Tuesday, February 10, 2009

Minggu 2 Hingga Minggu 6

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN MINGGU PERTAMA

**********************************************


 

HARI: ISNIN, SELASA DAN RABU.

TARIKH: 5.1.2009 HINGGA 7.1.2009

AKTIVITI: MINGGU SUAI KENAL PELAJAR TINGKATAN PERALIHAN DAN TINGKATAN SATU.

*************************************************************************

HARI: KHAMIS

TARIKH: 8.1.2009

AKTIVITI: PENGAGIHAN BUKU TEKS, MENYUSUN TEMPAT DUDUK PELAJAR TINGKATAN 1C

MELANTIK KETUA DAN PENOLONG KELAS SERTA MENGAGIHKAN TUGAS MENJAGA

KEBERSIHAN KELAS.


 


 


 

Rancangan Pengajaran Harian Kemahiran Hidup Bersepadu Pilihan Ekonomi Rumah Tangga


 

Hari: Jumaat

Tarikh : 9.1.2009 Kelas : 1 M

Masa : 3.10-3.45

Tajuk : Organisasi bengkel dan keselamatan

Sub – tajuk : Pengurusan organisasi bengkel dan keselamatan

Objektif : Di akhir pembelajaran murid-murid dapat ;

  1. Mengenal pasti 4 M serta menyediakan jadual kerja.
  2. Menyusun atur alat-alat tangan di tempat yang betul.
  3. Menganal pasti cara mengguna dan memegang alat-alat tangan serta menyelenggaranya

KBKK : Mengenal pasti, mensruktur.

Aktiviti: Pelajar menyatakan peraturan di bengkel.

Pelajar menyediakan jadual kerja dengan bimbingan guru.

Nilai : kerjasama, kebersihan dan keselamatan

BBM: Bahan-bahan maujud

Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Rancangan Pengajaran Harian Bahasa Malaysia.

Hari : Jumaat

Tarikh :9.1.2009

Kelas : 1 E Masa:2:00-3:10

Tajuk : Hari pertama di sekolah menengah.

: Berkenalan dengan rakan baru.

Hasil pembelajaran : Diakhir pengajaran para pelajar dapat ;

  1. Memperkenalkan diri dengan sebutan , intonasi, gaya pengucapan yang betul
  2. Berkomunikasi dengan yakin dan tidak janggal.
  3. Menyesuaikan diri dengan corak pengajaran baru di sekolah menengah.

Fokus utama : 1.1 Aras : 1 (I, ii )

Fokus sampingan : 1.2

Aktivi ti: 1. Para pelajar berkomunikasi secara lisan dengan rakan-rakan.

Sistem bahasa : Sebutan dan intonasi

Kem. Bahasa : Bertutur

KBT :Kemahiran berfikir

Ilmu : Pendidikan moral

Nilai : Hormat-menghormati, peraturan, sosiobudaya

BBM : Buku teks

Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik walaupun ada pelajar yang masih kekok

Bergaul dengan rakan lain.


 


 

Rancangan Pengajaran Harian Bahasa Malaysia

Minggu : KEDUA


 

Hari : Isnin

Tarikh : 12.1.2009

Kelas : 1 E Masa: 4:00-5:10

Tajuk : Menyuarakan perasaan

-Membuat perbandingan sekolah menengah dan sekolah rendah

1. Mengenal pasti cara membuat perbandingan antara belajar di sekolah rendah dan sekolah menengah untuk melengkapkan diri menghadapi alam baru.

2. Berhujah dengan menggunakan kata, intonasi dan nada yang sesuai.

3. menyenaraikan perbandingan antara sekolah rendah dan sekolah menengah.


 

Fokus utama : 1.0 Aras :1 (I, ii )

Fokus sampingan : 1.2, 1.3

Aktiviti : 1. Perbincangan bersama antara pelajar dalam kumpulan

2. Pelajar membentang hasil kerja dengan bimbingan guru.

Sistem bahasa : Sebutan dan intonasi

Kem. Bahasa : Bertutur

KBT : Kecerdasan pelbagai

Ilmu : Pendidikan moral

Nilai : Kewarganegaraan, berdikari dan yakin.

BBM : Buku teks

Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 

Rancangan pengajaran harian bahasa Malaysia.

Hari : Isnin

Tarikh :12.1.2009

Kelas : 1 C Masa: 5:10-6:20

Tajuk : Hari pertama di sekolah menengah.

: Berkenalan dengan rakan baru.

Hasil pembelajaran : Diakhir pengajaran para pelajar dapat ;

  1. Memperkenalkan diri dengan sebutan , intonasi, gaya pengucapan yang betul
  2. Berkomunikasi dengan yakin dan tidak janggal.
  3. Menyesuaikan diri dengan corak pengajaran baru di sekolah menengah.

Fokus utama : 1.1 Aras : 1 (I, ii )

Fokus sampingan : 1.2

Aktivi ti: 1. Para pelajar berkomunikasi secara lisan dengan rakan-rakan.

Sistem bahasa : Sebutan dan intonasi

Kem. Bahasa : Bertutur

KBT :Kemahiran berfikir

Ilmu : Pendidikan moral

Nilai : Hormat-menghormati, peraturan, sosiobudaya

BBM : Buku teks

Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik walaupun ada pelajar yang masih kekok

Bergaul dengan rakan lain.


