RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU PERTAMA
**********************************************
HARI: ISNIN, SELASA DAN RABU.
TARIKH: 5.1.2009 HINGGA 7.1.2009
AKTIVITI: MINGGU SUAI KENAL PELAJAR TINGKATAN PERALIHAN DAN TINGKATAN SATU.
*************************************************************************
HARI: KHAMIS
TARIKH: 8.1.2009
AKTIVITI: PENGAGIHAN BUKU TEKS, MENYUSUN TEMPAT DUDUK PELAJAR TINGKATAN 1C
MELANTIK KETUA DAN PENOLONG KELAS SERTA MENGAGIHKAN TUGAS MENJAGA
KEBERSIHAN KELAS.
Rancangan Pengajaran Harian Kemahiran Hidup Bersepadu Pilihan Ekonomi Rumah Tangga
Hari: Jumaat
Tarikh : 9.1.2009 Kelas : 1 M
Masa : 3.10-3.45
Tajuk : Organisasi bengkel dan keselamatan
Sub – tajuk : Pengurusan organisasi bengkel dan keselamatan
Objektif : Di akhir pembelajaran murid-murid dapat ;
- Mengenal pasti 4 M serta menyediakan jadual kerja.
- Menyusun atur alat-alat tangan di tempat yang betul.
- Menganal pasti cara mengguna dan memegang alat-alat tangan serta menyelenggaranya
KBKK : Mengenal pasti, mensruktur.
Aktiviti: Pelajar menyatakan peraturan di bengkel.
Pelajar menyediakan jadual kerja dengan bimbingan guru.
Nilai : kerjasama, kebersihan dan keselamatan
BBM: Bahan-bahan maujud
Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.
Rancangan Pengajaran Harian Bahasa Malaysia.
Hari : Jumaat
Tarikh :9.1.2009
Kelas : 1 E Masa:2:00-3:10
Tajuk : Hari pertama di sekolah menengah.
: Berkenalan dengan rakan baru.
Hasil pembelajaran : Diakhir pengajaran para pelajar dapat ;
- Memperkenalkan diri dengan sebutan , intonasi, gaya pengucapan yang betul
- Berkomunikasi dengan yakin dan tidak janggal.
- Menyesuaikan diri dengan corak pengajaran baru di sekolah menengah.
Fokus utama : 1.1 Aras : 1 (I, ii )
Fokus sampingan : 1.2
Aktivi ti: 1. Para pelajar berkomunikasi secara lisan dengan rakan-rakan.
Sistem bahasa : Sebutan dan intonasi
Kem. Bahasa : Bertutur
KBT :Kemahiran berfikir
Ilmu : Pendidikan moral
Nilai : Hormat-menghormati, peraturan, sosiobudaya
BBM : Buku teks
Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik walaupun ada pelajar yang masih kekok
Bergaul dengan rakan lain.
Rancangan Pengajaran Harian Bahasa Malaysia
Minggu : KEDUA
Hari : Isnin
Tarikh : 12.1.2009
Kelas : 1 E Masa: 4:00-5:10
Tajuk : Menyuarakan perasaan
-Membuat perbandingan sekolah menengah dan sekolah rendah
1. Mengenal pasti cara membuat perbandingan antara belajar di sekolah rendah dan sekolah menengah untuk melengkapkan diri menghadapi alam baru.
2. Berhujah dengan menggunakan kata, intonasi dan nada yang sesuai.
3. menyenaraikan perbandingan antara sekolah rendah dan sekolah menengah.
Fokus utama : 1.0 Aras :1 (I, ii )
Fokus sampingan : 1.2, 1.3
Aktiviti : 1. Perbincangan bersama antara pelajar dalam kumpulan
2. Pelajar membentang hasil kerja dengan bimbingan guru.
Sistem bahasa : Sebutan dan intonasi
Kem. Bahasa : Bertutur
KBT : Kecerdasan pelbagai
Ilmu : Pendidikan moral
Nilai : Kewarganegaraan, berdikari dan yakin.
BBM : Buku teks
Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rancangan pengajaran harian bahasa Malaysia.
Hari : Isnin
Tarikh :12.1.2009
Kelas : 1 C Masa: 5:10-6:20
Tajuk : Hari pertama di sekolah menengah.
: Berkenalan dengan rakan baru.
Hasil pembelajaran : Diakhir pengajaran para pelajar dapat ;
- Memperkenalkan diri dengan sebutan , intonasi, gaya pengucapan yang betul
- Berkomunikasi dengan yakin dan tidak janggal.
- Menyesuaikan diri dengan corak pengajaran baru di sekolah menengah.
Fokus utama : 1.1 Aras : 1 (I, ii )
Fokus sampingan : 1.2
Aktivi ti: 1. Para pelajar berkomunikasi secara lisan dengan rakan-rakan.
Sistem bahasa : Sebutan dan intonasi
Kem. Bahasa : Bertutur
KBT :Kemahiran berfikir
Ilmu : Pendidikan moral
Nilai : Hormat-menghormati, peraturan, sosiobudaya
BBM : Buku teks
Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik walaupun ada pelajar yang masih kekok
Bergaul dengan rakan lain.
