MINGGU KE 17
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: ISNIN TARIKH:20.4.09
TINGKATAN: 1M MASA: 12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk | Penghasilan projek Skirt berkasing |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
1. Megenalpasti cara menyusun atur pola serta mengunting pola serta mengunting fabrik
2. Mengenal pasti cara menjahit skirt mengikut urutan yang betul.
3. Mengenal pasti cara menjahithiasan pada skirt dengan kemas dan kreatif.
|
Aktiviti | 1. Perbincangan bersama tentang teknik mengunting kain.
2. Memberi demontrasi menjahit pakaian dengan betul dan pelajar cuba menjahit kain mereka sendiri dengan betul. |
Nilai | Kerjasama, tolong menolong , kemas dan sistematik. |
BBM | Buku teks dan bahan-bahan maujud |
Refleksi | Para pelajar dapat menyusun atur pola dan mengunting kain sertamenjahit dengan betul. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HAR I: ISNIN TARIKH: 20.4.09
Tingkatan: 1E dan 1H MASA: 5- 6/10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Sastera. |
Tajuk | Gema menggegar kota. |
Fokus utama
Fokus sampingan | 11.0 Menguasi laras bahasa dalam cerita.
11.3 Membandingkan penggunaan bahasa dalam cerita. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
1. Mengenalpasti tentang cerita.
2. Menyatakan watak perwatakan, tema, persoalan, latar cerita, gaya bahasa, nilai dan pengajarandalam cerita. |
Aktiviti | 1. Perbincangan antara guru dan murid.
2. Pelajar membentang hasil kerja mereka.
3.Soal jawab |
Sistem Bahasa | Sebutan, intonasi. |
Kemahiran Bahasa | Bertutur. |
K.B.T | Kercergasan pelbagai. |
P. Ilmu | P.S.K. |
Nilai | Usaha, berkerjasama, dan yakin. |
BBM | Buku teks dan buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik untuk kelas 1E dan sederhana untuk 1H. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: SELASA TARIKH: 21.4.09
TINGKATAN: 1FG MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk | Penghasilan projek Skirt berkasing ( Pembelajaran disambung semula) |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
1. Megenalpasti cara menyusun atur pola serta mengunting pola serta mengunting fabrik
2. Mengenal pasti cara menjahit skirt mengikut urutan yang betul.
3. Mengenal pasti cara menjahithiasan pada skirt dengan kemas dan kreatif.
|
Aktiviti | 1. Perbincangan bersama tentang teknik mengunting kain.
2. Memberi demontrasi menjahit pakaian dengan betul dan pelajar cuba menjahit kain mereka sendiri dengan betul. |
Nilai | Kerjasama, tolong menolong, kemas dan sistematik. |
BBM | Buku teks dan bahan-bahan maujud |
Refleksi | Para pelajar dapat menyusun atur pola dan mengunting kain sertamenjahit dengan betul. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Selasa TARIKH: 21.4.09
Tingkatan: 1C dan 1H MASA: 5-6 /10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Pemahaman |
Tajuk | Laporan melawat sambil belajar ke Selangor. |
Fokus utama
Fokus sampingan | 3.0Berunding secara santun.
3.2Berbincangan untuk menerima dan menolak pandangan.
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
1. Membaca dengan sebutan dan intorasi serta gaya pengucapan yang betul.
2. Menyatakan maksud yang tersurat di dalam cerita.
3. Menjawad soalan yang dikemukakan dengan betul. |
Aktiviti | 1. Bacaanyang kuat dan senyap.
2. Soal jawad.
3. Latihan bertulis. |
Sistem Bahasa | Kata hubung. |
Kemahiran Bahasa | Bertutur. |
K.B.T | Kemahiran berfikir. |
P. Ilmu | Sejarah. |
Nilai | Patriotik, rasional, berani. |
BBM | Buku teks. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: RABU TARIKH: 22.4.09
TINGKATAN: 1M MASA: 7-8 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk | Penghasilan projek Skirt berkasing ( Pembelajaran disambung ) |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
1. Megenalpasti cara menyusun atur pola serta mengunting pola serta mengunting fabrik
2. Mengenal pasti cara menjahit skirt mengikut urutan yang betul.
3. Mengenal pasti cara menjahit hiasan pada skirt dengan kemas dan kreatif.
|
Aktiviti | 1. Perbincangan bersama tentang teknik mengunting kain.