 


 

Rancangan pengajaran harian bahasa Malaysia.

Hari : Isnin

Tarikh :12.1.2009

Kelas : 1 H Masa: 2:00-3:10

Tajuk : Hari pertama di sekolah menengah.

: Berkenalan dengan rakan baru.

Hasil pembelajaran : Diakhir pengajaran para pelajar dapat ;

  1. Memperkenalkan diri dengan sebutan , intonasi, gaya pengucapan yang betul
  2. Berkomunikasi dengan yakin dan tidak janggal.
  3. Menyesuaikan diri dengan corak pengajaran baru di sekolah menengah.

Fokus utama : 1.1 Aras : 1 (I, ii )

Fokus sampingan : 1.2

Aktivi ti: 1. Para pelajar berkomunikasi secara lisan dengan rakan-rakan.

Sistem bahasa : Sebutan dan intonasi

Kem. Bahasa : Bertutur

KBT :Kemahiran berfikir

Ilmu : Pendidikan moral

Nilai : Hormat-menghormati, peraturan, sosiobudaya

BBM : Buku teks

Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan agak baik walaupun ada pelajar yang masih kekok

Bergaul dengan rakan lain.


 


 


 


 


 

Rancangan Pengajaran Harian Kemahiran Hidup Bersepadu Pilihan Ekonomi Rumah Tangga


 

Hari: Selasa

Tarikh : 13 .1.2009 Kelas : 1 F dan 1G

Masa : 3.25-4.00

Tajuk : Organisasi bengkel dan keselamatan

Sub – tajuk : Pengurusan organisasi bengkel dan keselamatan

Objektif : Di akhir pembelajaran murid-murid dapat ;

  1. Mengenal pasti 4 M serta menyediakan jadual kerja.
  2. Menyusun atur alat-alat tangan di tempat yang betul.
  3. Menganal pasti cara mengguna dan memegang alat-alat tangan serta menyelenggaranya

KBKK : Mengenal pasti, mensruktur.

Aktiviti: Pelajar menyatakan peraturan di bengkel.

Pelajar menyediakan jadual kerja dengan bimbingan guru.

Nilai : kerjasama, kebersihan dan keselamatan

BBM: Bahan-bahan maujud

Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 


 

Hari : Selasa

Tarikh : 13.1.2009

Kelas : 1 H Masa:12;50-2:00

Tajuk : Menyuarakan perasaan

-Membuat perbandingan sekolah menengah dan sekolah rendah

1. Mengenal pasti cara membuat perbandingan antara belajar di sekolah rendah dan sekolah menengah untuk melengkapkan diri menghadapi alam baru.

2. Berhujah dengan menggunakan kata, intonasi dan nada yang sesuai.

3. menyenaraikan perbandingan antara sekolah rendah dan sekolah menengah.


 

Fokus utama : 1.0 Aras :1 (I, ii )

Fokus sampingan : 1.2, 1.3

Aktiviti : 1. Perbincangan bersama antara pelajar dalam kumpulan

2. Pelajar membentang hasil kerja dengan bimbingan guru.

Sistem bahasa : Sebutan dan intonasi

Kem. Bahasa : Bertutur

KBT : Kecerdasan pelbagai

Ilmu : Pendidikan moral

Nilai : Kewarganegaraan, berdikari dan yakin.

BBM : Buku teks

Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 


 

Hari :Selasa

Tarikh :13.1.2009

Kelas: 1E

Masa: 5.10-6.20

Tajuk : Pemahaman (m.s 6)

Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran para pelajar dapat ;

1.Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul.

2.Menyatakan makna perkataan yang sukar sekurang-kurangnya 4 daripada 6 patah kata.

3.Menjawab soalanyang dikemukakan dengan betul.

Fokus utama : 1.0 Aras : I (i), (ii)

Fokus sampingan : 1.2

Aktiviti : 1. Pelajar membuat bacaan senyap dan kuat.

: 2. Perbincangan bersama dan soal jawab bersama guru.

3. Pelajar membuat latihan bertulis

Sistem bahasa : Sebutan dan intonasi

Kem. Bahasa : Bertutur

KBT : Kemahiran berfikir

Ilmu : Sejarah

Nilai : Hormat-menghormati, berdikari, kewarganagaraan

BBM : Buku teks

Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 


 


 

Rancangan Pengajaran Harian Kemahiran Hidup Bersepadu Pilihan Ekonomi Rumah Tangga


 

Hari: Rabu

Tarikh : 14.1.2009 Kelas : 1 M

Masa : 3.25-4.35

Tajuk : Organisasi bengkel dan keselamatan

Sub – tajuk : Pengurusan organisasi bengkel dan keselamatan

Objektif : Di akhir pembelajaran murid-murid dapat ;

  1. Mengenal pasti 4 M serta menyediakan jadual kerja.
  2. Menyusun atur alat-alat tangan di tempat yang betul.
  3. Menganal pasti cara mengguna dan memegang alat-alat tangan serta menyelenggaranya

KBKK : Mengenal pasti, mensruktur.

Aktiviti: Pelajar menyatakan peraturan di bengkel.