Rancangan pengajaran harian bahasa Malaysia.
Hari : Isnin
Tarikh :12.1.2009
Kelas : 1 H Masa: 2:00-3:10
Tajuk : Hari pertama di sekolah menengah.
: Berkenalan dengan rakan baru.
Hasil pembelajaran : Diakhir pengajaran para pelajar dapat ;
- Memperkenalkan diri dengan sebutan , intonasi, gaya pengucapan yang betul
- Berkomunikasi dengan yakin dan tidak janggal.
- Menyesuaikan diri dengan corak pengajaran baru di sekolah menengah.
Fokus utama : 1.1 Aras : 1 (I, ii )
Fokus sampingan : 1.2
Aktivi ti: 1. Para pelajar berkomunikasi secara lisan dengan rakan-rakan.
Sistem bahasa : Sebutan dan intonasi
Kem. Bahasa : Bertutur
KBT :Kemahiran berfikir
Ilmu : Pendidikan moral
Nilai : Hormat-menghormati, peraturan, sosiobudaya
BBM : Buku teks
Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan agak baik walaupun ada pelajar yang masih kekok
Bergaul dengan rakan lain.
Rancangan Pengajaran Harian Kemahiran Hidup Bersepadu Pilihan Ekonomi Rumah Tangga
Hari: Selasa
Tarikh : 13 .1.2009 Kelas : 1 F dan 1G
Masa : 3.25-4.00
Tajuk : Organisasi bengkel dan keselamatan
Sub – tajuk : Pengurusan organisasi bengkel dan keselamatan
Objektif : Di akhir pembelajaran murid-murid dapat ;
- Mengenal pasti 4 M serta menyediakan jadual kerja.
- Menyusun atur alat-alat tangan di tempat yang betul.
- Menganal pasti cara mengguna dan memegang alat-alat tangan serta menyelenggaranya
KBKK : Mengenal pasti, mensruktur.
Aktiviti: Pelajar menyatakan peraturan di bengkel.
Pelajar menyediakan jadual kerja dengan bimbingan guru.
Nilai : kerjasama, kebersihan dan keselamatan
BBM: Bahan-bahan maujud
Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hari : Selasa
Tarikh : 13.1.2009
Kelas : 1 H Masa:12;50-2:00
Tajuk : Menyuarakan perasaan
-Membuat perbandingan sekolah menengah dan sekolah rendah
1. Mengenal pasti cara membuat perbandingan antara belajar di sekolah rendah dan sekolah menengah untuk melengkapkan diri menghadapi alam baru.
2. Berhujah dengan menggunakan kata, intonasi dan nada yang sesuai.
3. menyenaraikan perbandingan antara sekolah rendah dan sekolah menengah.
Fokus utama : 1.0 Aras :1 (I, ii )
Fokus sampingan : 1.2, 1.3
Aktiviti : 1. Perbincangan bersama antara pelajar dalam kumpulan
2. Pelajar membentang hasil kerja dengan bimbingan guru.
Sistem bahasa : Sebutan dan intonasi
Kem. Bahasa : Bertutur
KBT : Kecerdasan pelbagai
Ilmu : Pendidikan moral
Nilai : Kewarganegaraan, berdikari dan yakin.
BBM : Buku teks
Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hari :Selasa
Tarikh :13.1.2009
Kelas: 1E
Masa: 5.10-6.20
Tajuk : Pemahaman (m.s 6)
Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran para pelajar dapat ;
1.Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul.
2.Menyatakan makna perkataan yang sukar sekurang-kurangnya 4 daripada 6 patah kata.
3.Menjawab soalanyang dikemukakan dengan betul.
Fokus utama : 1.0 Aras : I (i), (ii)
Fokus sampingan : 1.2
Aktiviti : 1. Pelajar membuat bacaan senyap dan kuat.
: 2. Perbincangan bersama dan soal jawab bersama guru.
3. Pelajar membuat latihan bertulis
Sistem bahasa : Sebutan dan intonasi
Kem. Bahasa : Bertutur
KBT : Kemahiran berfikir
Ilmu : Sejarah
Nilai : Hormat-menghormati, berdikari, kewarganagaraan
BBM : Buku teks
Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rancangan Pengajaran Harian Kemahiran Hidup Bersepadu Pilihan Ekonomi Rumah Tangga
Hari: Rabu
Tarikh : 14.1.2009 Kelas : 1 M
Masa : 3.25-4.35
Tajuk : Organisasi bengkel dan keselamatan
Sub – tajuk : Pengurusan organisasi bengkel dan keselamatan
Objektif : Di akhir pembelajaran murid-murid dapat ;
- Mengenal pasti 4 M serta menyediakan jadual kerja.
- Menyusun atur alat-alat tangan di tempat yang betul.
- Menganal pasti cara mengguna dan memegang alat-alat tangan serta menyelenggaranya
KBKK : Mengenal pasti, mensruktur.
