

P.S.K.

Nilai

Usaha, berkerjasama, dan yakin.

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.

Rph minggu 17

MINGGU KE 17

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: ISNIN TARIKH:20.4.09

TINGKATAN: 1M MASA: 12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk

Penghasilan projek Skirt berkasing

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Megenalpasti cara menyusun atur pola serta mengunting pola serta mengunting fabrik

2. Mengenal pasti cara menjahit skirt mengikut urutan yang betul.

3. Mengenal pasti cara menjahithiasan pada skirt dengan kemas dan kreatif.

Aktiviti

1. Perbincangan bersama tentang teknik mengunting kain.

2. Memberi demontrasi menjahit pakaian dengan betul dan pelajar cuba menjahit kain mereka sendiri dengan betul.

Nilai

Kerjasama, tolong menolong , kemas dan sistematik.

BBM

Buku teks dan bahan-bahan maujud

Refleksi

Para pelajar dapat menyusun atur pola dan mengunting kain sertamenjahit dengan betul.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HAR I: ISNIN TARIKH: 20.4.09

Tingkatan: 1E dan 1H MASA: 5- 6/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Sastera.

Tajuk

Gema menggegar kota.

Fokus utama

Fokus sampingan

11.0 Menguasi laras bahasa dalam cerita.

11.3 Membandingkan penggunaan bahasa dalam cerita.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti tentang cerita.

2. Menyatakan watak perwatakan, tema, persoalan, latar cerita, gaya bahasa, nilai dan pengajarandalam cerita.

Aktiviti

1. Perbincangan antara guru dan murid.

2. Pelajar membentang hasil kerja mereka.

3.Soal jawab

Sistem Bahasa

Sebutan, intonasi.

Kemahiran Bahasa

Bertutur.

K.B.T

Kercergasan pelbagai.

P. Ilmu

P.S.K.

Nilai

Usaha, berkerjasama, dan yakin.

BBM

Buku teks dan buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik untuk kelas 1E dan sederhana untuk 1H.


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: SELASA TARIKH: 21.4.09

TINGKATAN: 1FG MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk

Penghasilan projek Skirt berkasing ( Pembelajaran disambung semula)

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Megenalpasti cara menyusun atur pola serta mengunting pola serta mengunting fabrik

2. Mengenal pasti cara menjahit skirt mengikut urutan yang betul.

3. Mengenal pasti cara menjahithiasan pada skirt dengan kemas dan kreatif.

Aktiviti

1. Perbincangan bersama tentang teknik mengunting kain.

2. Memberi demontrasi menjahit pakaian dengan betul dan pelajar cuba menjahit kain mereka sendiri dengan betul.

Nilai

Kerjasama, tolong menolong, kemas dan sistematik.

BBM

Buku teks dan bahan-bahan maujud

Refleksi

Para pelajar dapat menyusun atur pola dan mengunting kain sertamenjahit dengan betul.


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Selasa TARIKH: 21.4.09

Tingkatan: 1C dan 1H MASA: 5-6 /10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Pemahaman

Tajuk

Laporan melawat sambil belajar ke Selangor.

Fokus utama

Fokus sampingan

3.0Berunding secara santun.

3.2Berbincangan untuk menerima dan menolak pandangan.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Membaca dengan sebutan dan intorasi serta gaya pengucapan yang betul.

2. Menyatakan maksud yang tersurat di dalam cerita.

3. Menjawad soalan yang dikemukakan dengan betul.

Aktiviti

1. Bacaanyang kuat dan senyap.

2. Soal jawad.

3. Latihan bertulis.

Sistem Bahasa

Kata hubung.

Kemahiran Bahasa

Bertutur.

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

Sejarah.

Nilai

Patriotik, rasional, berani.

BBM

Buku teks.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: RABU TARIKH: 22.4.09

TINGKATAN: 1M MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk

Penghasilan projek Skirt berkasing ( Pembelajaran disambung )

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Megenalpasti cara menyusun atur pola serta mengunting pola serta mengunting fabrik

2. Mengenal pasti cara menjahit skirt mengikut urutan yang betul.

3. Mengenal pasti cara menjahit hiasan pada skirt dengan kemas dan kreatif.


 


 

Aktiviti

1. Perbincangan bersama tentang teknik mengunting kain.

2. Memberi demontrasi menjahit pakaian dengan betul dan pelajar cuba menjahit kain mereka sendiri dengan betul.

Nilai

Kerjasama, tolong- menolong , kemas dan sistematik.