Pelajar menyediakan jadual kerja dengan bimbingan guru.

Nilai : kerjasama, kebersihan dan keselamatan

BBM: Bahan-bahan maujud

Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 

Hari : Rabu

Tarikh : 14.1.2009 Masa:2:00-3:10

Kelas : 1 C

Tajuk : Menyuarakan perasaan

-Membuat perbandingan sekolah menengah dan sekolah rendah

1. Mengenal pasti cara membuat perbandingan antara belajar di sekolah rendah dan sekolah menengah untuk melengkapkan diri menghadapi alam baru.

2. Berhujah dengan menggunakan kata, intonasi dan nada yang sesuai.

3. menyenaraikan perbandingan antara sekolah rendah dan sekolah menengah.


 

Fokus utama : 1.0 Aras :1 (I, ii )

Fokus sampingan : 1.2, 1.3

Aktiviti : 1. Perbincangan bersama antara pelajar dalam kumpulan

2. Pelajar membentang hasil kerja dengan bimbingan guru.

Sistem bahasa : Sebutan dan intonasi

Kem. Bahasa : Bertutur

KBT : Kecerdasan pelbagai

Ilmu : Pendidikan moral

Nilai : Kewarganegaraan, berdikari dan yakin.

BBM : Buku teks

Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik tetapi para pelajar belum dapat menguasai

Kemahiran bertutur dengan sebutan,intonasi dan pengucapan yang betul.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 


 

Hari :Khamis

Tarikh :15.1.2009

Kelas: 1E

Masa: 2.00-3;10

Tajuk : Pemahaman (m.s 6)

Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran para pelajar dapat ;

1.Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul.

2.Menyatakan makna perkataan yang sukar sekurang-kurangnya 4 daripada 6 patah kata.

3.Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul.

Fokus utama : 1.0 Aras : I (i), (ii)

Fokus sampingan : 1.2

Aktiviti : 1. Pelajar membuat bacaan senyap dan kuat.

: 2. Perbincangan bersama dan soal jawab bersama guru.

3. Pelajar membuat latihan bertulis

Sistem bahasa : Sebutan dan intonasi

Kem. Bahasa : Bertutur

KBT : Kemahiran berfikir

Ilmu : Sejarah

Nilai : Hormat-menghormati, berdikari, kewarganagaraan

BBM : Buku teks

Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik bagi kelas 1C dan sederhana baik bagi kelas 1H.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 

Rancangan Pengajaran Harian Kemahiran Hidup Bersepadu Pilihan Ekonomi Rumah Tangga


 

Hari: Khamis

Tarikh : 12.1.2009 Kelas : 1 F dan 1G

Masa : 3.25-4.35

Tajuk : Organisasi bengkel dan keselamatan

Sub – tajuk : Pengurusan organisasi bengkel dan keselamatan

Objektif : Di akhir pembelajaran murid-murid dapat ;

  1. Mengenal pasti 4 M serta menyediakan jadual kerja.
  2. Menyusun atur alat-alat tangan di tempat yang betul.
  3. Menganal pasti cara mengguna dan memegang alat-alat tangan serta menyelenggaranya

KBKK : Mengenal pasti, mensruktur.

Aktiviti: Pelajar menyatakan peraturan di bengkel.

Pelajar menyediakan jadual kerja dengan bimbingan guru.

Nilai : kerjasama, kebersihan dan keselamatan

BBM: Bahan-bahan maujud

Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 

Hari: Jumaat

Tarikh : 16.1.2009

Kelas : 1E

Masa: 2:00-3:10

Tajuk : Kata nama am

: Kata nama khas

Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran para pelajar dapat ;

  1. Mengenal pasti kata nama am dan kata nama khas.
  2. Menyatakan contoh- cotoh kata nama amdan kata nama khas.
  3. Melengkapkan ayat dengan kata nama am dan kata nama khas.

Fokus utama : 7.0 Aras : 1 (i), (iv)

Fokus sampingan : 7.1

Aktiviti : 1. Perbicangan bersamaantara guru dan pelajar .

:2. Pelajar membuat Latihan bertulis.


 

Sistem bahasa : Kata nama

Kem. Bahasa : Bertutur dan menulis

KBT : Kemahiran berfikir

Ilmu : Sastera

Nilai : Berdikari, hormat-menghormati , sosiobudaya

BBM : Buku teks

Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------=


 


 


 


 

Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT

Hari: Jumaat

Tarikh : 16.1.09

Kelas : IM

Masa : 3:10-3:45

Tajuk ;Perniagaan dan keusahawan.

Sub tajuk ; Pengertian dan kepentingan perniagaan

Perkembangan perniagaan dan dapannya.

Objektif ; Di akhir pengajaran dan pembelajaran para murid dapat;

  1. Mengenal pasti kepentingan perniagaan kepada individu, masyarakat dan Negara.
  2. Mengenal pasti perubahan- perubahan dalam aktiviti perniagaan dan membandingkan perniagaan masa dahalu dan perniagan masa kini.

Aktiviti ; Perbincangan bersama

Perbincangan kumpulan

Soal jawab

KBKK ; Menganalisia

Membanding beza

Nilai ; Kerjasama, Kreatif dan bertanggungjawab.