Aktiviti: Pelajar menyatakan peraturan di bengkel.
Pelajar menyediakan jadual kerja dengan bimbingan guru.
Nilai : kerjasama, kebersihan dan keselamatan
BBM: Bahan-bahan maujud
Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hari : Rabu
Tarikh : 14.1.2009 Masa:2:00-3:10
Kelas : 1 C
Tajuk : Menyuarakan perasaan
-Membuat perbandingan sekolah menengah dan sekolah rendah
1. Mengenal pasti cara membuat perbandingan antara belajar di sekolah rendah dan sekolah menengah untuk melengkapkan diri menghadapi alam baru.
2. Berhujah dengan menggunakan kata, intonasi dan nada yang sesuai.
3. menyenaraikan perbandingan antara sekolah rendah dan sekolah menengah.
Fokus utama : 1.0 Aras :1 (I, ii )
Fokus sampingan : 1.2, 1.3
Aktiviti : 1. Perbincangan bersama antara pelajar dalam kumpulan
2. Pelajar membentang hasil kerja dengan bimbingan guru.
Sistem bahasa : Sebutan dan intonasi
Kem. Bahasa : Bertutur
KBT : Kecerdasan pelbagai
Ilmu : Pendidikan moral
Nilai : Kewarganegaraan, berdikari dan yakin.
BBM : Buku teks
Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik tetapi para pelajar belum dapat menguasai
Kemahiran bertutur dengan sebutan,intonasi dan pengucapan yang betul.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hari :Khamis
Tarikh :15.1.2009
Kelas: 1E
Masa: 2.00-3;10
Tajuk : Pemahaman (m.s 6)
Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran para pelajar dapat ;
1.Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul.
2.Menyatakan makna perkataan yang sukar sekurang-kurangnya 4 daripada 6 patah kata.
3.Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul.
Fokus utama : 1.0 Aras : I (i), (ii)
Fokus sampingan : 1.2
Aktiviti : 1. Pelajar membuat bacaan senyap dan kuat.
: 2. Perbincangan bersama dan soal jawab bersama guru.
3. Pelajar membuat latihan bertulis
Sistem bahasa : Sebutan dan intonasi
Kem. Bahasa : Bertutur
KBT : Kemahiran berfikir
Ilmu : Sejarah
Nilai : Hormat-menghormati, berdikari, kewarganagaraan
BBM : Buku teks
Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik bagi kelas 1C dan sederhana baik bagi kelas 1H.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rancangan Pengajaran Harian Kemahiran Hidup Bersepadu Pilihan Ekonomi Rumah Tangga
Hari: Khamis
Tarikh : 12.1.2009 Kelas : 1 F dan 1G
Masa : 3.25-4.35
Tajuk : Organisasi bengkel dan keselamatan
Sub – tajuk : Pengurusan organisasi bengkel dan keselamatan
Objektif : Di akhir pembelajaran murid-murid dapat ;
- Mengenal pasti 4 M serta menyediakan jadual kerja.
- Menyusun atur alat-alat tangan di tempat yang betul.
- Menganal pasti cara mengguna dan memegang alat-alat tangan serta menyelenggaranya
KBKK : Mengenal pasti, mensruktur.
Aktiviti: Pelajar menyatakan peraturan di bengkel.
Pelajar menyediakan jadual kerja dengan bimbingan guru.
Nilai : kerjasama, kebersihan dan keselamatan
BBM: Bahan-bahan maujud
Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hari: Jumaat
Tarikh : 16.1.2009
Kelas : 1E
Masa: 2:00-3:10
Tajuk : Kata nama am
: Kata nama khas
Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran para pelajar dapat ;
- Mengenal pasti kata nama am dan kata nama khas.
- Menyatakan contoh- cotoh kata nama amdan kata nama khas.
- Melengkapkan ayat dengan kata nama am dan kata nama khas.
Fokus utama : 7.0 Aras : 1 (i), (iv)
Fokus sampingan : 7.1
Aktiviti : 1. Perbicangan bersamaantara guru dan pelajar .
:2. Pelajar membuat Latihan bertulis.
Sistem bahasa : Kata nama
Kem. Bahasa : Bertutur dan menulis
KBT : Kemahiran berfikir
Ilmu : Sastera
Nilai : Berdikari, hormat-menghormati , sosiobudaya
BBM : Buku teks
Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------=
Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT
Hari: Jumaat
Tarikh : 16.1.09
Kelas : IM
Masa : 3:10-3:45
Tajuk ;Perniagaan dan keusahawan.
Sub tajuk ; Pengertian dan kepentingan perniagaan
Perkembangan perniagaan dan dapannya.
Objektif ; Di akhir pengajaran dan pembelajaran para murid dapat;
- Mengenal pasti kepentingan perniagaan kepada individu, masyarakat dan Negara.
- Mengenal pasti perubahan- perubahan dalam aktiviti perniagaan dan membandingkan perniagaan masa dahalu dan perniagan masa kini.