BBM

Buku teks dan bahan-bahan maujud

Refleksi

Para pelajar dapat menyusun atur pola dan mengunting kain sertamenjahit dengan betul.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Rabu TARIKH: 22.4.09

Tingkatan: 1E MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Pemahaman

Tajuk

Laporan melawat sambil belajar ke Selangor.

Fokus utama

Fokus sampingan

3.0 Berunding secara santun.

3.2 Berbincangan untuk menerima dan menolak pandangan.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Membaca dengan sebutan dan intorasi serta gaya pengucapan yang betul.

2. Menyatakan maksud yang tersurat di dalam cerita.

3. Menjawad soalan yang dikemukakan dengan betul.

Aktiviti

1. Bacaanyang kuat dan senyap.

2. Soal jawad.

3. Latihan bertulis.

Sistem Bahasa

Kata hubung.

Kemahiran Bahasa

Bertutur.

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

Sejarah.

Nilai

Patriotik, rasional, berani.

BBM

Buku teks.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.

HARI: kHAMIS TARIKH: 23.4.09

TINGKATAN: IF/G MASA: 11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Tajuk

Jahitan

Sub tajuk

Pengiraan kos

Hasil pembelajaran

Diakhir pengajaran para pelajar dapat;

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenal pasti kos bahan, sampingan dan kos projek.

2. Membuat pengiraan kos projek seunit bagi skirt yang dihasilkan.

Aktiviti

1. Membuat perbincangan bersama dengan murid.

2. Murid menjelaskan kos bahan, sampingan dan kos upah.

3. Murid membuat pengiraan kos.

Nilai

Kerjasama, sistematik, dan jimat cermat.

BBM

Buku teks dan bahan maujud.

Refleksi

Aktiviti dibuat dalam kumpulan untuk memberi peluang kepada pelajar lemah melibat kan diri dalam memberi buah fikiran untuk mencapai objektif pembelajaran.


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Khamis TARIKH: 24.4.09

Tingkatan: 1C dan 1H MASA: 7-8/12-13 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Peribahasa

Fokus utama

Fokus sampingan

8.0Memproses maklumat.

8.2Menyusun maklumat.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Menyenaraikan jenis-jenis peribahasa.

2. Menyatakan peribahasa dan maksudnya.

3. Melengkapkan petikan dengan peribahasa yang betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Soal jawad

Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Bahasa peribahasa

Kemahiran Bahasa

Bahasa menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Berkerjasama, peka, yakin.

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Jumaat TARIKH: 24.4.09

Tingkatan: 1E MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Tatabahasa

Tajuk

Peribahasa

Fokus utama

Fokus sampingan

8.0Memproses maklumat.

8.2Menyusun maklumat.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Menyenaraikan jenis-jenis peribahasa.

2. Menyatakan peribahasa dan maksudnya.

3. Melengkapkan petikan dengan peribahasa yang betul.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Soal jawad

Latihan bertulis

Sistem Bahasa

Bahasa peribahasa

Kemahiran Bahasa

Bahasa menulis

K.B.T

Kemahiran berfikir

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Berkerjasama, peka, yakin.

BBM

Buku teks

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA

HARI: Jumaat TARIKH: 24.4.09

Tingkatan: 1C MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT

Unit

Komsas

Tajuk

Syair Badrul zaman

Fokus utama

Fokus sampingan

11.0Menguasai laras bahasa dalam penulisan kreatif.

11.3Membandingkan penggunaan bahasa.

Hasil pembelajaran

Di akhir pengajaran para pelajar dapat;

1. Mengenalpasti tentang cerita dalam Syair.

2. Menyatakan tema persoalan watak perwatakan, plot, latar gaya bahasa dan nilai serta pengajaran.

Aktiviti

Perbincangan bersama

Soal jawab

Sistem Bahasa

Kata hubung

Kemahiran Bahasa

Bertutur

K.B.T

Kemahiran berfikir.

P. Ilmu

Pendidikan moral

Nilai

Kasih sayang, berani, tanggungjawab

BBM

Buku teks, buku rujukan.

Refleksi

Objektif dapat dicapai dengan baik