BBM ; Buku teks dan buku rujukan

Refleksi ; Objektif dapat dicapai dengan baik setelah pembelajaran dipermudahkan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 


 


 

*Tarikh : 17.1.2009

Hari : Sabtu

Kelas : 1E

Masa :2:00-3:10

Tajuk : Simpulan bahasa

Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran para pelajar dapat ;

  1. Mengenal pasti simpulan bahasa serta maksudnya.
  2. Menyenaraikan contoh-contoh simpulan bahasa dan maksudnya.
  3. Membuat ayat yang betul dengan menggunakan simpulan bahasa dengan betul.

Fokus utama : 7.0 Aras : 1(I,ii,viii)

Fokus sampingan : 7.1

Aktiviti : 1. Perbicangan bersama guru dan pelajar.

2. Pelajar membuat latihan bertulis.

Sistem bahasa :Menulis dan membaca

Kem. Bahasa : Simpulan bahasa

KBT : Belajar cara mencatat.

Ilmu : Kemasyarakatan, kecerdasan pelbagai.

Nilai : Berdikari dan peraturan

BBM : Buku teks

Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 

Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT

Hari: Sabtu

Tarikh : 17.1.09

Kelas : IF dan IG

Masa : 3.25-4.00

Tajuk ;Perniagaan dan keusahawan.

Sub tajuk ; Pengertian dan kepentingan perniagaan

Perkembangan perniagaan dan dapannya.

Objektif ; Di akhir pengajaran dan pembelajaran para murid dapat;

  1. Mengenal pasti kepentingan perniagaan kepada individu, masyarakat dan Negara.
  2. Mengenal pasti perubahan- perubahan dalam aktiviti perniagaan dan membandingkan perniagaan masa dahalu dan perniagan masa kini.

Aktiviti ; Perbincangan bersama

Perbincangan kumpulan

Soal jawab

KBKK ; Menganalisia

Membanding beza

Nilai ; Kerjasama, Kreatif dan bertanggungjawab.

BBM ; Buku teks dan buku rujukan

Refleksi ; Objektif dapat dicapai dengan baik setelah pembelajaran dipermudahkan.


 


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA MINGGU KE 3*

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Tarikh : 19.1.2009

Hari : Isnin

Kelas : 1H

Masa :12:50-2;00

Tajuk : Simpulan bahasa

Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran para pelajar dapat ;

  1. Mengenal pasti simpulan bahasa serta maksudnya.
  2. Menyenaraikan contoh-contoh simpulan bahasa dan maksudnya.
  3. Membuat ayat yang betul dengan menggunakan simpulan bahasa dengan betul.

Fokus utama : 7.0 Aras : 1(I,ii,viii)

Fokus sampingan : 7.1

Aktiviti : 1. Perbicangan bersama guru dan pelajar.

2. Pelajar membuat latihan bertulis.

Sistem bahasa :Menulis dan membaca

Kem. Bahasa : Simpulan bahasa

KBT : Belajar cara mencatat.

Ilmu : Kemasyarakatan, kecerdasan pelbagai.

Nilai : Berdikari dan peraturan

BBM : Buku teks

Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 

Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT

Hari ; Isnin

Tarikh ;19.1.09

Kelas ;IM

Masa: 5:00-5:45

Tajuk; Perniagaan dan keusahawanan

Sub tajuk ; Bentuk dan jenis perniagaan

Milikan perniagaan .

Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat ;

  1. Mengenal pasti bentuk perniagaan barang dan perkhidmatan.
  2. Menyenaraikan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.
  3. Mengenal pasti milikan perniagaan tunggal, perkongsian dan koperasi.

Aktiviti ;

Perbincangan pelajar bersama guru.

Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan.

Pelajar menyenaraikan milikan perniagaan da cirri-cirinya

Nilai ; Tolong-menolong, jujur, berani, dan bertanggungjawab.

BBM: Buku teks

Refleksi: Objekrtif dapat dicapai setelah pembelajaran dipermudahkan untuk member pemahaman yang lebih.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 

Hari: Isnin

Tarikh: 19.1.2009

Kelas: 1E

Masa: 3.25-4.35

Tajuk: Berhemat Semasa Berbelanja

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat
  2. Menyusun atur hujah yang dibincangkan dan menyatakannya dengan bertatasusila.
  3. Memberi pandangan dengan sopan dalam pelbagai situasi.


     

Fokus utama: 1.0 Aras: 1 ( I,ii dan iii)

Fokus sampingan: 1.4 dan1.5

Aktiviti:

  1. Para pelajar berbincang dalam kumpulan.
  2. Para pelajar member pandangan dan membidas hujah dengan bertatasusila.

Sistem bahasa: Kata ganti nama diri

Kemahiran berbahasa: Bertutur

KBT: Kecerdasan pelbagai

Ilmu: Pendidikan moral

Nilai: Baik hati, kesederhanaan dan yakin

BBM: Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 

Hari: Selasa

Tarikh: 20.1.2009

Kelas: 1H

Masa: 4.00-4.35

Tajuk: Berhemat Semasa Berbelanja

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat
  2. Menyusun atur hujah yang dibincangkan dan menyatakannya dengan bertatasusila.
  3. Memberi pandangan dengan sopan dalam pelbagai situasi.