Aktiviti ; Perbincangan bersama
Perbincangan kumpulan
Soal jawab
KBKK ; Menganalisia
Membanding beza
Nilai ; Kerjasama, Kreatif dan bertanggungjawab.
BBM ; Buku teks dan buku rujukan
Refleksi ; Objektif dapat dicapai dengan baik setelah pembelajaran dipermudahkan.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*Tarikh : 17.1.2009
Hari : Sabtu
Kelas : 1E
Masa :2:00-3:10
Tajuk : Simpulan bahasa
Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran para pelajar dapat ;
- Mengenal pasti simpulan bahasa serta maksudnya.
- Menyenaraikan contoh-contoh simpulan bahasa dan maksudnya.
- Membuat ayat yang betul dengan menggunakan simpulan bahasa dengan betul.
Fokus utama : 7.0 Aras : 1(I,ii,viii)
Fokus sampingan : 7.1
Aktiviti : 1. Perbicangan bersama guru dan pelajar.
2. Pelajar membuat latihan bertulis.
Sistem bahasa :Menulis dan membaca
Kem. Bahasa : Simpulan bahasa
KBT : Belajar cara mencatat.
Ilmu : Kemasyarakatan, kecerdasan pelbagai.
Nilai : Berdikari dan peraturan
BBM : Buku teks
Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT
Hari: Sabtu
Tarikh : 17.1.09
Kelas : IF dan IG
Masa : 3.25-4.00
Tajuk ;Perniagaan dan keusahawan.
Sub tajuk ; Pengertian dan kepentingan perniagaan
Perkembangan perniagaan dan dapannya.
Objektif ; Di akhir pengajaran dan pembelajaran para murid dapat;
- Mengenal pasti kepentingan perniagaan kepada individu, masyarakat dan Negara.
- Mengenal pasti perubahan- perubahan dalam aktiviti perniagaan dan membandingkan perniagaan masa dahalu dan perniagan masa kini.
Aktiviti ; Perbincangan bersama
Perbincangan kumpulan
Soal jawab
KBKK ; Menganalisia
Membanding beza
Nilai ; Kerjasama, Kreatif dan bertanggungjawab.
BBM ; Buku teks dan buku rujukan
Refleksi ; Objektif dapat dicapai dengan baik setelah pembelajaran dipermudahkan.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA MINGGU KE 3*
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Tarikh : 19.1.2009
Hari : Isnin
Kelas : 1H
Masa :12:50-2;00
Tajuk : Simpulan bahasa
Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran para pelajar dapat ;
- Mengenal pasti simpulan bahasa serta maksudnya.
- Menyenaraikan contoh-contoh simpulan bahasa dan maksudnya.
- Membuat ayat yang betul dengan menggunakan simpulan bahasa dengan betul.
Fokus utama : 7.0 Aras : 1(I,ii,viii)
Fokus sampingan : 7.1
Aktiviti : 1. Perbicangan bersama guru dan pelajar.
2. Pelajar membuat latihan bertulis.
Sistem bahasa :Menulis dan membaca
Kem. Bahasa : Simpulan bahasa
KBT : Belajar cara mencatat.
Ilmu : Kemasyarakatan, kecerdasan pelbagai.
Nilai : Berdikari dan peraturan
BBM : Buku teks
Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT
Hari ; Isnin
Tarikh ;19.1.09
Kelas ;IM
Masa: 5:00-5:45
Tajuk; Perniagaan dan keusahawanan
Sub tajuk ; Bentuk dan jenis perniagaan
Milikan perniagaan .
Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat ;
- Mengenal pasti bentuk perniagaan barang dan perkhidmatan.
- Menyenaraikan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.
- Mengenal pasti milikan perniagaan tunggal, perkongsian dan koperasi.
Aktiviti ;
Perbincangan pelajar bersama guru.
Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan.
Pelajar menyenaraikan milikan perniagaan da cirri-cirinya
Nilai ; Tolong-menolong, jujur, berani, dan bertanggungjawab.
BBM: Buku teks
Refleksi: Objekrtif dapat dicapai setelah pembelajaran dipermudahkan untuk member pemahaman yang lebih.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hari: Isnin
Tarikh: 19.1.2009
Kelas: 1E
Masa: 3.25-4.35
Tajuk: Berhemat Semasa Berbelanja
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat
- Menyusun atur hujah yang dibincangkan dan menyatakannya dengan bertatasusila.
- Memberi pandangan dengan sopan dalam pelbagai situasi.
Fokus utama: 1.0 Aras: 1 ( I,ii dan iii)
Fokus sampingan: 1.4 dan1.5
Aktiviti:
- Para pelajar berbincang dalam kumpulan.
- Para pelajar member pandangan dan membidas hujah dengan bertatasusila.