2. Memberi demontrasi menjahit pakaian dengan betul dan pelajar cuba menjahit kain mereka sendiri dengan betul. |
Nilai | Kerjasama, tolong- menolong , kemas dan sistematik. |
BBM | Buku teks dan bahan-bahan maujud |
Refleksi | Para pelajar dapat menyusun atur pola dan mengunting kain sertamenjahit dengan betul. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Rabu TARIKH: 22.4.09
Tingkatan: 1E MASA: 11-12 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Pemahaman |
Tajuk | Laporan melawat sambil belajar ke Selangor. |
Fokus utama
Fokus sampingan | 3.0 Berunding secara santun.
3.2 Berbincangan untuk menerima dan menolak pandangan.
|
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
1. Membaca dengan sebutan dan intorasi serta gaya pengucapan yang betul.
2. Menyatakan maksud yang tersurat di dalam cerita.
3. Menjawad soalan yang dikemukakan dengan betul. |
Aktiviti | 1. Bacaanyang kuat dan senyap.
2. Soal jawad.
3. Latihan bertulis. |
Sistem Bahasa | Kata hubung. |
Kemahiran Bahasa | Bertutur. |
K.B.T | Kemahiran berfikir. |
P. Ilmu | Sejarah. |
Nilai | Patriotik, rasional, berani. |
BBM | Buku teks. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN K.H.B.-E.R.T.
HARI: kHAMIS TARIKH: 23.4.09
TINGKATAN: IF/G MASA: 11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Tajuk | Jahitan |
Sub tajuk | Pengiraan kos |
Hasil pembelajaran | Diakhir pengajaran para pelajar dapat;
Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
1. Mengenal pasti kos bahan, sampingan dan kos projek.
2. Membuat pengiraan kos projek seunit bagi skirt yang dihasilkan. |
Aktiviti | 1. Membuat perbincangan bersama dengan murid.
2. Murid menjelaskan kos bahan, sampingan dan kos upah.
3. Murid membuat pengiraan kos. |
Nilai | Kerjasama, sistematik, dan jimat cermat. |
BBM | Buku teks dan bahan maujud. |
Refleksi | Aktiviti dibuat dalam kumpulan untuk memberi peluang kepada pelajar lemah melibat kan diri dalam memberi buah fikiran untuk mencapai objektif pembelajaran. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Khamis TARIKH: 24.4.09
Tingkatan: 1C dan 1H MASA: 7-8/12-13 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Peribahasa |
Fokus utama
Fokus sampingan | 8.0Memproses maklumat.
8.2Menyusun maklumat. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
1. Menyenaraikan jenis-jenis peribahasa.
2. Menyatakan peribahasa dan maksudnya.
3. Melengkapkan petikan dengan peribahasa yang betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama
Soal jawad
Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Bahasa peribahasa |
Kemahiran Bahasa | Bahasa menulis |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Berkerjasama, peka, yakin. |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Jumaat TARIKH: 24.4.09
Tingkatan: 1E MASA: 5-6 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Tatabahasa |
Tajuk | Peribahasa |
Fokus utama
Fokus sampingan | 8.0Memproses maklumat.
8.2Menyusun maklumat. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
1. Menyenaraikan jenis-jenis peribahasa.
2. Menyatakan peribahasa dan maksudnya.
3. Melengkapkan petikan dengan peribahasa yang betul. |
Aktiviti | Perbincangan bersama
Soal jawad
Latihan bertulis |
Sistem Bahasa | Bahasa peribahasa |
Kemahiran Bahasa | Bahasa menulis |
K.B.T | Kemahiran berfikir |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Berkerjasama, peka, yakin. |
BBM | Buku teks |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik. |
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA
HARI: Jumaat TARIKH: 24.4.09
Tingkatan: 1C MASA: 10-11 GURU M.P. PN ELINE KATUT
Unit | Komsas |
Tajuk | Syair Badrul zaman |
Fokus utama
Fokus sampingan | 11.0Menguasai laras bahasa dalam penulisan kreatif.
11.3Membandingkan penggunaan bahasa. |
Hasil pembelajaran | Di akhir pengajaran para pelajar dapat;
1. Mengenalpasti tentang cerita dalam Syair.
2. Menyatakan tema persoalan watak perwatakan, plot, latar gaya bahasa dan nilai serta pengajaran. |
Aktiviti | Perbincangan bersama
Soal jawab |
Sistem Bahasa | Kata hubung |
Kemahiran Bahasa | Bertutur |
K.B.T | Kemahiran berfikir. |
P. Ilmu | Pendidikan moral |
Nilai | Kasih sayang, berani, tanggungjawab |
BBM | Buku teks, buku rujukan. |
Refleksi | Objektif dapat dicapai dengan baik |