     

Fokus utama: 1.0 Aras: 1 ( I,ii dan iii)

Fokus sampingan: 1.4 dan1.5

Aktiviti:

  1. Para pelajar berbincang dalam kumpulan.
  2. Para pelajar member pandangan dan membidas hujah dengan bertatasusila.

Sistem bahasa: Kata ganti nama diri

Kemahiran berbahasa: Bertutur

KBT: Kecerdasan pelbagai

Ilmu: Pendidikan moral

Nilai: Baik hati, kesederhanaan dan yakin

BBM: Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 

Tarikh : 20.1.2009

Hari :Selasa

Kelas : 1C

Masa :12:50-2;00

Tajuk : Simpulan bahasa

Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran para pelajar dapat ;

  1. Mengenal pasti simpulan bahasa serta maksudnya.
  2. Menyenaraikan contoh-contoh simpulan bahasa dan maksudnya.
  3. Membuat ayat yang betul dengan menggunakan simpulan bahasa dengan betul.

Fokus utama : 7.0 Aras : 1(I,ii,viii)

Fokus sampingan : 7.1

Aktiviti : 1. Perbicangan bersama guru dan pelajar.

2. Pelajar membuat latihan bertulis.

Sistem bahasa :Menulis dan membaca

Kem. Bahasa : Simpulan bahasa

KBT : Belajar cara mencatat.

Ilmu : Kemasyarakatan, kecerdasan pelbagai.

Nilai : Berdikari dan peraturan

BBM : Buku teks

Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 


 

Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT

Hari ; Selasa

Tarikh ; 19.1.09

Kelas ; IF dan IG

Masa: 2:00-3:10

Tajuk; Perniagaan dan keusahawanan

Sub tajuk ; Bentuk dan jenis perniagaan

Milikan perniagaan .

Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat ;

  1. Mengenal pasti bentuk perniagaan barang dan perkhidmatan.
  2. Menyenaraikan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.
  3. Mengenal pasti milikan perniagaan tunggal, perkongsian dan koperasi.

Aktiviti ;

Perbincangan pelajar bersama guru.

Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan.

Pelajar menyenaraikan milikan perniagaan da cirri-cirinya

Nilai ; Tolong-menolong, jujur, berani, dan bertanggungjawab.

BBM: Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 

Hari:Rabu

Tarikh: 21.1.2009

Kelas: 1E

Masa: 4.35-5.45

Tajuk: Unsur-unsur sastera

Limpahan Darah di Sungai Semur.

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti unsur-unsur penting dalam sastera.
  2. Menyatakan rentetan cerita yang terdapat di dalam novel.
  3. Menyenaraikan watak dan perwatakan dalam novel.

Aktiviti: 1. Perbincangan guru bersama murid-murid

Pelajar mennyenaraikan watak dan perwatakan

Sistem bahasa: Kata ganti nama

Kem. Bahasa: Bertutur

KBT: Belajar cara belajar

Ilmu: Sejarah

Nilai: Kewarganegaraan, patriotic dan sabar.

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 

*


 


 


 


 


 


 

Rancangan Pengajarab Harian KHB-ERT

Hari ; Rabu

Tarikh ;21.1.09

Kelas ;IM

Masa: 200-3:10

Tajuk; Perniagaan dan keusahawanan

Sub tajuk ; Bentuk dan jenis perniagaan

Milikan perniagaan .

Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat ;

  1. Mengenal pasti bentuk perniagaan barang dan perkhidmatan.
  2. Menyenaraikan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.
  3. Mengenal pasti milikan perniagaan tunggal, perkongsian dan koperasi.

Aktiviti ;

Perbincangan pelajar bersama guru.

Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan.

Pelajar menyenaraikan milikan perniagaan da ciri-cirinya

Pelajar membuat latihan pengukuhan.

Nilai ; Tolong-menolong, jujur, berani, dan bertanggungjawab.

BBM: Buku teks

Refleksi:Pembelajaran diulang untuk memberi pemahaman yang lebih dan objektif dapat dicapai dengan baik.

_____________________________________________________________________________________


 


 


 

Hari:Khamis

Tarikh: 22.1.2009

Kelas: 1H

Masa: 2:00-3:10

Tajuk: Unsur-unsur sastera

Limpahan Darah di Sungai Semur.

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti unsur-unsur penting dalam sastera.
  2. Menyatakan rentetan cerita yang terdapat di dalam novel.
  3. Menyenaraikan watak dan perwatakan dalam novel.

Aktiviti: 1. Perbincangan guru bersama murid-murid

Pelajar mennyenaraikan watak dan perwatakan

Sistem bahasa: Kata ganti nama

Kem. Bahasa: Bertutur

KBT: Belajar cara belajar

Ilmu: Sejarah

Nilai: Kewarganegaraan, patriotic dan sabar.

Refleksi: Objektif susah dicapai dengan kerana terdapat pelajar yang masih susah memahaminya

Dan pembelajaran dipermudahkan untuk mendapat pemahaman yang lebih.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 


 


 

Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT

Hari ; Khamis

Tarikh ; 22.1.09

Kelas ; IF dan IG

Masa: 4:35-5:10

Tajuk; Perniagaan dan keusahawanan

Sub tajuk ; Bentuk dan jenis perniagaan

Milikan perniagaan .