Sistem bahasa: Kata ganti nama diri
Kemahiran berbahasa: Bertutur
KBT: Kecerdasan pelbagai
Ilmu: Pendidikan moral
Nilai: Baik hati, kesederhanaan dan yakin
BBM: Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hari: Selasa
Tarikh: 20.1.2009
Kelas: 1H
Masa: 4.00-4.35
Tajuk: Berhemat Semasa Berbelanja
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat
- Menyusun atur hujah yang dibincangkan dan menyatakannya dengan bertatasusila.
- Memberi pandangan dengan sopan dalam pelbagai situasi.
Fokus utama: 1.0 Aras: 1 ( I,ii dan iii)
Fokus sampingan: 1.4 dan1.5
Aktiviti:
- Para pelajar berbincang dalam kumpulan.
- Para pelajar member pandangan dan membidas hujah dengan bertatasusila.
Sistem bahasa: Kata ganti nama diri
Kemahiran berbahasa: Bertutur
KBT: Kecerdasan pelbagai
Ilmu: Pendidikan moral
Nilai: Baik hati, kesederhanaan dan yakin
BBM: Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tarikh : 20.1.2009
Hari :Selasa
Kelas : 1C
Masa :12:50-2;00
Tajuk : Simpulan bahasa
Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran para pelajar dapat ;
- Mengenal pasti simpulan bahasa serta maksudnya.
- Menyenaraikan contoh-contoh simpulan bahasa dan maksudnya.
- Membuat ayat yang betul dengan menggunakan simpulan bahasa dengan betul.
Fokus utama : 7.0 Aras : 1(I,ii,viii)
Fokus sampingan : 7.1
Aktiviti : 1. Perbicangan bersama guru dan pelajar.
2. Pelajar membuat latihan bertulis.
Sistem bahasa :Menulis dan membaca
Kem. Bahasa : Simpulan bahasa
KBT : Belajar cara mencatat.
Ilmu : Kemasyarakatan, kecerdasan pelbagai.
Nilai : Berdikari dan peraturan
BBM : Buku teks
Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT
Hari ; Selasa
Tarikh ; 19.1.09
Kelas ; IF dan IG
Masa: 2:00-3:10
Tajuk; Perniagaan dan keusahawanan
Sub tajuk ; Bentuk dan jenis perniagaan
Milikan perniagaan .
Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat ;
- Mengenal pasti bentuk perniagaan barang dan perkhidmatan.
- Menyenaraikan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.
- Mengenal pasti milikan perniagaan tunggal, perkongsian dan koperasi.
Aktiviti ;
Perbincangan pelajar bersama guru.
Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan.
Pelajar menyenaraikan milikan perniagaan da cirri-cirinya
Nilai ; Tolong-menolong, jujur, berani, dan bertanggungjawab.
BBM: Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hari:Rabu
Tarikh: 21.1.2009
Kelas: 1E
Masa: 4.35-5.45
Tajuk: Unsur-unsur sastera
Limpahan Darah di Sungai Semur.
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Mengenal pasti unsur-unsur penting dalam sastera.
- Menyatakan rentetan cerita yang terdapat di dalam novel.
- Menyenaraikan watak dan perwatakan dalam novel.
Aktiviti: 1. Perbincangan guru bersama murid-murid
Pelajar mennyenaraikan watak dan perwatakan
Sistem bahasa: Kata ganti nama
Kem. Bahasa: Bertutur
KBT: Belajar cara belajar
Ilmu: Sejarah
Nilai: Kewarganegaraan, patriotic dan sabar.
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*
Rancangan Pengajarab Harian KHB-ERT
Hari ; Rabu
Tarikh ;21.1.09
Kelas ;IM
Masa: 200-3:10
Tajuk; Perniagaan dan keusahawanan
Sub tajuk ; Bentuk dan jenis perniagaan
Milikan perniagaan .
Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat ;
- Mengenal pasti bentuk perniagaan barang dan perkhidmatan.
- Menyenaraikan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.
- Mengenal pasti milikan perniagaan tunggal, perkongsian dan koperasi.
Aktiviti ;
Perbincangan pelajar bersama guru.
Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan.
Pelajar menyenaraikan milikan perniagaan da ciri-cirinya
Pelajar membuat latihan pengukuhan.
Nilai ; Tolong-menolong, jujur, berani, dan bertanggungjawab.
BBM: Buku teks
Refleksi:Pembelajaran diulang untuk memberi pemahaman yang lebih dan objektif dapat dicapai dengan baik.
_____________________________________________________________________________________
Hari:Khamis
Tarikh: 22.1.2009
Kelas: 1H
Masa: 2:00-3:10
Tajuk: Unsur-unsur sastera
Limpahan Darah di Sungai Semur.
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Mengenal pasti unsur-unsur penting dalam sastera.
- Menyatakan rentetan cerita yang terdapat di dalam novel.
- Menyenaraikan watak dan perwatakan dalam novel.
Aktiviti: 1. Perbincangan guru bersama murid-murid
Pelajar mennyenaraikan watak dan perwatakan
Sistem bahasa: Kata ganti nama
Kem. Bahasa: Bertutur
KBT: Belajar cara belajar
Ilmu: Sejarah
Nilai: Kewarganegaraan, patriotic dan sabar.
Refleksi: Objektif susah dicapai dengan kerana terdapat pelajar yang masih susah memahaminya
Dan pembelajaran dipermudahkan untuk mendapat pemahaman yang lebih.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT
Hari ; Khamis
Tarikh ; 22.1.09
Kelas ; IF dan IG
Masa: 4:35-5:10
Tajuk; Perniagaan dan keusahawanan
Sub tajuk ; Bentuk dan jenis perniagaan
Milikan perniagaan .
Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat ;
- Mengenal pasti bentuk perniagaan barang dan perkhidmatan.
- Menyenaraikan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.
- Mengenal pasti milikan perniagaan tunggal, perkongsian dan koperasi.
Aktiviti ;
Perbincangan pelajar bersama guru.
Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan.
Pelajar Menjawab Soalan latihan bertulis yang diberi oleh guru.
Nilai ; Tolong-menolong, jujur, berani, dan bertanggungjawab.
BBM: Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai apabila pelajar diberi pengukuhan pembelajaran.
______________________________________________________________________
Hari:Khamis
Tarikh: 22.1.2009
Kelas: 1C
Masa: 5:10-6:20
Tajuk: Unsur-unsur sastera
Limpahan Darah di Sungai Semur.
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Mengenal pasti unsur-unsur penting dalam sastera.
- Menyatakan rentetan cerita yang terdapat di dalam novel.
- Menyenaraikan watak dan perwatakan dalam novel.
Aktiviti: 1. Perbincangan guru bersama murid-murid
Pelajar mennyenaraikan watak dan perwatakan
Sistem bahasa: Kata ganti nama
Kem. Bahasa: Bertutur
KBT: Belajar cara belajar
Ilmu: Sejarah
Nilai: Kewarganegaraan, patriotic dan sabar.
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hari: Jumaat
Tarikh:23.1.2009
Kelas: 1E
Masa: 2:00-3:10
Tajuk: Penjodoh Bilangan
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Menyenaraikan penjodoh bilangan dan menyatakan maksudnya.
- Membuat ayat menggunakan penjodoh bilangan dengan betul.
Fokus Utama: 7.0 Aras: 1 (I,ii)
Fokus sampingan: 7.2 dan 7.3
Aktiviti: 1. Pelajar berbincang sesama sendiri dan dibimbing guru
2.Pelajar menyenarai penjodoh bilangan dan membuat latihan.
Sistem bahasa: Bertutur
Kem. Bahasa: Penjodoh bilangan
KBT: Kecerdasan pelbagai
Ilmu : P. Moral
BBM: Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik dan pelajar terlibat aktif dalam perbincang
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hari: Jumaat
Tarikh: 23.1.2009
Kelas: 1H
Masa: 5:10-6:20
Tajuk: Berhemat Semasa Berbelanja
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat
- Menyusun atur hujah yang dibincangkan dan menyatakannya dengan bertatasusila.
- Memberi pandangan dengan sopan dalam pelbagai situasi.
Fokus utama: 1.0 Aras: 1 ( I,ii dan iii)
Fokus sampingan: 1.4 dan1.5
Aktiviti:
- Para pelajar berbincang dalam kumpulan.
- Para pelajar member pandangan dan membidas hujah dengan bertatasusila.
Sistem bahasa: Kata ganti nama diri
Kemahiran berbahasa: Bertutur
KBT: Kecerdasan pelbagai
Ilmu: Pendidikan moral
Nilai: Baik hati, kesederhanaan dan yakin
BBM: Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA MINGGU KE 4
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Hari: Isnin
Tarikh:2.2 2009
Kelas: 1E
Masa: 3:25-4:35
Tajuk: Limpahan Darah di Sungai Semur
Sub. Tajuk: Plot, Latar cerita, Gaya Bahasa.
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Menyatakan rentetan cerita dalam novel.
- Mengenal pasti plot, latar cerita dan gaya bahasa yang digunakan dalam
Novel.
Aktiviti: Perbincangan bersama guru dan pelajar.
Pelajar menceritakan semula cerita dalam novel.
Sistem bahasa: Sebutan dan intonasi
Kem. Bahasa: Bertutur
KBT: Kemahiran berfikir
Ilmu: Sejarah
BBM:Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hari: Isnin
Tarikh:2.2.2009
Kelas: 1H
Masa: 12:50-2:00
Tajuk: Penjodoh Bilangan
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Menyenaraikan penjodoh bilangan dan menyatakan maksudnya.
- Membuat ayat menggunakan penjodoh bilangan dengan betul.
Fokus Utama: 7.0 Aras: 1 (I,ii)
Fokus sampingan: 7.2 dan 7.3
Aktiviti: 1. Pelajar berbincang sesama sendiri dan dibimbing guru
2.Pelajar menyenarai penjodoh bilangan dan membuat latihan.
Sistem bahasa: Bertutur
Kem. Bahasa: Penjodoh bilangan
KBT: Kecerdasan pelbagai
Ilmu : P. Moral
BBM: Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik .
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT
Hari: Isnin
Tarikh: 2.2.09
Kelas: IM
Masa:5.10-5.45
Tajuk:Reka Bentuk dan Teknologi
Sub Tajuk: Pengenalan reka bentuk dan teknologi
Faktor reka bentuk
Jenis bahan dan pengikat
Objektif KBKK: Di akhir pengajaran dan pembelajaran para murid dapat:
- Menyatakan definisi dan membezakan reka bentuk dan teknologi.
- Mengenalpasti dan menyenaraikan factor reka bentuk
- Mengenal pasti saiz dan jenis bahan
Aktiviti: Penerangan guru
Para pelajar melakukan aktiviti sumbang saran
Guru melakukan aktiviti soal jawab bersama pelajar
BBM: Buku teks dan bahan maujud
Nilai: Kerjasama, insaf dan jimat cermat.
Refleksi: Pembelajaran dapat dicapai dengan baik dan pelajar aktif dalam perbincangan.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hari: Selasa
Tarikh:3.2.2009
Kelas: 1C
Masa: 12:50-2:00
Tajuk: Penjodoh Bilangan
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Menyenaraikan penjodoh bilangan dan menyatakan maksudnya.
- Membuat ayat menggunakan penjodoh bilangan dengan betul.
Fokus Utama: 7.0 Aras: 1 (I,ii)
Fokus sampingan: 7.2 dan 7.3
Aktiviti: 1. Pelajar berbincang sesama sendiri dan dibimbing guru
2.Pelajar menyenarai penjodoh bilangan dan membuat latihan.
Sistem bahasa: Bertutur
Kem. Bahasa: Penjodoh bilangan
KBT: Kecerdasan pelbagai
Ilmu : P. Moral
BBM: Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik dan pelajar seronok belajar.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hari: Selasa
Tarikh:3.2 2009
Kelas: 1H
Masa: 4:00-5:10
Tajuk: Limpahan Darah di Sungai Semur
Sub. Tajuk: Plot, Latar cerita, Gaya Bahasa.
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Menyatakan rentetan cerita dalam novel.
- Mengenal pasti plot, latar cerita dan gaya bahasa yang digunakan dalam
Novel.
Aktiviti: Perbincangan bersama guru dan pelajar.
Pelajar menceritakan semula cerita dalam novel.
Sistem bahasa: Sebutan dan intonasi
Kem. Bahasa: Bertutur
KBT: Kemahiran berfikir
Ilmu: Sejarah
BBM:Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT
Hari: Selasa
Tarikh: 3.2.09
Kelas: IFG
Masa:2:00-2:10
Tajuk:Reka Bentuk dan Teknologi
Sub Tajuk: Pengenalan reka bentuk dan teknologi
Faktor reka bentuk
Jenis bahan dan pengikat
Objektif KBKK: Di akhir pengajaran dan pembelajaran para murid dapat:
- Menyatakan definisi dan membezakan reka bentuk dan teknologi.
- Mengenalpasti dan menyenaraikan factor reka bentuk
- Mengenal pasti saiz dan jenis bahan
Aktiviti: Penerangan guru
Para pelajar melakukan aktiviti sumbang saran
Guru melakukan aktiviti soal jawab bersama pelajar
BBM: Buku teks dan bahan maujud
Nilai: Kerjasama, insaf dan jimat cermat.
Refleksi: Pembelajaran dapat dicapai dengan baik.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hari: Rabu
Tarikh:4.2.2009
Kelas:1E
Masa:4:35-5:45
Tajuk: Mutiara Hitam Dari Sabah.
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Menyatakan idea utama dari bahan bacaan
- Menyatakan maksud yang tersurat serta tersirat.
- Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul.
Fokus Utama: 2.0 Aras: 1 (I,ii)
Fokus sampingan: 2.1
Aktiviti: Perbincangan bersama dan soal jawab
Pelajar membuat latihan bertulis.
Sistem bahasa: Ayat penyata
Kem. Bahasa: Bertutur
Ilmu: Sejarah
Nilai: Kesyukuran, insaf dan kerjasama
BBM: Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik dan pelajar seronok belajar
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rancangan Pengajaran Harian Kemahiran Hidup Bersepadu- KHB-ERT
Hari : Rabu
Tarikh : 4.1.09
Kelas : IM
Masa;2:00-3:10
Tajuk : Reka bentuk dan teknologi
Sub Tajuk : a) Jenis bahan dan pengikat
b) Alatan tangan dan mesin
Objektif KBKK : Di akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat ;
- Mengenal pasti jenis dan bahan pengikat
- Menyenaraikan jenis-jenis alatan tangan, mesin bahagian- bahagian dan fingsinya.
- Menyelenggara alatan tangan dan mesin
Aktiviti : Pelajar melabelkan bahagian alatan tangan
Guru memgadakan kuiz untuk pelajar.
BBM : Buku teks
Bahan-bahan maujud
Nilai : Sistematik
Ketepatan , kreatif dan kerjasama.