Hasil pembelajaran : Di akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat ;

  1. Mengenal pasti bentuk perniagaan barang dan perkhidmatan.
  2. Menyenaraikan perniagaan dalam negeri dan perniagaan antarabangsa.
  3. Mengenal pasti milikan perniagaan tunggal, perkongsian dan koperasi.

Aktiviti ;

Perbincangan pelajar bersama guru.

Pelajar menjawab soalan yang dikemukakan.

Pelajar Menjawab Soalan latihan bertulis yang diberi oleh guru.

Nilai ; Tolong-menolong, jujur, berani, dan bertanggungjawab.

BBM: Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai apabila pelajar diberi pengukuhan pembelajaran.

______________________________________________________________________


 


 


 


 


 


 

Hari:Khamis

Tarikh: 22.1.2009

Kelas: 1C

Masa: 5:10-6:20

Tajuk: Unsur-unsur sastera

Limpahan Darah di Sungai Semur.

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenal pasti unsur-unsur penting dalam sastera.
  2. Menyatakan rentetan cerita yang terdapat di dalam novel.
  3. Menyenaraikan watak dan perwatakan dalam novel.

Aktiviti: 1. Perbincangan guru bersama murid-murid

Pelajar mennyenaraikan watak dan perwatakan

Sistem bahasa: Kata ganti nama

Kem. Bahasa: Bertutur

KBT: Belajar cara belajar

Ilmu: Sejarah

Nilai: Kewarganegaraan, patriotic dan sabar.

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 


 


 

Hari: Jumaat

Tarikh:23.1.2009

Kelas: 1E

Masa: 2:00-3:10

Tajuk: Penjodoh Bilangan

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Menyenaraikan penjodoh bilangan dan menyatakan maksudnya.
  2. Membuat ayat menggunakan penjodoh bilangan dengan betul.

Fokus Utama: 7.0 Aras: 1 (I,ii)

Fokus sampingan: 7.2 dan 7.3

Aktiviti: 1. Pelajar berbincang sesama sendiri dan dibimbing guru

2.Pelajar menyenarai penjodoh bilangan dan membuat latihan.

Sistem bahasa: Bertutur

Kem. Bahasa: Penjodoh bilangan

KBT: Kecerdasan pelbagai

Ilmu : P. Moral

BBM: Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik dan pelajar terlibat aktif dalam perbincang

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 


 

Hari: Jumaat

Tarikh: 23.1.2009

Kelas: 1H

Masa: 5:10-6:20

Tajuk: Berhemat Semasa Berbelanja

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Menyatakan maksud yang tersurat dan tersirat
  2. Menyusun atur hujah yang dibincangkan dan menyatakannya dengan bertatasusila.
  3. Memberi pandangan dengan sopan dalam pelbagai situasi.


     

Fokus utama: 1.0 Aras: 1 ( I,ii dan iii)

Fokus sampingan: 1.4 dan1.5

Aktiviti:

  1. Para pelajar berbincang dalam kumpulan.
  2. Para pelajar member pandangan dan membidas hujah dengan bertatasusila.

Sistem bahasa: Kata ganti nama diri

Kemahiran berbahasa: Bertutur

KBT: Kecerdasan pelbagai

Ilmu: Pendidikan moral

Nilai: Baik hati, kesederhanaan dan yakin

BBM: Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 


 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA MINGGU KE 4

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Hari: Isnin

Tarikh:2.2 2009

Kelas: 1E

Masa: 3:25-4:35

Tajuk: Limpahan Darah di Sungai Semur

Sub. Tajuk: Plot, Latar cerita, Gaya Bahasa.

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Menyatakan rentetan cerita dalam novel.
  2. Mengenal pasti plot, latar cerita dan gaya bahasa yang digunakan dalam

    Novel.

Aktiviti: Perbincangan bersama guru dan pelajar.

Pelajar menceritakan semula cerita dalam novel.

Sistem bahasa: Sebutan dan intonasi

Kem. Bahasa: Bertutur

KBT: Kemahiran berfikir

Ilmu: Sejarah

BBM:Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 

Hari: Isnin

Tarikh:2.2.2009

Kelas: 1H

Masa: 12:50-2:00

Tajuk: Penjodoh Bilangan

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Menyenaraikan penjodoh bilangan dan menyatakan maksudnya.
  2. Membuat ayat menggunakan penjodoh bilangan dengan betul.

Fokus Utama: 7.0 Aras: 1 (I,ii)

Fokus sampingan: 7.2 dan 7.3

Aktiviti: 1. Pelajar berbincang sesama sendiri dan dibimbing guru

2.Pelajar menyenarai penjodoh bilangan dan membuat latihan.

Sistem bahasa: Bertutur

Kem. Bahasa: Penjodoh bilangan

KBT: Kecerdasan pelbagai

Ilmu : P. Moral

BBM: Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan sederhana baik .

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT

Hari: Isnin

Tarikh: 2.2.09

Kelas: IM

Masa:5.10-5.45

Tajuk:Reka Bentuk dan Teknologi

Sub Tajuk: Pengenalan reka bentuk dan teknologi

Faktor reka bentuk

Jenis bahan dan pengikat

Objektif KBKK: Di akhir pengajaran dan pembelajaran para murid dapat:

  1. Menyatakan definisi dan membezakan reka bentuk dan teknologi.
  2. Mengenalpasti dan menyenaraikan factor reka bentuk
  3. Mengenal pasti saiz dan jenis bahan

Aktiviti: Penerangan guru

Para pelajar melakukan aktiviti sumbang saran

Guru melakukan aktiviti soal jawab bersama pelajar

BBM: Buku teks dan bahan maujud

Nilai: Kerjasama, insaf dan jimat cermat.

Refleksi: Pembelajaran dapat dicapai dengan baik dan pelajar aktif dalam perbincangan.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 

Hari: Selasa

Tarikh:3.2.2009

Kelas: 1C

Masa: 12:50-2:00

Tajuk: Penjodoh Bilangan

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Menyenaraikan penjodoh bilangan dan menyatakan maksudnya.
  2. Membuat ayat menggunakan penjodoh bilangan dengan betul.

Fokus Utama: 7.0 Aras: 1 (I,ii)

Fokus sampingan: 7.2 dan 7.3

Aktiviti: 1. Pelajar berbincang sesama sendiri dan dibimbing guru

2.Pelajar menyenarai penjodoh bilangan dan membuat latihan.

Sistem bahasa: Bertutur

Kem. Bahasa: Penjodoh bilangan

KBT: Kecerdasan pelbagai

Ilmu : P. Moral

BBM: Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik dan pelajar seronok belajar.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 


 


 


 


 


 

Hari: Selasa

Tarikh:3.2 2009

Kelas: 1H

Masa: 4:00-5:10

Tajuk: Limpahan Darah di Sungai Semur

Sub. Tajuk: Plot, Latar cerita, Gaya Bahasa.

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Menyatakan rentetan cerita dalam novel.
  2. Mengenal pasti plot, latar cerita dan gaya bahasa yang digunakan dalam

    Novel.

Aktiviti: Perbincangan bersama guru dan pelajar.

Pelajar menceritakan semula cerita dalam novel.

Sistem bahasa: Sebutan dan intonasi

Kem. Bahasa: Bertutur

KBT: Kemahiran berfikir

Ilmu: Sejarah

BBM:Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 

Rancangan Pengajaran Harian KHB-ERT

Hari: Selasa

Tarikh: 3.2.09

Kelas: IFG

Masa:2:00-2:10

Tajuk:Reka Bentuk dan Teknologi

Sub Tajuk: Pengenalan reka bentuk dan teknologi

Faktor reka bentuk

Jenis bahan dan pengikat

Objektif KBKK: Di akhir pengajaran dan pembelajaran para murid dapat:

  1. Menyatakan definisi dan membezakan reka bentuk dan teknologi.
  2. Mengenalpasti dan menyenaraikan factor reka bentuk
  3. Mengenal pasti saiz dan jenis bahan

Aktiviti: Penerangan guru

Para pelajar melakukan aktiviti sumbang saran

Guru melakukan aktiviti soal jawab bersama pelajar

BBM: Buku teks dan bahan maujud

Nilai: Kerjasama, insaf dan jimat cermat.

Refleksi: Pembelajaran dapat dicapai dengan baik.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 


 


 


 


 


 

Hari: Rabu

Tarikh:4.2.2009

Kelas:1E

Masa:4:35-5:45

Tajuk: Mutiara Hitam Dari Sabah.

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Menyatakan idea utama dari bahan bacaan
  2. Menyatakan maksud yang tersurat serta tersirat.
  3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul.

Fokus Utama: 2.0 Aras: 1 (I,ii)

Fokus sampingan: 2.1

Aktiviti: Perbincangan bersama dan soal jawab

Pelajar membuat latihan bertulis.

Sistem bahasa: Ayat penyata

Kem. Bahasa: Bertutur

Ilmu: Sejarah

Nilai: Kesyukuran, insaf dan kerjasama

BBM: Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik dan pelajar seronok belajar

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 

Rancangan Pengajaran Harian Kemahiran Hidup Bersepadu- KHB-ERT


 

Hari : Rabu

Tarikh : 4.1.09

Kelas : IM

Masa;2:00-3:10

Tajuk : Reka bentuk dan teknologi

Sub Tajuk : a) Jenis bahan dan pengikat

b) Alatan tangan dan mesin

Objektif KBKK : Di akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat ;

  1. Mengenal pasti jenis dan bahan pengikat
  2. Menyenaraikan jenis-jenis alatan tangan, mesin bahagian- bahagian dan fingsinya.
  3. Menyelenggara alatan tangan dan mesin


     

Aktiviti : Pelajar melabelkan bahagian alatan tangan

Guru memgadakan kuiz untuk pelajar.

BBM : Buku teks

Bahan-bahan maujud

Nilai : Sistematik

Ketepatan , kreatif dan kerjasama.

Refleksi : Pelajar seronok belajar dan objektif dapat dicapai dengan baik.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 


 

Hari: Khamis

Tarikh:5.2.2009

Kelas: 1C

Masa: 5:10-6:20

Tajuk: Penjodoh Bilangan

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Menyenaraikan penjodoh bilangan dan menyatakan maksudnya.
  2. Membuat ayat menggunakan penjodoh bilangan dengan betul.