Refleksi : Pelajar seronok belajar dan objektif dapat dicapai dengan baik.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hari: Khamis
Tarikh:5.2.2009
Kelas: 1C
Masa: 5:10-6:20
Tajuk: Penjodoh Bilangan
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Menyenaraikan penjodoh bilangan dan menyatakan maksudnya.
- Membuat ayat menggunakan penjodoh bilangan dengan betul.
Fokus Utama: 7.0 Aras: 1 (I,ii)
Fokus sampingan: 7.2 dan 7.3
Aktiviti: 1. Pelajar berbincang sesama sendiri dan dibimbing guru
2.Pelajar menyenarai penjodoh bilangan dan membuat latihan.
Sistem bahasa: Bertutur
Kem. Bahasa: Penjodoh bilangan
KBT: Kecerdasan pelbagai
Ilmu : P. Moral
BBM: Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik dan pelajar seronok belajar.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hari: Khamis
Tarikh: 5.2.2009
Kelas:IH
Masa: 2:00-3:10
Tajuk: Mutiara Hitam Dari Sabah.
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Menyatakan idea utama dari bahan bacaan
- Menyatakan maksud yang tersurat serta tersirat.
- Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul.
Fokus Utama: 2.0 Aras: 1 (I,ii)
Fokus sampingan: 2.1
Aktiviti: Perbincangan bersama dan soal jawab
Pelajar membuat latihan bertulis.
Sistem bahasa: Ayat penyata
Kem. Bahasa: Bertutur
Ilmu: Sejarah
Nilai: Kesyukuran, insaf dan kerjasama
BBM: Buku teks
Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik dan pelajar seronok belajar.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rancangan Pengajaran Harian Kemahiran Hidup Bersepadu- KHB-ERT
Hari : Khamis
Tarikh : 5.1.09
Kelas : Khamis
Masa; 4:35-5:10
Tajuk : Reka bentuk dan teknologi
Sub Tajuk : a) Jenis bahan dan pengikat
b) Alatan tangan dan mesin
Objektif KBKK : Di akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat ;
- Mengenal pasti jenis dan bahan pengikat
- Menyenaraikan jenis-jenis alatan tangan, mesin bahagian- bahagian dan uingsinya.
- Menyelenggara alatan tangan dan mesin
Aktiviti : melabelkan alatan tangan
Kuiz
BBM : Buku teks
Bahan-bahan maujud
Nilai : Sistematik
Ketepatan dan kerjasama.
Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hari: Jumaat:
Tarikh: 6.2.09
Kelas: 1E
Masa: 2.00-3.10
Tajuk: Kata ganti nama diri
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Mengenalpasti 3 jenis kata ganti nama diri dan contoh-contohnya.
- Membuat sekurang-kurangnya 5 ayat dengan menggunakan kata ganti nama diri
Yang betul.
Fokus utama: 7.0
Fokus sampingan: 7.3
Aktiviti: 1. Perbincanganguru bersama pelajar
Soal jawab bersaama pelajar dan latihan bertulis.
Sistem bahasa: Kata ganti nama diri
Penerapan nilai; kerjasama, hormat menghormati dan kemasyarakatan.
Pendekatan: P. Moral
BBM: Buku teks dan buku rujukan
Refleksi:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hari: Jumaat
Tarikh: 6.2.2009
Kelas:IC
Masa: 5:10-6:20
Tajuk: Mutiara Hitam Dari Sabah.
Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;
- Menyatakan idea utama dari bahan bacaan
- Menyatakan maksud yang tersurat serta tersirat.
- Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul.
Fokus Utama: 2.0 Aras: 1 (I,ii)
Fokus sampingan: 2.1
Aktiviti: Perbincangan bersama dan soal jawab
Pelajar membuat latihan bertulis.
Sistem bahasa: Ayat penyata
Kem. Bahasa: Bertutur
Ilmu: Sejarah
Nilai: Kesyukuran, insaf dan kerjasama
BBM: Buku teks
Refleksi:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
GURU MATA PELAJARAN : PN. ELINE KATUT
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
GURU MATA PELAJARAN: ELINE KATUT
HARI: TARIKH:
TINGKATAN: MASA:
Unit/Tema |
|
Topik |
|
Fokus Utama
Fokus Sampingan | F.U.
F.S.
|
Objektif Pembelajaran
| Pada akhir Pembelajaran para pelajar dapat; |
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
|
Sistem Bahasa | |
Penerapan Nilai | |
Pendekatan Ilmu | |
BBM/SPP | |
Refleksi |
RANCANGAN MENGAJAR HARIAN K.H.B-E.R.T.
GURU MATA PELAJARAN: ELINE KATUT
HARI: TARIKH:
TINGKATAN: MASA:
TAJUK:
|
|
SUB TAJUK:
| |
Objektif Pengajaran dan Pembelajaran
| Pada akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;
1.
2.
3.
|
Aktiviti |
|
Nilai | |
BBM | |
Refleksi |
|