Fokus Utama: 7.0 Aras: 1 (I,ii)

Fokus sampingan: 7.2 dan 7.3

Aktiviti: 1. Pelajar berbincang sesama sendiri dan dibimbing guru

2.Pelajar menyenarai penjodoh bilangan dan membuat latihan.

Sistem bahasa: Bertutur

Kem. Bahasa: Penjodoh bilangan

KBT: Kecerdasan pelbagai

Ilmu : P. Moral

BBM: Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik dan pelajar seronok belajar.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 


 


 

Hari: Khamis

Tarikh: 5.2.2009

Kelas:IH

Masa: 2:00-3:10

Tajuk: Mutiara Hitam Dari Sabah.

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Menyatakan idea utama dari bahan bacaan
  2. Menyatakan maksud yang tersurat serta tersirat.
  3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul.

Fokus Utama: 2.0 Aras: 1 (I,ii)

Fokus sampingan: 2.1

Aktiviti: Perbincangan bersama dan soal jawab

Pelajar membuat latihan bertulis.

Sistem bahasa: Ayat penyata

Kem. Bahasa: Bertutur

Ilmu: Sejarah

Nilai: Kesyukuran, insaf dan kerjasama

BBM: Buku teks

Refleksi: Objektif dapat dicapai dengan baik dan pelajar seronok belajar.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 


 


 


 

Rancangan Pengajaran Harian Kemahiran Hidup Bersepadu- KHB-ERT


 

Hari : Khamis

Tarikh : 5.1.09

Kelas : Khamis

Masa; 4:35-5:10

Tajuk : Reka bentuk dan teknologi

Sub Tajuk : a) Jenis bahan dan pengikat

b) Alatan tangan dan mesin

Objektif KBKK : Di akhir pengajaran dan pembelajaran murid-murid dapat ;

  1. Mengenal pasti jenis dan bahan pengikat
  2. Menyenaraikan jenis-jenis alatan tangan, mesin bahagian- bahagian dan uingsinya.
  3. Menyelenggara alatan tangan dan mesin


     

Aktiviti : melabelkan alatan tangan

Kuiz

BBM : Buku teks

Bahan-bahan maujud

Nilai : Sistematik

Ketepatan dan kerjasama.

Refleksi : Objektif dapat dicapai dengan baik.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 


 

Hari: Jumaat:

Tarikh: 6.2.09

Kelas: 1E

Masa: 2.00-3.10

Tajuk: Kata ganti nama diri

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Mengenalpasti 3 jenis kata ganti nama diri dan contoh-contohnya.
  2. Membuat sekurang-kurangnya 5 ayat dengan menggunakan kata ganti nama diri

    Yang betul.

Fokus utama: 7.0

Fokus sampingan: 7.3

Aktiviti: 1. Perbincanganguru bersama pelajar

Soal jawab bersaama pelajar dan latihan bertulis.

Sistem bahasa: Kata ganti nama diri

Penerapan nilai; kerjasama, hormat menghormati dan kemasyarakatan.

Pendekatan: P. Moral

BBM: Buku teks dan buku rujukan

Refleksi:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 


 


 


 

Hari: Jumaat

Tarikh: 6.2.2009

Kelas:IC

Masa: 5:10-6:20

Tajuk: Mutiara Hitam Dari Sabah.

Hasil Pembelajaran: Di akhir pembelajaran para pelajar dapat;

  1. Menyatakan idea utama dari bahan bacaan
  2. Menyatakan maksud yang tersurat serta tersirat.
  3. Menjawab soalan yang dikemukakan dengan betul.

Fokus Utama: 2.0 Aras: 1 (I,ii)

Fokus sampingan: 2.1

Aktiviti: Perbincangan bersama dan soal jawab

Pelajar membuat latihan bertulis.

Sistem bahasa: Ayat penyata

Kem. Bahasa: Bertutur

Ilmu: Sejarah

Nilai: Kesyukuran, insaf dan kerjasama

BBM: Buku teks

Refleksi:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


 


 


 

GURU MATA PELAJARAN : PN. ELINE KATUT

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

GURU MATA PELAJARAN: ELINE KATUT

HARI: TARIKH:

TINGKATAN: MASA:


 

Unit/Tema


 

Topik


 

Fokus Utama


 


 

Fokus Sampingan

F.U.


 


 

F.S.


 

Objektif Pembelajaran


 


 


 

Pada akhir Pembelajaran para pelajar dapat;

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran


 

  1. Aktiviti Guru:


 

  1. Aktiviti pelajar;


     


 

Sistem Bahasa

 

Penerapan Nilai

 

Pendekatan Ilmu

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

BBM/SPP

 

Refleksi

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

RANCANGAN MENGAJAR HARIAN K.H.B-E.R.T.

GURU MATA PELAJARAN: ELINE KATUT


 

HARI: TARIKH:

TINGKATAN: MASA:


 

TAJUK:


 


 

SUB TAJUK:


 

 

Objektif Pengajaran dan Pembelajaran


 


 


 

Pada akhir pengajaran dan pembelajaran para pelajar dapat;


 

1.


 

2.


 

3.


 


 

Aktiviti

 

Nilai

 

BBM

 

Refleksi